Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Beleidslijn bedrijfsontruimingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidslijn bedrijfsontruimingen
CiteertitelBeleidslijn bedrijfsontruimingen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpmilieu en afval

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Indien de bekendmaking van deze regeling vóór 7 december 2011 nog niet of niet geheel heeft plaatsgevonden, dan geldt de bekendmaking van 7 december 2011 in Het Stadsblad Breda als de officiële bekendmaking zoals bedoeld in de Gemeentewet en/of de Algemene wet bestuursrecht.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene Plaatselijke Verordening Breda 2004 (tot 31-01-2014)
  2. Algemene Plaatselijke Verordening Breda 2014 (vanaf 31-01-2014)
  3. Afvalstoffenverordening Breda 2004

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-10-2003Nieuwe regeling

22-07-2003

Onbekend

21059

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidslijn bedrijfsontruimingen

 

 

1. Beleidslijn bij het verzenden van preventieve bestuursdwangaanschrijvingen

1. Ontvangst mededeling deurwaarder of op andere wijze bekend worden dat bedrijfsontruiming plaats gaat vinden.

 

Door de melding van de deurwaarder is er een “ernstig vermoeden ontstaan dat een overtreding zal worden gepleegd”. Verder is van belang dat de ontruiming op zeer korte termijn zal plaatsvinden en dat een concreet, bij of krachtens wettelijk voorschrift bepaald, voorschrift zal worden overtreden. De afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft aangegeven dat gemeenten in dergelijke gevallen bevoegd zijn om handhavend op te treden..

 

2. Nagaan wie de ontruimde is, wie de opdrachtgever is en of anderen erbij betrokken zijn.

 

Er zijn diverse partijen bij de ontruimingen betrokken: de gemeente, de deurwaarder, de huurder/eigenaar, degene die opdracht geeft tot ontruiming. In sommige zaken zijn ook politie, andere overheden, een curator, derdenbelanghebbende etc. partij.

 

3. Bekijken wie een aanschrijving krijgt van de gemeente.

 

De vraag is aan wie de preventieve aanschrijving moet worden verstuurd. Het is toegestaan om zowel de opdrachtgever tot de ontruiming als de ontruimde een zelfde preventieve aanschrijving te versturen, maar kosten mogen alleen worden verhaald op de overtreder (dus de opdrachtgever). In de preventieve aanschrijving moet precies worden omschreven wat van de aangeschrevene wordt verlangd.

 

4. Nagaan hoeveel tijd er nog is tot ontruimen. Indien:

  • a.

    minder dan een week: SPOEDEISEND (dus niet horen)

  • b.

    meer dan een week: NIET SPOEDEISEND (eerst horen, schriftelijk/telefonisch of mondeling).

 

Volgens de Algemene wet bestuursrecht moet, voordat een aanschrijving wordt verstuurd, worden gehoord (en dit geldt zeker voor de overtreder). Het horen kan ook telefonisch, waarna een kort schriftelijk verslag wordt gemaakt van het horen. In spoedeisende gevallen mag van dit horen worden afgezien.

 

5. Versturen preventieve bestuursdwangaanschrijving;

 

In de preventieve aanschrijving moeten in ieder geval de volgende elementen worden genoemd (of meegenomen):

  • -

    welke gedraging is geconstateerd;

  • -

    welk artikel is overtreden;

  • -

    wat moet de aangeschrevene doen of nalaten waarbij moet worden gekozen voor de voor de aangeschrevene minst kostbare methode;

  • -

    gunningtermijn (moet worden bekeken of daar gelegenheid voor is, b.v. binnen 1 uur na de ontruiming alles van straat);

  • -

    waarschuwing bestuursdwang:

    • -

      als aangeschrevene het niet doet, doet gemeente het

    • -

      de kosten die de gemeente moet maken komen voor rekening overtreder (en indien mogelijk al aangeven welke kosten)

  • -

    nagaan of er bijzondere omstandigheden zijn om van handhaving af te zien

  • -

    bezwaarclausule.

 

6. Feitelijk optreden (proces-verbaal opmaken incl. foto’s, opslaan op verantwoorde wijze, zorgen voor verzekering goederen).

 

Er is in feite sprake van 3 soorten goederen: afvalstoffen, goederen die 2 weken moeten worden bewaard (gevaarlijke stoffen of stoffen waarvan de waarde van opslag de waarde van het goed overtreft) en overige goederen (moeten 13 weken worden bewaard).

Om claims te verkomen is het uitgangspunt dat zoveel mogelijk wordt opgeslagen. Alleen indien er duidelijk sprake is van afvalstoffen worden deze goederen vernietigd. Als niet goed met deze materie wordt omgegaan kan dit tot gerechtelijke procedures leiden.

