Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Winsum

Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Winsum

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWinsum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Winsum
CiteertitelBeleidsregels handhaving kinderopvang
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de nota Handhaving kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen gemeente Winsum.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Awb, art. 4:81, Wet kinderopvang, artt. 1.61, lid 1, 1.65, lid 1, 1.66, 1.72, lid 1, 2.19, lid 1, 2.23, lid 1, 2.24, 2.28, lid 1, Verordering ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Winsum 2011
  2. Awb, art. 4:81
  3. Wet kinderopvang, art. 1.61, lid 1
  4. Wet kinderopvang, art. 1.65, lid 1
  5. Wet kinderopvang, art. 1.66
  6. Wet kinderopvang, art. 1.72, lid 1
  7. Wet kinderopvang, art. 2.19, lid 1
  8. Wet kinderopvang, art. 2.23, lid 1
  9. Wet kinderopvang, art. 2.24
  10. Wet kinderopvang, 2.28, lid 1
  11. Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Winsum 2011

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-02-2014Nieuwe regeling

04-02-2014

De Wiekslag, 11-02-2014

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Winsum

Burgemeester en wethouders van gemeente Winsum;

Gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;

Gelet op de artikelen 1.61, eerste lid, 1.65, eerste lid, 1.66 en 1.72, eerste lid Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;

Gelet op de artikelen 2.19, eerste lid, 2.23, eerste lid, 2.24 en 2.28, eerste lid, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen,

Gelet op de verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Winsum 2011,

besluiten:

 

de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Winsum 2014 vast te stellen.

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Toepassing

Deze beleidsregels zijn van toepassing op de handhaving naar aanleiding van overtreding van de bij of krachtens de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gestelde regelgeving.

Artikel 2 Wijze van sanctioneren

  • 1.

    Bij het uitvoeren van het handhavingsbeleid heeft het college de volgende mogelijkheden:

  • a.

    herstelsanctie;

  • b.

    bestraffende sanctie.

  • 2.

    Het college start bij een overtreding een handhavingstraject met een herstellend traject, zoals beschreven in Hoofdstuk 2.

  • 3.

    In afwijking van artikel 2 lid 2 legt het college bij de overtreding op artikel 1.50 lid 4 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en de “overige overtredingen” genoemd in het overzicht in artikel 3 lid 3, onmiddellijk een bestuurlijke boete op.

Artikel 3 Kwaliteitseisen

  • 1.

    De kwaliteitseisen, waar aan voldaan moet worden, staan genoemd in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en alle aanverwante regelgeving. Ze worden tevens expliciet in het door de toezichthouder opgestelde rapport genoemd.

  • 2.

    In deze Beleidsregels Handhaving kinderopvang en peuterspeelzalen gemeente Winsum wordt uitgegaan van deze kwaliteitseisen.

  • 3.

    In het overzicht dat in dit artikel is bijgevoegd, word de prioritering en de hoogte van de bestuurlijke boete weergegeven. Dit overzicht wordt gehanteerd bij overtreding van de kwaliteitseisen. 1

  • 1 Het overzicht komt overeen met de voorwaarden in het inspectierapport. Niet alle voorwaarden uit het inspectierapport worden benoemd in dit overzicht. De voorwaarden worden geclusterd weergegeven.

  • Domein

    Prioriteit

    Bestuurlijke boete

    Ouders

     

     

    Houder heeft een reglement oudercommissie vastgesteld

    Gemiddeld

    € 2.500,-

    Inhoud van reglement oudercommissie

    Laag

    € 500,-

    Houder heeft een oudercommissie ingesteld

    Laag

    € 500,-

    Voorwaarden oudercommissie

    Laag

    € 500,-

    Adviesrecht oudercommissie

    Gemiddeld

    € 750,-

    Informatie aan de ouders

    Laag

    € 500,-

    Het gastouderbureau is goed bereikbaar

    Hoog

    € 1250,-

    De houder plaatst het inspectierapport op de eigen website of legt het op een voor ouders, personeel en/of gastouders toegankelijke plaats

    Gemiddeld

    € 1000,-

    In de schriftelijke overeenkomst met de vraagouder is duidelijk te zien welk deel van het betaalde bedrag naar GOB gaat en welk deel naar de gastouder (GOB)

    Gemiddeld

    € 1000,-

     

