Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel terrassen Breda 2006 |
Citeertitel | Beleidsregel terrassen Breda 2006 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2013 | intrekking | 18-12-2012 Onbekend. | 39861 | |
16-02-2006 | 01-01-2013 | Nieuwe regeling | 07-02-2006 Het Stadsblad Breda, 15-02-2006 | 27248 |
Indien een terrasvergunning wordt verleend als bedoeld onder lid 1, sub d, gelden de volgende nadere voorwaarden:
Indien niet aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan of er zich, naar het oordeel van de politie district Breda, verstoringen van de openbare orde en veiligheid voordoen, op aanwijzing van de gemeente Breda, vervalt op aanwijzing van de gemeente Breda, de mogelijkheid onder artikel 1, sub d, direct.
Een terrasvergunning wordt verleend onder de voorwaarde dat tijdens evenementen een gewijzigde terrasopstelling en andere voorwaarden van toepassing kunnen zijn. In dat geval zal een aangepaste terrasvergunning onder voorwaarden worden verleend die, voor de duur van het evenement, in de plaats treedt van de reguliere terrasvergunning en de daaraan verbonden voorwaarden.
De burgemeester kan - als er vrees is voor orde verstoringen - in het belang van de openbare orde en veiligheid nadere voorschriften of extra eisen aan de (verleende) terrasvergunning verbinden.
Een dergelijk voorschrift of eis kan onder meer inhouden dat er op het terras geen gebruik mag worden gemaakt van glas of andere voorwerpen die een gevaar voor de openbare orde kunnen opleveren.
Aan een terrasvergunning worden in ieder geval de voorwaarden verbonden, zoals opgenomen in de bij deze beleidsregel behorende conceptvergunningen (bijlage A en bijlage B).
Bijlage A terrasvergunning APV
Op (datum) heeft u een vergunning aangevraagd voor een terras op (lokatie/adres) te Breda.
Ik heb besloten u een terrasvergunning te verlenen.
Ik verleen u hierbij voor onbepaalde tijd een vergunning voor een:
voor de lokatie (lokatie/adres). Ik verleen deze vergunning op basis van artikel 2.1.4.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Breda 2004.
Op het terras mogen de volgende objecten geplaatst worden, overeenkomstig de door u ingediende aanvraag:
In de bijlagen staan de voorwaarden die aan deze vergunning zijn verbonden. Ik adviseer u de voorwaarden goed door te lezen en deze op te volgen.
Voor het behandelen van uw vergunningaanvraag bent u leges verschuldigd, op basis van de Legesverordening Breda 1997. De leges zijn € (legesbedrag). U ontvangt hiervoor apart een nota.
Het bedrag wordt opgelegd volgens de tarieventabel behorende bij het jaar waarin de vergunning is aangevraagd.
Voor het in gebruik nemen van gemeentegrond bent u ieder jaar precariobelasting verschuldigd. Het bedrag wordt berekend volgens de Verordening Precariobelasting Breda 2003, met tarieventabel behorende bij het betreffende jaar. De oppervlakte gemeentegrond die aan u in gebruik wordt gegeven is gesteld op (totale oppervlakte gemeentegrond) m². Hiervoor ontvangt u jaarlijks een nota.
Tegen deze vergunning kunnen u en andere belanghebbenden op grond van art. 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht bij mij bezwaar maken. Dit bezwaar moet schriftelijk en met redenen omkleed binnen zes weken na de dag van verzenddatum van deze brief worden verzonden naar de burgemeester van Breda, Postbus 3106, 4800 RH Breda.
Een afschrift van deze vergunning is gestuurd naar
Voorwaarden bij terrasvergunning (naam) op (lokatie/adres) te Breda
Op het hebben van een terras is milieuwetgeving van toepassing. Hiervoor dient u contact op te nemen met de afdeling Milieu van de gemeente Breda. Tevens is er een vergunningsplicht in het kader van de Drank– en Horecawet en kan een exploitatievergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Breda nodig zijn. Hiervoor dient u contact op te nemen met het bureau Bijzondere Wetten van de gemeente Breda. Er is ook een meldingsplicht voor alcoholvrije bedrijven in het kader van de Drank- en Horecaverordening. Hiervoor dient u contact op te nemen met het politieteam in uw district.
