Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bijzondere verordening overgang deelgemeenten bestuurscommissies 2014 |
Citeertitel | Bijzondere verordening overgang deelgemeenten bestuurscommissies 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuurlijke organisatie |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-10-2014 | art. 9, art. 10, art. 13 | 10-09-2014 | Gemeenteblad 2014, afd.1, nr. 572 | ||
19-03-2014 | 11-10-2014 | nieuwe regeling | 13-02-2014 | Gemeenteblad 2014, afd.1, nr. 112 |
Hoofdstuk 2 Verkiezingen en waarneming
Artikel 5: Huidige groeperingen stadsdeelraden
De laatst gehouden verkiezing van de leden van de stadsdeelraad zoals die vóór de inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten werd gehouden, wordt voor de toepassing van de bepalingen uit de Kieswet en het Verkiezingsreglement aangemerkt als de laatst gehouden verkiezing van de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies.
Artikel 6: Zitting centraal stembureau
In afwijking van de bepalingen uit de Kieswet vindt de zitting van het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies, waar een beslissing wordt genomen over de geldigheid van de kandidatenlijsten, het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten alsmede het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding, plaats op 10 februari 2014 om 10.00 uur.
Artikel 7: Waarneming voorzitter en dagelijks bestuur stadsdelen
Over de periode van 19 maart 2014 tot op het moment dat de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies worden geïnstalleerd, worden de taken en bevoegdheden die op grond van de Verordening op de bestuurscommissies aan de bestuurscommissies worden opgedragen, gemandateerd aan de voorzitter en het dagelijks bestuur van de stadsdelen.
Hoofdstuk 3 Commissies, gemeenschappelijke regelingen, deelnemingen en aangewezen grootstedelijke gebieden en projecten
Alle privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de stadsdelen op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten een bestuurlijk en een financieel belang hadden, worden op de datum van inwerkingtreding van de genoemde wet geacht verbonden te zijn aan het college van burgemeester en wethouders.
De bestuurscommissies wijzen uit hun midden de leden aan die met ingang van de datum van inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten namens het college van burgemeester en wethouders zitting hebben in de organen van de in het eerste lid bedoelde organisaties. Dit totdat er door het college van burgemeester en wethouders nieuwe leden zijn aangewezen.
Artikel 11: Functies leden dagelijks bestuur
De functies die de leden van het dagelijks bestuur van de stadsdelen in verband met hun lidmaatschap van het dagelijks bestuur uitoefenen, worden op de datum van inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten geacht door de leden van het college van burgemeester en wethouders te worden uitgeoefend.
De bestuurscommissies wijzen uit hun midden de leden aan die de in het eerste lid bedoelde functies met ingang van de datum van inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten namens het college van burgemeester en wethouders uitoefenen. Dit totdat er door het college van burgemeester en wethouders nieuwe leden zijn aangewezen.
Artikel 12: Grootstedelijke gebieden en projecten
De taken en bevoegdheden binnen de grootstedelijke gebieden en projecten die op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten waren aangewezen op grond van artikel 34 van de Verordening op de stadsdelen, komen vanaf de datum van inwerkingtreding van de genoemde wet toe aan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.
De taken en bevoegdheden die in het kader van de in het eerste lid bedoelde grootstedelijke gebieden en projecten aan de stadsdelen waren opgedragen, worden na de inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten aan de bestuurscommissie opgedragen die voor het betreffende grondgebied is ingesteld. Dit voor zover die taken en bevoegdheden op grond van de Verordening op de bestuurscommissies ook aan de bestuurscommissies toekomen.
Het college van burgemeester en wethouders dat na de gemeenteraads-verkiezingen op 19 maart 2014 wordt gevormd, maakt vóór 1 januari 2015 met de bestuurscommissie afspraken over de wijze waarop overleg en samenwerking plaatsvindt binnen de grootstedelijke gebieden en projecten die zich binnen het grondgebied van de desbetreffende bestuurscommissie bevinden.