     

     

    Personeel

     

     

    Verklaring omtrent gedrag (VOG)

    ·in bezit zijn van VOG

    ·VOG is voor aanvang werkzaamheden overlegd

    ·VOG is bij aanvang werkzaamheden niet ouder dan 2 maanden

    Hoog

    € 4.000,- per ontbrekende VOG of VOG die ouder is dan 2 maanden voor aanvang werkzaamheden

    Gebruik voorgeschreven voertaal

    Hoog

    € 4.000,-

    Het gastouderbureau draagt er zorg voor dat er per aangesloten gastouder op jaarbasis tenminste 16 uur wordt besteed aan begeleiding en bemiddeling

    Gemiddeld

    € 3.000,- per gastouder met < 16 uur

    Passende beroepskwalificatie voor beroepskrachten en gastouders

    Hoog

    € 4.000,- per beroepskracht die niet voldoet

    Gastouder beschikt over geregistreerd certificaat eerste hulp aan kinderen bij ongevallen conform de ministeriele regeling

    Hoog

    € 2.000,-

    Vrijwilligersbeleid (peuterspeelzalen)

    Gemiddeld

    € 3.000,-

    Houder heeft vrijwilligers tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd (peuterspeelzalen)

    Gemiddeld

    € 3.000,-

    De houder van een kindercentrum of peuterspeelzaal waar VVE wordt aangeboden stelt jaarlijks een opleidingsplan op 1 Voor- en vroegschoolse educatie

    Gemiddeld

    € 3.000,- als geen beleid

    € 1.000,- als te oud beleid

    De gastouder is goed telefonisch bereikbaar

    Gemiddeld

    € 750,-

     

     

     

    Veiligheid en gezondheid

     

     

    Risico-inventarisatie veiligheid

    ·hebben

    ·maximaal 1 jaar oud

    ·actuele situatie

    Hoog

    € 8.000,- indien risico-inventarisatie ontbreekt;

    € 4.000,- als > dan 1 jaar of niet actuele situatie

    Ongevallenregistratie

    Hoog

    € 8.000,-

    De houder van een gastouderbureau draagt zorg voor een inventarisatie van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s door een bemiddelingsmedewerker van het bureau (samen met gastouder) vóór aanvang van de opvang en daarna jaarlijks voor elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt

    Hoog

    € 8.000,-

    Risico-inventarisatie gezondheid

    ·hebben

    ·maximaal 1 jaar oud

    ·actuele situatie

    Hoog

    € 8.000,- indien risico-inventarisatie ontbreekt;

    € 4.000,- als > dan 1 jaar of niet de actuele situatie

    Plan van aanpak bij risico-inventarisatie veiligheid en bij risico-inventarisatie gezondheid

    Hoog

    € 8.000,-

    Risico-inventarisaties veiligheid en gezondheid beschrijven alle veiligheids- en gezondheidssrisico’s op de vaste thema’s

    Hoog

    € 2.000,- per niet beschreven thema

    Personeel kan kennisnemen van risico-inventarisaties

    Hoog

    € 4.000,-

    Houder gastouderbureau draagt er zorg voor dat alle aangesloten gastouders handelen naar de opgestelde risico-inventarisaties

    Hoog

    € 1.000,- per gastouder die er niet naar handelt

    Risico-inventarisaties zijn inzichtelijk voor vraagouders van gastouderbureau

    Hoog

    € 4.000,-

     

     

     

    Meldcode kindermishandeling

    Hoog

    € 8.000,-

    Personeel, gastouders zijn op de hoogte van meldcode kindermishandeling

    Hoog

    € 2.000,-

    Houder gastouderbureau draagt er zorg voor dat alle bij zijn gastouderbureau aangesloten gastouders de meldcode naleven.

    Hoog

    € 2.000,-

    Medewerkers, gastouders zijn geïnformeerd over de werkwijze bij een vermoeden van gewelds-of zedendelict jegens een opgevangen kind door een collega of de houder

    Hoog

    € 2.000,-

    Vierogenprincipe is ingevoerd

    Hoog

    € 4.000,-

    Accommodatie en inrichting

     

     

    Binnenspeelruimte

     

     

    Elke stamgroep beschikt over een afzonderlijke vaste groepsruimte

    Gemiddeld

    € 2.000,- per ontbrekende ruimte

    Er is ten minste 3,5 m2 binnenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind, waaronder mede begrepen passend voor spelactiviteiten ingerichte ruimtes buiten de groepsruimte (dagopvang)

    Gemiddeld

    3-3.5 m2 = € 2.000,-

    < 3 m2 = € 3.000,-

    Er is ten minste 3,5 m2 passend ingerichte binnenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind (BSO en peuterspeelzalen)

    Gemiddeld

    3-3.5 m2 = € 2.000,-

    < 3 m2 = € 3.000,-

    De binnenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen.

