Organisatie | Waterschap Vechtstromen |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Verordening behandeling bezwaren waterschap Vechtstromen |
Citeertitel | Verordening behandeling bezwaren waterschap Vechtstromen |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Verordening behandeling bezwaren Waterschap Velt en Vecht.
De verordening treedt met terugwerkende kracht in op 1 januari 2014.
Artikel 17 bevat een hardheidsclausule.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-02-2014 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 02-01-2014 | WVS - 22 |
Het algemeen bestuur van het waterschap Vechtstromen;
gezien het voorstel van de Voorbereidingscommissie d.d. 20 augustus 2013;
gelet op artikel 78, lid 1, van de Waterschapswet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de Verordening behandeling van bezwaren waterschap Vechtstromen
Artikel 7 Onpartijdigheid commissieleden
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de voorbereiding van en de beraadslaging over het advies inzake de beslissing op het bezwaar indien bij hun sprake is van vooringenomenheid of persoonlijk belang bij de beslissing.
Artikel 8 Plaats en tijdstip zitting
De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting, waarin de belanghebbende(n) en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen. Hiervan krijgen de belanghebbenden en het bestuursorgaan tenminste drie weken voor de zitting schriftelijk bericht.
Artikel 10 Overdracht bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de artikelen 2:1, tweede lid, 7:4 tweede en zesde lid en 7:6 vierde lid van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie.
Indien na afloop van de zitting, doch voor het uitbrengen van advies, nader onderzoek wenselijk is, kan de voorzitter van de commissie uit eigen beweging of op verzoek van de commissie dit onderzoek houden. Verkregen informatie of adviezen worden in afschrift aan het bestuursorgaan en belanghebbenden toegezonden.
Indien naar het oordeel van de voorzitter de termijn, zoals bedoeld in het artikel 7:10 eerste lid van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing door het bestuursorgaan, verzoekt hij het bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.
Artikel 16 Beslissing op bezwaarschrift
De commissie ontvangt een afschrift van de beslissing op het bezwaarschrift door het bestuursorgaan.
Indien onverkorte toepassing van deze verordening een uitkomst heeft die naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is dan is het dagelijks bestuur bevoegd anders te besluiten.
De Verordening behandeling bezwaren Waterschap Regge en Dinkel en de Verordening behandeling bezwaren Waterschap Velt en Vecht worden ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 2 januari 2014 te Almelo.
Het algemeen bestuur van het waterschap Vechtstromen,
dr. S.M.M. Kuks, interim-watergraaf drs. O. Dijkstra, secretaris
Indien tegen een besluit van het waterschap beroep op de administratieve rechter openstaat, dient ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna te noemen: Awb), alvorens tegen dat besluit beroep in te stellen, eerst bezwaar te worden gemaakt bij het orgaan dat het besluit heeft genomen, tenzij het besluit:
Ook vindt geen behandeling van het bezwaar plaats indien het bestuursorgaan instemt met het verzoek tot rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter, ingevolge artikel 7:1a van de Awb.
Bij de behandeling van bezwaren is het bestuursorgaan verplicht belang-hebbenden in de gelegenheid te stellen te worden gehoord. Dit horen geschiedt door een adviescommissie voor de behandeling van bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb. Deze wijze van horen biedt de beste waarborg voor een onafhankelijke behandeling van bezwaarschriften en blijkt in de praktijk een aanzienlijke zeeffunctie te vervullen op het instellen van beroep bij de administratieve rechter. Deze verordening regelt het horen niet uitputtend omdat de Awb zelf reeds een aantal bepalingen voor het horen geeft.
Dit artikel definieert een aantal begrippen. De Awb geef in artikel 1 eveneens begripsomschrijvingen van een aantal begrippen die in het gehele bestuurs(proces) recht van toepassing zijn. De daar omschreven begrippen worden in deze verordening niet opnieuw gedefinieerd.
Het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn (hierna te noemen: GBLT) heft en int de waterschapsbelastingen. Aan het bestuur van GBLT zijn bij gemeenschappelijke regeling ten aanzien van de belangen ter behartiging waarvan zij is getroffen ook bevoegdheden overgedragen. Dit betekent concreet dat GBLT ook zorgdraagt voor de behandeling van de bezwaarschriften die gericht zijn op de door haar genomen beschikkingen en dat de commissie bezwaarschriften van Waterschap Vechtstromen in die gevallen niet bevoegd is om te adviseren.
De adviescommissie bestaat uit twee kamers: een kamer voor personele aangelegenheden en een kamer voor de overige bezwaren. Dit in verband met de specifieke aard van de vraagstukken die aan de kamers van de commissie kan worden voorgelegd.
De Awb schrijft slechts ten aanzien van de voorzitter voor dat deze geen deel mag uitmaken van of niet werkzaam mag zijn onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan. In deze verordening is er voor gekozen om de onafhankelijke positie ook voor de overige leden van de commissie te waarborgen, dit om de enkele schijn van partijdigheid tegen te gaan.
Artikel 6:14 Awb verplicht tot schriftelijke bevestiging van ontvangst van een bezwaarschrift. Een bezwaarschrift is tijdig ingediend, indien het voor het einde van 6 weken is ontvangen of bij verzending binnen Nederland, indien het voor het einde van de termijn per post is bezorgd.
De termijn tussen de oproeping en de zitting dient zodanig te zijn dat belanghebbenden en het bestuursorgaan voldoende tijd hebben om zich op de zitting voor te bereiden. Gekozen is voor een termijn van drie weken, mede in verband met de termijn van twaalf weken waarbinnen, behoudens verdaging, op het bezwaar moet zijn beslist (artikel 7:10) Awb). Voorzien is in de mogelijkheid om uitstel van de zitting te verzoeken.
Deze bepaling regelt de overdracht van:
Ingevolge artikel 7:5, tweede lid Awb besluit het bestuursorgaan of het horen in het openbaar plaatsvindt, tenzij bij wettelijke regeling anders is bepaald. De onderhavige verordening bepaalt dat het horen in principe in het openbaar plaatsvindt. Uitzondering op deze regel blijft mogelijk, bijvoorbeeld in het geval bijzonder persoonlijke zaken van familiaire, medische of financiële aard of andere zaken met een vertrouwelijk karakter aan de orde komen.
Artikel 7:7 Awb bepaalt dat van het horen een verslag wordt gemaakt, maar stelt geen inhoudelijke eisen aan de verslaglegging. Deze eisen worden in de onderhavige bepaling gesteld.
Ingevolge artikel 7:13, zesde lid Awb maakt het verslag deel uit van het advies van de commissie aan het bestuursorgaan.
Een nader onderzoek kan feiten of omstandigheden aan het licht brengen die op het moment van de zitting nog niet bekend waren. Dit kan aanleiding zijn om belanghebbenden en bestuursorgaan opnieuw te horen. De onderhavige bepaling voorziet in de mogelijkheid de commissie te verzoeken daartoe een nieuwe zitting te houden. Artikel 7:9 Awb bepaalt dat, indien het in vorenbedoeld geval feiten of omstandigheden betreft die voor de op het bezwaar te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn, belanghebbenden opnieuw in de gelegenheid worden gesteld te worden gehoord.
De beslistermijn bedraagt twaalf weken gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken, behoudens de mogelijkheid tot opschorting en/of verdaging. De onderhavige bepaling verlangt van de voorzitter van de commissie dat, ingeval hij voorziet dat de termijn van twaalf weken niet wordt gehaald, hij tijdig het bestuursorgaan verzoekt om de beslissing op het bezwaar te verdagen.