De raad van de gemeente Montfoort;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 januari
2014;
overwegende dat het wenselijk is de vorm van cliëntenparticipatie voor het
sociale domein vast te leggen;
gelet op de artikelen 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning en
bepalingen voor cliëntenparticipatie en adviesraden in de bestaande en nog
vast te stellen in artikel 1 genoemde wetten;
besluit de navolgende verordening vast te stellen:
Artikel 1 Begrippen.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a)
Sociaal domein: jeugd, gezin en welzijn, zorg en wonen, werk en
inkomen;
- b)
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Montfoort;
- c)
Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Montfoort;
- d)
De Participatieraad: een groep personen die vanuit de belangen en
ervaringen van de verschillende doelgroepen het college adviseert
over de voorbereiding en uitvoering van het beleid op het sociaal
domein;
- e)
Overlegvergadering: het overleg met de verantwoordelijk
wethouder;
- f)
Contactambtenaar: de ambtenaar die deskundig is op een of meerdere
domeinen waarop de Participatieraad adviseert en voor deze domeinen
fungeert als aanspreekpunt voor de Participatieraad;
- g)
Adviseren: het uitbrengen van een niet bindend advies;
- h)
WWB: Wet werk en bijstand;
- i)
WMO: Wet maatschappelijke ondersteuning; (naar verwachting worden
per 1 januari 2015 taken en verantwoordelijkheden vanuit de AWBZ
overgeheveld naar de WMO);
- j)
Participatiewet: In de Participatiewet worden de Wet werk en
bijstand (WWB), de Wet sociale werkvoorziening (WSW) en een deel van
de Wajong samengevoegd (de verwachting is dat de wet 1 januari 2015
ingaat);
- k)
Jeugdwet, (de verwachting is dat deze per 1 januari 2015
ingaat);
- l)
Rawb: Regionale Adviesraad Werk en Bijstand.
Voor zover niet anders is bepaald worden begrippen in deze verordening
gebruikt in dezelfde betekenis als in bedoelde wetgeving binnen het sociale
domein.
Artikel 2 Doelstelling
- A.
Het doel van de Participatieraad is om de vorming en evaluatie van
het gemeentelijk beleid ten aanzien van het sociale domein, in
breedste zin, actief te volgen, het college hierin gevraagd en
ongevraagd te adviseren en waar mogelijk te participeren in de
voorbereiding hiertoe (co-productie). Dit kan zijn door het
signaleren, inventariseren en bundelen van krachten rondom het
sociale domein en door mee te denken op specifieke vraagstukken met
betrekking tot beleid voor het sociale domein. Daarnaast adviseert
de adviesraad over de uitvoering, de dienstverlening en de
informatievoorziening. De adviesraad adviseert niet over, nog
behartigt, individuele zaken.
- B.
Met de instelling van de Participatieraad als adviesorgaan van het
college wordt beoogd een kwaliteitsverbetering te realiseren in
cliëntenparticipatie op het sociale domein als geheel, met als doel
de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen en het draagvlak bij
de uitvoering te vergroten.
Artikel 3 Taken
- A.
De Participatieraad heeft tot taak het college gevraagd en
ongevraagd te informeren en te adviseren over onderwerpen die de
vorming en evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van het
sociale domein betreffen. Alle adviezen van de participatieraad aan
het college worden ook onverkort ter kennisname aan de gemeenteraad
verstrekt, doch niet eerder dan wanneer het betreffende stuk vanuit
het college naar de raad wordt gestuurd.
- B.
De Participatieraad is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen
het sociale domein en verzamelt op een actieve wijze zoveel mogelijk
relevante informatie om de genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk
uit te kunnen voeren.
- C.
In het kader van haar adviesfunctie onderhoudt de Participatieraad
een relatie met diverse organisaties en doelgroepen.
Artikel 4 Samenstelling Participatieraad
- A.
De Participatieraad bestaat uit ten hoogste negen leden, woonachtig
in de gemeente Montfoort.
- B.
De leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.
- C.
De benoeming vindt plaats op voordracht van de Participatieraad en
na selectie middels een selectiecommissie bestaande uit twee leden
van de Participatieraad en een contactambtenaar.
- D.
Werving van nieuwe leden vindt plaats in samenwerking tussen de
Participatieraad en de gemeente aan de hand van een vooraf
vastgesteld profiel.
- E.
De Participatieraad dient zoveel mogelijk evenredig te zijn
samengesteld uit de specialismen die het sociale domein vragen
(onderverdeeld in drie hoofddomeinen: Jeugd&Gezin&Welzijn,
Werk & Inkomen, Zorg & Wonen.
- F.
Het lidmaatschap van de Participatieraad is onverenigbaar met het
lidmaatschap van de gemeenteraad of van het college.
- G.
De Participatieraad heeft een dagelijks bestuur dat tenminste
bestaat uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. De
voorzitter, secretaris en de penningmeester worden door de
Participatieraad uit hun midden gekozen.
- H.
De Participatieraad stelt een huishoudelijk reglement vast waarin
het praktisch functioneren wordt geregeld.
Artikel 5 Aanwijzing en zittingsduur
- A.
Teneinde inwoners van de gemeente Montfoort de gelegenheid te geven
zich kandidaat te stellen voor de Participatieraad, worden oproepen
hiertoe geplaatst in de voor de gemeente gebruikelijke
informatiekanalen. Daarnaast kan een wervingsplan worden opgesteld
dat gericht kandidaten benadert. Het is voor elke inwoner mogelijk
om te solliciteren.
- B.
De zittingsduur van de leden van de Participatieraad is vier jaar,
welke periode maximaal één maal verlengd kan worden.
- C.
Een lid van de Participatieraad kan zijn lidmaatschap tussentijds,
middels een schriftelijke kennisgeving aan het college, beëindigen
met een opzegtermijn van twee maanden.