    Gemiddeld

    € 2.000,-

    Er is een afzonderlijke slaapruimte voor in ieder geval kinderen tot anderhalf jaar (dagopvang, gastouderopvang)

    Gemiddeld

    € 2.500,-

    De woning waar gastouderopvang plaatsvindt beschikt over voldoende binnenspeelruimte en buitenspeelmogelijkheden voor kinderen, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen

    Gemiddeld

    € 1.000,-

    De woning waar gastouderopvang plaatsvindt is te allen tijde rookvrij

    Gemiddeld

    € 1.000,-

     

     

     

    Buitenspeelruimte

     

     

    Er is ten minste 3 m2 buitenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind

    Gemiddeld

    2-2.5 m2 = € 1.000,-

    < 2 m2 = € 2.000,-

    De buitenspeelruimte is toegankelijk en veilig bereikbaar

    Gemiddeld

    € 1.000,-

    De buitenspeelruimte is aangrenzend aan het kindercentrum (dagopvang)

    Gemiddeld

    € 1.000,-

    Aanvullende eisen indien de buitenspeelruimte niet aangrenzend is (BSO)

    Gemiddeld

    € 1.000,-

    De buitenspeelruimte is vast beschikbaar voor de buitenschoolse opvang (BSO)

    Gemiddeld

    € 1.000,-

    De buitenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid

    Gemiddeld

    € 1.000,-

     

     

     

    Groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio (bkr)

     

     

    Opvang in groepen

     

     

    De opvang vindt plaats in stamgroepen (dagopvang) of basisgroepen (BSO) of vaste groepen (peuterspeelzaal)

    Hoog

    € 4.000,-

    De maximale omvang van de stamgroep of basisgroep

    Hoog

    € 2.000,- per kind teveel

    De groep bestaat uit ten hoogste 16 feitelijk aanwezige kinderen (VVE en psz)

    Hoog

    € 2.000,- per kind teveel

    De maximale groepsgrootte per gastouder wordt afgestemd op de leeftijdscategorieën van de kinderen

    Hoog

    € 2.000,- per kind teveel

    Ieder kind behoort bij een basisgroep (BSO)

    Hoog

    € 4.000,-

    Gebruik maken van extra stamgroep of basisgroep

    Hoog

    € 2.000,- indien niet tijdelijk of indien niet vooraf schriftelijke toestemming is van ouders

     

     

     

    Vaste beroepskrachten en vaste ruimtes

     

     

    Maximaal 3 vaste beroepskrachten per kind (dagopvang, peuterspeelzalen)

    Hoog

    € 1.000,-

    Maximaal 2 stamgroepruimtes per kind (dagopvang)

    Hoog

    € 1.000,-

     

     

     

    Beroepskracht-kind-ratio

     

     

    Beroepskracht-kind-ratio

    Hoog

    € 5.000,- per ontbrekende beroepskracht

    Als conform de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum aanwezig is, dan is ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld

    Hoog

    € 2.000,-

    Inzet beroepskrachten in afwijking van de beroepskracht-kind-ratio bij openingstijden van ≥ 10 uur (dagopvang)

    Hoog

    € 2.000,-

    Inzet beroepskrachten in afwijking van de beroepskracht-kind-ratio (BSO)

    Hoog

    € 2.000,-

    Indien er meer dan 3 kinderen op het opvangadres aanwezig zijn, dan is ondersteuning van de gastouder door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld.

