Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwolle

Reglement belanghebbendenraad Kranenburg

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwolle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement belanghebbendenraad Kranenburg
CiteertitelReglement belanghebbendenraad Kranenburg
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Wat zijn de regels over de taak, samenstelling en werkwijze van de Belanghebbendenraad Kranenburg?

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 84 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-12-201901-01-2012wijziging artikel 9

03-12-2019

gmb-2019-296774

cb 2019-12.03
01-01-200601-01-2012Nieuwe regeling

30-08-2005

n.v.t.

gb1-2005-30

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement belanghebbendenraad Kranenburg

 

 

REGLEMENT BELANGHEBBENDENRAAD KRANENBURG

Bevattende regels over taak, samenstelling, werkwijze, etc. van de Belanghebbendenraad Kranenburg

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    Begraafplaats: de begraafplaats Kranenburg

  • b.

    belanghebbendenraad: de belanghebbendenraad Kranenburg;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Zwolle;

  • d.

    rechthebbende: degene aan wie een uitsluitend recht is verleend;

  • e.

    sectie: de sectie Burgerzaken van de eenheid Publiekszaken;

  • f.

    uitsluitend recht: een recht op een graf, een eigen urnengraf, een eigen urnennis, een eigen plaats in de urnentuin, een eigen verstrooiingsplaats en een gedenkplaats.

Artikel 2 Doelstelling belanghebbendenraad

  • 1.

    De belanghebbendenraad heeft als doel het behartigen van gemeenschappelijke belangen

    van de rechthebbenden betrokken bij de begraafplaats.

  • 2.

    De belanghebbendenraad tracht vanuit haar doelstelling een bijdrage te leveren aan de

  • beleidsvorming inzake de het beheer en het behoud van het cultuurlandschap van de

  • begraafplaats.

Artikel 3 Taak belanghebbendenraad

  • 1.

    De belanghebbendenraad brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aanburgemeester en wethouders over, met name:

    • -

      cultuuruitingen op de begraafplaats;

    • -

      de toepassing en doorontwikkeling van het reglement gedenktekens.

  • 2.

    De belanghebbendenraad behartigt de collectieve belangen van de rechthebbenden die bij de begraafplaats zijn betrokken. .

  • 3.

    De belanghebbendenraad fungeert als klankbord bij overige aangelegenheden en/of

  • beleidsvoornemens met betrekking tot de begraafplaats binnen de vastgestelde kaders.

  • 4.

    Het advies als bedoeld in lid 1 wordt uitgebracht aan het college.

  • 5.

    Het door de belanghebbendenraad uitgebrachte advies wordt via het hoofd van de sectie Burgerzaken ter kennis gebracht aan het college zodat, zo mogelijk, de argumenten meewegen bij het uiteindelijk te nemen besluit.

  • 6.

    De belanghebbendenraad heeft geen adviesrecht ten aanzien van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele personen betrekking hebben.

Artikel 4 Verantwoording belanghebbendenraad

  • 1.

    De belanghebbendenraad informeert het hoofd van de sectie Burgerzaken middels een jaarverslag over haar werkzaamheden.

  • 2.

    Het jaarverslag wordt ter kennisname naar het college gezonden.

Artikel 5 Samenstelling en lidmaatschap belanghebbendenraad

  • 1.

    Een ieder is gerechtigd zich kandidaat te stellen als lid van de belanghebbendenraad. Met de samenstelling van de belanghebbendenraad wordt een afspiegeling van de belanghebbenden bij de begraafplaats en het crematorium nagestreefd.

  • 2.

    De belanghebbendenraad bestaat uit maximaal 7 leden, inclusief de voorzitter.

  • 3.

    De leden van de belanghebbendenraad zijn lid zonder last- of ruggespraak.

  • 4.

    De belanghebbendenraad kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend

    voorzitter.

  • 5.

    Aan de Belanghebbendenraad wordt vanuit de gemeente secretariële ondersteuning verleend.

Artikel 6
  • 1.

    De leden van de belanghebbendenraad worden, op voordracht van de belanghebbendenraad, benoemd en herbenoemd door het college.

  • 2.

