Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwolle

Verordening clientraad sociale zaken en werkgelegenheid gemeente Zwolle 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwolle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening clientraad sociale zaken en werkgelegenheid gemeente Zwolle 2008
CiteertitelVerordening Cliëntraad Sozawe Gemeente Zwolle 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Hoe werkt de cliëntraad?

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artiekl 47 Wet werk en bijstand

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-02-201001-10-200901-07-2014Wijziging

08-02-2010

De Peperbus 17/02/2010

gb1-2010.40

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening clientraad sociale zaken en werkgelegenheid gemeente Zwolle 2008

 

 

VERORDENING CLIENTENRAAD SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID GEMEENTE ZWOLLE 2008

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de eenheid: de eenheid Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Werkgelegenheid (Sozawe) van de gemeente Zwolle;

  • b.

    de manager: de manager van de eenheid Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Werkgelegenheid van de gemeente Zwolle;

  • c.

    cliëntenraad: de cliëntenraad van de eenheid Sozawe;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle;

  • e.

    uitkeringsgerechtigde: een persoon die van de eenheid op grond van de in artikel 2 lid 1 genoemde voorzieningen of wettelijke voorschriften een voorziening, periodieke uitkering of eenmalige uitkering van de gemeente Zwolle ontvangt of de afgelopen 4 jaar heeft ontvangen.

Taak en samenstelling van de cliëntenraad

Artikel 2 Taak
  • 1.

    De cliëntenraad heeft tot taak gevraagd en ongevraagd te adviseren over alle onderwerpen die te maken hebben met de uitvoering en het beleid van:

    • a.

      de Wet werk en bijstand (WWB) inclusief de re-integratie van de gemeentelijke doelgroep;

    • b.

      de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw);

    • c.

      de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz);

    • d.

      het besluit bijstandsverlening zelfstandigen;

    • e.

      de Wet werk en inkomen kunstenaars (Wwik)

    • f.

      de Wet investeren in jongeren (Wij)

    • g.

      de gemeentelijk armoedebestrijding;

    • h.

      de gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • i.

      de voorlichtingsactiviteiten met betrekking tot genoemde wetten en regelingen.

  • 2.

    Het advies als bedoeld in lid 1 wordt uitgebracht aan het college. Het college raadpleegt voor de ontwikkeling van voorstellen en beleid de cliëntenraad op een zodanig tijdstip dat het advies hierop wezenlijke invloed kan uitoefenen.

  • 3.

    De cliëntenraad heeft geen adviesrecht ten aanzien van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. De hiervoor gehanteerde procedures en regelingen behoren wel tot het adviesrecht.

Artikel 3 Geheimhoudingsplicht

  • 1.

    De cliëntenraad kan bepalen dat de leden van de cliëntenraad, deskundigen en derden verplicht zijn tot geheimhouding ten aanzien van stukken of wat ter zitting wordt behandeld.

  • 2.

    Geheimhouding kan eveneens worden opgelegd door manager, wethouder, college, raadscommissie of raad ten aanzien van stukken die zij aan de leden van de cliëntenraad, deskundigen of derden verstrekken.

  • 3.

    De geheimhouding vervalt niet door de beëindiging van het lidmaatschap van de cliëntenraad of van het adviseurschap van externe deskundigen of derden.

  • 4.

    De plicht tot geheimhouding wordt op de stukken aangegeven of voorgaande aan de behandeling van de betreffende onderwerpen bekendgemaakt.

  • 5.

    De duur van de geheimhouding wordt - voor zover mogelijk – vooraf aangegeven.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    De cliëntenraad bestaat uit ten hoogste 17 leden en is als volgt samengesteld:

    • a.

      maximaal 8 uitkeringsgerechtigde leden;

    • b.

      maximaal 8 leden die voorgedragen zijn door organisaties van uitkeringsgerechtigden of organisaties die dienstverlening en/of belangenbehartiging van uitkeringsgerechtigden als (sub)doel hebben.

    • c.

      een onafhankelijk voorzitter.

  • 2.

    De cliëntenraad streeft naar een zo evenwichtige mogelijke verdeling tussen mannen en vrouwen en cliëntencategorieën.

  • 3.

    De organisaties als bedoeld in het eerste lid onder b kunnen plaatsvervangende leden voordragen.

  • 4.

