Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement belanghebbendenraad Kranenburg |
Citeertitel | Reglement belanghebbendenraad Kranenburg |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuurlijke organisatie |
Wat zijn de regels over de taak, samenstelling en werkwijze van de Belanghebbendenraad Kranenburg?
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-12-2019 | 01-01-2012 | wijziging artikel 9 | 03-12-2019 | cb 2019-12.03 | |
01-01-2006 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 30-08-2005 n.v.t. | gb1-2005-30 |
REGLEMENT BELANGHEBBENDENRAAD KRANENBURG
Artikel 7 Werkwijze belanghebbendenraad
De belanghebbendenraad vergadert slechts als ten minste vier leden, waaronder de voorzitter en/of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze tweede vergadering kunnen besluiten worden genomen, ongeacht het aanwezige aantal leden.
Toelichting behorend bij het Reglement belanghebbendenraad Kranenburg
De gemeentelijke begraafplaats Kranenburg is, gelet op de cultuurhistorische en landschappelijke waarden, een begraafplaats met een geheel eigen karakter. Bij het beheer en het behoud van deze bijzondere begraafplaats is niet alleen het belang van de gemeente, als eigenaar van de begraafplaats, maar is ook het belang van rechthebbenden bij de begraafplaats betrokken. Mede gelet hierop is besloten tot instelling van een Belanghebbendenraad die meedenkt over de lange termijndoelstelling van het beheer van de begraafplaats. De Belanghebbendenraad heeft als doel het behartigen van gemeenschappelijke belangen van de rechthebbenden betrokken bij de begraafplaats en tracht vanuit haar doelstelling een bijdrage te leveren aan de beleidsvorming inzake de het beheer en het behoud van het cultuurlandschap van de begraafplaats.
De gemeenteraad heeft in de Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen bevoegdheden toegekend aan het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot het beheer van de begraafplaatsen en het vaststellen van regels met betrekking tot het aanvragen van een vergunning en de aard en de afmeting en de wijze van aanbrengen van grafgedenktekens.
De Belanghebbendenraad Kranenburg een vaste commissie van advies, als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet en om die reden is de commissie door het college ingesteld. Bevoegdheden, benoeming, samenstelling en diversen zijn geregeld in reglement van de belanghebbendenraad.
In afwachting van de ontwikkelingen als gevolg van de realisatie van het in ontwikkeling zijnde masterplan Kranenburg beperkt de belanghebbendenraad zich tot de begraafplaats Kranenburg.
Hieronder treft u een artikelsgewijze toelichting aan.
Bij de begripsomschrijving is voor de definitie van het begrip rechthebbende aangesloten bij de definitiebepalingen van de Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen.
In artikel 2 zijn de doelstellingen van de belanghebbendenraad opgenomen. De doelstellingen zijn in artikel 3 in taken gespecificeerd. De belanghebbendenraad heeft een adviserende taak ten aanzien van het ontwikkelen van het beleid ten aanzien van cultuuruitingen op de begraafplaats en het doorontwikkelen van het reglement gedenktekens, treedt op als belangenbehartiger voor de collectieve belangen van de rechthebbenden en fungeert als klankbord bij overige aspecten die betrekking hebben op de begraafplaats. Individuele belangenbehartiging is expliciet uitgesloten.
Bij de samenstelling van de belanghebbendenraad wordt getracht een afspiegeling van de Zwolse samenleving te realiseren. Daarbij valt te denken aan een evenwichtige samenstelling van de belanghebbendenraad op grond van leeftijd, maatschappelijke oriëntatie of herkomst. Er is niet gekozen voor een vertegenwoordiging uit nader aan te geven groepen uit de samenleving om het lidmaatschap zonder last- of ruggespraak zeker te stellen. Bij de samenstelling van de commissie zal rekening worden gehouden met de verschillende functies op de begraafplaats: begraven, cremeren, urnennissen en urnentuin.
Aan de belanghebbendenraad wordt geen ambtelijk secretaris toegevoegd. Wel wordt aan de belanghebbendenraad secretariële ondersteuning verleend.
Leden worden op voordracht van de belanghebbendenraad benoemd door het college. Om de continuïteit van de belanghebbendenraad te bevorderen treedt om de twee jaar, de helft van het aantal leden af.
In artikel 7 is de werkwijze van de belanghebbendenraad opgenomen. Hierbij is aangesloten bij de gangbare praktijk.
Ondersteuning van de belanghebbendenraad vindt op diverse manieren plaats. Naast materiele ondersteuning, zoals vergaderruimte en kantoorbenodigdheden wordt secretariële ondersteuning verleend. Deze ondersteuning bestaat uit het verzenden van uitnodigingen, verslaglegging, etc.
De Belanghebbendenraad kan beschikken over een budget voor operationele kosten: te denken valt aan reiskosten in verband met een bezoek aan andere begraafplaatsen, etc.
Op verzoek van de voorzitter of van het sectiehoofd burgerzaken kunnen ambtenaren worden uitgenodigd deel te nemen aan de vergadering om toelichting te geven op een specifiek onderwerp.