    Hoog

    € 1.000,-

    De achterwacht is telefonisch bereikbaar tijdens de opvangtijden

    Gemiddeld

    € 1.000,-

    De achterwacht is in geval van calamiteiten binnen 15 minuten op het opvangadres aanwezig

    Gemiddeld

    € 1.000,-

     

     

     

    Pedagogisch beleid

     

     

    Pedagogisch beleidsplan

    Gemiddeld

    € 3.000,-

    Inhoud pedagogisch beleidsplan

    Gemiddeld

    € 750,-

    Houder draagt zorg voor uitvoering van pedagogisch beleidsplan door personeel, vrijwilligers (peuterspeelzaal) danwel gastouders

    Gemiddeld

    € 1.000,-

    Waarborgen emotionele veiligheid

    Gemiddeld

    € 1.000,-

    Zorgdragen voor ontwikkeling persoonlijke competentie

    Gemiddeld

    € 1.000,-

    Zorgdragen voor ontwikkeling sociale competentie

    Gemiddeld

    € 1.000,-

    Zorgdragen voor overdracht van normen en waarden

    Gemiddeld

    € 1.000,-

    Het pedagogisch beleidsplan van een gastouderbureau beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de leeftijdopbouw en aantallen kinderen die door een gastouder worden opgevangen

    Hoog

    € 4.000,-

    Het pedagogisch beleidsplan van een gastouderbureau beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de eisen die gesteld worden aan de adressen waar opvang plaatsvindt

    Hoog

    € 4.000,-

    Gastouder kent de inhoud van het pedagogisch beleid

    Gemiddeld

    € 1.000,-

     

     

     

    Klachten

     

     

    Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz)

    Laag

    € 1.500,- indien regeling ontbreekt;

    € 500,- indien regeling niet aan de eisen voldoet

    Klachtenregeling oudercommissie

    Laag

    € 1.500,- indien regeling ontbreekt;

    € 500,- indien regeling niet aan de eisen voldoet

     

     

     

    Administratie gastouderbureau

     

     

    Een contract per vraagouder

    Gemiddeld

    € 1.000,- per ontbrekende overeenkomst

    Kopieën van de VOG’s van de bij het gastouderbureau werkzame personen en van de aangesloten gastouders en volwassen huisgenoten

    Hoog

    € 1.500,- per ontbrekende VOG

    Kopieën van de getuigschriften en/of EVC-bewijsstukken en certificaten Eerste Hulp aan kinderen van de gastouders

    Gemiddeld

    € 1.500,- per ontbrekend stuk

    Inzichtelijke betalingen van vraagouders aan gastouderbureau en van gastouderbureau aan gastouders

    Gemiddeld

    € 1.500,- per vraagouder/gastouder waarbij niet inzichtelijk is

    Een door de gastouder en bemiddelingsmedewerkers ondertekende versie van de risico-inventarisaties veiligheid en gezondheid en de bijbehorende plannen van aanpak

    Gemiddeld

    € 1.500,- per ontbrekend stuk

     

     

     

    Kwaliteitscriteria gastouderbureau

     

     

    De houder draagt er zorg voor dat per gastouder beoordeeld wordt of de samenstelling van de groep kinderen die wordt opgevangen verantwoord is

    Hoog

    € 2.000,- per kind teveel

    Overige kwaliteitscriteria gastouderbureau

    Gemiddeld

    € 1.250,-

     

     

     

    Overige overtredingen

     

     

    Schenden medewerkingsplicht artikel 5:20 Awb

    Hoog

    € 3.900 (boete tweede categorie)

    Exploitatie zonder toestemming college

    Hoog

    € 19.500,- (boete vierde categorie)

    Wijzigingen melden

    Hoog

    € 2.000,-

    Overtreding aanwijzing/bevel

    Hoog

    Zie de genoemde bedragen bij de betreffende overtreding

    Overtreden exploitatieverbod

    Hoog

    € 19.500,- (boete vierde categorie)

    Niet nakomen afspraak als bedoeld in artikel 167 Wet op primair onderwijs

    Hoog

    € 5.000,-

Hoofdstuk 2 Herstellend traject

Artikel 4 Herstelsancties

  • 1.

    Indien gebleken is dat een houder van een kindercentrum, een gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of een peuterspeelzaal niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en alle daaruit voortvloeiende regelgeving, start het college een herstellend traject. Dit traject is gericht op beëindiging van de overtreding(-en) en voorkoming van herhaling van de overtreding(-en).

  • 2.