- D.
Bij disfunctioneren of langdurige ziekteverzuim van een van de leden
kan de Participatieraad het vertrouwen in dit lid opzeggen. Er vindt
vervolgens overleg plaats tussen het betreffende lid en het
dagelijks bestuur van de Participatieraad. In vervolg hierop kan de
Participatieraad het college alsnog verzoeken het betreffende lid te
ontslaan.
- E.
De Participatieraad draagt zorg voor een rooster van aftreden. Dit
rooster is zodanig dat er voldoende basiskennis geborgd blijft om de
continuïteit van het functioneren van de Participatieraad te
waarborgen.
Artikel 6 Werkwijze
- A.
De Participatieraad wordt door het college voorzien van alle
informatie die nodig is voor zijn functioneren en wordt in een
vroegtijdig stadium betrokken bij de ontwikkeling van nieuw
beleid.
- B.
De Participatieraad vergadert in principe 10 keer per jaar. De
vergaderingen van de Participatieraad zijn als regel openbaar. De
vergadering wordt achter gesloten deuren gehouden wanneer ten minste
drie van de aanwezige leden daartoe verzoeken of wanneer de
voorzitter dat nodig acht.
- C.
Ten minste twee maal per jaar vindt een overlegvergadering plaats
met de portefeuillehouder van het sociale domein. Deze
overlegvergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de
Participatieraad.
- D.
Het college betrekt de Participatieraad in een zo vroeg mogelijk
stadium bij de totstandkoming van beleid en regelingen betreffende
het sociale domein.
- E.
Vergaderingen worden afgestemd op de raadscyclus en de doorlooptijd
van stukken, zodat eventuele adviezen tijdig bij de raadsstukken
gevoegd kunnen worden.
Artikel 7 Advisering
- A.
Het college kan onderwerpen zoals bedoeld in artikel 3 A middels een
schriftelijke adviesaanvraag voorleggen aan de Participatieraad. In
de aanvraag wordt expliciet vermeld over welke punten advies wordt
gevraagd.
- B.
De Participatieraad brengt binnen vier weken na ontvangst van de
adviesaanvraag schriftelijk advies uit aan het college, zie tevens
artikel 3 lid 1. Dit advies uitbrengen kan met maximaal twee weken
worden uitgesteld indien het om een beleidsvraag van grotere omvang
gaat.
- C.
Het college brengt binnen vier weken na ontvangst van een advies dan
wel vragen van de Participatieraad schriftelijk reactie uit aan de
Participatieraad. Deze termijn kan met maximaal 2 weken worden
uitgesteld. Indien het college het advies van de Participatieraad
niet overneemt, deelt het college dat schriftelijk en met redenen
omkleed mee aan de Participatieraad.
- D.
In het geval van coproductie worden hierover afzonderlijke afspraken
gemaakt (maatwerk).
Artikel 8 Bevoegdheden
- A.
Op verzoek van de Participatieraad kunnen (ervarings)deskundigen en
contactambtena(a)r(en) worden uitgenodigd om een vergadering bij te
wonen met het oog op de behandeling van een bepaald onderwerp.
- B.
De leden van de Participatieraad kunnen derden raadplegen over de
aangelegenheden waarmee zij als lid van de Participatieraad te maken
krijgen, waarbij rekening gehouden dient te worden met
vertrouwelijkheid van zaken.
- C.
De Participatieraad kan als hij dit wenst een burgerbijeenkomst
organiseren met kerkelijke-, maatschappelijke- en
patiënten/cliënten-groeperingen verbonden aan de gemeente Montfoort,
om belanghebbenden en burgers bij haar werk te betrekken.
Artikel 9 Budget en faciliteiten
Voor het uitvoeren van de taken van de Participatieraad wordt in de
gemeentelijke begroting een werkbudget opgenomen. Dit werkbudget is bedoeld
voor:
a) het faciliteren van de adviesfunctie;
b) de kosten van deskundigheidsbevordering;
c) de kosten voor onderzoek en raadpleging;
d) het inhuren van secretariële ondersteuning e/o verslaglegging;
Dit bedrag is tevens inclusief de presentiegelden voor het vergaderen van de
leden welke door de penningmeester aan de leden wordt uitbetaald.
Over de besteding van het budget als bedoeld in het eerste lid onder a t/m d
wordt jaarlijks door de Participatieraad voor 1 april verantwoording
afgelegd in een financieel jaarverslag. In het jaarverslag wordt tevens
aandacht besteed aan het functioneren van de Participatieraad.
Locatie en bijbehorende faciliteiten in het gemeentehuis worden kosteloos
ter beschikking gesteld ten behoeve van vergaderingen van de
Participatieraad.
Artikel 10 Overige bepalingen
De Participatieraad behandelt geen klachten die op individuen betrekking
hebben.
Artikel 11 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voorziet het college, na
daartoe advies te hebben ingewonnen van de Participatieraad.
Artikel 12 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Participatieraad gemeente
Montfoort
Artikel 13. Inwerkingtreding en intrekking
Deze verordening treedt in werking op 25 februari 2014 onder gelijktijdige
intrekking van de Verordening cliëntenparticipatie Wet Maatschappelijke
Ondersteuning gemeente Montfoort van 2 juli 2007.
Artikel 14 Samenvoeging Montfoortse Adviesraden
Met inwerkingtreding van deze verordening is de Wmo raad Montfoort en het
Montfoortse deel van de Raad voor advies Wet Werk en Bijstand samengevoegd
tot Participatieraad Montfoort.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente
Montfoort, gehouden op 24 februari 2014.
de griffier, de voorzitter,
mevrouw Drs. E.C.M. van der Klauw, de heer E.L. Jansen BA