Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerenveen

Verordening elektronische kennisgeving Heerenveen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerenveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening elektronische kennisgeving Heerenveen
CiteertitelVerordening elektronische kennisgeving Heerenveen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageRaadsvoorstel_Verordening_elektronische_kennisgeving_01.pdf

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, art. 2:14, art. 3:12, art. 3:40, art. 3:44
  2. Gemeentewet, art. 139, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-03-2014nieuwe regeling

24-03-2014

Gemeenteblad 2014, nr. 17072

GF14.20023

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening elektronische kennisgeving Heerenveen

 

 

Hoofdstuk 1 Titel hoofdstuk 1

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

gemeentebestuur:

ieder bevoegd orgaan van de gemeente;

 

publicatie:

bekendmaking, mededeling, kennisgeving van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen en meldingen of welke andere berichtgeving dan ook.

Artikel 2 Elektronische kennisgeving

  • 1.

    Het is mogelijk berichten van het gemeentebestuur die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, uitsluitend elektronisch te verzenden, tenzij een wettelijk voorschrift zich daartegen verzet. De verzending geschiedt door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.

  • 2.

    Het elektronisch gemeenteblad is te vinden op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ of http://www.heerenveen.nl/.

Artikel 3 Bijzondere omstandigheden

  • 1.

    Het college kan in bijzondere omstandigheden bepalen dat besluiten als bedoeld in artikel 2 op andere geschikte wijze worden bekendgemaakt.

  • 2.

    Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing in gevallen waarin artikel 176 van de Gemeentewet van toepassing is.

Artikel 4 Plaats van terinzagelegging

  • 1.

    Ingeval van elektronische publicatie in het Gemeenteblad vindt ook de terinzagelegging digitaal plaats op de in de elektronische publicatie aangegeven locatie.

  • 2.

    De terinzagelegging vindt daarnaast in ieder geval plaats in het gemeentehuis van de gemeente Heerenveen.

Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening elektronische kennisgeving Heerenveen.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 24 maart 2014.

De gemeentesecretaris,

mevrouw W.J.M.A. Jansen

De burgemeester,

de heer T.J. van der Zwan

ALGEMENE TOELICHTING

Vanaf 1 januari 2014 moeten alle algemeen verbindende voorschriften (AVV) elektronisch worden gepubliceerd. Hiervan gelden wettelijke eisen. Wij hebben gekozen voor aansluiting bij de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP), een dienst die door het Ministerie van BZK is geregeld.

 

Dit is een landelijk publicatiesysteem voor decentrale overheden dat kan helpen bij elektronische publicaties conform de wettelijke richtlijnen. De officiële gemeentebladen worden dan gepubliceerd op www.officielebekendmakingen.nl. Overheden kunnen op hun eigen website dan een hyperlink aanbrengen naar hun regelingen in de GVOP of desgewenst een kopie van deze regelingen op de eigen website publiceren.

 

De wens bestaat om meer publicaties (bekendmakingen, kennisgevingen, mededelingen) ook elektronisch te doen. Uit wetgeving en recente jurisprudentie volgt dat dit niet altijd zonder meer mogelijk is. Het merendeel van de publicaties die nu op papier plaatsvinden in een huis-aan-huis blad (via ‘Crackstate Nijs’) zou (ook) elektronisch mogen mits hiervoor door de bevoegde bestuursorganen een wettelijke regeling wordt vastgesteld.

 

In het geval van de gemeente is dat dan een verordening. Op grond van artikel 160 van de Gemeentewet is het college bevoegd tot het vaststellen van een elektronisch gemeenteblad voor de elektronische bekendmaking. Het college kan de internetpagina aanwijzen als internetadres waarop het elektronisch publicatieblad (het elektronisch Gemeenteblad) wordt geplaatst. De gemeentelijke bestuursorganen kunnen besluiten dat elektronische publicatie leidinggevend is voor de rechtmatigheid in de gevallen die in die verordening worden aangegeven. Op grond van bijzondere regelgeving zijn enkele gevallen (nog?) geen mogelijkheden om dit elektronisch te regelen.

