Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Asten

Beheerregeling Basisregistratie Personen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAsten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeheerregeling Basisregistratie Personen
CiteertitelBeheerregeling basisregistratie personen gemeente Asten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpalgemeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Bijlage

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Verordening basisregistratie personen
  2. Wet basisregistratie personen
  3. Wet bescherming persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-05-201420-03-2019nieuwe regeling

28-01-2014

Electronisch gemeenteblad 1-05-2014

14.03.15

Tekst van de regeling

Intitulé

Beheerregeling Basisregistratie Personen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Asten,

Gelet op de

 

Wet basisregistratie personen

Wet bescherming persoonsgegevens

 

Besluit:

 

Vast te stellen de navolgende:

 

Beheerregeling basisregistratie personen

 

Hoofdstuk 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP.

  • ·

    de wet:de wet basisregistratie personen;

  • ·

    het besluit: het besluit basisregistratie personen;

  • ·

    de basisregistratie: de basisregistratie personen, artikel 1.2;

  • ·

    de persoonslijst: het geheel van gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, en 2.69, eerste lid, over één persoon in de basisregistratie;

  • ·

    de inschrijving: de opneming van een persoonslijst in de basisregistratie;

  • ·

    de ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;

  • ·

    de ingezetene: de ingeschrevene, die zijn adres heeft in een gemeente in Nederland, en op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;

  • ·

    de systematische verstrekking van gegevens of het systematisch verstrekken van gegevens: de verstrekking of het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie, bedoeld in artikel 3.1, tweede lid;

  • ·

    debijhoudingsgemeente: de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.4 verantwoordelijk is voor de bijhouding van de persoonslijst;

  • ·

    autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisregistraties van andere gemeenten;

  • ·

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen;

  • ·

    informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

  • ·

    beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan;

  • ·

    gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

  • ·

    systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingsysteem;

  • ·

    applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het GBA-toepassings- systeem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;

  • ·

    privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;

  • ·

    gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;

Artikel 2
  • 1.

    Het afdelingshoofd Publiekszakenis beheerder van de basisregistratie personen en van het autorisatiebesluit en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. Hij/zij kan de taak van informatiebeheerder en privacybeheerder geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer van zijn/haar ondergeschikte ambtenaren.

  • 2.

    De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan.

  • 3.

    De beveiligingsbeheerder rapporteert periodiek (minimaal eens per jaar) aan het Management Team en het college van B&W.

Artikel 3
  • 1.

    De informatiebeheerder wijst functionarissen aan die worden belast met:

    • a)

      gegevensbeheer;

    • b)

      applicatiebeheer;

    • c)

      gegevensverwerking;

    • d)

      het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 36, lid 2 onder e, van de wet bedoelde verklaring.

  • 2.

    Het college van B&W wijst medewerkers aan die zijn belast met het systeembeheer en het beveiligingsbeheer.

     

HOOFDSTUK 2. HET INFORMATIEBEHEER

 

Artikel 4

De informatiebeheerder voorziet in:

  • 1

    een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

  • 2

    een jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheerprocedures;

  • 3

    administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de wet in is voorzien;

  • 4

    periodiek overleg tussen hem en de op basis van der beheerregeling aangewezen beheerders;

  • 5

    richtlijnen voor de bijhouding van de basisregistratie personen.

Artikel 5

De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders als de verantwoordelijke van de basisregistratie personen over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:

  • 1.

    persoonsinformatievoorziening;

  • 2.

    beveiliging;

  • 3.

    privacy;

  • 4.

    gegevenskwaliteit;

  • 5.

    personeelsaangelegenheden.

Artikel 6

De informatiebeheerder beslist:

  • a)

    over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA-toepassingssysteem;

  • b)

    op verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V;

  • c)

    op verzoeken van organen van de gemeente tot het verkrijgen van gegevens uit de basisregistratie personen;).