    De organisaties van uitkeringsgerechtigden, als bedoeld in het eerste lid onder b dienen voor participatie in de cliëntenraad te voldoen aan de volgende eisen:

    • a.

      rechtspersoonlijkheid bezitten en gevestigd zijn in Zwolle;

    • b.

      minimaal over 25 geregistreerde, in Zwolle woonachtige, leden of donateurs beschikken;

    • c.

      in de statuten als doel omschreven hebben de behartiging van de belangen van

      (een deel van) de uitkeringsgerechtigden.

  • 5.

    De voorzitter van de cliëntenraad als bedoeld in het eerste lid onder c:

    • a.

      is geen uitkeringsgerechtigde;

    • b.

      is niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.

Benoeming, zittingsduur van de leden en de voorzitter

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    Leden en plaatsvervangende leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college op voordracht van de cliëntenraad.

  • 2.

    De zittingsduur van de leden en de plaatsvervangend leden bedraagt vier jaar.

  • 3.

    Na een zittingsperiode zijn aftredende leden-uitkeringsgerechtigden aansluitend eenmaal opnieuw benoembaar.

  • 4.

    Na een zittingsperiode zijn aftredende leden van organisaties aansluitend meermalen opnieuw benoembaar.

  • 5.

    De voorzitter van de cliëntenraad wordt op voordracht van de cliëntenraad voor een periode van 4 jaar benoemd door het college.

  • 6.

    De voorzitter van de cliëntenraad kan op voordracht van de cliëntenraad eenmaal herbenoemd worden.

  • 7.

    In afwijking van het gestelde in de leden 3 en 6 kan opnieuw herbenoeming plaatsvinden als naar het oordeel van de cliëntenraad en college geen benoembare kandidaat-leden of voorzitter beschikbaar zijn.

Artikel 6 Lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap eindigt, behoudens na periodiek aftreden:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door intrekking van de benoeming door het college, nadat de cliëntenraad hierover een gemotiveerd voorstel heeft gedaan;

    • c.

      als het lid geen uitkeringsgerechtigde meer is als bedoeld in artikel 1.

  • 2.

    De cliëntenraad stelt een rooster van aftreden op.

Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming

Artikel 7 Taken voorzitter en secretaris

  • 1.

    De leden van de cliëntenraad wijzen uit hun midden een plaatsvervangende voorzitter, een secretaris en een plaatsvervangende secretaris aan.

  • 2.

    Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      het vaststellen van de agenda;

    • b.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het handhaven van de orde;

    • e.

      het schorsen van een vergadering;

    • f.

      het peilen van meningen en het mededelen van uitslagen van stemmingen.

  • 3.

    Tot de taak van de secretaris behoort:

    • a.

      het openbaar maken van de agenda;

    • b.

      het mede opstellen van de agenda;

    • c.

      het opstellen van een verslag, dat ten minste omvat:

      • -

        de namen van de voorzitter, de secretaris, de aanwezige en afwezige leden;

      • -

        een beknopte weergave van de inhoud van de ingekomen stukken en gedane mededelingen;

      • -

        omschrijving van de gedane voorstellen en kennisgevingen;

      • -

        de uitslag van de gehouden stemmingen met vermelding van de leden, die bij mondelinge stemmingen zich tegen verklaarden, of de namen van de leden, die wensen dat aantekening wordt gemaakt dat zij geacht worden te hebben ingestemd.

    • d.

      het mede zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten;

    • e.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • f.

      het opstellen van een jaarverslag.

  • 4.

    Het verslag wordt na vaststelling door de cliëntenraad door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

  • 5.

    De voorzitter en de secretaris tekenen de stukken die van de cliëntenraad uitgaan.

  • 6.

    De voorzitter kan bepalen, welke stukken door de secretaris alleen kunnen worden getekend.

Artikel 8 Vergaderingen

  • 1.

    De cliëntenraad vergadert in beginsel 7 maal per jaar, of zoveel meer of minder als de cliëntenraad noodzakelijk acht.

  • 2.

    De vergaderingen zijn openbaar. De cliëntenraad kan besluiten een besloten vergadering te houden.

  • 3.

    De eenheidsmanager of een vervanger woont op verzoek van de cliëntenraad de vergaderingen van de cliëntenraad bij als waarnemer. Hij geeft desgevraagd toelichting.

  • 4.

    De eenheidsmanager of zijn vervanger kan zich laten bijstaan door andere ambtenaren voor het geven van toelichting en advies.

  • 5.

    De cliëntenraad kan derden uitnodigen de vergaderingen bij te wonen voor het geven van toelichting en advies.

