Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enkhuizen

Incassoreglement gemeentelijke belastingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnkhuizen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingIncassoreglement gemeentelijke belastingen
CiteertitelIncassoreglement gemeentelijke belastingen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpIncasso, belastingen, betalingsregeling,

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-03-201401-01-2014Nieuwe regeling

04-03-2014

Officielebekendmakingen.nl

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Incassoreglement gemeentelijke belastingen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enkhuizen,

overwegende dat het ter bevordering van de zorgvuldigheid en de rechtszekerheid gewenst is

regels vast te stellen voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen;

gelet op de van toepassing zijnde bepalingen in het Burgerlijk Wetboek en de Gemeentewet

besluit:

vast te stellen de volgende beleidsregels:

Incassoreglement gemeentelijke belastingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • ·

    Aanslagnummer: het unieke nummer van een aanslag

  • ·

    Afschrijvingstijdvak: de periode verdeeld in maandtermijnen die begint op de dag waarop de eerste termijn wordt afgeschreven en eindigt op de dag waarop de laatste termijn wordt afgeschreven;

  • ·

    Automatische incasso: Het automatisch afschrijven van een termijnbedrag, ten laste van de rekening van de belastingbetaler, ten gunste van de rekening van de gemeente Enkhuizen.

  • ·

    Belastingjaar: Het kalenderjaar waarop de gemeentelijke belastingen betrekking hebben;

  • ·

    Belastingschuldige: de natuurlijke persoon of rechtspersoon op wiens naam de gemeente Enkhuizen één of meer gemeentelijke belastingaanslagen zal vaststellen of heeft vastgesteld;

  • ·

    Dagtekening: De datum, zoals aangegeven op het aanslagbiljet of in de brief, waarop redelijkerwijs in Nederland moet zijn bezorgd.

  • ·

    Formele belastingschuld: het totaalbedrag aan gemeentelijke belasting(en) dat op het aanslagbiljet staat vermeld en dat door de belastingschuldige moet worden betaald;

  • ·

    Gecombineerd aanslagbiljet: Aanslagbiljet dat kan bestaan uit meer dan één belastingsoort.

  • ·

    Gele kaart: De kaart waarmee een automatisch geïncasseerd bedrag kan worden teruggeboekt op de rekening van de belastingbetaler.

  • ·

    Groene kaart: De kaart waarmee de belastingbetaler de gemeente Enkhuizen machtigt om gemeentelijke belastingen automatisch in maandelijkse termijnen te incasseren.

  • ·

    Incassant: de gemeente Enkhuizen;

  • ·

    Incassantnummer: Het unieke nummer van de gemeente Enkhuizen NL09ZZZ371590770000

  • ·

    Persoonlijk kenmerk: Het kenmerk van de incasso zoals dit op het rekening afschrift van de belastingschuldige staat. Het kenmerk bestaat uit ALstamnummer01. Het unieke stamnummer wordt op de aanslag aangegeven.

  • ·

    Rode kaart: De kaart waarmee de automatische incasso kan worden beëindigd

  • ·

    Stam- of subjectnummer: het unieke nummer waarmee een belastingschuldige in het belastingsysteem bekend is.

  • ·

    Vervaldag: Laatste dag van de betaaltermijn

  • ·

    Wijzigingskaart: de door de afdeling belastingen uitgegeven kaart waarmee de wijzigingen betreffende het bank- of gironummer moeten worden gemeld.

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel: het gespreid kunnen betalen van de gemeentelijke belastingen, met zo min mogelijk inspanning voor de belastingplichtige en zo min mogelijk administratieve lasten voor de gemeente.

Artikel 3 Gemeentelijke belastingen

  • 1.

    De automatische incasso geldt voor de onroerende-zaakbelastingen, de rioolheffing, de afvalstoffenheffing, de roerende-zaakbelastingen en het reinigingsrecht;

  • 2.

    De automatische incasso geldt niet voor alle overige heffingen.

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

  • 1.

    Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van belastingschuldigen, mits het totale bedrag van het gecombineerde aanslagbiljet gemeentelijke belastingen minder is dan € 2.500, =.

  • 2.

    De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren, als er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed, die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren;

Artikel 5 Aanmelding

  • 1.

    Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door:

    • a.

      De ingevulde en ondertekende groene machtigingskaart toe te zenden aan de gemeente Enkhuizen ter attentie van de afdeling Belastingen

    • b.

      Het ingevulde en ondertekende machtigingsformulier van de website van gemeente Enkhuizen.

  • 2.

    De machtiging moet worden ondertekend door de belastingschuldige of diens wettelijke vertegenwoordiger

  • 3.

    De machtiging tot automatische incasso moet uiterlijk veertien dagen na dagtekening van het aanslagbiljet zijn ingekomen bij de gemeente Enkhuizen.

  • 4.

    Later ontvangen machtigingen worden gebruikt voor toekomstige aanslagen.

  • 5.

    Per stam/subjectnummer kan slechts één machtiging voor één rekeningnummer worden afgegeven.