  • d)

    op verzoeken van organen van de gemeente tot het systematisch (onder systematische verkrijging wordt hier verstaan de spontane verstrekking van mutaties op gegevens, hetzij elektronisch hetzij op papier) verkrijgen van gegevens;

  • e)

    over het toekennen van autorisaties met betrekking tot het bepaalde in dit artikel, onder b, c en d.

Artikel 7

De informatiebeheerder ziet er op toe dat:

  • a)

    de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • b)

    de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 6 geschiedt volgens de bepalingen uit de wet, de Verordening basisregistratie personen en Wet bescherming persoonsgegevens;

  • c)

    de bij of krachtens de wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, alsmede de beveiliging van de basisregistratie personen worden nageleefd;

  • d)

    alle in artikel 3, lid 1 genoemde functionarissen, alsmede de systeembeheerder op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA-toepassingsysteem en van de gevolgen van deze installatie;

  • e)

    de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit het Informatiebeveiligingsplan worden nageleefd.

Artikel 8

De informatiebeheerder, of een op grond van artikel 3, lid 1 aangewezen functionaris, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg inzake onderwerpen die het beheer van de basisregistratie personen aangaan.

 

HOOFDSTUK 3. HET GEGEVENSBEHEER

 

Artikel 9

De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a)

    de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de basisregistratie (het betreft hier de basisregistratie personen);

  • b)

    het beheer van documentatie op het gebied van de wet en overige regelgeving op het gebied van de basisregistratie;

  • c)

    de communicatie met de afnemers en andere houders van basisregistraties over gegevensverwerking;

  • d)

    het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de basisregistratie;

  • e)

    het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van persoonsgegevens in de basisreginistratie.

De gegevensbeheerder beslist binnen 5 dagen op het in behandeling nemen van een melding van een afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de basisregistratie opgenomen (authentiek) gegeven en stelt de afnemer in kennis van deze beslissing.

Artikel 10

De gegevensbeheerder voorziet in:

  • a)

    de behandeling van wijzigingsverzoeken als bedoeld in artikel 2.57, 2.58 en 2.60 van de Wet;

  • b)

    controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de basisregistratie personen.

Artikel 11

De gegevensbeheerder is bevoegd in overleg met de applicatiebeheerder vanuit de in artikel 1.11 en 1.12 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de basisregistratie.

Artikel 12

Elk jaar wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de basisregistratie gecontroleerd door het invullen van een vragenlijst op de Kwaliteitsmonitor. Deze lijst moet voor 1 oktober van elk jaar definitief gemaakt zijn en voor 1 november van elk jaar moet de managementrapportage verzonden worden aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 13

De gegevensbeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

 

HOOFDSTUK 4. HET SYSTEEMBEHEER

 

Artikel 14

De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem.

Artikel 15

De systeembeheerder voorziet in:

  • a)

    de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

  • b)

    een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de GBA-apparatuur is opgesteld;

  • c)

    de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

  • d)

    de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen.

Artikel 16

De systeembeheerder is bevoegd:

  • a)

    direct maatregelen te treffen als de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is; hij is verplicht achteraf ter zake te rapporteren aan de informatiebeheerder;

  • b)

    aanwijzingen te geven over:

    • a.

      beheer toepassingssystemen;

    • b.

      beheer van bestanden;

    • c.

      reconstructiemaatregelen.

Artikel 17

De systeembeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder f genoemde overleg.

HOOFDSTUK 5. HET APPLICATIEBEHEER

 

Artikel 18

De applicatiebeheerder voorziet in:

  • a)

    een planning van periodieke gegevensverstrekkingen die op basis van het autorisatiebesluit wordt gedaan;

  • b)

    de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • c)

    een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • d)

    de toekenning van de autorisatieniveaus voor actualiseringen aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de applicatiebeheerder en de informatiebeheerder op grond van een besluit van de informatiebeheerder;

  • e)

    de bijhouding van een verzameling van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 6 door de informatiebeheerder zijn toegekend;

  • f)

    het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, evenals het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • g)

    de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • h)

    de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;

  • i)

    een oplossing, eventueel door inschakeling van de systeembeheerder of een derde, voor de onder h genoemde problemen en klachten;

  • j)

    de voorlichting aan alle in artikel 3 genoemde functionarissen met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

  • k)

    de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder;

  • l)

    de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de basisregistratie personen worden ontleend;

  • m)

    de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;

  • n)

    een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zonodig door inschakeling van een derde.