Indien o.a. naar het oordeel van de dienst Stadsbeheer en de Politie mocht blijken dat het terras/de terrassen hinder of gevaar oplevert voor het publiek of het verkeer, is het mogelijk dat de opstelling van het terras gewijzigd moet worden (via een aanschrijving van de gemeente). Deze verplichting kan ook worden opgelegd in verband met een te houden evenement, een festiviteit (niet zijnde een evenement) of gebeurtenis in het algemeen belang. De vergunninghouder heeft in die situatie geen recht op schadevergoeding. Eventuele kosten van de gemeente, voortvloeiend uit het bovenstaande, komen voor rekening van vergunninghouder.
Aanwijzingen van ambtenaren van de Politie, de Brandweer of de dienst Stadsbeheer en eventueel (bij besluit van de burgemeester) opgelegde nadere voorschriften of extra eisen, in het belang van de openbare orde, het verkeer of de veiligheid, dienen stipt te worden opgevolgd. Een en ander kan betrekking hebben op het, al dan niet tijdelijk, verplaatsen of verwijderen van al het terrasmeubilair c.a. Ingeval van vrees voor ordeverstoringen kan een verbod worden ingesteld (bij besluit van de burgemeester) tot het gebruik op het terras van glas en andere voorwerpen die een gevaar voor de openbare orde kunnen opleveren. Een en ander kan ook worden opgelegd in verband met een te houden evenement, een festiviteit (niet zijnde een evenement) of gebeurtenis in het algemeen belang, zonder dat vergunninghouder recht op schadevergoeding heeft.
De vergunninghouder verplicht zich om, zover dat nodig mocht zijn, werkzaamheden uit te voeren of te laten uitvoeren aan, in, op of boven de in gebruik gegeven gemeentegrond, in verband met het leggen van, reparatie aan of onderhoud aan bestratingen en nutsleidingen, zoals gas, water, elektriciteit, riolering, kabels en leidingen ten behoeve van openbare telecommunicatie en omroepnetwerken, zonder dat hij aanspraak kan maken op enigerlei vergoeding van schade. De vergunninghouder is bovendien verplicht de perso(o)n(en) die zijn aangewezen om zulke werkzaamheden te verrichten, toe te laten op de in gebruik gegeven gemeentegrond.
De vergunninghouder is verplicht alle redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen om te voorkomen, dat de gemeente Breda, dan wel derden, schade lijden door het gebruik van deze vergunning. Indien gemeente-eigendommen zijn beschadigd, zullen deze door of vanwege de gemeente worden hersteld, op kosten van de vergunninghouder.
2. Plaatsing en afmeting terras
4. Voorwaarden terrasmeubilair
Voor het lagedruk-gedeelte (de verbinding tussen aansluitkraan en verbruikstoestel) dient een lagedruk-slang te worden toegepast. Uitvoering cfm. NEN 5658. Op de slang dient de aanduiding te staan BUTAANGASSLANG - NEN 5658 of PROPAANGASSLANG - NEN 5658, 0,05 BAR en het jaar van fabricage. De slang mag maximaal 1 meter lang zijn. De leeftijd van de slang mag maximaal 2 jaar zijn.
Bijlage B terrasvergunning BRV
Op (datum) heeft u een vergunning aangevraagd voor een terras op (lokatie/adres) te Breda. Ik heb besloten u een terrasvergunning te verlenen.
Ik verleen u hierbij voor een periode van drie jaar (terrasseizoen (jaar) tot en met (jaar)) een vergunning voor een:
O gevelterras van (oppervlakte gevelterras) m²
O en een extra terras (oppervlakte extra terras) m²,
voor de lokatie (lokatie/adres). Ik verleen deze vergunning op basis van artikel 10 van de Buitenruimteverordening Binnenstad Breda 2005.
Op het terras mogen de volgende objecten geplaatst worden, overeenkomstig de door u ingediende aanvraag:
O overige objecten, te weten (omschrijving welke andere objecten mogen worden geplaatst)
In de bijlagen staan de voorwaarden die aan deze vergunning zijn verbonden. Ik adviseer u de voorwaarden goed door te lezen en deze op te volgen.