  • 6.

    Indien iemand op verschillende wijze als belastingschuldige wordt aangemerkt en met meer stam/subjectnummers in de belastingadministratie bekend is, moet per nummer een machtiging worden afgegeven.

  • 7.

    Het stam/subjectnummer staat aangegeven op de aanslag welke aan de belastingschuldige bekend gemaakt wordt. Het is aan de belastingschuldige om op de afgegeven machtiging het juiste stam/subjectnummer waarvoor de machtiging bestemd is aan te geven.

  • 8.

    De ontvangst van een machtiging wordt altijd binnen zeven werkdagen schriftelijk bevestigd. Als geen schriftelijke bevestiging ontvangen wordt, dan is de machtiging niet bij de gemeente binnengekomen.

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op aanslagbiljetten die nabinnenkomst van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar aan de belastingschuldige worden toegezonden.

Artikel 7 Stilzwijgende verlenging

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

Artikel 8 Aantal maandtermijnen

Het bedrag van het aanslagbiljet wordt automatisch afgeschreven in zoveel maandtermijnen als in de verordening van de betreffende heffing is aangegeven. De kalendermaand volgend op maand van de dagtekening van het aanslagbiljet wordt aangemerkt als eerste maandtermijn. De termijnen worden aangegeven op het aanslagbiljet dan wel in de bevestiging van de ontvangen machtiging.

Artikel 9 Bedrag van een maandtermijn

  • 1.

    Het bedrag van een maandtermijn is het bedrag van het aanslagbiljet, gedeeld door het totale aantal incassotermijnen; Wanneer het totaal verschuldigde bedrag niet goed deelbaar is, dan worden de eerste termijnen voor een gelijk bedrag afgeschreven. De laatste termijn kan iets hoger of lager zijn maar is altijd het totale aanslagbiljet minus de overige termijnen.

  • 2.

    De hoogte van het termijnbedrag kan tussentijds niet worden gewijzigd;

  • 3.

    Met wijzigingen in de hoogte van het aanslagbedrag en/of wijzigingen in de hoogte van het nog openstaande aanslagbedrag wordt bij de laatste incassotermijn(en) rekening gehouden. Het totaal van de wijziging wordt gedeeld door het bedrag van de incassotermijn. Hiermee wordt het aantal termijnen bepaald dat niet geïnd wordt, gerekend vanaf de laatste incassotermijn. Bij de laatste nog te incasseren termijn wordt het termijnbedrag aangepast al naar gelang het resterende nog openstaande bedrag op het aanslagbiljet. Er wordt hiervan geen aparte mededeling gedaan aan de belastingschuldige;

  • 4.

    Met schriftelijk verleend uitstel van betaling in verband met een ingediend bezwaar tegen een aanslag wordt bij de laatste incassotermijn(en) rekening gehouden, zoals beschreven onder drie. Met dien verstande dat bij het vervallen van het uitstel het op dat moment weer verschuldigde bedrag ineens geïnd wordt bij de eerstvolgende incassotermijn. Als het uitstel vervalt nadat de laatste incassotermijn voor de betreffende aanslag al geïnd is, dan moet het op dat moment nog openstaande bedrag door de belastingschuldige zelf worden overgemaakt.

  • 5.

    Wanneer een maandtermijn niet geïnd kan worden, worden in de daaropvolgende maand twee maandtermijnen geïnd. Hiervan wordt tussentijds geen schriftelijk bericht gegeven.

Artikel 10 Tijdstip van afschrijving

  • 1.

    De automatische incasso vangt aan in de kalendermaand volgend op de maand waarin het aanslagbiljet is verzonden;

  • 2.

    De incassant schrijft het termijnbedrag automatisch af op de laatste werkdag van iedere maand. Zondagen en algemeen erkende feestdagen worden niet aangemerkt als werkdagen.

  • 3.

    Het is niet mogelijk om individuele afspraken over het tijdstip van incassering te maken.

Artikel 11 Overlijden

  • 1.

    Overlijden van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet;

  • 2.

    De erven kunnen de automatische incasso stopzetten conform hetgeen gesteld is in artikel 16.

Artikel 12 Echtscheiding

  • 1.

    Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst of partnerovereenkomst van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet;

  • 2.

    Als door de echtscheiding of ontbinding van de samenlevings- of partnerovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bekende rekeningnummer, dan dient de belastingschuldige zo spoedig mogelijk schriftelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso wel kan plaatsvinden conform hetgeen is aangegeven in artikel 14.

Artikel 13 Verhuizing

  • 1.

    Verhuizing van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet;

  • 2.

    Als de verhuizing gevolgen heeft voor de hoogte van de formele belastingschuld van de belastingschuldige, dan past de incassant de incassering van termijnen aan zoals beschreven in artikel 9 lid 3.

Artikel 14 Wijziging bank- of gironummer

  • 1.

    Wijzigingen betreffende het rekeningnummer moeten schriftelijk worden gemeld door:

    • a.