Artikel 13: Projecten boven € 5 miljoen
op grond van de bij de Verordening op de bestuurscommissies behorende takenlijst en bevoegdhedenregister ook aan die grens van € 5 miljoen zijn gekoppeld, komen vanaf de datum van inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten toe aan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.
Het college van burgemeester en wethouders dat na de gemeenteraads-verkiezingen op 19 maart 2014 wordt gevormd, maakt vóór 1 januari 2015 met de bestuurscommissie afspraken over de verdeling van de taken en bevoegdheden binnen de projecten die zich binnen het grondgebied van de desbetreffende bestuurscommissie bevinden.
Hoofdstuk 4 Uitvoering regelgeving, beheer van rechten en plichten en procedures en rechtsgedingen en heffen en invorderen
Artikel 14: Regelgeving stadsdelen
De taken en bevoegdheden die voortvloeien uit de in artikel 38 van de Verordening op de bestuurscommissies bedoelde verordeningen, beleidsregels en overige voorschriften die door de stadsdelen zijn vastgesteld, worden vanaf de datum van inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten uitgeoefend door de voor het grondgebied van dat stadsdeel ingestelde bestuurscommissie. Dit voor zover deze taken en bevoegdheden op grond van de Verordening op de bestuurscommissies ook aan de bestuurscommissies toekomen.
Artikel 15: Regelgeving centrale stad
Dit voor zover de genoemde taken en bevoegdheden of rechten en verplichtingen op grond van de Verordening op de bestuurscommissies ook aan de bestuurscommissies toekomen. Indien dit niet het geval is, komen de genoemde taken en bevoegdheden of rechten en verplichtingen toe aan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.
Artikel 16: Beheer van besluiten, rechten en plichten van de gemeente, subsidies en procedures en rechtsgedingen
Een besluit dat door besluitvorming van een orgaan van een stadsdeel tot stand is gekomen, kan met ingang van de datum van inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten worden gewijzigd of ingetrokken door de bestuurscommissie die voor dat grondgebied is ingesteld. Dit voor zover die taken en bevoegdheden op grond van de Verordening op de bestuurscommissies ook aan de bestuurscommissies toekomen.
Het beheer van de op basis van de besluitvorming van een orgaan van een stadsdeel op de gemeente rustende rechten en verplichtingen, gaat met ingang van de datum van inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten over op de bestuurscommissie die voor dat grondgebied is ingesteld. Dit voor zover die taken en bevoegdheden op grond van de Verordening op de bestuurscommissies ook aan de bestuurscommissies toekomen.
Een subsidie die door besluitvorming van een orgaan van een stadsdeel is verleend, kan met ingang van de datum van inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten worden vastgesteld door de bestuurscommissie die voor dat grondgebied is ingesteld. Dit voor zover de subsidie ziet op taken en bevoegdheden op grond van de Verordening op de bestuurscommissies ook aan de bestuurscommissies toekomen.
Het beheer van wettelijke procedures en rechtsgedingen waarbij de gemeente betrokken is op basis van de besluitvorming van een orgaan van een stadsdeel, gaat met ingang van de datum van inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten over op de bestuurscommissie die voor dat grondgebied is ingesteld. Dit voor zover die taken en bevoegdheden op grond van de Verordening op de bestuurscommissies ook aan de bestuurscommissies toekomen.
Op 19 maart 2014 treedt de Wet tot wijziging van de Gemeentewet en enige andere wetten in verband met het afschaffen van de bevoegdheid van gemeentebesturen om deelgemeenten in te stellen in werking (Wet afschaffing deelgemeenten). De stadsdelen zoals die in Amsterdam op grond van de Verordening op de stadsdelen zijn ingesteld, houden vanaf dat moment van rechtswege op te bestaan. Om die reden wordt er vanaf de datum van inwerkingtreding van de genoemde wet per stadsdeel in een bestuurscommissie voorzien. Een bestuurscommissie is echter een wezenlijk
andere vorm van binnengemeentelijke decentralisatie dan een deelgemeente. Er is niet langer sprake van een min of meer zelfstandige bestuurslaag. Bestuurscommissies zijn een vorm van verlengd bestuur. De bestuurscommissies kunnen in beginsel dus niet van rechtswege als de opvolgers worden beschouwd van de stadsdelen zoals we die nu kennen. In deze bijzondere verordening wordt dan ook in overgangsrecht voorzien.
