Organisatie | Losser |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instructie gemeentesecretaris |
Citeertitel | Instructie gemeentesecretaris gemeente Losser |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Artikel 7 bevat een hardheidsclausule.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-03-2014 | nieuwe regeling | 04-03-2014 Elektronisch gemeenteblad, 24-03-2014 | 14.0003064 |
Artikel 3 Leiding ambtelijk organisatie
De secretaris heeft de eindverantwoordelijkheid voor:
Artikel 4 Secretaris als bestuurder
De secretaris is bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.
Artikel 6 Niet voorziene gevallen
In de gevallen waarin deze instructie niet voorziet, beslist het college.
Losser, 4 maart 2014
Het college van burgemeester en wethouders van Losser;
secretaris, burgemeester,
drs. J. van Dam mr. drs. M. Sijbom
In artikel 103, eerste lid Gemeentewet is bepaald dat de secretaris het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde staat. Het is primair aan het college om te bepalen op welke wijze dit ‘terzijde staan’ nader moet worden ingevuld. Om te bereiken dat het college zich uitdrukkelijk over de positie van de secretaris buigt, is in het tweede lid van artikel 103 Gemeentewet imperatief voorgeschreven dat het college in een instructie nadere regels vaststelt over de taak en de bevoegdheden van de secretaris. Met de vaststelling van deze instructie wordt aan deze wettelijke verplichting voldaan.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze instructie gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Ondersteuning college en burgemeester
In van dit artikel zijn de taken en verantwoordelijkheden van de secretaris ten behoeve van de ondersteuning van het college neergelegd. Deze taken en verantwoordelijkheden spreken voor zich.
Artikel 3 Leiding ambtelijke organisatie
De secretaris is als hoogste (gemeentelijke) ambtenaar eindverantwoordelijk voor de gehele ambtelijke organisatie. Als aanvulling hierop is nog aan te geven dat in de gemeentelijke besturingsfilosofie is vermeld dat de gemeentesecretaris eenheid smeedt in de organisatie, de cultuur bewaakt en zo nodig de kwaliteit van het management en bedrijfsvoering verbetert. De gemeentesecretaris draagt zorg voor een innoverende organisatie met een ontwikkelingsgerichte cultuur van openheid en een flexibele werkwijze en korte communicatielijnen, waarbij het pakken/geven van verantwoordelijkheid passend bij het niveau van de medewerkers wordt aangemoedigd.
Artikel 4 Secretaris als bestuurder
Hiermee wordt vastgelegd dat de secretaris bestuurder is in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).
Artikel 5 Verhindering, afwezigheid en vervanging
Het kan voorkomen dat de secretaris verhinderd is zijn ambt te vervullen of voor een bepaalde periode afwezig is. Bij verhindering moet hij dit tijdig meedelen aan het college (eerste lid). Heeft de secretaris verlof of is hij afwezig om andere redenen, dan moet hij ervoor zorgen dat zijn vervanging adequaat is geregeld (lid 2)
Artikel 6 Niet voorziene gevallen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting, anders dan dat het college beslist in die gevallen waarin deze instructie niet voorziet. Dit voorkomt dat de instructie eerst moet worden aangepast, als zich een dergelijk geval voordoet.
Hierbij zij opgemerkt dat deze clausule strikt genomen alleen kan worden toegepast in die gevallen, die ten tijde van het vaststellen van deze instructie niet waren (te) voorzien. Wordt eenmaal een beroep op deze clausule gedaan, dan impliceert dat dat de instructie moet worden aangepast.
Deze instructie treedt in werking op de dag na de bekendmaking.