Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Limburg

Nadere Subsidieregels Bibliotheekvernieuwing 2014-2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLimburg
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingNadere Subsidieregels Bibliotheekvernieuwing 2014-2015
CiteertitelNadere Subsidieregels Bibliotheekvernieuwing 2014-2015
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpcultuur, subsidies

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-03-201418-02-2015nieuwe regeling

18-03-2014

Provinciaal Blad, 2014, 23

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere Subsidieregels Bibliotheekvernieuwing 2014-2015

NADERE SUBSIDIEREGELS BIBLIOTHEEKVERNIEUWING 2014-2015

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1

    Project: een in tijd afgebakend samenhangend geheel van activiteiten.

  • 2

    SMART:

  • 3

    Basisbibliotheek: een zelfstandige openbare bibliotheek van een gemeente met meer dan 35.000 inwoners, of een openbare bibliotheek van een gemeente met minder dan 35.000 inwoners welke een juridische en organisatorische eenheid vormt met een of meerdere naburige openbare bibliotheken en die daardoor gezamenlijk een bereik van meer dan 35.000 inwoners hebben.

Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling

De projecten waarvoor een subsidie kan worden verstrekt dienen een bijdrage te leveren aan het provinciale beleid zoals vastgelegd is in het Beleidskader Cultuur 2013-2016, Beleid voor Jeugdzorg en Provinciaal beleid bibliotheekvernieuwing 2014-2015. Doel van de regeling is meetbare, zichtbare en kwalitatief betere en nieuwe bibliotheekvoorzieningen, zowel fysiek als digitaal, voor alle inwoners van de provincie Limburg.

Artikel 3 Doelgroep/aanvrager

Voor subsidie kunnen in aanmerking komen:

  • a)

    Limburgse gemeenten waarvan de openbare bibliotheken aan de norm van basisbibliotheken conform artikel 1, derde lid voldoen;

  • b)

    Limburgse basisbibliotheken (zie artikel 1, derde lid);

  • c)

    Cubiss Limburg.

HOOFDSTUK 2 CRITERIA

Artikel 4 Algemene subsidiecriteria

Om voor een projectsubsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende algemene criteria:

  • a

    . de aanvrager c.q. de projectorganisatie beschikt aantoonbaar over voldoende organisatiekracht en inhoudelijke kwaliteit;

  • b.

    de kwaliteit van de aanvrager komt tenminste tot uitdrukking in de verwoording van de aanvraag en in het te realiseren project;

  • c.

    het project c.q. de activiteiten is/zijn financieel, organisatorisch en praktisch uitvoerbaar;

  • d.

    de continuïteit van het project is ook na de subsidieperiode gewaarborgd (financieel/ inhoudelijk), met uitzondering van projecten die een “experimenteel” karakter hebben of tijdelijk van aard zijn;

  • e.

    het project moet worden opgestart binnen een half jaar nadat de subsidie is verleend;

  • f.

    uit de subsidieaanvraag blijkt dat de activiteiten, doelstellingen en resultaten “smart” zijn geformuleerd, de projectperiode is concreet benoemd en de aanvraag gaat vergezeld van een helder en volledig projectplan en een sluitende begroting conform format;

  • g.

    provinciebrede projecten moeten minstens 70% van de inwoners van de provincie Limburg bereiken.

Artikel 5 Specifieke subsidiecriteria

Binnen het brede veld van bibliotheekvernieuwingen moet de projectsubsidie worden ingezet voor de volgende doelen:

  • 1.

    provinciebrede bibliotheekactiviteiten in het kader van leesbevordering, laaggeletterdheid en alfabetisering;

  • 2.

    provinciebrede cultuuruitingen in de bibliotheek;

  • 3.

    erfgoedprojecten (conform de provinciebrede aanpak en de door de Provincie en het DEN vastgestelde normen) zowel digitalisering als ontsluiting;

  • 4.

    ontwikkelen e-cultuur gerelateerd aan provinciebrede bibliotheekactiviteiten;

  • 5.

    opschalen van Limburgse basisbibliotheken; en/of

  • 6.

    loketten fysiek én digitaal in de bibliotheken met informatie op het gebied van zorg, doelgroepen, jongeren, centra voor jeugd en gezin, etc. (conform provinciaal beleid en provinciebrede aanpak) tot een maximum van € 12.500,00 per loket.

