Organisatie | Drenthe |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit Dorpsinitiatieven provincie Drenthe |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit Dorpsinitiatieven provincie Drenthe |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Bij besluit van Gedeputeerde Staten van 6 mei 2014, kenmerk 2014002895, bekend gemaakt Provinciaal Blad nr. 250 van 2014, is de openstelling van deze regeling verschoven met een maand van 1 september tot en met 31 oktober.
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 20-5-2014
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal blad, 2014, 458
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-05-2014 | 31-12-2018 | art. x, y-z | 20-05-2014 Provinciaal blad, 2014, 458 | 2014003147 | |
01-03-2014 | 29-05-2014 | nieuwe regeling | 18-02-2014 Provinciaal blad, 2014, 86 | 2014001001 |
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
1.Gedeputeerde Staten kunnen een subsidie verstrekken voor dorpsinitiatieven die bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid in de Drentse dorpen op de volgende thema's (zie de toelichting voor een uitwerking van deze thema's):
2. Een aanvraag kan ook betrekking hebben op een bundeling van soortgelijke activiteiten in dorpen in één of meerdere gemeenten.
3. Ingediende initiatieven dienen ‘obstakelvrij' te zijn. Dat wil zeggen vrij van vergunningvereisten en/of vergunningprocedures.
4. Initiatieven dienen gereed te zijn binnen 1 jaar na datum subsidiebeschikking.
Een aanvraag wordt ingediend bij gedeputeerde staten volgens een daartoe vastgesteld aanvraagformulier met projectplan en projectbegroting inclusief dekkingsplan en moet voldoen aan de volgende criteria:
Wij vragen nadrukkelijk aan gemeenten om een deel tot 50% van de cofinanciering voor hun rekening te nemen.In de beoordeling van de ingediende initiatieven zullen wij projectaanvragen mét gemeentelijke cofinanciering hoger waarderen;Het resultaat van de activiteit is overdraagbaar naar andere locaties in Drenthe;
2. Voorbereidende kosten; zoals kosten voor haalbaarheid, administratie, onderzoek, voorbereiding of begeleiding, zijn subsidiabel tot maximaal 15% van de totale subsidiabele kosten en alleen indien deze kosten op factuur aantoonbaar aan derden verschuldigd zijn en rechtstreeks aan de subsidiabele activiteit zijn toe te rekenen.
Indien door het toekennen van subsidies het subsidieplafond zou worden overschreden, worden aanvragen beoordeeld op de mate waarin zij bijdragen aan de uitvoering van het beleid van de provincie. Met ingang van de eerste aanvraagronde in 2014 (uiterste indieningsdatum 30 april 2014) speelt ook de leefbaarheidsmonitor (zie http://www.provincie.drenthe.nl/feitenencijfers) een rol bij deze beoordeling.
Artikel 8 Afwijkingsbevoegdheid
In bijzondere gevallen kunnen gedeputeerde staten afwijken van het bepaalde in dit uitvoeringsbesluit.
Artikel 9 Inwerkingtreding en horizonbepaling
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de publicatie ervan als provinciaal blad en vervalt van rechtswege op 31 december 2018.
Gelet op geconstateerde veranderingen op het platteland wil de provincie Drenthe initiatieven uit de bevolking ondersteunen die betrekking hebben op de hierna genoemde leefbaarheidsthema's en hieraan gekoppelde doel(en). Wij vragen de projectaanvragers om binnen één of meerdere van deze thema's de aanvraag in te dienen.
Lid 1: Dorpsinitiatieven waarvoor subsidie wordt aangevraagd, moeten betrekking hebben op één of meer leefbaarheidsthema's. Ter toelichting op deze thema's het volgende:
Toelichting leefbaarheidsthema's
Lid 2: Bundeling van vergelijkbare initiatieven van meerdere dorpen in één aanvraag kan voor gedeputeerde staten aanleiding zijn om, met gebruikmaking van artikel 8, een hogere subsidie te verlenen dan € 25.000,--
Het met het aanvraagformulier mee te zenden projectplan dient ten minste de volgende informatie te bevatten:
Thema's: In navolging van de geconstateerde veranderingen op het platteland wil de provincie Drenthe initiatieven vanuit de bevolking ondersteunen die betrekking hebben op een aantal leefbaarheidsthema's. Wij vragen de projectaanvrager om binnen één, of meerdere leefbaarheidsthema's (genoemd in artikel 2) zijn aanvraag in te dienen.
Duurzaamheid: Draagt het initiatief bij aan duurzame verbetering van de leefbaarheid of bereikbaarheid? Gaat het om een eenmalige activiteit of om een blijvende voorziening? Is er sprake van een verdienmodel? In welke mate dragen overheden (financieel) bij aan het verdienmodel? Alleen in de startfase of structureel?
Draagvlak: Initiatieven dienen breed gedragen te zijn om tot succesvolle uitvoering te komen. Alleen als er sprake is van inzet vanuit het dorp kun je spreken van een dorpsinitiatief. Welk zicht is er op deze inzet? Is er een koplopersgroep van burgers en hoe betrekken zij andere bewoners bij het initiatief? Welke motivaties en drijfveren zijn er om het initiatief gestalte te geven? Zijn er ook al toezeggingen voor ondersteuning of participatie?
De projectbegroting bevat in ieder geval de volgende informatie:
Dorpsinitiatieven moeten, als ze voor subsidie in aanmerking willen komen, in elk geval worden onderschreven door de betrokken gemeente(n). De steun van de gemeente kan ook van materiële aard zijn (beschikbaar stellen van materialen en/of financiële bijdragen). Steun van de gemeente(n) moet beschreven worden in de projectaanvraag. Als de gemeente geen financiële steun verleent, dan moet een schriftelijke verklaring overlegd worden, waaruit blijkt dat de gemeente het eens is met de realisering van het betreffende project.
Het project moet niet op een andere en goedkopere manier te bereiken zijn.
Lid 1: De overige 50% cofinanciering dient door de aanvrager te zijn geregeld. Deze kan bestaan uit financiering van andere fondsen van stichtingen, organisaties, overheden, particulieren etc.
Lid 2: Onder voorbereidende kosten zijn ook kosten begrepen voor het laten opstellen van de aanvraag. Met dit lid wordt beoogd om een zo groot mogelijk deel van de provinciale subsidie aan concrete resultaten ten goede te laten komen.
Geen subsidie wordt, bijvoorbeeld, verleend voor verwerving van grond, (ver)bouw van gebouwen, of de aanleg van glasvezelnetwerken.
De tendersystematiek houdt in dat alle aanvragen, die tot en met de uiterste indieningsdatum zijn binnengekomen en die voldoen aan de criteria, in onderlinge samenhang worden beoordeeld en tegen elkaar worden afgewogen. Er is dus geen sprake van "wie het eerst komt, het eerst maalt".
Voor elke subsidieronde geldt een subsidieplafond (het bedrag dat maximaal voor in die ronde te verlenen subsidies beschikbaar is). Als er meer geld beschikbaar is dan voor alle aanvragen, die aan de criteria van het uitvoeringsbesluit voldoen, nodig is, dan worden al die aanvragen gehonoreerd. Wordt er voor meer geld aangevraagd dan er geld beschikbaar is, dan worden de aanvragen in volgorde van de grootte van de bijdrage aan het provinciaal beleid geplaatst en vervolgens gehonoreerd tot het subsidieplafond is bereikt.