    Bij het uitvoeren van het herstellend traject hanteert het college de volgende stappen:

  • a.

    stap 1: aanwijzing

  • b.

    stap 2: last onder dwangsom/last onder bestuursdwang,

  • c.

    stap 3: exploitatieverbod

  • d.

    stap 4: verwijdering uit het landelijk register kinderopvang of het register peuterspeelzalen

  • 3.

    De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis zoals afgeleid kan worden uit het overzicht in artikel 3 lid 3 is opgenomen. Bij het opleggen van een aanwijzing gelden de volgende hersteltermijnen:

  • a.

    prioriteit hoog: maximaal 2 weken

  • b.

    prioriteit gemiddeld: maximaal 2 maanden

  • c.

    prioriteit laag: maximaal 6 maanden

  • 4.

    Het college kan besluiten om een bepaalde stap of bepaalde stappen, zoals bedoeld in het tweede lid, van het herstellende traject over te slaan en/of een afwijkende hersteltermijn te bieden zoals bedoeld in het derde lid.

Artikel 5

Indien niet (langer) wordt voldaan aan de definities van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen voor wat betreft de te registreren voorzieningen (dagopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of peuterspeelzaal) zal de registratie worden verwijderd uit het register kinderopvang danwel peuterspeelzaalwerk.

Hoofdstuk 3 Bestraffend traject

Artikel 6 Gebruik bevoegdheid opleggen bestuurlijke boete

  • 1.

    Het college legt met inachtneming van artikel 2, een bestuurlijke boete op bij:

  • a.

    overtredingen met de prioriteit “hoog” zoals opgenomen in het overzicht in artikel 3, lid 3;

  • b.

    overtreding van een norm zoals genoemd in het overzicht in artikel 3, lid 3 onder “overige overtredingen”

  • 2.

    Bij overtredingen met een prioriteit ‘gemiddeld’ of ‘laag’ zoals opgenomen in het overzicht in artikel 3 lid 3 kan het college een bestuurlijke boete opleggen.

Artikel 7 Hoogte bestuurlijke boete

  • 1.

    Als het college een bestuurlijke boete oplegt als bedoeld in artikel 1.72, eerste lid en artikel 2.28, eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, wordt het boetebedrag dat is neergelegd in het overzicht in artikel 3, lid 3 gehanteerd.

  • 2.

    In afwijking van het vorige lid, geldt voor voorzieningen voor gastouderopvang als uitgangspunt dat het boetebedrag zoals neergelegd in het afwegingsoverzicht met 0,5 kan worden vermenigvuldigd.

  • 3.

    Het college kan, indien er naar het oordeel van het college sprake is van verzwarende of verzachtende omstandigheden, het boetebedrag zoals bedoeld in het eerste en tweede lid verhogen dan wel matigen.

  • 4.

    De omstandigheden zoals genoemd in artikel 8 leiden in ieder geval tot verhoging van de boete.

Artikel 8 Verhoging van de boete

  • 1.

    Bij de vaststelling van de boete wordt uitgegaan van:

  • a.

    1,5 maal het onder artikel 7 bepaalde boetebedrag indien een door een bestuurlijke boete te handhaven overtreding plaatsvindt binnen een periode van twee jaar nadat voor de overtreding van dezelfde wettelijke norm eerder een boete is opgelegd;

  • b.

    2 maal het onder artikel 7 bepaalde boetebedrag indien er sprake is van een derde of volgende overtreding van dezelfde wettelijke norm binnen een periode van twee jaar nadat voor de overtreding van de norm eerder een boete is opgelegd.

Artikel 9 Samenloop

De totale bij boetebeschikking op te leggen boete bestaat, ingeval er sprake is van meerdere overtredingen, uit de som van de per overtreding berekende boetebedragen.

Artikel 10 In werking treding

Deze beleidsregels treden 8 dagen na bekendmaking in werking.

Artikel 11 Intrekking en overgangsrecht

  • 1.

    De Nota “Handhaving kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen gemeente Winsum” (januari 2013) wordt ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding van deze beleidsregels.

  • 2.

    Indien het herstellend en/of het bestraffend traject is gestart vóór de inwerkingtreding van deze beleidsregels is de Nota ¨Handhaving kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen gemeente Winsum¨ (januari 2013) van toepassing.

Artikel 12 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels handhaving kinderopvang”.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 februari 2014

Burgemeester en wethouders,

burgemeester,

secretaris,