Organisatie | Oldambt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Procedureregeling klachtbehandeling aanbestedingen gemeente Oldambt 2014 |
Citeertitel | Procedureregeling klachtenbehandeling aanbestedingen gemeente Oldambt 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-04-2014 | - | 01-04-2014 | Nieuwe regeling |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;
Gelezen het ambtelijk voorstel d.d. nr. ………………..:
dat het door de gemeente Oldambt, als aanbestedende dienst, wenselijk en noodzakelijk wordt geacht regels vast te stellen omtrent de afhandeling van klachten over aanbestedingen;
dat bij de afhandeling van klachten ter zake van aanbestedingen wordt gekozen voor twee sporen, namelijk de klachten welke zien op de inhoud van de aanbesteding en overige klachten;
dat vragen die niet zien op de inhoud van de opdracht, maar onder meer op de gekozen procedure vallen binnen de categorie overige klachten;
Gelet op artikel 160, lid 1, onder e, van de Gemeentewet en de bepalingen van de Aanbestedingswet 2012 en de Gids Proportionaliteit;
vast te stellen de navolgende:
Procedureregeling klachtbehandeling aanbestedingen gemeente Oldambt 2014 luidende als volgt:
In deze procedureregeling wordt verstaan onder:
a. aanbesteding: een Europese, nationale of (meervoudig) onderhandse aanbesteding die binnen de reikwijdte van de Aanbestedingswet 2012 valt;
b. aanbestedende dienst: de gemeente Oldambt;
c. belanghebbende: een natuurlijk persoon of rechtspersoon die belang heeft bij de verwerving van een specifieke opdracht van de gemeente Oldambt dan wel een gemachtigde, die deze natuurlijke of rechtspersonen vertegenwoordigt;
d. contactpersoon: de persoon die voor de betreffende aanbesteding in de aanbestedingsdocumenten als contactpersoon is aangemerkt;
e. klacht: een (schriftelijke) melding aan de aanbestedende dienst van een belanghebbende waarin is aangegeven op welke punten hij het niet eens is met de aanbesteding of een onderdeel daarvan;
f. klager: de belanghebbende die een klacht heeft ingediend.
De belanghebbende is verplicht zijn klacht tijdig kenbaar te maken aan de aanbestedende dienst en de klachtenregeling niet te misbruiken. De belanghebbende dient zich hierbij te realiseren dat de gemeente Oldambt als aanbestedende dienst niet alleen met de klager te maken heeft, maar ook met alle andere belanghebbenden die bij de aanbesteding betrokken zijn of potentieel bij soortgelijke aanbestedingen betrokken kunnen worden.
Vragen of verzoeken die zien op de (formele of materiële) eisen die gesteld worden in een specifieke aanbesteding worden ingediend en behandeld conform het bepaalde in artikel 4. Klachten welke niet specifiek zien op de inhoud van de opdracht worden ingediend en behandeld conform het bepaalde in artikel 5.
Artikel 4 Inhoudelijke klachten ten aanzien van een specifieke aanbesteding
Indien belanghebbende het niet eens is met de reactie in de nota van inlichtingen dan dient hij binnen vijf kalenderdagen na ontvangst van de nota van inlichtingen schriftelijk en gemotiveerd zijn klacht kenbaar te maken bij de contactpersoon. De contactpersoon draagt zorg voor de correcte behandeling van deze klacht, waarbij de artikelen 6, lid 2 en 8, leden 2 t/m 4 van deze Procedureregeling in acht worden genomen.
Indien belanghebbende het niet eens is met de beantwoording van de klacht dient hij uiterlijk 24 uur voor de sluitingstermijn van de aanbesteding een kort geding procedure aanhangig te maken bij bevoegde voorzieningenrechter te Groningen en de aanbestedende dienst hiervan onverwijld in kennis te stellen middels betekening van de dagvaarding op het adres van aanbestedende dienst aan de Johan Modastraat 6 te Winschoten, bij gebreke waarvan ieder recht om tegen de inhoud van de aanbestedingsdocumenten te ageren vervalt.
Indien belanghebbende het niet eens is met de beantwoording doch hij wenst geen kort geding procedure aanhangig te maken staat het hem uiteraard vrij om de klacht voor advies voor te leggen aan de Commissie van aanbestedingsexperts, waarbij artikel 7, lid 3 van deze Procedureregeling van toepassing is.
Artikel 5 Overige klachten ten aanzien van een aanbesteding
Deze overige klachten worden bij voorkeur ingediend door middel van een e-mailbericht dat wordt gezonden aan de klachtenbehandelaar (gemeente-oldambt@cbp.nl) en bevat ten minste:
• naam en het adres van zowel de klagende organisatie als de naam en contactgegevens van de klager zelf;
• de contactgegevens van de contactpersoon van de betreffende aanbesteding;
• een omschrijving van de klacht;
• de grondslag en motivering van de klacht (inclusief verwijzingen naar wet- en regelgeving en jurisprudentie);
• een omschrijving van de wijze waarop de klacht kan worden verholpen.
Het indienen van een klacht bij de aanbestedende dienst of de Commissie van Aanbestedingsexperts heeft geen schorsende werking, tenzij de klager door of namens de aanbestedende dienst schriftelijk wordt bericht van het tegendeel. In een dergelijke situatie worden alle bij de aanbesteding betrokkenen schriftelijk op de hoogte gebracht van de opschorting van de aanbestedingsprocedure.
De klager kan zijn klacht aan de Commissie van Aanbestedingsexperts voorleggen wanneer de aanbestedende dienst op de klacht heeft beslist of als de aanbestedende dienst verzuimt om binnen een redelijke termijn van vier weken op de klacht te beslissen, behoudens situaties waarin de aanbestedende dienst de klager heeft bericht wanneer op de klacht beslist wordt.
Indien de maatregelen het aanpassen dan wel bijstellen van de betreffende aanbesteding tot gevolg heeft, worden deze gelijktijdig gepubliceerd in de nota van inlichtingen van de betreffende aanbestedingsprocedure. De aanbestedende dienst kan de sluitingstermijn voor het indienen van de aanmeldingen/inschrijvingen, van de betreffende aanbesteding, verlengen indien dit gewenst/noodzakelijk is.