Een nieuwe aanvraag voor een terrasvergunning moet worden ingediend:
Voor het behandelen van uw vergunningaanvraag bent u leges verschuldigd, op basis van de Legesverordening Breda 1997. De leges zijn € (legesbedrag). U ontvangt hiervoor apart een nota. Het bedrag wordt opgelegd volgens de tarieventabel behorende bij jaar waarin de vergunning is aangevraagd.
Voor het in gebruik nemen van gemeentegrond bent u ieder jaar precariobelasting verschuldigd. Het bedrag wordt berekend volgens de Verordening Precariobelasting Breda 2003, met tarieventabel behorende bij het betreffende jaar. De oppervlakte gemeentegrond die aan u in gebruik wordt gegeven is gesteld op:
O (totale oppervlakte maart-november) m² voor de zomerperiode
O en (totale oppervlakte november-maart) m2 voor de winterperiode. Hiervoor ontvangt u jaarlijks een nota.
Tegen deze vergunning kunnen u en andere belanghebbenden op grond van art. 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht bij mij bezwaar maken. Dit bezwaar moet schriftelijk en met redenen omkleed binnen zes weken na de dag van verzenddatum van deze brief worden verzonden naar de burgemeester van Breda, Postbus 3106, 4800 RH Breda.
Een afschrift van deze vergunning is gestuurd naar
O het bureau Bijzondere Wetten,
O de gebiedsbeheerder Centrum dhr. Van Alphen,
O de afdeling Stadstoezicht van de gemeente Breda,
O het politieteam Centrum van het district Breda,
O (eventuele andere personen/instanties).
Voorwaarden bij terrasvergunning (naam) op (lokatie/adres) te Breda.
Op het hebben van een terras is milieuwetgeving van toepassing. Hiervoor dient u contact op te nemen met de afdeling Milieu van de gemeente Breda. Tevens is er een vergunningsplicht in het kader van de Drank– en Horecawet en kan een exploitatievergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Breda nodig zijn. Hiervoor dient u contact op te nemen met het bureau Bijzondere Wetten van de gemeente Breda. Er is ook een meldingsplicht voor alcoholvrije bedrijven in het kader van de Drank- en Horecaverordening. Hiervoor dient u contact op te nemen met het politieteam in uw district.
Indien o.a. naar het oordeel van de dienst Stadsbeheer en de Politie mocht blijken dat het terras/de terrassen hinder of gevaar oplevert voor het publiek of het verkeer, is het mogelijk dat de opstelling van het terras gewijzigd moet worden (via een aanschrijving van de gemeente). Deze verplichting kan ook worden opgelegd in verband met een te houden evenement, een festiviteit (niet zijnde een evenement) of gebeurtenis in het algemeen belang. De vergunninghouder heeft in die situatie geen recht op schadevergoeding. Eventuele kosten van de gemeente, voortvloeiend uit het bovenstaande, komen voor rekening van vergunninghouder.
Aanwijzingen van ambtenaren van de Politie, de Brandweer of de dienst Stadsbeheer en eventueel (bij besluit van de burgemeester) opgelegde nadere voorschriften of extra eisen, in het belang van de openbare orde, het verkeer of de veiligheid, dienen stipt te worden opgevolgd. Een en ander kan betrekking hebben op het, al dan niet tijdelijk, verplaatsen of verwijderen van al het terrasmeubilair c.a. Ingeval van vrees voor ordeverstoringen kan een verbod worden ingesteld (bij besluit van de burgemeester) tot het gebruik op het terras van glas en andere voorwerpen die een gevaar voor de openbare orde kunnen opleveren. Een en ander kan ook worden opgelegd in verband met een te houden evenement, een festiviteit (niet zijnde een evenement) of gebeurtenis in het algemeen belang, zonder dat vergunninghouder recht op schadevergoeding heeft.
De vergunninghouder verplicht zich om, zover dat nodig mocht zijn, werkzaamheden uit te voeren of te laten uitvoeren aan, in, op of boven de in gebruik gegeven gemeentegrond, in verband met het leggen van, reparatie aan of onderhoud aan bestratingen en nutsleidingen, zoals gas, water, elektriciteit, riolering, kabels en leidingen ten behoeve van openbare telecommunicatie en omroepnetwerken, zonder dat hij aanspraak kan maken op enigerlei vergoeding van schade. De vergunninghouder is bovendien verplicht de perso(o)n(en) die zijn aangewezen om zulke werkzaamheden te verrichten, toe te laten op de in gebruik gegeven gemeentegrond.