Verder is het voor de gemeente handig als er bij het meenemen van de spullen zoveel mogelijk bewijs wordt verzameld: foto’s, beschrijvingen etc.

 

7. Versturen besluit dat bestuursdwang is toegepast en dat kosten zullen worden verhaald.

 

Aangezien de kosten alleen mogen worden verhaald op de overtreder zal de bestuursdwangaanschrijving in beginsel alleen worden verstuurd naar de opdrachtgever. Per situatie zal worden bekeken of ook de ontruimde een bestuursdwangaanschrijving krijgt. Tegen de aanschrijving staat bezwaar en beroep open.

 

8. Kosten verhalen (nota sturen, aanmaning, dwangbevel);

 

De volgende kosten kunnen worden verhaald:

  • -

    kosten uitvoering bestuursdwang (inzet personeel en materieel, opslag en bewaring);

  • -

    kosten voorbereiding toepassing bestuursdwang (alleen die kosten die gemaakt zijn na het verlopen van de gunningtermijn voor de potentiële overtreder);

  • -

    wettelijke rente en kosten van invordering.

 

9. Goederen teruggeven (indien de kosten zijn betaald), om niet weggeven, verkopen.;

 

10. Opbrengsten ten laste brengen van nog niet betaalde kosten bestuursdwang in geval eigenaar overtreder was. Opbrengsten/kosten gedurende 3 jaar ter beschikking houden van eigenaar.

 

Hoofdregel is dat goederen 13 weken moeten worden bewaard. Na die 13 weken mag de gemeente de goederen vernietigen, verkopen of weggeven. Indien de kosten van bewaring echter hoger zijn dan de waarde van de goederen mag dit eerder, maar niet eerder dan 2 weken nadat een mededeling aan de eigenaar is verzonden.

Indien de goederen worden verkocht dient de opbrengst in mindering te worden gebracht op de kosten van bestuursdwang of bewaring. Indien een bedrag resteert, heeft de eigenaar nog maximaal drie jaar recht op dat restant.

 

De eigenaar mag, indien hij niet de overtreder is, de goederen meenemen tegen betaling van het bewaarloon.

2. Te volgen beleidslijn indien er geen tijd meer is voor een preventieve bestuursdwangaanschrijving.

Indien de goederen al op de openbare weg zijn geplaatst, is het te laat om een preventieve bestuursdwangaanschrijving te versturen. In dat geval dient gelijk te worden opgetreden (zaken moeten worden afgevoerd) en dient de bestuursdwangaanschrijving te worden verzonden.

De onder 1 genoemde beleidslijn moet dan wel grotendeels worden gevolgd, alleen kunnen dus de stappen 1, 3 en 4 worden overgeslagen.

Toelichting

1. Inleiding

Zoals vermeld in de omslag zal Afvalservice een aantal stappen dienen te ondernemen. Deze stappen zijn ontleend aan de Algemene wet bestuursrecht en jurisprudentie en zijn uitgewerkt in de hieronder genoemde beleidslijn.

2. Beleidslijn bij het verzenden van preventieve bestuursdwangaanschrijvingen

 

1. Ontvangst mededeling deurwaarder of op andere wijze bekend worden dat bedrijfsontruiming plaats gaat vinden.

 

Door de melding van de deurwaarder is er een “ernstig vermoeden ontstaan dat een overtreding zal worden gepleegd”. Verder is van belang dat de ontruiming op zeer korte termijn zal plaatsvinden en dat een concreet, bij of krachtens wettelijk voorschrift bepaald, voorschrift zal worden overtreden. De afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft aangegeven dat gemeenten in dergelijke gevallen bevoegd zijn om handhavend op te treden.

 

2. Nagaan wie de ontruimde is, wie de opdrachtgever is en of anderen erbij betrokken zijn.

 

Er zijn diverse partijen bij de ontruimingen betrokken: de gemeente, de deurwaarder, de huurder/eigenaar, degene die opdracht geeft tot ontruiming. In sommige zaken zijn ook politie, andere overheden, een curator, derdenbelanghebbende etc. partij.

 

3. Bekijken wie een aanschrijving krijgt van de gemeente.

 

De vraag is aan wie de preventieve aanschrijving moet worden verstuurd. Het is toegestaan om zowel de opdrachtgever tot de ontruiming als de ontruimde een zelfde preventieve aanschrijving te versturen, maar kosten mogen alleen worden verhaald op de overtreder (dus de opdrachtgever). In de preventieve aanschrijving moet precies worden omschreven wat van de aangeschrevene wordt verlangd.

 

4. Nagaan hoeveel tijd er nog is tot ontruimen. Indien:

  • a.

    minder dan een week: SPOEDEISEND (dus niet horen)

  • b.

    meer dan een week: NIET SPOEDEISEND (eerst horen, schriftelijk/telefonisch of mondeling).