    De zittingsduur van de leden bedraagt vier jaar, met dien verstande dat om de twee jaar, voor de eerste maal op 1 januari 2008, de helft van het aantal leden aftreedt volgens een tevoren door de belanghebbendenraad te maken rooster.

  • 3.

    De leden van de belanghebbendenraad kunnen ten hoogste één maal worden herbenoemd.

  • 4.

    Het lidmaatschap eindigt, behoudens na periodieke aftreding:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door intrekking van de benoeming door het college, nadat de belanghebbendenraad hierover een gemotiveerd voorstel heeft gedaan.

Artikel 7 Werkwijze belanghebbendenraad

  • 1.

    De belanghebbendenraad komt ten minste twee maal per jaar bijeen en zo nodig vaker, wanneer:

    • -

      de voorzitter dit nodig acht, of

    • -

      burgemeester en wethouders daartoe verzoeken, of

    • -

      vier leden schriftelijk – en onder opgave van redenen – daartoe verzoeken.

  • 2.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten,die zullen worden behandeld. De agenda en de vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden. De belanghebbendenraad werkt zoveel mogelijk op basis van een vergaderschema.

  • 3.

    De belanghebbendenraad vergadert slechts als ten minste vier leden, waaronder de voorzitter en/of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze tweede vergadering kunnen besluiten worden genomen, ongeacht het aanwezige aantal leden.

  • 4.

    Besluiten van de belanghebbendenraad worden genomen bij meerderheid van stemmen.

  • 5.

    Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 6.

    Deskundigen, die ter vergadering aanwezig zijn voor een bepaald punt, nemen deel aan de beraadslagingen, maar hebben geen stemrecht.

  • 7.

    Er wordt gestemd zonder last of ruggespraak.

  • 8.

    Wanneer een lid zich van stemming onthoudt, wordt hij bij de besluitvorming geacht zijn stem niet te hebben uitgebracht.

  • 9.

    Het advies van de belanghebbendenraad aan het college bevat, voor zover relevant, de zienswijzen van de leden van de belanghebbendenraad.

  • 10.

    Het verslag van de vergadering van de belanghebbendenraad wordt aan het hoofd van de sectie burgerzaken ter kennis gebracht.

Artikel 8 Ondersteuning belanghebbendenraad

  • 1.

    Het college verstrekt de belanghebbendenraad tijdig en desgevraagd schriftelijk de noodzakelijke inlichtingen en gegevens die deze voor het bereiken van zijn doel redelijkerwijs nodig heeft.

  • 2.

    De voorzitter is, uit eigen beweging of daartoe uitgenodigd door de het hoofd van de sectie burgerzaken, bevoegd ambtenaren uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de belanghebbendenraad.

  • 3.

    Het college stelt de belanghebbendenraad in staat naar behoren te functioneren door het beschikbaar stellen van:

    • -

      informatiemateriaal ten behoeve van de belanghebbenden bij de begraafplaats;

    • -

      de nodige materiele ondersteuning, zoals vergaderruimte en kantoorbenodigdheden;

    • -

      secretariële ondersteuning;

    • -

      een budget van € 1.500,00 per jaar voor de operationele kosten.

Artikel 9 Vergoeding bijwonen vergaderingen

  • 1.

    De leden van de belanghebbendenraad ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen een vergoeding, zoals is vastgelegd in de tabel in artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 2.

    De leden van de belanghebbendenraad ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen een vergoeding voor reiskosten, zoals is vastgelegd in artikel 3.4.3 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 3.

    Deskundigen die geen deel uitmaken van de belanghebbendenraad of in dienst zijn van de gemeente ontvangen voor het bijwonen van de vergadering een vergoeding die gelijk is aan de vergoeding van de leden van de belanghebbendenraad.

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement belanghebbendenraad Kranenburg.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2006.

