Organisatie | Purmerend |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rechtspositie, mandaat- en volmachtsbesluit griffie Purmerend 2014 |
Citeertitel | Verordening rechtspositie, mandaat- en volmachtsbesluit griffie Purmerend 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Recht en bestuur |
In afwijking van artikel 16, treedt de verordening in werking op 28 maart 2014
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-11-2018 | 01-01-2020 | artikel 13 en 14 | 28-09-2017 | 1378534 | |
28-03-2014 | 22-11-2018 | Nieuwe regeling | 06-03-2014 Gemeenteblad 16773 | 1113532 |
Deze verordening is van toepassing op ambtenaren werkzaam voor de griffie van de gemeente Purmerend in de functie van:
Artikel 8 Kwaliteitsborging, dienstverleningsovereenkomst met P&O
De griffier kan een dienstverleningsovereenkomst met de collegeorganisatie sluiten over de invulling van de dienstverlening door de collegeorganisatie op het gebied van personeelszaken.
Na overleg met de betrokken griffiemedewerker(s) kan de griffier de arbeidstijden vaststellen in afwijking van de lokale arbeidsvoorwaardenregelingen voor zover de werkzaamheden van de raad dit noodzakelijk maken.
In afwijking van de lokale arbeidsvoorwaardenregelingen bestaat voor griffiemedewerkers het recht op overwerkvergoeding uitsluitend uit verlof gelijk aan het aantal volle uren van het overwerk.
Artikel 13 Functiewaardering en functieboek
De raad stelt een functieboek vast met daarin de functiebeschrijving en waardering van de functies van de griffier en de griffiemedewerkers.
I.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 6 maart 2014,
de griffier, J.F. Kamminga
de voorzitter, D. Bijl
II.
In verband met artikel 4 “Aansluiting bij lokale arbeidsvoorwaardenregelingen”, artikel 7 lid 1 en lid 2 “Overeenkomsten”, en artikel 14 “Medezeggenschap, gemeenschappelijke ondernemingsraad, georganiseerd overleg”:
Burgemeester en wethouders van Purmerend,
de secretaris, M.J.H. Smulders
de burgemeester, D. Bijl
III.
In verband met artikel 7 lid 3 "Overeenkomsten":
De burgemeester van Purmerend,
D. Bijl
IV.
In verband met artikel 7 lid 3 "Overeenkomsten":
De griffier van de gemeenteraad van Purmerend,
J.F. Kamminga
In artikelen 107 en 107e lid 2 Gemeentewet is geregeld dat de raad de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren benoemt, schorst en ontslaat.
Artikel 4 Aansluiting bij lokale arbeidsvoorwaardenregelingen
De landelijke CAR-UWO (deel I van de arbeidsvoorwaardenregelingen) geldt ook voor de ambtenaren van de griffie. Artikel 4 heeft daarom betrekking op de lokale arbeidsvoorwaardenregelingen (deel II van de arbeidsvoorwaardenregelingen). “Van overeenkomstige toepassing” betekent bijvoorbeeld dat waar in de lokale arbeidsvoorwaardenregelingen staat “het college van B en W” of “burgemeester en wethouders” dan wel een variant daarop, “de raad” moet worden gelezen voor zover de arbeidsvoorwaardenregelingen van toepassing zijn en betrekking hebben op de griffier en griffiemedewerkers. Ander voorbeeld: waar in de lokale arbeidsvoorwaardenregelingen sprake is van “algemeen directeur”, “gemeentesecretaris”, “directieteam” of “DT”, moet “griffier” worden gelezen voor zover de arbeidsvoorwaardenregelingen van toepassing zijn en betrekking hebben op de griffier en griffiemedewerkers. Indien de raad het wenselijk vindt om voor de griffie af te wijken van de regelingen voor de collegeorganisatie kan daarvoor een afzonderlijke regeling met uitzonderingsbepalingen worden vastgesteld.
Artikel 5 (Onder)mandaatverlening en uitzonderingen
De (onder)mandaatverlening betreft in ieder geval:
Het binnen de geldende kaders en het beschikbaar gestelde budget (doen) bekostigen van loopbaantrajecten van griffiemedewerkers.
De griffier legt over de toepassing van het ondermandaat verantwoording af aan het presidium. In overeenstemming met het reglement van orde voor de raad fungeert het presidium als werkgeverscommissie.
