Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement voor de commissie naamgeving |
Citeertitel | Reglement voor de commissie naamgeving |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisatie |
Hoe werkt de commissie naamgeving en wat staat er in het reglement voor deze commissie?
Artikel 84 Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2022 | wijziging artikel 4 lid 1, inleiding toelichting, artikel 4 lid 1, artikel 6 toelichting vervalt en de toelichting op artikel 8. | 08-11-2022 | |||
18-01-2020 | 20-12-2022 | wijziging artikel 4 | 14-01-2020 | cb 2020-01.14 | |
07-12-2019 | 18-01-2020 | wijziging artikel 10 | 03-12-2019 | cb 2019-12.03 | |
01-04-2004 | 07-12-2019 | Nieuwe regeling | 08-03-2004 Onbekend | gb1-2004.039 |
In dit reglement wordt verstaan onder:
Openbare ruimte : alle voor het openbaar rij- of ander verkeer openstaande wegen, straten, paden, pleinen, plaatsen, plantsoenen, parken, bruggen, tunnels, viaducten, knooppunten en alle wateren die, al dan niet met enige beperking, voor het publiek bevaarbaar of anderszins toegankelijk zijn, alsmede daarin begrepen alle bouw- en kunstwerken die daar onderdeel van uitmaken
Er is een commissie van advies aan burgemeester en wethouders voor (straat)naamgeving, hierna te noemen de commissie.
Artikel 4 Samenstelling en lidmaatschap
Na twee volledig aaneengesloten zittingsperioden is de vertegenwoordiger van de bevolking aftredend en ontstaat een vacature. De secretaris brengt die vacature ter kennis op de gebruikelijke wijze. De vertegenwoordiger van de bevolking kan telkens besluiten herkiesbaar te zijn en wordt dan als kandidaat voor de vacature beschouwd.
De voorzitter is, uit eigen beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.
De commissie vergadert slechts als ten minste vier leden, waaronder de voorzitter en/of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze tweede vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.
De deuren worden gesloten, wanneer ten minste twee van de aanwezige leden dit vorderen of de voorzitter het nodig acht. De commissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. Het besluit daartoe behoeft de stemmen van tweederde van de aanwezige leden. Artikel 86 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing. De leden zijn verplicht tot geheimhouding inzake onderwerpen die tijdens besloten vergaderingen worden behandeld.
TOELICHTING BIJ REGLEMENT VOOR DE COMMISSIE NAAMGEVING
Namen (waaronder straatnamen) zijn om meerdere redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in wijken, buurten en straten het mogelijk, dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverleners als politie, brandweer, ambulance en posterijen, zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers straatnamen voor en wordt gesorteerd op alfanumerieke volgorde van straatnamen.
Namen ontstaan echter niet zomaar. Er moeten namen worden bedacht. Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en dienen zij in de betreffende gemeente uniek te zijn. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk. Over het algemeen zal de commissie met straatnaamgeving bezig zijn. Onder naamgeving wordt echter ook verstaan: namen voor bijvoorbeeld wijken of buurten of andere delen van de openbare ruimte als parken, (recreatie)plassen, bruggen, tunnels of gemeentelijke bouwwerken.
Gelet op het belang van goede naamgeving en gezien de ingewikkeldheid daarvan, is de naamgeving opgedragen aan een gemeentelijke commissie en wel de “commissie naamgeving”.
De commissie dient bij het bedenken van namen rekening te houden met de afspraken, die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft gemaakt met Post NL of diens rechtsopvolger. De aanleiding tot deze afspraken was het terughoudende beleid van Post NL (of dienst rechtsopvolger) om wijzigingen aan te brengen in het postcodesysteem. Er is afgesproken, dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen aanbrengen in straatnaamgeving, die tot wijzigingen in het postcodesysteem noodzaken. Indien een gemeente zich niet aan de afspraak houdt om de straatnaamgeving niet nodeloos te wijzigen, worden de kosten, die Post NL of dienst rechtsopvolger als gevolg hiervan moet maken, bij het gemeentebestuur in rekening gebracht. Ook is afgesproken dat een gemeentebestuur zo spoedig mogelijk overleg pleegt met Post NL of diens rechtsopvolger over zijn voornemen wijzigingen in de straatnaamgeving aan te brengen, die gevolgen hebben voor het postcodesysteem. Hiertoe heeft een medewerker van Post NL of diens rechtsopvolger zitting in de ambtelijke werkgroep die de agendapunten van de commissie voorbereid.