 

Volgens de Algemene wet bestuursrecht moet, voordat een aanschrijving wordt verstuurd, worden gehoord (en dit geldt zeker voor de overtreder). Het horen kan ook telefonisch, waarna een kort schriftelijk verslag wordt gemaakt van het horen. In spoedeisende gevallen mag van dit horen worden afgezien.

 

5. Versturen preventieve bestuursdwangaanschrijving;

 

In de preventieve aanschrijving moeten in ieder geval de volgende elementen worden genoemd (of meegenomen):

  • -

    welke gedraging is geconstateerd;

  • -

    welk artikel is overtreden;

  • -

    wat moet de aangeschrevene doen of nalaten waarbij moet worden gekozen voor de voor de aangeschrevene minst kostbare methode;

  • -

    gunningtermijn (moet worden bekeken of daar gelegenheid voor is, b.v. binnen 1 uur na de ontruiming alles van straat);

  • -

    waarschuwing bestuursdwang:

    • -

      als aangeschrevene het niet doet, doet gemeente het

    • -

      de kosten die de gemeente moet maken komen voor rekening overtreder (en indien mogelijk al aangeven welke kosten)

  • -

    nagaan of er bijzondere omstandigheden zijn om van handhaving af te zien

  • -

    bezwaarclausule.

 

6. Feitelijk optreden (proces-verbaal opmaken incl. foto’s, opslaan op verantwoorde wijze, zorgen voor verzekering goederen).

 

Er is in feite sprake van 3 soorten goederen: afvalstoffen, goederen die 2 weken moeten worden bewaard (gevaarlijke stoffen of stoffen waarvan de waarde van opslag de waarde van het goed overtreft) en overige goederen (moeten 13 weken worden bewaard).

Om claims te verkomen is het uitgangspunt dat zoveel mogelijk wordt opgeslagen. Alleen indien er duidelijk sprake is van afvalstoffen worden deze goederen vernietigd. Als niet goed met deze materie wordt omgegaan kan dit tot gerechtelijke procedures leiden.

Verder is het voor de gemeente handig als er bij het meenemen van de spullen zoveel mogelijk bewijs wordt verzameld: foto’s, beschrijvingen etc.

 

7. Versturen besluit dat bestuursdwang is toegepast en dat kosten zullen worden verhaald.

 

Aangezien de kosten alleen mogen worden verhaald op de overtreder zal de bestuursdwangaanschrijving in beginsel alleen worden verstuurd naar de opdrachtgever. Per situatie zal worden bekeken of ook de ontruimde een bestuursdwangaanschrijving krijgt. Tegen de aanschrijving staat bezwaar en beroep open.

 

8. Kosten verhalen (nota sturen, aanmaning, dwangbevel);

 

De volgende kosten kunnen worden verhaald:

  • -

    kosten uitvoering bestuursdwang (inzet personeel en materieel, opslag en bewaring);

  • -

    kosten voorbereiding toepassing bestuursdwang (alleen die kosten die gemaakt zijn na het verlopen van de gunningtermijn voor de potentiële overtreder);

  • -

    wettelijke rente en kosten van invordering.

 

9. Goederen teruggeven (indien de kosten zijn betaald), om niet weggeven, verkopen.;

 

10. Opbrengsten ten laste brengen van nog niet betaalde kosten bestuursdwang in geval eigenaar overtreder was. Opbrengsten/kosten gedurende 3 jaar ter beschikking houden van eigenaar.

 

Hoofdregel is dat goederen 13 weken moeten worden bewaard. Na die 13 weken mag de gemeente de goederen vernietigen, verkopen of weggeven. Indien de kosten van bewaring echter hoger zijn dan de waarde van de goederen mag dit eerder, maar niet eerder dan 2 weken nadat een mededeling aan de eigenaar is verzonden.

Indien de goederen worden verkocht dient de opbrengst in mindering te worden gebracht op de kosten van bestuursdwang of bewaring. Indien een bedrag resteert, heeft de eigenaar nog maximaal drie jaar recht op dat restant.

 

De eigenaar mag, indien hij niet de overtreder is, de goederen meenemen tegen betaling van het bewaarloon.

 

3. Te volgen beleidslijn indien er geen tijd meer is voor een preventieve bestuursdwangaanschrijving.

 

Indien de goederen al op de openbare weg zijn geplaatst, is het te laat om een preventieve bestuursdwangaanschrijving te versturen. In dat geval dient gelijk te worden opgetreden (zaken moeten worden afgevoerd) en dient de bestuursdwangaanschrijving te worden verzonden.

De onder 2 genoemde beleidslijn moet dan wel grotendeels worden gevolgd, alleen kunnen dus de stappen 1, 3 en 4 worden overgeslagen.