Organisatie | Neder-Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Wegenbeheerplan 2014-2017 |
Citeertitel | Wegenbeheerplan 2014-2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Wegenbeheerplan 2014 - 2017 |
Het Wegenbeheerplan 2011-2015 wordt hierbij ingetrokken.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-04-2014 | 21-12-2017 | nieuwe regeling | 06-01-2014 Rhenense Betuwse Courant, 02-04-2014 | RAAD/13/01551 |
De gemeente heeft vanuit de Wegenwet de zorgplicht voor wegverhardingen. Dit betekent dat de gemeente als wegbeheerder verantwoordelijk is voor de kwaliteit (onderhoudstoestand) van de verhardingen die de gemeente in beheer heeft. Deze zorgplicht moet er voor zorgen dat het gebruik van de wegen veilig plaats kan vinden en schades en ongevallen ten gevolge van gebreken aan de weg zoveel mogelijk worden voorkomen.
Bij de invulling van deze zorgplicht wordt gebruikt gemaakt van CROW-systematiek Rationeel wegbeheer. Door toepassing van deze systematiek wordt de juiste onderhoudsmaatregel op het juiste moment gepland c.q. uitgevoerd. Hierbij zijn de omvang en kosten van het onderhoud zo minimaal mogelijk. Figuur 1 geeft een schematische weergave van het optimale moment van het onderhoud in relatie tot de aanleg en vervanging van de verharding en de daarbij behorende kwaliteit.
Figuur 1: Relatie kosten - kwaliteit
De gemeente Neder-Betuwe heeft zichzelf tot doel gesteld om de wegen te laten voldoen aan de minimaal acceptabele eisen zoals omschreven in de CROW-publicatie 145 (niveau R, Basis). Hierbij is klein onderhoud nodig of binnen vijf jaar groot onderhoud. Het beleid binnen de gemeente Neder-Betuwe geeft aan dat CROW-publicatie 145 niveau R, Basis als minimum wordt gehanteerd.
Wanneer het benodigd budget niet toereikend is, leidt dit tot kapitaalsvernietiging. Doordat het onderhoud wordt uitgesteld, wordt de te treffen maatregel zwaarder. Het verschil tussen de kosten van uitgesteld onderhoud minus de kosten van het tijdig onderhoud uitvoeren is kapitaal vernietiging. Kapitaalsvernietiging is bij asfaltverhardingen extremer, doordat bij het niet tijdig repareren van schades, meer materiaal vervangen moet worden.
In 2012 zijn alle wegen geïnspecteerd die bij de gemeente in onderhoud zijn (areaal: 1.558.707 m2). Na uitvoering van de maatregeltoets (beoordeling of de door het beheersysteem voorgestelde maatregel noodzakelijk is of moet worden aangepast) is een werkplanning en begroting, met een realistisch prijsniveau, voor 2014- 2017 opgesteld.
In 2011 is het jaarlijks benodigd budget voor wegonderhoud op €842.000,- vastgesteld. Om het onderhoudsniveau Basis (R) te kunnen handhaven is vanaf 2014 een jaarlijks budget van €939.000,- nodig. Om kapitaalsvernietiging te voorkomen (hetgeen gesteld is door Gedeputeerde Staten) is het toekennen van dit budget noodzakelijk.
Dit wegenbeheerplan geeft inzicht in en een doorkijk van het wegonderhoud voor de komende vier jaar. Om inzicht te krijgen van de onderhoudskosten voor de lange termijn wordt gebruik gemaakt van de onderhoudscyclus van een weg (conform CROW). Deze cyclus verschilt per weg type en ondergrond. Het resultaat van een onderhoudscyclus is het cyclusbedrag. Dit is het gemiddeld benodigde bedrag per vierkante meter per jaar. Op basis van de benodigde budgetten is de doorkijk in dit wegenbeheerplan gemaakt naar 2023.
Hoewel er met klem wordt geadviseerd om het benodigde bedrag beschikbaar te stellen kan indien er op korte termijn onvoldoende middelen beschikbaar zijn als eerste op het onderhoud van de elementen verhardingen worden ingeleverd. Dit levert de minste kapitaal vernietiging op. Opgemerkt wordt wel dat dit op de langere termijn extra investeringen vergt, omdat investering doorschuiven.