Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling gemeente Katwijk |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Katwijk |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Titels 9.1 en 9.2 van de de Algemene wet bestuursrecht
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-04-2014 | Onbekend | 27-02-2014 Gemeentepagina d.d. 3-4-2014 Katwijksche Post en De Rijnsburger | 2014-001450 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van dat bestuursorgaan of een lid van dat bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;
het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:
Hoofdstuk 2 Binnenkomst klachten
Artikel 2.2 Mondelinge en telefonische klachten
De klachtencoördinator wijst de klager op de mogelijkheid om de klacht schriftelijk of via de daartoe opengestelde digitale weg op de website van de gemeente Katwijk met een DigiD-code, in te dienen. Indien de klager daar niet toe bereid is, dan stelt de klachtencoördinator de klacht op schrift en legt deze ter ondertekening aan de klager voor.
Hoofdstuk 3 Behandeling van klachten
Paragraaf 3.1 Klachten gericht tegen een gedraging van een medewerker van een afdeling
Artikel 3.1.1 Klachtbehandeling
De klachtencoördinator stelt de klacht ter behandeling in handen van het afdelingshoofd onder wiens verantwoordelijkheid de medewerker de werkzaamheden waarop de klacht betrekking heeft, uitvoert. Indien het een medewerker van de Concernstaf of Flexafdeling betreft, stelt de klachtencoördinator de klacht ter behandeling in handen van de Directeur. Indien onduidelijk is wie de klacht in behandeling gaat nemen, beslist de klachtencoördinator.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Degene bij wie de klacht in behandeling is, is bevoegd bij het desbetreffende bestuursorgaan dan wel ambtenaren alle inlichtingen in te winnen dan wel bescheiden op te vragen of in te zien betreffende de gedraging waarop de klacht betrekking heeft. Het desbetreffende bestuursorgaan dan wel ambtenaren zijn- behoudens wettelijke beperkingen- verplicht binnen een gestelde termijn aan dit verzoek te voldoen.
Artikel 4.2 Tussentijds beëindigen procedure
Ingeval naar de mening van de klager de procedure niet verder hoeft te worden voortgezet omdat tijdens de procedure voldoende aan de klacht is tegemoet gekomen, wordt dit door de klachtbehandelaar namens het bestuursorgaan schriftelijk aan klager bevestigd.
Artikel 4.3 Nationale ombudsman
Bij het toezenden van het eindoordeel als genoemd in artikel 3.2.3, derde lid, van deze regeling, wordt vermeld binnen welke termijn klager eventueel een verzoekschrift kan indienen bij de Nationale ombudsman te
De klachtencoördinator brengt over ieder afgelopen kalenderjaar aan het desbetreffende bestuursorgaan schriftelijk verslag uit over de ervaringen met zowel het interne als het externe klachtenrecht. Daarbij wordt inzicht gegeven in het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de (eventuele) maatregelen, die naar aanleiding daarvan zijn getroffen.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouder, de burgemeester, de gemeenteraad van Katwijk en de Commissie bezwaarschriften,
Het college voornoemd,
d.d.
De secretaris, de burgemeester,
De burgemeester voornoemd,
d.d.
De burgemeester
De gemeenteraad voornoemd,
d.d.
De voorzitter, de griffier,
De Commissie bezwaarschriften voornoemd,
d.d.
De voorzitter, de secretaris,
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Katwijk
in zijn openbare vergadering van 27 februari 2014, waarop volgens het vergaderschema de raad een besluit neemt
De griffier
De voorzitter