  • 6.

    De cliëntenraad vergadert minimaal 2 maal per jaar in het bijzijn van de wethouder van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Artikel 9 Agenda

  • 1.

    De agenda wordt ten minste twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 2.
    • a.

      Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan de cliëntenraad te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend.

    • b.

      De voorstellen worden door de secretaris zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden.

    • c.

      Indien de cliëntenraad omtrent de behandeling van deze voorstellen niet onmiddellijk beslist, heeft behandeling zoveel mogelijk in de daarop volgende vergadering plaats.

  • 3.

    Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

Artikel 10 Besluitvorming

  • 1.

    De cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten indien ten minste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is.

  • 2.

    Alleen de leden en de voorzitter van de cliëntenraad hebben stemrecht. Indien een lid zich laat vertegenwoordigen door een plaatsvervanger, dan heeft deze laatste stemrecht.

  • 3.

    Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen.

  • 4.

    Bij de vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen dan wel onthoudingen geacht niet geldig te zijn uitgebracht, behoudens het bepaalde in lid 5 van dit artikel.

  • 5.

    Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen indien het aantal blanco uitgebrachte stemmen dan wel onthoudingen groter is dan het totale aantal stemmen dat voor en tegen het voorstel is uitgebracht.

  • 6.

    Bij staking van stemmen vindt in dezelfde vergadering op een door de voorzitter nader te bepalen tijdstip herstemming plaats. Indien ook in dat geval de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen, behoudens het bepaalde in lid 7 van dit artikel.

  • 7.

    Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten stembiljetten. Leidt een stemming, ten gevolge van gelijkheid van het aantal uitgebrachte stemmen niet tot een beslissing, dan beslist het lot.

  • 8.

    Minderheidsstandpunten worden op verzoek toegevoegd aan de besluitenlijst c.q. het advies aan het college.

Artikel 11 Vergoedingen

  • 1.

    Aan het uitkeringsgerechtigde lid van de cliëntenraad wordt voor zover hij geen vergoeding van zijn organisatie ontvangt een onkostenvergoeding toegekend, waarvan de hoogte door het college wordt vastgesteld.

  • 2.

    Aan de voorzitter wordt een vergoeding toegekend, waarvan de hoogte door het college wordt vastgesteld.

  • 3.

    Aan de cliëntenraad worden middelen ter beschikking gesteld, die het mogelijk maken te voldoen aan de in deze verordening vastgestelde taken en verantwoordelijkheden. De middelen worden jaarlijks mede ten behoeve van een onafhankelijk secretariaat toegekend op basis van een begroting. Het college stelt de begroting vast.

  • 4.

    Voor de vergaderingen van de cliëntenraad stelt het college een goed toegankelijke vergaderlocatie ter beschikking.

Slotbepalingen

Artikel 12 Onvoorziene zaken

Voor zaken waarin deze verordening niet voorziet, treedt de cliëntenraad in overleg met het college dat zonodig een beslissing neemt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van de kalendermaand volgend op de maand van publicatie van de verordening.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Cliëntenraad Sozawe Gemeente Zwolle 2008”.

Toelichting

 

Op grond van artikel 47 van de WWB moet het gemeentebestuur aandacht besteden aan de cliëntenparticipatie bij de uitvoering van de wet.

De WWB geeft geen nadere regels over hoe de cliëntenparticipatie moet plaatsvinden. In de overige wetten die de eenheid Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Werkgelegenheid uitvoert zijn geen bepalingen opgenomen met betrekking tot cliëntenparticipatie.

 

Artikel 150 van de Gemeentewet geeft een aantal raambepalingen over de wijze waarop burgers bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken. Eén en ander is verder uitgewerkt in de gemeentelijke inspraakverordening. Op basis van de inspraakverordening is in beginsel inspraak op alle terreinen van gemeentelijk bestuur mogelijk door alle inwoners van de gemeente Zwolle. De voorliggende verordening over cliëntenparticipatie biedt extra mogelijkheden voor beïnvloeding van de gemeentelijke besluitvorming op een specifiek terrein voor een speciale groep van inwoners.

