Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berkelland

Gedragscode politieke ambtsdragers

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedragscode politieke ambtsdragers
CiteertitelGedragscode politieke ambtsdragers
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikelen 15, lid 3, 41c, lid 2, en 69, lid 2.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-06-200705-07-2016Nieuwe regeling

12-06-2007

Berkelbericht 19 juni 2007

Collegevoorstel 10 mei 2007

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode politieke ambtsdragers

De raad van de gemeente Berkelland;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 mei 2007;

 

gelet op het bepaalde in de artikelen 15 derde lid, 41c lid 2 en 69 lid 2 van de Gemeentewet

 

b e s l u i t :

 

a) vast te stellen de:

Gedragscode politieke ambtsdragers

1 Algemene bepalingen

  • 1.1.

    Deze gedragscode geldt voor alle politieke ambtsdragers van de gemeente Berkelland tenzij uit de tekst van een gedragsregel anders blijkt.

  • 1.2.

    In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is vindt bespreking plaats in het college..

  • 1.3.

    De code is openbaar en op toegankelijke wijze te raadplegen.

  • 1.4.

    Politieke ambtsdragers ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de code.

  • 1.5.

    Een politieke ambtsdrager is aanspreekbaar op de naleving van deze code.

 

2 Belangenverstrengeling

  • 2.1.

    Een politieke ambtsdrager doet opgave van zijn financiële belangen, voor zover die de onafhankelijke besluitvorming kunnen beïnvloeden.

  • 2.2.

    Bij privaatpublieke samenwerkingsrelaties voorkomt de politieke ambtsdrager (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 2.3.

    Een oud-politieke ambtsdrager wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werk-zaamheden voor de gemeente Berkelland.

  • 2.4.

    Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een politieke ambtsdrager over een onderwerp in het geding kan zijn, geeft hij bij de besluitvorming daarover aan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

2.5 Een politieke ambtsdrager die familie- of vriendschapsbetrekkingen of

anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente onthoudt zich van deelname aan de besluit-vorming over de betreffende opdracht.

2.6 Een politieke ambtsdrager neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen geschenken, faciliteiten of diensten aan die zijn onafhanke-lijke positie ten opzichte van de aanbieder kunnen beïnvloeden.

  • 2.7.

    Een politieke ambtsdrager vervult geen nevenfuncties die een structureel risico vormen voor een integere invulling van de politieke functie.

  • 2.8.

    Een politieke ambtsdrager geeft ten behoeve van de openbaarmaking van zijn nevenfuncties en q.q (qualitate qua) -nevenfuncties aan voor welke organisatie de functies worden verricht, wat het tijdsbeslag is en of de functies bezoldigd zijn.

  • 2.9.

    Een politieke ambtsdrager behoudt geen inkomsten uit een q.q.-nevenfunctie (tenzij dat op grond van de wet geheel of gedeeltelijk is toegestaan). De inkomsten komen ten goede aan de kas van gemeente.

 

3 Informatie

3.1 Een politieke ambtsdrager gaat zorgvuldig en correct om met informatie

waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij zorgt ervoor dat stukken met vertrouwelijke gegevens veilig worden opgeborgen en dat computer-bestanden beveiligd zijn.

  • 3.2.

    Een politieke ambtsdrager houdt geen informatie achter.

  • 3.3.

    Een politieke ambtsdrager verstrekt geen informatie die vertrouwelijk of geheim is.

  • 3.4.

    Een politieke ambtsdrager maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

3.5 Een politieke ambtsdrager gaat verantwoord om met de e-mail- en

internetfaciliteiten van de gemeente.

 

4 Geschenken, diensten en uitnodigingen

  • 4.1.

    1 Een politieke ambtsdrager accepteert geen geschenken, faciliteiten of diensten indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed. In onderhandelingssituaties weigert hij door betrokken relaties aangeboden geschenken of andere voordelen.

  • 4.2.

    2 Geschenken en giften die een politieke ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd.

4.3 Geschenken en giften die een politieke ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegen-woordigen kunnen worden behouden.

4.4 Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, meldt een politieke ambtsdrager dit in het bestuursorgaan waarvan hij deel uit maakt, waarna een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.

4.5 Aanbiedingen voor privé-werkzaamheden of kortingen op privé-goederen worden niet geaccepteerd.

4.6 Een politieke ambtsdrager maakt in het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt melding van uitnodigingen voor excursies en evenementen op kosten van derden.

 

5 Bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen, buitenlandse dienstreizen en voorzieningen

5.1 Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan kunnen worden aangetoond. Een politieke ambtsdrager is terughoudend bij het in rekening brengen van uitgaven die zich op het grensvlak van privé en publiek bevinden.

  • 5.2.

    Een politieke ambtsdrager declareert geen kosten die reeds op andere wijze

    worden vergoed.

  • 5.3.

    In geval van twijfel omtrent een declaratie wordt dit voorgelegd aan de burgemeester, en zonodig ter besluitvorming aan het college voorgelegd.

  • 5.4.

    Een politieke ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse dienstreis te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse dienstreis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming.

Indient het toestemming aan een bestuurder betreft wordt de raad

van de besluitvorming in het college op de hoogte gesteld.

  • 5.5.

    Een politieke ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse dienstreis of een uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.

  • 5.6.

    Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politieke ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.

  • 5.7.

    Het anderszins meereizen naar en in het buitenland van derden op kosten van de gemeente, de provincie of het waterschap is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is toegestaan en wordt in dat geval bij de besluitvorming betrokken.

  • 5.8.

    Het verlengen van een buitenlandse dienstreis voor privé-doeleinden is toegestaan, mits dit is betrokken bij de besluitvorming. De extra reis- en verblijfkosten komen volledig voor rekening van de politieke ambtsdrager.

  • 5.9.

    Gebruik van gemeentelijke eigendommen of -voorzieningen voor privé-doeleinden is niet toegestaan tenzij het betreft de bruikleen van een fax, mobiele telefoon en computer die mede voor privédoeleinden kunnen worden gebruikt.

  • 5.10.

    Het college kan bepalen dat bestuurders voor hun dienstreizen gebruik maken van een dienstauto en dat van de dienstauto gebruik kan worden gemaakt voor woon-werkverkeer of voor de uitoefening van q.q.-nevenfuncties.

Onder een buitenlandse dienstreis wordt verstaan een reis naar het buitenland (inclusief de Nederlandse Antillen en Aruba), niet zijnde een reis naar een instelling van de Europese Unie.

 

b) de gedragscode bestuurlijke integriteit voor de leden van de raad en de commissieleden van de gemeente Berkelland, vastgesteld op 12 september 2006 en de gedragscode bestuurlijke integriteit voor de burgemeester en de wethouders van de gemeente Berkelland, vastgesteld 23 januari 2007 in te trekken;

 

c) dat deze gedragscode een dag na de bekendmaking in werking treedt.

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van

12 juni 2007

de griffier, de voorzitter,