 

In vele wettelijke bepalingen is sprake van bekendmaking, kennisgeving, mededeling en zelfs van niet benoemde publicaties. Deze regeling is bedoeld om al die vormen van publicatie onder te brengen in het gemeenteblad, althans voor zover dat wettelijk mogelijk is. Wanneer het gemeenteblad in elektronische vorm wordt uitgegeven, wordt daarmee bereikt dat zo veel mogelijk publicaties op een centrale plaats te vinden zijn en dat zij ook elektronisch doorzocht kunnen worden. Het is binnenkort mogelijk een abonnement te nemen op alle elektronische publicaties van een gemeente.

 

Berichten mogen niet uitsluitend elektronisch worden gepubliceerd als er niet een wettelijk voorschrift is dat anders bepaalt, zegt artikel 2:14, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Het luidt:

 

“ 2. Tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, geschiedt de verzending van berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, niet uitsluitend elektronisch.”

Het doel van deze verordening is het bieden van een wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 2:14 van de Awb, zodat juridisch kan worden volstaan met uitsluitend elektronische kennisgeving in de gevallen waarin aanvullende kennisgeving op andere wijze niet nodig is om degenen voor wie de kennisgeving bedoeld is, voldoende te bereiken.

 

Voor de goede orde wordt erop gewezen dat deze verordening alleen de kennisgeving (publicatie) van diverse berichten betreft en niet gaat over het bekendmaken van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, nodig voor het in werking treden daarvan (artikel 3:40 van de Awb). Dat is uitputtend geregeld in wetten als de Bekendmakingswet, de Gemeentewet, de Awb en dergelijke. Het gaat hier alleen om de publicatie van allerhande berichten die bestemd zijn voor ‘het publiek’ – die soms besluiten kunnen inhouden – om te bewerkstelligen dat het publiek ervan kan kennisnemen.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1

 

Dit artikellid maakt de ruime betekenis van het begrip ‘berichten’ duidelijk. Zo ruim is het ook in artikel 2:14, tweede lid, van de Awb bedoeld.

 

Deze verordening betreft (het zij nogmaals gezegd) alleen de kennisgeving (publicatie) van de diverse berichten genoemd in dit artikellid, en gaat niet over het bekendmaken van besluiten. Zie boven, onder ‘Algemeen’.

 

Artikel 2. Elektronische kennisgeving

Lid 1

 

Dit artikel gaat over de kennisgeving, gericht op het effectief kennis kunnen nemen van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen, meldingen en andere berichten, zoals bijvoorbeeld de aankondiging van een raadsvergadering, een inspraakavond en dergelijke. ‘Kennisgeven’ is in de Awb de algemene term voor diverse vormen van het naar buiten brengen van sommige besluiten – maar ook en vooral van andere documenten – die erop is gericht dat alle potentieel geïnteresseerden daar effectief kennis van kunnen nemen.

 

Met dit artikellid wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift teneinde kennisgevingen uitsluitend elektronisch te kunnen publiceren (art. 2:14, tweede lid, van de Awb). Het bepaalt dat de verzending geschiedt door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.

 

In dit artikellid wordt de mogelijkheid gecreëerd om kennisgevingen uitsluitend elektronisch te publiceren. In veel gevallen kan het echter verstandig zijn om niet te volstaan met de elektronische kennisgeving, maar bovendien te voorzien in een of meer andere wijzen van kennisgeving. Dit omdat er velen zijn die geen toegang hebben tot het internet, en nog meer die deze toegang in theorie wel hebben maar die daar niet gemakkelijk hun weg kunnen vinden en die in elk geval niet dagelijks het gemeenteblad raadplegen. Naast elektronische kennisgeving kunnen ook andere vormen van publiciteit van belang zijn vanwege een betere service aan de potentieel geïnteresseerden.