Artikel 2: Verkiezingen bestuurscommissies
In het eerste hoofdstuk zijn een aantal overgangsrechtelijke bepalingen inzake de verkiezing van de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies opgenomen. In dit artikel wordt benadrukt dat deze bepalingen alleen gelden voor de verkiezingen op 19 maart 2014 en dat er in verband met het overgangsrecht van de Verordening op de stadsdelen en de Verordening op de bestuurscommissies kan worden afgeweken.
Artikel 3: Voorbereiding van de verkiezingen
De stadsdelen dienen de verkiezing van de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies te organiseren. Dit betekent dat de stadsdelen moeten zorgen voor een centraal stembureau. Dat stembureau registreert bijvoorbeeld de groeperingen die aan de verkiezingen deelnemen en stelt de verkiezingsuitslag vast.
Artikelen 4 en 5: Registratie groepering en huidige groeperingen stadsdeelraden
Uitgangspunt bij de voorschriften voor de verkiezing van de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies is dat deze zo mogelijk naadloos moeten aansluiten op de voorschriften die er voor de verkiezing van de leden van de stadsdeelraden waren. Dit betekent bijvoorbeeld dat de rechten die reeds geregistreerde groeperingen op grond van de Kieswet hebben of groeperingen die op dit moment over zetels in de stadsdeelraden beschikken, zoveel mogelijk worden gerespecteerd. In dat verband is in deze artikelen geregeld dat groeperingen die zich voor de verkiezing van de leden van de stadsdeelraden hebben geregistreerd, zich niet opnieuw voor de verkiezing van de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies hoeven te laten registreren (artikel G 3 van de Kieswet). Verder is bepaald dat de verkiezing van de leden van de stadsdeelraden bij de toepassing van de bepalingen uit de Kieswet en het Verkiezingsreglement wordt aangemerkt als de laatst gehouden verkiezing van de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies. Dit betekent bijvoorbeeld voor de groeperingen die reeds over zetels in de stadsdeelraden beschikken dat zij bij het inleveren van een kandidatenlijst voor de verkiezing van de leden van het algemeen bestuur van een bestuurscommissie vrijgesteld zijn van de verplichting om ondersteuningsverklaringen in te leveren (art H 4, achtste lid, van de Kieswet) en een waarborgsom te betalen (artikel H 14, tweede lid, van de Kieswet). Verder worden de kandidatenlijsten van die groepering genummerd aan de hand van de uitslag van de laatst gehouden verkiezing van de leden van de stadsdeelraden (artikel 4, zevende lid, van het Verkiezingsreglement).
Artikel 6: Zitting centraal stembureau
In afwijking van de bepalingen uit de Kieswet vindt de zitting van het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies plaats op 10 februari 2014 om 10.00 uur.
Artikel 7: Waarneming voorzitter en dagelijks bestuur stadsdelen
Op de verkiezing van de leden van het algemeen bestuur van de bestuurscommissies is de Kieswet van overeenkomstige toepassing verklaard. Op grond van de Kieswet vinden de verkiezingen plaats op 19 maart 2014. Het algemeen bestuur wordt vervolgens op 27 maart 2014 geïnstalleerd. De Wet afschaffing deelgemeenten treedt echter met de verkiezingen op 19 maart 2014 in werking. In de periode van acht dagen tussen de verkiezingen en het installeren van een nieuw bestuur moet dus worden voorzien in de leemte die ontstaat bij het rechtsgeldig nemen van de noodzakelijke dagelijkse beslissingen. In dat kader is in dit artikel geregeld dat de voorzitter en de overige leden van het dagelijks bestuur van de stadsdelen gedurende die periode van acht dagen aanblijven. In die periode nemen de voorzitter en het dagelijks bestuur in mandaat alle besluiten die niet kunnen worden uitgesteld totdat het algemeen bestuur van de bestuurscommissies aangetreden is.
