Overheidsorganisatie | Provincie Zuid-Holland |
---|---|
Officiële naam regeling | Subsidieregeling actieprogramma luchtkwaliteit Zuid-Holland (Subsidieregeling actieprogramma luchtkwaliteit Zuid-Holland) |
Citeertitel | Subsidieregeling actieprogramma luchtkwaliteit Zuid-Holland |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | Milieu, verkeer en vervoer |
De subsidieregeling actieprogramma luchtkwaliteit Zuid-Holland is in het provinciaal blad 2014, nr. 128 geplaatst op 21 maart 2014 exclusief het maatregelenpakket Vrachtverkeer en Logistiek en het maatregelenpakket Mobiliteitsmanagement. Dit is gerectificeerd in het proviciaal blad 2014, nr, 183 van 7 april 2014. Hierin is de subsidieregeling actieprogramma luchtkwaliteit Zuid-Holland geplaatst inclusief de maatregelenpakketten.
Algemene subsidieverordening Zuid-Holland, art. 3
nvt
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-03-2014 | 23-10-2015 | nieuwe regeling | 18-03-2014 | DOS-2013-0010243 |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 18 maart 2014 tot vaststelling van de Subsidieregeling actieprogramma luchtkwaliteit Zuid-Holland (Prov. Blad 2014, nr. 128 en nr. 183)
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. Asv: Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;
b. NOx: stikstofoxiden;
c. PM10: fijnstofdeeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 10 micrometer.
1. Subsidie kan worden verstrekt voor projecten met betrekking tot vrachtverkeer en logistiek die de luchtkwaliteit verbeteren.
2. Subsidie, als bedoeld in het eerste lid, wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie.3. Subsidie, als bedoeld in het eerste lid, leidt tot een verminderde uitstoot van luchtvervuilende emissies.
Subsidie, als bedoeld in artikel 2, wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen.
In afwijking van artikel 26, eerste lid, van de Asv kan een aanvraag voor subsidie, als bedoeld in artikel 2, worden ingediend tot en met 31 december 2015.
In afwijking van artikel 11, eerste lid, onder a, van de Asv kan subsidie worden geweigerd indien de te subsidiëren activiteit reeds in uitvoering is voordat de aanvraag is ingediend.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan het volgende vereiste: het project is opgenomen in een door Gedeputeerde Staten vastgesteld Maatregelenpakket vrachtverkeer en logistiek.
De kosten die zijn gemaakt ter uitvoering van een taak waartoe de subsidieontvanger wettelijk verplicht is, komen niet voor subsidie in aanmerking.
De hoogte van de subsidie bedraagt ten hoogste 100% van de geldsom die is opgenomen in het Maatregelenpakket vrachtverkeer en logistiek luchtkwaliteit.
1. Bij een subsidie van minder dan € 25.000,00 toont de subsidieontvanger desgevraagd aan dat de activiteiten zijn verricht door middel van een activiteitenverslag en beeldmateriaal.
2. Bij een subsidie vanaf € 25.000,00 maar minder dan € 125.000,00 toont de subsidieontvanger bij het verzoek om subsidievaststelling aan dat de activiteiten zijn verricht door middel van een activiteitenverslag en beeldmateriaal.
3. Bij een subsidie van € 125.000,00 of meer gaat de aanvraag tot subsidievaststelling vergezeld van een controleverklaring.
1. Het voorschot voor subsidies van € 25.000,00 en hoger bedraagt maximaal 80% van het verleende bedrag.
2. Het voorschot wordt op basis van prestaties, besteding en liquiditeitsbehoefte in termijnen uitgekeerd waarvan de hoogte en de tijdstippen in de beschikking tot subsidieverlening worden bepaald.
1. Subsidie kan worden verstrekt voor projecten met betrekking tot mobiliteitsmanagement.
2. Subsidie, als bedoeld in het eerste lid, wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie.
3. Subsidie, als bedoeld in het eerste lid, leidt tot een verbeterde benutting van bestaande vervoersinfrastructuur.
Subsidie, als bedoeld in artikel 11, wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen en personenvennootschappen.
In afwijking van artikel 11, eerste lid, onder a, van de Asv kan subsidie worden geweigerd indien de te subsidiëren activiteit reeds in uitvoering is voordat de aanvraag is ingediend.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 11 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten: het project is opgenomen in een door Gedeputeerde Staten vastgesteld Maatregelenpakket mobiliteitsmanagement en voldoet aan de daarin genoemde criteria.
De hoogte van de subsidie bedraagt ten hoogste 100% van de geldsom die is opgenomen in het Maatregelenpakket mobiliteitsmanagement.