De vergunninghouder is verplicht alle redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen om te voorkomen, dat de gemeente Breda, dan wel derden, schade lijden door het gebruik van deze vergunning. Indien gemeente-eigendommen zijn beschadigd, zullen deze door of vanwege de gemeente worden hersteld, op kosten van de vergunninghouder.
2. Plaatsing en afmeting terras
Tijdens evenementen kan een gewijzigde terrasopstelling van toepassing zijn. Het bureau Bijzondere Wetten van de dienst Stadsbeheer is bevoegd om hierover mededelingen te doen. Ingeval van een gewijzigde terrasopstelling wordt een afzonderlijke terrasvergunning onder voorwaarden verleend die, voor de duur van het evenement, in de plaats treedt van deze vergunning en voorwaarden.
4. Voorwaarden terrasmeubilair
De onderstaande regels zijn van toepassing voor zover de betreffende objecten in de vergunning vermeld zijn.
Voor het lagedruk gedeelte (verbinding tussen aansluitkraan en verbruikstoestel) dient een lage-drukslang te worden toegepast. Uitvoering cfm. NEN 5658. op de slang dient de aanduiding te staan BUTAANGASSLANG - NEN 5658 OF PROPAANGASSLANG - NEN 5658, 0,05 BAR en het jaar van fabricage. De slang mag maximaal 1 meter lang zijn. De leeftijd van de slang mag maximaal 2 jaar zijn.
De toestellen en gasflessen mogen niet op voor publiek toegankelijk terrein worden opgeslagen. Indien u toestemming heeft gekregen om buiten de openingstijden van uw onderneming, met structurele bewaking, terrasmeubilair op de openbare weg opgesteld te hebben, geldt deze toestemming tevens voor de terrasverwarmingstoestellen. Indien de toestellen en gasflessen binnen de horeca-inrichting worden opgeslagen, dient te worden voldaan aan de voorschriften van de Wet milieubeheer (CPR 15-1).
tekening terras zomerperiode: gevelterras en extra terras
tekening terras winterperiode: gevelterras
tekening schoon te houden gebied
Bijlage C toelichting Beleidsregel terrassen Breda 2006
Terrassen vormen een verlevendiging van een stad. Anderzijds kunnen zij door omvang en lokatie een obstakel vormen in de openbare ruimte, de doorgang voor voetgangers, nood- en hulpdiensten. Om deze redenen is het verstandig het toekennen van een terras in de openbare ruimte te reguleren.
Tot 1 juli 1995 werden terrasvergunningen enkel verleend op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening Breda. Op 1 juli 1995 is de Buitenruimteverordening Binnenstad Breda 1995 (BRV 1995) van kracht gegaan. In deze verordening werden voor de binnenstad van Breda regels gesteld voor onder andere terrassen. Deze verordening was gebaseerd op de Beleidsnota regelgeving binnenstad van oktober 1994.
In 2004 heeft een evaluatie plaatsgevonden van de BRV 1995. In het evaluatierapport zijn een aantal aanbevelingen gedaan. Dit heeft geresulteerd in een aangepaste versie van de BRV, de Buitenruimteverordening Binnenstad Breda 2005 (BRV 2005), die op 24 maart 2005 in werking is getreden. De BRV 2005 heeft minder gedetailleerde regels voor terrasmeubilair.
Op 20 april 2004 is de Algemene Plaatselijke Verordening Breda 2004 (APV Breda 2004) van kracht gegaan. Op basis van artikel 2.1.4.1 van de APV Breda 2004 is een vergunning vereist voor het plaatsen van een terras in de openbare ruimte.
Het voorgaande geeft aan dat er een verscheidenheid aan regelgeving en beleid is op het gebied van terrassen in de openbare ruimte. Hierin worden echter slechts algemene regels gegeven, die juist door deze algemeenheid onvoldoende basis bieden om alle bij terrassen betrokken aspecten en belangen effectief te reguleren. Dit leidt uiteindelijk tot een situatie waarin toezicht en handhaving op terrassen niet voldoende kunnen plaatsvinden. Om deze situatie te voorkomen is op 9 juni 1998, en met wijziging van 22 mei 2001, de Beleidsregel terrassen Breda vastgesteld om alle op dat moment bestaande aspecten, regels en richtlijnen te verzamelen en daar waar nodig aan te vullen.