Artikel 6 Afwijzingsgronden

In aanvulling op artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg, wordt de subsidieaanvraag afgewezen indien:

  • a.

    Niet wordt voldaan aan (één van) de algemene criteria in artikel 4 en/of specifieke criteria in

  • artikel 5.

  • b.

    De Provincie Limburg dezelfde activiteit/project al op een andere wijze (mede) financiert/subsidieert of indien de kosten van die activiteit/project door een ander overheidsorgaan zijn of worden gefinancierd;

  • c.

    De subsidieaanvraag is ontvangen buiten de periode (en specifieke termijnen) zoals vermeld in artikel 11.

HOOFDSTUK 3 FINANCIËLE ASPECTEN

Artikel 7 Subsidieplafond en verdeelsleutel

  • 1

    Het subsidieplafond ten behoeve van projecten voor bibliotheekvernieuwing wordt door Gedeputeerde Staten jaarlijks vastgesteld.

  • 2

    . Indien voor een tranche binnen een kalenderjaar beschikbare middelen niet geheel worden opgebruikt, worden de restantmiddelen toegevoegd aan de volgende tranche voor hetzelfde kalenderjaar.

  • 3

    Om voor subsidie in aanmerking te komen moeten subsidieaanvragen voldoen aan de doelstelling genoemd in artikel 2 en aan de criteria genoemd in artikel 4 en aan één of meer van de doelen genoemd in artikel 5. Verdeling van de middelen vindt plaats in de mate waarin de subsidieaanvragen voldoen aan de specifieke subsidiecriteria en doelen zoals genoemd in artikel 5. Indien meer subsidie wordt aangevraagd dan beschikbaar is, zal de volgorde 1 t/m 6 van artikel 5 beslissend zijn voor de toekenning. Hierbij geldt dat doel 1, zoals genoemd in artikel 5, als belangrijkste doel wordt beschouwd en doel 6, zoals genoemd in artikel 5, als minst belangrijke doel. Aanvragen waarvoor onvoldoende budget resteert, worden afgewezen.

  • 4

    Bij de beoordeling worden aan de doelen genoemd in artikel 5 de volgende wegingsfactoren toegekend en meegenomen in de besluitvorming:

    • -

      provinciebrede bibliotheekactiviteiten in het kader van leesbevordering, laaggeletterdheid en alfabetisering. Wegingsfactor 6;

    • -

      provinciebrede cultuuruitingen in de bibliotheek. Wegingsfactor 5;

    • -

      erfgoedprojecten (conform de provinciebrede aanpak en de door de Provincie en het DEN vastgestelde normen) zowel digitalisering als ontsluiting. Wegingsfactor 4;

    • -

      ontwikkelen e-cultuur gerelateerd aan provinciebrede bibliotheekactiviteiten. Wegingsfactor 3;

    • -

      opschalen van Limburgse basisbibliotheken. Wegingsfactor 2;

    • -

      loketten fysiek én digitaal in de bibliotheken met informatie op het gebied van zorg, doelgroepen, jongeren, centra voor jeugd en gezin, etc. (conform provinciaal beleid en provinciebrede aanpak) tot een maximum van € 12.500,00 per loket. Wegingsfactor 1.

  • 5

    Indien het subsidieplafond per tranche binnen een van voornoemde doelen wordt overschreden, wordt bij de toekenning een evenwichtige geografische spreiding over de Provincie Limburg toegepast, tevens zal prioritering door het college van Gedeputeerde Staten plaatsvinden.