Het college is exclusief bevoegd te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente (artikel 160 lid 1 sub e Gemeentewet). Het is dan ook het college dat mandaat verleent tot het aangaan van overeenkomsten. De burgemeester ondertekent overeenkomsten waarbij de gemeente als rechtspersoon betrokken is. Het is dan ook de burgemeester die volmacht verleent om overeenkomsten, die binnen het door het college verleende mandaat zijn aangegaan, te ondertekenen. Vandaar ook de medeondertekening van deze verordening door het college en door de burgemeester. Omdat de griffier niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester, is artikel 10:4 Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing, inhoudende dat voor deze mandaatverlening de instemming van de gemandateerde (i.c. de griffier) en van degene onder wiens verantwoordelijkheid hij werkt (i.c. de raad) noodzakelijk is. Om die reden ondertekent de griffier deze verordening niet alleen namens de raad, maar ook als gemandateerde ambtenaar.
De overwerkregeling in de CAR-UWO kent de mogelijkheid om een uitzondering te maken op de aanspraak op een overwerkvergoeding. Van deze mogelijkheid wordt hier gebruik gemaakt om de aanspraak van griffiemedewerkers te beperken tot een vergoeding van tijd-voor-tijd en niet daar bovenop een vergoeding in geld. Dit neemt niet weg dat de griffier op basis van artikel 3:2:1 lid 4 kan beslissen dat de gemaakte overuren worden uitbetaald indien het niet mogelijk is voor deze uren verlof te verlenen.
Artikel 13 Functiewaardering en functieboek
Er kan voor worden gekozen om dit functieboek op te nemen als onderdeel van het functieboek van de collegeorganisatie.
BIJLAGE als bedoeld in artikel 14, lid 3 van de Verordening rechtspositie, mandaat- en volmachtbesluit Griffie Purmerend 2014
Aanvullende afspraken medezeggenschap Griffie
Om invulling te geven aan de implementatie van artikel 14 lid 1 van de Verordening rechtspositie, mandaat- en volmachtsbesluit griffie Purmerend 2014 (hierna: de Verordening) en Artikel 3 lid 1 van de WOR (wet op de Ondernemingsraden) dat de oprichting van een GOR (Gemeenschappelijke ondernemingsraad) mogelijk maakt, worden de volgende afspraken voor het overleg tussen de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de griffier en de OR Purmerend vastgesteld:
Als de GOR zaken behandelt die van belang zijn voor de medewerkers van de collegeorganisatie én voor de medewerkers van de griffie, is de griffier aanwezig bij de betreffende (Overleg) vergadering en voert daar in het belang van de medewerkers van de griffie het woord (artikel 14 lid 2 van de Verordening). Indien de inbreng van de griffier afwijkt van die van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, dan wordt daar een aantekening van gemaakt en is de inbreng van de laatste bepalend.
De Ambtelijk secretaris doet aan de griffier de agenda en de bijlagen toekomen van de Overlegvergadering. De griffier bepaalt aan de hand van de agenda of hij aanwezig wil zijn bij de (Overleg)vergadering. De griffier stemt af met de gemeentesecretaris/algemeen directeur over zijn inbreng/over zijn rol in de betreffende Overlegvergadering.
Voor meer info over de WOR: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002747/2016-10-01
Om invulling te geven aan de implementatie van artikel 14 lid 1 van de Verordening rechtspositie, mandaat- en volmachtbesluit Griffie Purmerend 2014 (hierna: de Verordening) dat een (G)GO (Gemeenschappelijk Georganiseerd Overleg) mogelijk maakt, worden de volgende afspraken vastgesteld:
Het college wijst op basis van artikel 12:1:3 lid 2 CAR UWO een ambtenaar, niet behorende tot de vertegenwoordiging van de organisaties, tot secretaris van de commissie aan, alsmede diens plaatsvervanger. De secretaris is in het algemeen de GS/AD of een Domeindirecteur. De griffier wordt als plaatsvervangend secretaris aangewezen bij die onderwerpen waarbij het belang van griffiemedewerkers expliciet aan de orde is.
Als het (G)GO zaken behandelt die van belang zijn voor de medewerkers van de collegeorganisatie én voor de medewerkers van de griffie, is de griffier aanwezig bij het betreffende overleg en voert in het belang van de griffie het woord (artikel 14 lid 2 van de Verordening). Indien de inbreng van de griffier afwijkt van die van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, dan wordt daar een aantekening van gemaakt. Waar lokale ruimte aanwezig is om voor griffiemedewerkers afwijkende afspraken te maken, gaat de werknemersgeleding in gesprek met de werkgeverscommissie of de door haar aangewezen vertegenwoordiger.
Note: We blijven (als vanouds) praten over de WOR-bestuurder, de OR en het GO.
Voor meer info over de Caruwo: https://car-uwo.nl/
WOR-bestuurder gemeente Purmerend