De ervaringen met de Beleidsregel terrassen hebben de afgelopen jaren, indirect, hun beslag gekregen in de evaluatierapporten met betrekking tot het gevoerde handhavingsbeleid ten aanzien van terrassen. Ook in de evaluatie van de BRV 1995 zijn aspecten van de Beleidsregel naar voren gekomen. Verder hebben er de afgelopen jaren een aantal situaties plaatsgevonden waarbij sprake was of gevaar dreigde voor ordeverstoringen; in die gevallen is door middel van een gerichte aanwijzing, gebaseerd op de voorwaarden van de terrasvergunning, een tijdelijk verbod afgekondigd tot het gebruiken van glas op de terrassen. In verband met de rechtszekerheid is het wenselijk dit gevoerde beleid vast te leggen in de Beleidsregel.
Met de Beleidsregel terrassen Breda 2006 zijn de beleidsregels geactualiseerd en aangepast aan de Buitenruimteverordening Binnenstad Breda 2005 en de huidige inzichten omtrent toezicht en handhaving.
Vanwege het feit dat de BRV 2005 voor de binnenstad van Breda meer concrete regels stelt dan de APV Breda 2004 voor het overige grondgebied van Breda en er sprake is van een hoge horeca-concentratie in de binnenstad van Breda, is ervoor gekozen om de aandacht voornamelijk te richten op dit specifieke gebied. Delen van de voor dit gebied verzamelde regels en richtlijnen, worden van toepassing verklaard voor het overige grondgebied van de gemeente Breda.
Hoofdstuk II Extra terrassen en rijweg
Artikel 12 van de BRV 2005 stelt dat een terrasvergunning uitsluitend kan worden verleend:
Voor het plaatsen van een extra terras (terras niet aan de gevel) op de pleinen en pleinachtige ruimten geldt, naast een aanwijzing op de inrichtingstekening, dat in situaties waar sprake is van voornamelijk fietsverkeer, elke individuele situatie beoordeeld wordt op de haalbaarheid van het exploiteren van een extra terras. Toetscriteria hierbij zijn: verkeersdruk en verkeersveiligheid. Derhalve is een advies van de politie vereist. In situaties waarin voornamelijk autoverkeer plaatsvindt, is de exploitatie van een extra terras niet mogelijk.
Hoofdstuk III Opslag van terrasmeubilair
De brandweer heeft recentelijk haar verbod op het tegen de gevel opslaan van terrasmeubilair bevestigd. Indien ervan uitgegaan wordt dat deze eis een definitief karakter heeft, moet naar alternatieven gezocht worden. Dit kunnen zijn:
Na nader onderzoek is gebleken dat de eerste twee alternatieven niet altijd goed bruikbaar zijn; in verband met de brandveiligheid en het beschikbaar houden van vluchtroutes zal het opslaan van grote hoeveelheden terrasmeubilair inpandig problemen (kunnen) geven. Dit zal met name voor de opslag van een extra terras dan ook geen uitkomst bieden.
Voornamelijk het laatste alternatief biedt een volledige oplossing voor het door de brandweer gestelde verbod. De voorwaarden waaraan voldaan moet worden bij opslag onder brandwerend zeil, zijn opgenomen in bijgevoegde conceptvergunning.
Het gebruik van onbrandbaar materiaal is te allen tijde toegestaan. Hieraan is slechts de voorwaarde verbonden dat het terrasmeubilair voldoet aan redelijke eisen van welstand. Elke aanvraag voor niet-natuurlijk terrasmeubilair dient door de Brandweer Breda getoetst te worden.
Overigens staat niets in de weg aan het opgesteld laten staan van terrasmeubilair op de vergunde terraslokaties buiten de openingstijden van de horeca-ondernemingen. Hieraan dienen in het belang van openbare orde en veiligheid en beheer en onderhoud van de openbare ruimte nadere voorwaarden te worden gesteld. Enkel indien aan deze voorwaarden is voldaan kan deze mogelijkheid toegestaan worden.
De volgende voorwaarden dienen opgelegd te worden:
Indien niet aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan of er zich, naar het oordeel van de politie district Breda, verstoringen van de openbare orde en veiligheid voordoen, vervalt op aanwijzing van de gemeente Breda, de mogelijkheid van buiten laten staan van terrasmeubilair op de vergunde terraslokatie, buiten de openingstijden van de horecaondernemingen direct.
