Organisatie | Assen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviesraden Sociale Domein |
Citeertitel | Verordening Adviesraden Sociale Domein |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Nieuwe regeling
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2014 | 26-02-2020 | Nieuwe regeling | 06-03-2014 | BB 00758 |
De raden adviseren het college en de gemeenteraad gevraagd en ongevraagd.
De rol van de Participatieraad is het college en de gemeenteraad vanuit een onafhankelijke positie te adviseren bij de voorbereiding, de besluitvorming, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid op het sociale domein vanuit het perspectief van het algemeen maatschappelijk belang.
De rol van de Raad voor de cliëntenparticipatie is het college en de gemeenteraad vanuit een onafhankelijke positie t adviseren bij de voorbereiding, de besluitvorming, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid op het sociale domein vanuit het perspectief van het cliëntenbelang.
De raden zijn niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, tenzij deze vertaald kunnen worden naar meer algemene trends en ontwikkelingen.
De voorzitters en secretarissen van beide raden hebben periodiek overleg om de samenwerking tussen beide raden vorm te geven.
Doel van het overleg is het bevorderen van samenwerking, de gemeenschappelijke voorbereiding van adviezen, het delen van kennis en ervaring en het afstemmen en coördineren van (gezamenlijke) activiteiten.
HOOFDSTUK 4. WERKWIJZE ADVIESRADEN
Artikel 5. Huishoudelijk reglement
De raden stellen ieder afzonderlijk een huishoudelijk reglement vast, waarin tenminste zijn opgenomen:
Het huishoudelijk reglement wordt ter kennisneming aan het college voorgelegd.
Het college informeert de raden in een vroeg stadium over haar planvorming, voorbereiding, ontwikkeling, evaluatie en uitvoering van beleid en informeert hen over het tijdpad en het moment waarop de raden om een advies wordt gevraagd.
De raden ontvangen zo vroegtijdig mogelijk, spontaan en op verzoek alle informatie die zij voor de uitoefening van hun taken nodig hebben. De raden kunnen daartoe collegeleden en medewerkers van de gemeente uitnodigen.
De verstrekte informatie is openbaar, tenzij uit de aard van de informatie blijkt en/of de gemeente aangeeft, dat het om niet openbaar beschikbare gegevens gaat.
Minimaal eenmaal per jaar vindt er overleg plaats tussen (een afvaardiging van) het college en de afzonderlijke raden.
Raden kunnen deelnemen aan voorbereidende activiteiten in visie en planvorming van beleid. De wijze van deelname bepalen de adviesraden en gemeente per situatie.
Het college vraagt advies aan beide raden over alle zaken in het sociale domein, die gevolgen hebben voor de participatie van inwoners en cliënten, en waarover het college en of de gemeenteraad een besluit neemt.
Alle verzoeken aan de raden die moeten leiden tot een formeel advies worden binnen de gemeente gecoördineerd door één of meer medewerker(s) die bij de voorbereiding van het college- en/of raadsbesluit betrokken is/zijn. De gang van het formele adviestraject bepalen de raden en medewerker(s) per situatie.
De raden hebben een adviestermijn van 5 weken. In overleg kan hiervan worden afgeweken.
Wanneer er een advies aan het college wordt uitgebracht, wordt het collegebesluit maximaal veertien dagen na besluitvorming meegedeeld aan de raad of raden die dit advies hebben gegeven.
Wanneer het college besluit af te wijken van het advies van de raad of raden wordt deze afwijking in het collegebesluit gemotiveerd.
Wanneer een raad zich niet kan verenigen met het standpunt van het college, kan zij dit gemotiveerd en schriftelijk kenbaar maken aan de gemeenteraad. Hiervan zendt zij een afschrift aan het college.
De raden bestaan ieder uit minimaal 6 leden en maximaal 12 leden waaronder een onafhankelijk voorzitter.
Zowel de leden als de voorzitter zijn inwoners van Assen en hebben affiniteit, kennis of ervaring met het sociale domein.
Leden zijn niet in dienst van de gemeente, lid van de gemeenteraad, het college, of enig ander adviesorgaan van het college.
Het college benoemt op voordracht van de raden de voorzitter en leden. Het college kan alleen om zwaarwegende redenen afwijken van de voordracht van de desbetreffende raad.
Voordat het college tot benoeming van de voorzitter van een raad overgaat, zal er een kennismakingsgesprek plaatsvinden tussen de portefeuillehouder en de voorgestelde kandidaat.
Leden van de raden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Aftredende leden kunnen daarna nog eenmaal worden herbenoemd voor een periode van vier jaar.
In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.
De leden van de raden worden benoemd op persoonlijke titel en functioneren vanuit een onafhankelijke positie.
Het college bepaalt voor iedere raad afzonderlijk de omvang van het budget. Hieruit moeten de kosten voor de uitvoering van hun werkzaamheden worden betaald, waaronder vacatiegelden. Over de uitvoering maken de raden jaarlijks afspraken met het college.
Ieder lid ontvangt een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen op basis van de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Assen 2012.
Het college stelt vergader- en ontmoetingsruimten beschikbaar.
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na haar bekendmaking.
De Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, Wet sociale werkvoorziening en Wet investeren in Jongeren, vastgesteld op 3 december 2009, de Verordening cliëntenparticipatie Wmo, vastgesteld op 28 januari 2010, en de Verordening op de Seniorenraad, vastgesteld op 18 december 2003, worden ingetrokken.