 

De wethouder van Sociale Zaken voerde in het verleden periodiek overleg met de belangenbehartigers van bijstandscliënten. Aan dit overleg werd deelgenomen door bijvoorbeeld de plaatselijke afdelingen van de FNV en het CNV, de Werkgroep Welzijn & Levensbeschouwing en de Sociaal Raadslieden. In 1998 werd het initiatief genomen om te komen tot een cliëntenraad in Zwolle. Met ingang van juli 2000 heeft de Gemeente Zwolle een cliëntenraad voor uitkeringsgerechtigden op basis van een verordening. De voorliggende gewijzigde verordening is het gevolg van een evaluatie, noodzakelijke actualisering en technische aanpassingen.

 

De taak van de cliëntenraad is het gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd te adviseren over alle onderwerpen die te maken hebben met het beleid en de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) inclusief de re-integratie, de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), het besluit bijstandsverlening zelfstandigen, de Wet werk en inkomen kunstenaars (Wwik), het gemeentelijke minimabeleid, het gemeentelijke schuldhulpverleningsbeleid en de voorlichtingsactiviteiten met betrekking tot de genoemde wetten en regelingen.

 

De cliëntenraad Sozawe heeft geen taak ten aanzien van de individuele voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Voor de individuele voorzieningen op grond van de Wmo bestaat een ander cliëntenplatform. De gemeente Zwolle is vanaf 1 januari 1999 belast met de uitvoering van de Wik en haar opvolger de Wwik. De uitvoering van de Wwik beperkt zich niet alleen tot kunstenaars die in Zwolle wonen maar beslaat het gehele gebied van de Regio IJssel-Vecht. Aanvankelijk bestond het voornemen om, gezien het regionale karakter en de speciale doelgroep, een aparte "inspraakvoorziening" te treffen. Dit voornemen bleek niet haalhaar en is nu losgelaten. De regeling is toegevoegd aan het adviespakket van de cliëntenraad Sozawe.

 

De cliëntenraad brengt advies uit aan het college van B&W. De eenheidsmanager Sozawe zal de cliëntenraad op een vroeg tijdstip betrekken in de besluitvorming over een voorstel zodat het advies van de cliëntenraad ten volle kan worden meegewogen bij het voorstel. Vanwege het vroege stadium van betrokkenheid bij de beleidsontwikkeling kan het noodzakelijk zijn dat informatie op vertrouwelijke basis wordt uitgewisseld.

De cliëntenraad heeft geen adviesrecht ten aanzien van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. De hiervoor gehanteerde procedures en regelingen behoren wel tot het adviesrecht. Uiteraard kan een lid van de cliëntenraad wel als gemachtigde van een cliënt de individuele belangen van deze cliënt behartigen.

 

De cliëntenraad is samengesteld uit cliënten van de eenheid Sociale Zaken en Werkgelegenheid die op grond van de eerder genoemde wetten een periodieke of eenmalige uitkering ontvangen. Regelmatig worden door de eenheid Sociale Zaken en Werkgelegenheid de cliënten die een uitkering ontvangen aangeschreven met het verzoek zich aan te melden als lid van de cliëntenraad. Hierbij wordt gestreefd naar een zo evenwichtige mogelijke verdeling tussen mannen en vrouwen en cliëntencategorieën gestreefd.

Voor de vertegenwoordigers van organisaties van uitkeringsgerechtigden zijn in de verordening een aantal eisen opgenomen waaraan deze organisaties moeten voldoen. Deze voorwaarden zijn opgenomen om te waarborgen dat er ten aanzien van deze organisaties enig draagvlak aanwezig is onder uitkeringsgerechtigden. Deze vereisten gelden niet voor de dienstverlenende organisaties.

 

De leden-vertegenwoordigers zullen worden aangewezen door hun organisatie met de mogelijkheid om zich te laten vervangen. Zij zijn voor een onbeperkt aantal keren herbenoembaar omdat zij de mening van een organisatie uitdragen in plaats van hun eigen persoonlijke mening. Leden-uitkeringsgerechtigden kunnen zich niet laten vervangen en zijn in beginsel slechts één keer herbenoembaar.

 

In de verordening is vastgelegd op welke wijze de besluitvorming over het uit te brengen advies tot stand komt.

 

De vergoedingen voor de leden-vertegenwoordigers en de voorzitter worden jaarlijks vastgesteld door het college van B&W. Voor het functioneren van de cliëntenraad zijn middelen nodig. De benodigde middelen worden in een begroting vastgelegd. Het college stelt de begroting voor de cliëntenraad vast.

 

Deze verordening treedt inwerking na publicatie en kan worden geciteerd met “Cliëntenraad Sozawe Gemeente Zwolle 2008”.