Artikel 8 Subsidiebedrag

  • 1

    Bij de bepaling van het subsidiebedrag houden Gedeputeerde Staten verder rekening met:

    • -

      de mate waarin een bijdrage wordt geleverd aan de invulling van het provinciaal beleid;

    • -

      de mate van eigen (financiële) verantwoordelijkheid van de aanvrager;

    • -

      de mate waarin medefinanciering door derden plaatsvindt of kan plaatsvinden.

  • 2

    Een subsidie kan worden geweigerd wanneer er sprake is van een bovenmatig beslag op het beschikbare budget ten opzichte van de te realiseren resultaten, zulks ter beoordeling van Gedeputeerde Staten.

Artikel 9 Niet-subsidiabele kosten

  • 1

    Aanvullend op de bepalingen in artikel 14 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg zijn de volgende kosten ook niet subsidiabel:

    • a.

      alle kosten waarvoor de subsidieaanvrager gebruik kan maken van bestaande rijks-of gemeentelijke subsidieregelingen;

    • b.

      consumptieve kosten (drank, eten e.d.);

    • c.

      onvoorziene uitgaven;

    • d.

      alle vormen van exploitatiekosten (zoals exploitatiekosten voor gebouw, bedrijf, systemen etc.);

    • e.

      kosten van onderhoud en/of verbouwing van gebouwen en inventaris;

    • f.

      kosten van ambtelijke ondersteuning van en door gemeenten;

    • g.

      uurvergoeding voor (onder)directeuren en/of managers van bibliotheken;

    • h.

      uurvergoeding voor overig bibliotheekpersoneel;

    • i.

      kosten binnen provinciebrede projecten voor openbare bibliotheken die niet samenwerken in het provinciaal bibliotheeknetwerk en/of geen deel uitmaken van een basisbibliotheek.

  • 2

    Gedeputeerde Staten kunnen in hun beschikking ook andere kosten uitsluiten.

HOOFDSTUK 4 AANVRAAGPROCEDURE

Artikel 10 Indienen aanvraag

  • 1

    Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend met gebruikmaking van het standaard aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies (actuele subsidieregelingen).

  • 2

    De aanvraag dient een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend standaard aanvraagformulier te bevatten en te zijn voorzien van de volgende bijlagen::

    • a. een helder en volledig projectplan inclusief sluitende begroting met inkomsten en uitgaven en financieringsplan, beiden outputgerelateerd, conform format;

    • b.

      een tijdsplanning voor het project;

    • c.

      een toelichting op de wijze waarop de resultaten van het project gemeten zullen worden.

  • 3

    De aanvraag dient te worden verzonden naar het op het formulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht).

Artikel 11 Termijn voor indienen aanvraag

Subsidieaanvragen kunnen tweemaal per jaar worden ingediend, te weten;

  • a.

    In 2014 voor de eerste tranche tot uiterlijk 1 april 2014 en voor de tweede tranche tot uiterlijk 1 september 2014.

  • b.

    In 2015 voor de eerste tranche tot uiterlijk 1 maart 2015 en voor de tweede tranche tot uiterlijk 1 september 2015.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 12 Hardheidsclausule

  • 1

    In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen Gedeputeerde Staten.

  • 2

    Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling, naar het oordeel van Gedeputeerde Staten, tot kennelijke onbillijkheden leidt, dan kunnen Gedeputeerde Staten van enige bepaling afwijken.

Artikel 13 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel

  • 1

    Deze nadere regels treden in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad.

  • 2

    Deze nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2016, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ingediend en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.

  • 3

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Nadere Subsidieregels Bibliotheekvernieuwing 2014-2015”.

Gedeputeerde Staten voornoemd, drs. Th.J.F.M. Bovens, voorzitter

mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris

Uitgegeven, 20 maart 2014

De secretaris, mr. A.C.J.M. de Kroon