De voorzitter treedt daarbij namens de burgemeester op en het dagelijks bestuur namens het college. Eventueel kan daarbij ook ondermandaat worden verleend.
De stadsdelen beschikken over verschillende adviescommissies. Voor een deel kunnen deze commissies ook binnen het nieuwe bestuurlijk stelsel een plaats krijgen, maar voor een deel zullen deze moeten komen te vervallen. Bijvoorbeeld omdat de desbetreffende bevoegdheid niet bij de bestuurscommissies is belegd. Om ervoor te zorgen dat kort na het aantreden van de bestuurscommissies wordt nagegaan welke adviescommissies binnen het nieuwe stelsel een plaats dienen te krijgen, is geregeld dat de besluiten tot instelling van die commissies in beginsel komen te vervallen tenzij die binnen twee maanden weer geldend worden verklaard. De bepaling is niet van toepassing op de bezwaarschriftencommissies die door de stadsdelen zijn ingesteld.
Op grond van de Verordening op de stadsdelen waren de stadsdelen bevoegd om zich bestuurlijk en financieel aan een publiekrechtelijke of privaatrechtelijke organisatie te verbinden. De bestuurscommissies hebben die bevoegdheid niet. Om die reden worden alle reeds bestaande verbonden partijen onder de verantwoordelijkheid van de raad, het college en de burgemeester gebracht. Die kunnen bepalen of het bestuurlijke en financiële belang moet worden gehandhaafd en in welke vorm dat dient te gebeuren. Zolang daarover geen besluit genomen is, is geregeld dat de bestuurscommissies wel leden aanwijzen die namens de raad, het college of de burgemeester zitting nemen in de organen van de verbonden partijen.
Artikel 11: Functies leden dagelijks bestuur
Een aantal leden van het dagelijks bestuur van de stadsdelen beschikt over een zogenaamde qualitate qua-functie. Dat zijn functies die met het lidmaatschap van het dagelijks bestuur verband houden en ook in die hoedanigheid worden uitgeoefend. Bezien moet worden wat er met deze functies dient te gebeuren. Vooralsnog is dan ook geregeld dat deze functies toekomen aan de leden van het college of de burgemeester. Denkbaar is echter dat de leden van de bestuurscommissies de functies alsnog gaan uitoefenen. Zolang er geen besluit genomen is, wijzen de bestuurscommissies uit hun midden in elk geval een lid aan dat de functie voorlopig namens het college of de burgemeester uitoefent.
Artikel 12: Grootstedelijke gebieden en projecten
Binnen de stad zijn verschillende grootstedelijke gebieden en projecten aangewezen op grond van artikel 34 van de Verordening op de stadsdelen. In het kader daarvan zijn tussen stad en stadsdelen afspraken gemaakt over de taken en bevoegdheden binnen die gebieden en projecten. Aangezien aan de bestuurscommissies minder taken en bevoegdheden kunnen worden overgedragen dan thans bij de stadsdelen het geval is, is geregeld dat de taken en bevoegdheden die op grond van de gemaakte afspraken aan de stadsdelen toekwamen, ook aan de bestuurscommissies worden gedelegeerd of gemandateerd. Dit met dien verstande dat dit alleen gebeurt voor zover de betreffende taken en bevoegdheden binnen het nieuwe stelsel middels mandaat of delegatie bij de bestuurscommissies worden gelegd. Verder is bepaald dat het college dat na de verkiezingen aantreedt, vóór 1 januari 2015 met de bestuurscommissie afspraken maakt over de wijze waarop binnen het gebied of project wordt samengewerkt en overleg wordt gevoerd. Dit om ervoor te zorgen dat de bestaande afspraken in het kader van de ontdubbeling worden herijkt.
