Organisatie | Reusel-De Mierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Reusel-De Mierden 2014 |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Reusel-De Mierden 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | personeel en organisatie |
Het Organisatiebesluit Reusel-De Mierden 2013 is per gelijke datum ingetrokken.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2014 | 01-01-2014 | Nieuwe regeling | 25-03-2014 | B&W 14-131 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden;
gelet op artikel 160, eerste lid, aanhef onder c en artikel 103 tweede lid van de Gemeentewet;
gelet op de Financiële beheersverordening 2013;
gezien het advies van het Managementteam en de Ondernemingsraad;
overwegende, dat artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet het college opdraagt nadere regels over de taken en bevoegdheden van de secretaris te stellen;
Afdelingshoofd: de ambtenaar die belast is met en verantwoordelijk gesteld is voor de algemene en dagelijkse (hiërarchische, functionele en operationele) leiding van een afdeling en als manager verantwoordelijk is voor het maximaal, efficiënt, effectief, integraal en transparant uitvoeren van reguliere en wettelijke taken en projecten.
Gemeentelijk managementteam: organisatieonderdeel belast met de zorg en verantwoordelijkheid voor het bewaken van de eenheid in uitoefening van de organisatiebrede opgedragen taken en het bevorderen van het goed functioneren van de ambtelijke organisatie. De algemeen directeur/gemeentesecretaris, het afdelingshoofd Ontwikkeling en Dienstverlening en het afdelingshoofd Bedrijfsvoering vormen het gemeentelijk managementteam.
Project: tijdelijke organisatievorm, in opdracht van de gemeenteraad of het college van burgemeester en wethouders, managementteam of afdelingshoofd, gericht op de realisatie van een specifiek, meetbaar, geaccepteerd, realistisch en tijdgebonden omschreven doel en de daarvoor beschikbaar gestelde middelen (personele capaciteit, budget) die wordt ingezet met voorbijgaan aan de bestaande organisatievormen, maar met inachtneming van bestaande lijnverantwoordelijkheden.
Teamcoördinator: de ambtenaar die belast is met de dagelijkse coördinatie en werkverdeling van de door een team uit te voeren wettelijke en reguliere taken. Inhoudelijk aanspreekpunt binnen een team voor de medewerkers en eerste aanspreekpunt voor het afdelingshoofd voor wat betreft de wettelijke en reguliere taken. Adviseert het afdelingshoofd ten aanzien van personele aangelegenheden binnen het team en levert een bijdrage aan bedrijfsvoeringprocessen. Is als meewerkend voorman lid van een team en heeft geen leidinggevende hiërarchische bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 De ambtelijke organisatie
Artikel 2 Organisatie-eenheden
Het ambtelijk apparaat van de gemeente is, afgezien van de griffie, ingedeeld in de volgende eenheden:
De organisatiestructuur van de ambtelijke organisatie is vastgelegd in aangehecht organogram (bijlage I).
Artikel 2.1 Kerntaken afdeling Ontwikkeling en Dienstverlening
De kerntaken van de afdeling Ontwikkeling en Dienstverlening bestaan uit de zorg voor beleidsontwikkeling, de voorbereiding en de werkuitvoering op het gebied van:
Artikel 2.2 Kerntaken afdeling Bedrijfsvoering
De kerntaken van de afdeling Bedrijfsvoering bestaan uit de zorg voor beleidsontwikkeling, de voorbereiding en de werkuitvoering op het gebied van:
Artikel 3 Structuur afdelingen
Het college van burgemeester en wethouders kan veranderingen in de structuur van de organisatie in afdelingen en teams of de toewijzing van taken aan afdelingen en teams aanbrengen. Dit gebeurt op voorstel van de algemeen directeur/gemeentesecretaris.
De algemeen directeur/gemeentesecretaris voert hierover overleg met het managementteam en hoort, voordat hij adviseert, de betrokken medewerkers op grond van de wet op de Ondernemingsraden.
Artikel 5 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
Bij oprichting en deelneming in rechtspersonen als bedoeld in het tweede lid van artikel 160 van de Gemeentewet, bepaalt het college, welke afdelingen ten behoeve van de vertegenwoordigers van het gemeentebestuur ter zake ondersteunende werkzaamheden verrichten.
Hoofdstuk 3 Taken en verantwoordelijkheden
Artikel 6 Algemeen directeur/gemeentesecretaris
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de algemeen directeur/gemeentesecretaris.
De algemeen directeur/gemeentesecretaris draagt als hoofd van de ambtelijke organisatie in het bijzonder zorg voor:
De algemeen directeur /gemeentesecretaris wordt bij afwezigheid volledig vervangen door de loco-secretaris. Deze vervanging is vastgelegd in een collegebesluit.
Onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur/gemeentesecretaris draagt een afdelingshoofd, met inachtneming van de gemeentebrede kaders, de zorg voor:
Onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd draagt een teamcoördinator, met inachtneming van de gemeentebrede kaders, de zorg voor de dagelijkse coördinatie en werkverdeling binnen een team medewerkers met verantwoordelijkheid voor het eindresultaat, waaronder:
Hoofdstuk 4 Gemeentelijk managementteam
Artikel 10 Gemeentelijk managementteam
De voorzitter van het gemeentelijk managementteam stelt de vergaderdata en agenda voor de vergaderingen vast. De vergaderingen vinden in beginsel wekelijks plaats. Ieder lid van het gemeentelijk managementteam kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen.
De ambtelijke secretaris maakt een afspraken- en voortgangslijst. De afdelingshoofden dragen zorg voor een snelle overdracht van de gemaakte afspraken naar de afdelingen. De afdelingshoofden dragen er daarnaast zorg voor dat er voldoende ruimte voor gedachtewisseling is met hun medewerkers over wat in de vergadering is besproken.
Aldus besloten in de vergadering van 25 maart 2014.
Burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden,
de secretaris, de burgemeester,
M.J. Doeven H.A.J. Tuerlings