1. In aanvulling op de artikelen 18 en 19 van de Asv wordt aan de subsidieontvanger de verplichting opgelegd dat het project uiterlijk binnen twee maanden na de datum van subsidieverstrekking aanvangt en voor 2015 wordt gerealiseerd.
2. Aan de subsidieontvanger kunnen verplichtingen worden opgelegd met betrekking tot:
a. personele bezetting;
b. informatieplicht;
c. administratieve taken;
d. samenwerking.
1. Bij een subsidie van minder dan € 25.000,00 toont de subsidieontvanger desgevraagd aan dat de activiteiten zijn verricht door middel van een activiteitenverslag.
2. Bij een subsidie vanaf € 25.000,00 maar minder dan € 125.000,00 toont de subsidieontvanger bij het verzoek om subsidievaststelling aan dat de activiteiten zijn verricht door middel van een activiteitenverslag.
3. Bij een subsidie van € 125.000,00 of meer gaat de aanvraag tot subsidievaststelling vergezeld van controleverklaring.
1. Het voorschot voor subsidies van € 25.000,00 en hoger bedraagt maximaal 50% van het verleende bedrag.
2. Het voorschot wordt op basis van prestaties, besteding en liquiditeitsbehoefte in termijnen uitgekeerd waarvan de hoogte en de tijdstippen in de beschikking tot subsidieverlening worden bepaald.
1. Subsidie kan worden verstrekt voor projecten met betrekking tot personenvervoer over water tussen Dordrecht en Rotterdam en binnen gemeenten in de Drechtsteden die de luchtkwaliteit verbeteren.
2. Subsidie, als bedoeld in het eerste lid, wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie.
3. De activiteit, bedoeld in het eerste lid, leidt tot een verlaging van de luchtvervuilende emissies ten opzichte van de bestaande waterbussen van de subsidie-aanvrager.
Subsidie, als bedoeld in artikel 18, wordt uitsluitend verstrekt aan de vervoerder, bedoeld in artikel 7 van het Besluit personenvervoer 2000, die gebruik maakt van waterbussen.
In afwijking van artikel 11, eerste lid, onder a, van de Asv kan subsidie worden geweigerd indien de te subsidiëren activiteit reeds in uitvoering is voordat de aanvraag is ingediend.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 18 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan het vereiste dat de bestaande waterbusvloot wordt voorzien van nieuwe motoren met nabehandelingstechnieken waarbij theoretisch de uitstoot van PM10 met minimaal 90% en NOx met minimaal 80% wordt gereduceerd ten opzichte van de bestaande emissies van de bestaande waterbusvloot.
1. Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de netto kosten voor het ombouwen van de waterbussen, als bedoeld in artikel 20, voor subsidie in aanmerking.
2. Onder netto kosten wordt verstaan de kosten van de ombouw verminderd met de baten die voortvloeien uit de ombouw. Als baten worden aangemerkt de waarde van de oude motoren en uitgespaarde kosten voor reguliere revisie of vervanging van motoren.
De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal € 1.600.000,00
Aan de subsidieontvanger wordt de verplichting opgelegd om gedurende de resterende looptijd van de vervoersovereenkomst de nabehandelingstechnieken aantoonbaar te blijven gebruiken en hierover jaarlijks te rapporteren aan Gedeputeerde Staten.
1. Het voorschot bedraagt maximaal 80% van het verleende bedrag.
2. Het voorschot wordt op basis van prestaties, besteding en liquiditeitsbehoefte in termijnen uitgekeerd waarvan de hoogte en de tijdstippen in de beschikking tot subsidieverlening worden bepaald.
1. Bij een subsidie van minder dan € 25.000,00 toont de subsidieontvanger desgevraagd aan dat de activiteiten zijn verricht door middel van een activiteitenverslag.
2. Bij een subsidie vanaf € 25.000,00 maar minder dan € 125.000,00 toont de subsidieontvanger bij het verzoek om subsidievaststelling aan dat de activiteiten zijn verricht door middel van een activiteitenverslag.
3. Bij een subsidie van € 125.000,00 of meer gaat de aanvraag tot subsidievaststelling vergezeld van controleverklaring.
De evaluatie van de risicoanalyse, als bedoeld in artikel 8, vierde lid, van de Asv vindt twee jaar na de inwerkingtreding van deze regeling plaats.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling vervalt op 31 december 2015, met dien verstande dat deze regeling van kracht blijft voor subsidies die voor deze datum zijn aangevraagd.
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling actieprogramma luchtkwaliteit Zuid-Holland.
Den Haag, 4 maart 2014
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland
J. SMIT, voorzitter
J.A.M. HILGERSOM, secretaris
Maatregelenpakket Vrachtverkeer en Logistiek
Maatregelenpakket mobiliteitsmanagement