De gemeenteraad heeft in de verordening naamgeving en nummering aan het college van burgemeester en wethouders bevoegdheden toegekend met betrekking tot naamgeving van de openbare ruimte en nummering van objecten danwel delen daarvan.
De commissie naamgeving is een vaste commissie van advies, als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet en om die reden is de commissie door het college ingesteld. Bevoegdheden, benoeming, samenstelling en diversen zijn geregeld in reglement van de commissie.
De commissie geeft niet alleen advies over de namen van wijken, buurten en straten. Ook advies over het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en aan gemeentelijke bouwwerken behoort tot haar taak. Dit laatste is mede noodzakelijk met het oog op het feit dat bouwondernemingen / projectontwikkelaars vaak zogenaamde projectnamen bedenken en publiceren.
Deze projectnamen gaan soms een eigen leven leiden als een door de gemeente officieel vastgestelde naam. Een en ander betekent dat bouwondernemingen / projectontwikkelaars in het geval zij namen willen (laten) toekennen aan bouwprojecten, contact moeten opnemen met de commissie. Deze hanteert de uitgangspunten van de verordening voor de toekenning van namen.
De preadvisering naamgeving aan de commissie wordt uitgevoerd door een ambtelijke werkgroep. Daarbij kan overleg worden gevoerd met deskundigen.
In onze gemeente is al langer een commissie naamgeving actief, ook wel “commissie straatnaamgeving” genoemd. In de (eerste) verordening van 1997 is de samenstelling van de commissie - die toen al jaren gewoon was in Zwolle - geformaliseerd middels dit artikel.
Het lidmaatschap van de commissie is voor de (ambtelijke) deskundigen functiegebonden. Als zij de desbetreffende functie verlaten, vervalt ook het lidmaatschap van de commissie. De (ambtelijk) deskundige verliest ook het lidmaatschap als die wordt teruggetrokken of een ander in diens plaats wordt aangewezen. De ambtelijke deskundigheid wordt onderscheiden op de volgende terreinen:
• Archeologie en erfgoed gebouwen
• Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG)
Daarnaast is de Collectie Overijssel (voorheen Historisch Centrum Overijssel) vertegenwoordigd in de commissie als 4e ‘deskundige’.
De vertegenwoordiger van de bevolking verliest het lidmaatschap als hij /zij niet langer inwoner van de gemeente Zwolle is. Om de onafhankelijkheid van dit lid te waarborgen, verliest de vertegenwoordiger van de bevolking bij benoeming als raadslid of als werknemer in gemeentelijke dienst tevens zijn lidmaatschap.
De vertegenwoordiger van de bevolking is na twee opeenvolgende zittingsperioden aftredend. Daardoor ontstaat er een vacature die open staat voor elke inwoner van Zwolle. De vertegenwoordiger heeft de mogelijkheid zich herkiesbaar te stellen. Hij wordt dan als kanidaat voor de vacature beschouwd. De secretaris zorgt in overleg met de voorzitter voor werving van (andere) kandidaten, middels een advertentie in een huis-aan-huis blad en eventuele andere medi
Een ambtelijke werkgroep bereidt de vergadering van de commissie voor door opdrachten van de commissie uit te werken en daarover pre-advies uit te brengen.
Bij de bepaling van de wijze waarop de commissie bijeen wordt geroepen, is aangesloten bij de gangbare praktijk. Ook de regeling van een tweede vergadering, indien voor de eerste vergadering niet een quorum is opgekomen, is gebaseerd op praktijkervaringen; gelet echter op de in hoofdzaak ambtelijke samenstelling van de commissie zal het hoogst zelden voorkomen, dat er geen vergaderquorum is.
De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij overeenkomstig de regeling van artikel 86 van de Gemeentewet besloten zou worden de deuren te sluiten. De openbaarheid van de vergaderingen brengt met zich mee, dat in het vervolg dag, uur, plaats en agendapunten van de vergadering openbaar gemaakt dient te worden. Een tijdige voorafgaande afkondiging op de gemeentepagina van de Peperbus en eventueel de gemeentelijke internetsite biedt daartoe een goede mogelijkheid.
In het geval er wordt beraadslaagd over te vernoemen personen of over zaken waarbij belanghebbenden eerst door of namens burgemeester en wethouders moeten worden geïnformeerd, kan besloten worden achter gesloten deuren te vergaderen. De voorwaarden hiervoor zijn in lid 10 vermeld.