Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Soest

Verordening onderzoek benoembaarheid wethouders gemeente Soest 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSoest
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening onderzoek benoembaarheid wethouders gemeente Soest 2014
CiteertitelVerordening onderzoek benoembaarheid wethouders gemeente Soest 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-03-2014Nieuwe regeling

27-03-2014

Soester Courant 2-4-2014

RB 14-25 Griffie/1147268

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening onderzoek benoembaarheid wethouders gemeente Soest 2014

Kenmerk Griffie/1147268

Nummer RB 14-25 Agendapunt 5

De raad der gemeente Soest;

gelezen het voorstel van het Presidium d.d. 26 maart 2014, nr. RV 14-25;

b e s l u i t:

vast te stellen de volgende verordening;

Verordening onderzoek benoembaarheid wethouders gemeente Soest 2014

 

  • 1.

    De voorzitter van de gemeenteraad stelt een ad hoc commissie “Benoembaarheid wethouders” in, die onderzoek doet naar de benoembaarheid van één of meerdere wethouders en de gemeenteraad hierover schriftelijk adviseert.

  • 2.

    De ad hoc commissie bestaat uit drie leden van de gemeenteraad, waarin begrepen de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad, die de commissie voorzit. Bij tussentijdse benoeming van (een) wethouder(s) zal in deze commissie geen raadslid zitting hebben behorende tot de fractie die de kandidaat voordraagt, met uitzondering van de voorzitter. Bij een compleet nieuwe collegebenoeming wordt deze voorwaarde niet gehanteerd. De commissie wordt ondersteund door de griffier of diens plaatsvervanger.

  • 3.

    De kandidaat wethouder legt de documenten en informatie over die nodig zijn voor de door de commissie te verrichten toetsing. De kandidaat wethouder maakt alle door hem/haar in dat verband relevant geachte informatie aan de commissie kenbaar.

  • 4.

    De commissie toetst van de kandidaat wethouder ontvangen documenten en informatie aan de hand van in ieder geval:

    • a.

      een verklaring omtrent het gedrag;

    • b.

      de artikelen 35, 36a, 10 en 41a van de Gemeentewet (benoembaarheidsvereisten);

    • c.

      de artikelen 41b en 12 van de Gemeentewet (nevenfuncties);

    • d.

      artikel 36b van de Gemeentewet (onverenigbare functies);

    • e.

      de artikelen 41c, 15 en 46 van de Gemeentewet (onverenigbare of verboden handelingen);

    • f.

      de gedragscode bestuurlijke integriteit voor leden van het College (gemeente Soest);

    • g.

      de rapportage van de extern uitgevoerde integriteitsrisicoanalyse inzake de kandidaat wethouder;

  • 5.

    De commissie verricht zijn werkzaamheden in een niet-openbare vergadering. Van de vergadering wordt geen verslag opgemaakt.

  • 6.

    De kandidaat wethouder wordt in de gelegenheid gesteld de documenten en aangedragen informatie mondeling toe te lichten.

  • 7.

    Op basis van de beoordeelde informatie formuleert de commissie een schriftelijk, beargumenteerd advies aan de gemeenteraad ten aanzien van de benoembaarheid van de voorgedragen wethouder(s). Indien de commissie niet unaniem is in zijn oordeel, wordt hiervan melding gemaakt in het advies.

  • 8.

    Deze verordening treedt in werking op 28 maart 2014.

Soest, 27 maart 2014

de raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

M.van Vliet MPM AA R.T. Metz