Artikel 13: Projecten boven de € 5 miljoen
Binnen de stad zijn verschillende lopende projecten waarbij de investering of opbrengst hoger is dan € 5 miljoen. Op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten kwamen de taken en bevoegdheden binnen deze projecten in een aantal gevallen aan de stadsdelen toe. Indien de Wet afschaffing deelgemeenten in werking treedt, komen deze taken en bevoegdheden in beginsel weer bij de raad, het college en de burgemeester te liggen. In verband hiermee is in deze verordening opgenomen dat de taken en bevoegdheden inzake de reeds gestarte projecten voorlopig aan de bestuurscommissies worden gemandateerd. Verder is bepaald dat het college dat na de verkiezingen aantreedt, vóór 1 januari 2015 met de bestuurscommissie afspraken maakt over de wijze waarop de taken en bevoegdheden binnen het project worden verdeeld.
Artikel 14: Regelgeving stadsdelen
Door de huidige stadsdelen zijn verschillende verordeningen, beleidsregels en overige voorschriften vastgesteld. Deze blijven op grond van artikel 38 van de Verordening op de bestuurscommissies gedurende twee jaar gelden. Om ervoor te zorgen dat de bestuurscommissies ook bevoegd zijn om de taken en bevoegdheden uit te oefenen die uit deze voorschriften voortvloeien, is onderhavige bepaling opgenomen. Geregeld is dat de bestuurscommissies uitvoering kunnen blijven geven aan de voorschriften die door de stadsdelen zijn vastgesteld, voor zover er op dat punt ook taken en bevoegdheden aan de bestuurscommissies zijn toegekend.
Met de bepaling wordt bovendien tot uitdrukking gebracht dat voor zover er op een beleidsterrein nog acht verschillende verordeningen of beleidsregels van toepassing zijn, de bestuurscommissies vooralsnog uitvoering geven aan de voorschriften die door de huidige stadsdelen voor het desbetreffende grondgebied zijn vastgesteld. Dit om te voorkomen dat de bestuurscommissies uitvoering moeten geven aan centraal-stedelijke voorschriften die nog niet aan het nieuwe bestuurlijk stelsel zijn aangepast en daar dus ook niet op zijn toegespitst. Als de centraal-stedelijke voorschriften worden gewijzigd, kan worden bezien wat er met de door de stadsdelen vastgestelde voorschriften moet gebeuren.
Artikel 15: Regelgeving centrale stad
Uit de verordeningen, beleidsregels en overige voorschriften van de centrale stad vloeien in een aantal gevallen taken of bevoegdheden dan wel rechten en verplichtingen voor de huidige stadsdelen voort. Met dit artikel is ervoor gezorgd dat deze taken en bevoegdheden of rechten en plichten ook op de bestuurscommissies van toepassing zijn. Dit voor zover er op het betreffende beleidsterrein ook taken en bevoegdheden aan de bestuurscommissies zijn opgedragen.
Artikel 16: Beheer van besluiten, rechten en plichten van de gemeente, subsidies en procedures en rechtsgedingen
De besluitvorming binnen de stadsdelen zal in veel gevallen gevolgen hebben voor de bestuurscommissies. Om ervoor te zorgen dat de bestuurscommissies op die gevolgen ook invloed kunnen uitoefenen, is geregeld dat de bestuurscommissies de besluiten van de stadsdelen kunnen wijzigen en intrekken, dat zij de rechten, plichten, wettelijke procedures en rechtsgedingen kunnen beheren en dat zij de subsidies kunnen vaststellen die door de stadsdelen zijn verleend. Dit voor zover de besluitvorming van de huidige stadsdelen betrekking heeft op taken en bevoegdheden die ook aan de bestuurscommissies zijn toegekend.