Artikel 19

De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a)

    de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b)

    het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;

  • c)

    de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit, evenals de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde procedurebeschrijving voor de basisregistratie personen;

  • d)

    het beheer van de tabellen van de basisregistratie personen;

  • e)

    het beheer van de gebruikersdocumentatie.

Artikel 20

De applicatiebeheerder is bevoegd:

  • a)

    gegevensverwerkers die direct toegang hebben tot de basisregistratie personen aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b)

    over het gebruik van de basisregistratie personen gedragsregels op te stellen.

Artikel 21

De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure Uitwijk.

Artikel 22

De applicatiebeheerder ziet erop toe dat voorgeschreven procedures uit het informatiebeveiligingsplan worden nageleefd.

Artikel 23

De applicatiebeheerder neemt deel aan:

  • a)

    het overleg genoemd in artikel 4, onder e;

  • b)

    het externe gebruikersoverleg.

 

HOOFDSTUK 6. HET PRIVACYBEHEER

 

Artikel 24

De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a)

    de inhoudelijke afhandeling van de verzoeken als bedoeld in artikel 6, onder b, c en d van deze Beheerregeling

  • b)

    het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften die voortvloeien uit de wet en de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Artikel 25

De privacybeheerder voorziet in:

  • a)

    de afhandeling van de verzoeken om inzage in de basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de Wet respectievelijk artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (inzage);

  • b)

    de behandeling van alle verzoeken om geheimhouding die op basis van artikel 3.21 ingediend worden en doet eventueel de privacytoets van artikel 3.21 lid 2;

  • c)

    de afhandeling van verzoeken ingevolge artikel 36, 37 en 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

  • d)

    de kennisgeving ingevolge artikel 38 van de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • e)

    de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de basisregistratie.

Artikel 26

De privacybeheerder is bevoegd:

  • a)

    op grond van het in artikel 24, sub b) genoemde toezicht, alle gebruikers van het toepassingssysteem aanwijzingen te geven;

  • b)

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de basisregistratie personen, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

Artikel 27

De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de wet en daarbij behorende regelingen,de Wet bescherming persoonsgegevens voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

 

HOOFDSTUK 8. DE GEGEVENSVERWERKING

 

Artikel 28

De gegevensverwerkers voorzien in:

  • a)

    het verwerken van de gegevens in de basisadministratie overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de wet voorgeschreven systeembeschrijving (Logisch Ontwerp GBA) en de handleiding uitvoeringsprocedures, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;

  • b)

    het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

  • c)

    de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

  • d)

    de behandeling van mutaties;

  • e)

    de behandeling van het netwerkverkeer, behalve de periodieke gegevensverstrekking;

  • f)

    de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerk- berichten;

  • g)

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 2.8 van de wet en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de wet geen ontleningstatus is gegeven;

  • h)

    de dagelijkse controle van de in de basisadministratie aangebrachte actualiseringen;

  • i)

    de kennisgeving aan de ingeschrevene voor wat betreft de verwerking van:

  • j)

    wijziging van het naamgebruik;

  • k)

    vervolginschrijving voor zover het betreft een binnengemeentelijke verhuizing en een vervolginschrijving die leidt tot opname in de basisadministratie;

  • l)

    de toezending van de complete persoonslijst aan de ingeschrevene ingeval van een:

  • m)

    1e inschrijving in de basisregistratie personen;

  • n)

    een vervolginschrijving uit het buitenland.