 

Het artikellid bepaalt bovendien dat een wettelijk voorschrift zich kan verzetten tegen uitsluitend elektronisch publiceren. Het is soms inderdaad wettelijk gezien onvoldoende om alleen elektronisch te publiceren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure; dan is artikel 3:12 van de Awb van toepassing. Daar wordt de materiële eis gesteld van ‘een geschikte wijze van kennisgeving’. Deze eis houdt in dat in elk geval moet worden voldaan aan de voorwaarde dat de kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen kunnen hebben tegen het ontwerpbesluit.

 

Indien in een wettelijke bepaling slechts kennisgeving in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad imperatief is voorgeschreven, dan dient de kennisgeving in elk geval daarin te geschieden. Publicatie in het elektronisch gemeenteblad is dan een niet verboden, aanvullende (en aanbevelenswaardige) wijze van kennisgeven. Een voorbeeld hiervan is artikel 1.9 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (maatwerkvoorschriften).

 

Aanvullende dan wel afwijkende publicatieverplichtingen blijven daarom ongewijzigd van toepassing. Voorbeelden van andere wettelijke bepalingen die zich verzetten tegen uitsluitend publicatie in het elektronisch gemeenteblad zijn:

 

- artikel 78 van de Onteigeningswet;

- artikel 7 van de Wet voorkeursrecht gemeenten;

- de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (zie onder meer artikel 3.12); en

- de Wet ruimtelijke ordening ((hierna: Wro), zie onder meer artikel 3.8, eerste en derde lid).

De Wro schrijft bijvoorbeeld voor dat de mededeling van de vaststelling van een bestemmingsplan ook moet plaatsvinden in de Staatscourant en op www.ruimtelijkeplannen.nl (artikel 3.8, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wro).

 

Lid 2

 

Gemeenten moeten met ingang van 1 januari 2014 een elektronisch gemeenteblad hebben voor de bekendmaking van hun algemeen verbindende voorschriften (artikel 139 van de Gemeentewet, zoals dat luidt per genoemde datum). Gelet op deze verplichting ligt het voor de hand dat medium te gebruiken voor álle ‘officiële’ wettelijk vereiste bekendmakingen en andere kennisgevingen. Veel gemeenten zullen daarvoor – net als onze gemeente - gebruik maken van de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (hierna: GVOP), met het internetadres https://zoek.officielebekendmakingen.nl. De betrokken gemeenten kunnen op hun eigen website een hyperlink aanbrengen naar de daar gepubliceerde regelingen en andere berichten.

 

Gemeenten kunnen in beginsel ook zelf een elektronisch gemeenteblad ontwikkelen, maar moeten er dan wel op letten dat ook wordt voldaan aan de eisen die aan een elektronisch gemeenteblad worden gesteld in de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden (Stcrt. 2008, 248). Dat is vooral van belang bij de bekendmaking van algemeen verbindende voorschriften: worden die niet op de juiste wijze bekendgemaakt, dan treden ze wellicht niet in werking. De GVOP is een generieke voorziening die aan alle eisen voldoet. Het college bepaalt het internetadres waarop het elektronisch gemeenteblad wordt geplaatst (artikel 1 van het Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden (Stb. 2008, 553)). In de Modelverordening is het adres opgenomen waar het elektronisch gemeenteblad is te vinden.

 

Artikel 4

Bekendmaken en ter inzage leggen zijn twee afzonderlijke handelingen, waarop ook afzonderlijke wettelijke bepalingen van toepassing kunnen zijn. Het ligt voor de hand om bij elektronisch publiceren ook de terinzagelegging elektronisch te regelen. Dit gebeurt per 1 januari 2014 ook al (verplicht) met bekendmaken en beschikbaarstellen van algemeen verbindende voorschriften.

 

Bij wijze van service zou – in elk geval nog de komende tijd- de terinzagelegging ook op papier gedaan kunnen worden. In elk geval op het gemeentehuis, maar gedacht kan worden aan andere locaties als een buurt- of dorpshuis voor besluiten die voor dat gebied relevant zijn, of de openbare bibliotheek en dependances daarvan.