Toelichting behorend bij het Reglement belanghebbendenraad Kranenburg

 

Algemeen

 

De gemeentelijke begraafplaats Kranenburg is, gelet op de cultuurhistorische en landschappelijke waarden, een begraafplaats met een geheel eigen karakter. Bij het beheer en het behoud van deze bijzondere begraafplaats is niet alleen het belang van de gemeente, als eigenaar van de begraafplaats, maar is ook het belang van rechthebbenden bij de begraafplaats betrokken. Mede gelet hierop is besloten tot instelling van een Belanghebbendenraad die meedenkt over de lange termijndoelstelling van het beheer van de begraafplaats. De Belanghebbendenraad heeft als doel het behartigen van gemeenschappelijke belangen van de rechthebbenden betrokken bij de begraafplaats en tracht vanuit haar doelstelling een bijdrage te leveren aan de beleidsvorming inzake de het beheer en het behoud van het cultuurlandschap van de begraafplaats.

 

De gemeenteraad heeft in de Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen bevoegdheden toegekend aan het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot het beheer van de begraafplaatsen en het vaststellen van regels met betrekking tot het aanvragen van een vergunning en de aard en de afmeting en de wijze van aanbrengen van grafgedenktekens.

De Belanghebbendenraad Kranenburg een vaste commissie van advies, als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet en om die reden is de commissie door het college ingesteld. Bevoegdheden, benoeming, samenstelling en diversen zijn geregeld in reglement van de belanghebbendenraad.

In afwachting van de ontwikkelingen als gevolg van de realisatie van het in ontwikkeling zijnde masterplan Kranenburg beperkt de belanghebbendenraad zich tot de begraafplaats Kranenburg.

Hieronder treft u een artikelsgewijze toelichting aan.

 

Artikel 1

 

Bij de begripsomschrijving is voor de definitie van het begrip rechthebbende aangesloten bij de definitiebepalingen van de Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen.

 

Artikel 2 en artikel 3

 

In artikel 2 zijn de doelstellingen van de belanghebbendenraad opgenomen. De doelstellingen zijn in artikel 3 in taken gespecificeerd. De belanghebbendenraad heeft een adviserende taak ten aanzien van het ontwikkelen van het beleid ten aanzien van cultuuruitingen op de begraafplaats en het doorontwikkelen van het reglement gedenktekens, treedt op als belangenbehartiger voor de collectieve belangen van de rechthebbenden en fungeert als klankbord bij overige aspecten die betrekking hebben op de begraafplaats. Individuele belangenbehartiging is expliciet uitgesloten.

 

Artikel 5

 

Bij de samenstelling van de belanghebbendenraad wordt getracht een afspiegeling van de Zwolse samenleving te realiseren. Daarbij valt te denken aan een evenwichtige samenstelling van de belanghebbendenraad op grond van leeftijd, maatschappelijke oriëntatie of herkomst. Er is niet gekozen voor een vertegenwoordiging uit nader aan te geven groepen uit de samenleving om het lidmaatschap zonder last- of ruggespraak zeker te stellen. Bij de samenstelling van de commissie zal rekening worden gehouden met de verschillende functies op de begraafplaats: begraven, cremeren, urnennissen en urnentuin.

Aan de belanghebbendenraad wordt geen ambtelijk secretaris toegevoegd. Wel wordt aan de belanghebbendenraad secretariële ondersteuning verleend.

 

Artikel 6

 

Leden worden op voordracht van de belanghebbendenraad benoemd door het college. Om de continuïteit van de belanghebbendenraad te bevorderen treedt om de twee jaar, de helft van het aantal leden af.

 

Artikel 7

 

In artikel 7 is de werkwijze van de belanghebbendenraad opgenomen. Hierbij is aangesloten bij de gangbare praktijk.

 

Artikel 8

 

Ondersteuning van de belanghebbendenraad vindt op diverse manieren plaats. Naast materiele ondersteuning, zoals vergaderruimte en kantoorbenodigdheden wordt secretariële ondersteuning verleend. Deze ondersteuning bestaat uit het verzenden van uitnodigingen, verslaglegging, etc.

De Belanghebbendenraad kan beschikken over een budget voor operationele kosten: te denken valt aan reiskosten in verband met een bezoek aan andere begraafplaatsen, etc.

Op verzoek van de voorzitter of van het sectiehoofd burgerzaken kunnen ambtenaren worden uitgenodigd deel te nemen aan de vergadering om toelichting te geven op een specifiek onderwerp.