Artikel 29

De gegevensverwerkers

  • a)

    beslissen op aangiften en verzoekschriften die op grond van de wet worden gedaan met inachtneming van het gestelde in artikel 1.13 en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien

  • b)

    beslissen over het verwerken van resultaten van onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van een melding van een gebruiker;

  • c)

    stellen gebruikers in kennis van de beslissing als gevolg van sub b van dit artikel.

Hoofdstuk 9 HET BEVEILIGINGSBEHEER

HOOFDSTUK 9 HET BEVEILIGINGSBEHEER

 

Artikel 30

De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het Informatiebeveiligingsplan.

Artikel 31

De beveiligingsbeheerder is bevoegd om het afdelingshoofd Publiekszaken adviezen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit het Informatiebeveiligingsplan.

Artikel 32

De beveiligingsbeheerder ziet er op toe dat:

  • a)

    beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en het informatiebeveiligingsplan worden nageleefd;

  • b)

    de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.

Artikel 33

De beveiligingsbeheerder adviseert burgemeester en wethouders rechtstreeks als verantwoordelijke van de basisregistratie personen over beveiligingsaspecten die uit het informatiebeveiligingsplan voortvloeien.

Artikel 34

De beveiligingsbeheerder voorziet in een jaarlijks verslag over de activiteiten inzake het Beveiligingsbeheer.

Hoofdstuk 10 SLOTBEPALINGEN

HOOFDSTUK 10. SLOTBEPALING

 

Artikel 35

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de basisregistratie personen als bedoeld in artikel 1 van de Verordening basisregistratie personen evenals voor de daarin genoemde aangehaakte gegevens.

Artikel 36

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt.

Artikel 37

Deze regeling wordt aangehaald als Beheerregeling basisregistratie personen gemeente Asten.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 28-01- 2014.

Burgemeester en wethouders van Asten.

De secretaris,

de heer mr. W.M.A. Verberkt

De burgemeester,

de heer mr. H.G. Vos

Bijlage 1: Aanwijzing van beheerfunctionarissen

Op grond van artikel 3, lid 1 van de beheerregeling basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:

Informatie- cq. privacybeheer

Als informatie- cq. privacybeheerder is aangewezen Mevrouw G.J.M. van Zwet, hoofd van de afdeling Publiekszaken. Plaatsvervanger is de heer P.G.J. Baudoin plv hoofd afdeling Publiekszaken,

Gegevensbeheer

Als gegevensbeheerder is aangewezen mevrouw M.F.H.A Timmermans-van den Bogaert, senior medewerker team Inwonersplein. Plaatsvervanger is mevrouw H.M.A. van Oosterhout.

Applicatiebeheer

Als applicatiebeheerder is aangewezen mevrouw M.F.H.A Timmermans-van den Bogaert, senior medewerker team Inwonersplein.Plaatsvervanger is mevrouw J.W.C. van Eekeren-Tijsma, senior medewerker team Inwonersplein.

Gegevensverwerking

Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van het team Inwonersplein aangewezen.

Afnemen verklaringen artikel 36, lid 2 van de Wet.

De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 36, lid 2, onder sub e, van de Wet bedoelde verklaring wordt toegekend aan:

  • 1.

    mevrouw J.W.C. van Eekeren-Tijsma

  • 2.

    mevrouw D.J.J.M. Londeman-van Grotel

  • 3.

    mevrouw M.F.H.A. Timmermans-van den Bogaert

Op grond van artikel 3, lid 2 van de beheerregeling basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:

Beveiligingsbeheer

Als beveiligingsbeheerder is aangewezen mevrouw J. Vermeulen, controller. Plaatsvervanger is mevrouw M. Feijen, controller.

Systeembeheer

Als systeembeheerder is aangewezen de heer L. Loomans. Plaatsvervanger is de heer T. van Lierop.

Asten, 28 januari 2014

De secretaris, De burgemeester,

de heer mr. W.M.A. Verberkt de heer mr. H.G. Vos