Hoofdstuk IV Terrassen en evenementen
Uitgangspunt is om tijdens evenementen terrassen, voor zover mogelijk, toe te staan. Wel kan, in verband met een efficiënte verdeling van de beschikbare ruimte en in het belang van de openbare orde en veiligheid, een gewijzigde terrasopstelling van toepassing zijn. Wanneer een dergelijke gewijzigde terrasopstelling van toepassing is, wordt hiervoor een aparte terrasvergunning verleend die, voor de duur van het te houden evenement, in de plaats treedt van de reguliere terrasvergunning.
Hoofdstuk V Gebruik van glas op het terras
De openbare ruimte wordt intensief gebruikt. Daarbij dient steeds een belangenafweging plaats te vinden welke vorm en omvang van gebruik, onder welke voorwaarden kan worden toegestaan.
In alle gevallen speelt veiligheid daarbij een grote rol.
De afgelopen jaren hebben zich enkele situaties voorgedaan waarbij de veiligheid in het geding was en verwondingen aan personen zijn ontstaan door rondvliegende en op de grond aanwezige glasscherven. Naar aanleiding hiervan is in overleg met de politie besloten dat wanneer sprake is of gevaar dreigt voor ordeverstoringen, een verbod wordt afgekondigd voor het gebruik van glas (en eventueel andere voorwerpen) op de terrassen. Een dergelijk verbod is reeds een aantal keren door middel van een gerichte aanwijzing, gebaseerd op de voorwaarden van de terrasvergunning, afgekondigd en dit heeft in de praktijk goed gewerkt. In verband met de rechtszekerheid is het wenselijk dit gevoerde beleid vast te leggen in de Beleidsregel. Besluiten omtrent het instellen van een glasverbod worden genomen door de burgemeester en zo spoedig mogelijk bekend gemaakt aan betrokkenen.
Hoofdstuk VI Voorwaarden aan terrasvergunningen
In de bij deze beleidsregel behorende concept-terrasvergunningen (bijlage A en bijlage B) zijn een aantal standaard voorwaarden opgenomen. Deze voorwaarden zijn afkomstig uit de terrasvergunningen zoals deze tot nu toe zijn verleend. Daarnaast zijn op basis van een inventarisatie van alle bij terrassen betrokken belangen en aspecten aanvullingen op deze voorwaarden gedaan. Bij het verlenen van terrasvergunningen dienen deze voorwaarden opgenomen te worden.
De dienst Stadsbeheer heeft sinds 1998 ervaring opgedaan met de handhaving van de terrasregels. Hierbij is veelal gekozen voor de volgende (standaard) handhavingsstrategie:
Het formele handhavingstraject vindt binnen de huidige structuur van de dienst Stadsbeheer, binnen het bureau Vergunningen plaats. Voor wat betreft de terrasopstellingen tijdens evenementen vindt handhaving plaats door het bureau Bijzondere Wetten.
Gebleken is dat het ontbreken van een fysieke afbakening/markering van de terrasruimte de handhaving bemoeilijkt. Deels is hiermee rekening gehouden door bij de indeling van terrasruimte zoveel mogelijk rekening te houden met aanwezige natuurlijke grenzen in de vorm van zichtbare grenzen tussen verschillende bestratingsmaterialen en zichtbaar aanwezige draingoten. In 2006 zullen naast de bovengenoemde zichtbare grenzen, nadere fysieke markeringspunten in de bestrating worden aangebracht.
Handhaving in extreme situaties kan te allen tijde toegepast worden op basis van de bevoegdheden gelegen bij politie en brandweer.
De oorspronkelijke beleidsregel was voornamelijk gericht op het geldingsgebied van de BRV.
Een aantal regels en voorwaarden zijn echter van nut bij de verlening van terrasvergunningen in het geldingsgebied van de APV. Deze voorwaarden zijn opgenomen in de bijgevoegde conceptvergunning A (APV-terrasvergunning).
Bestaande terrassen in het APV-gebied zullen aan deze regels en voorwaarden moeten worden getoetst. Indien de terrassen niet voldoen, zal een nieuwe vergunning aangevraagd moeten worden.