      De wijzigingskaart toe te zenden aan de gemeente Enkhuizen ter attentie van de afdeling Belastingen

    • b.

      Het ingevulde en ondertekende wijzigingsformulier van de website van gemeente Enkhuizen toe te sturen ter attentie van de afdeling Belastingen

    • c.

      Een schriftelijk en ondertekend verzoek toe te sturen aan de gemeente Enkhuizen ter attentie van de afdeling Belastingen

  • 2.

    De ontvangst van een wijziging wordt altijd binnen zeven werkdagen schriftelijk bevestigd. Als geen schriftelijke bevestiging ontvangen wordt, dan is de intrekking niet bij de gemeente binnengekomen.

  • 3.

    Wijzigingen moeten uiterlijk op de negende werkdag voor de incassodatum van een maand ontvangen zijn bij de gemeente. Na die tijd binnengekomen wijzigingen kunnen pas in de daaropvolgende maand doorgevoerd worden.

Artikel 15 Terug storting

  • 1.

    Als de belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij zijn bankinstelling opdracht geven om het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten. Afhankelijk van de voorwaarden van zijn bankinstelling kan hierbij desgewenst gebruik gemaakt worden van de gele terugboekingskaart;

  • 2.

    De belastingschuldige heeft tot 56 dagen na afschrijving van het termijnbedrag het recht om deze afschrijving ongedaan te maken.

Artikel 16 Beëindiging van de automatische incasso door de belastingschuldige

  • 1.

    De belastingschuldige kan de automatische incasso te allen tijde beëindigen door:

    • a.

      De rode intrekkingskaart toe te zenden aan de gemeente Enkhuizen ter attentie van de afdeling Belastingen.

    • b.

      Het ingevulde en ondertekende wijzigingsformulier van de website van de gemeente Enkhuizen toe te sturen ter attentie van de afdeling Belastingen

    • c.

      Een schriftelijk en ondertekend verzoek toe te sturen aan de gemeente Enkhuizen ter attentie van de afdeling Belastingen

  • 2.

    De ontvangst van een wijziging wordt altijd binnen zeven werkdagen schriftelijk bevestigd. Als geen schriftelijke bevestiging ontvangen wordt, dan is de intrekking niet bij de gemeente binnengekomen.

  • 3.

    Intrekkingen moeten uiterlijk op de achtste werkdag voor de incassodatum van een maand ontvangen zijn bij de gemeente. Na die tijd binnengekomen intrekkingen kunnen pas voor de daaropvolgende maand doorgevoerd worden.

  • 4.

    Na beëindiging kan de incassoregeling niet meer worden hervat.

  • 5.

    Na beëindiging moet het nog openstaande bedrag binnen 14 dagen na dagtekening van het beëindigingsbericht worden overgemaakt. Voldoet de belastingplichtige niet aan deze verplichting, dan kunnen zonder waarschuwing vooraf de nodige wettelijke invorderings-maatregelen worden getroffen. De kosten van deze invorderingsmaatregelen komen voor rekening van de belastingplichtige.

Artikel 17 Beëindiging van de automatische incasso door de incassant

  • 1.

    De Incassant beëindigt automatische incasso voor een specifiek aanslagbiljet:

    • a.

      als de automatische incasso binnen een afschrijvingstijdvak twee maal niet slaagt dan wel ten onrechte is teruggeboekt of gestorneerd.

    • b.

      als de belastingschuldige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld, naar het buitenland vertrekt of dreigt te vertrekken, of als er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden kunnen belemmeren;

    • c.

      als voor het aanslagbiljet een verzoek om kwijtschelding is ingediend;

  • 2.

    Van de beëindiging wordt aan de belastingschuldige schriftelijk bericht verzonden onder vermelding van het aanslagnummer waarvoor de beëindiging van toepassing is met uitzondering van de beëindiging op grond van lid 1 onder c. De beëindiging van de incassoregeling wordt in dat geval aangegeven in de verzonden bevestiging van het ontvangen aanvraagformulier voor kwijtschelding.

  • 3.

    De incassomachtiging blijft van kracht voor toekomstige aanslagen en voor aanslagen waarvoor de incassoregeling zonder problemen verloopt.

  • 4.

    Na beëindiging kan de incassoregeling niet meer worden hervat.

  • 5.

    Na beëindiging, met uitzondering van de beëindiging op grond van lid 1 onder c, moet het nog openstaande bedrag binnen 14 dagen na dagtekening van het beëindigingsbericht worden overgemaakt. Voldoet de belastingplichtige niet aan deze verplichting, dan kunnen zonder waarschuwing vooraf de nodige wettelijke invorderings-maatregelen worden getroffen. De kosten van deze invorderingsmaatregelen komen voor rekening van de belastingplichtige.

Artikel 18 Zelf overgemaakte betalingen

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke betalingen die niet via automatische incasso geïnd zijn worden op de aangegeven aanslag afgeboekt.

  • 2.

    Deze betalingen vallen niet binnen de incassoregeling en worden niet beschouwd als vervanging van incassotermijnen die niet op de reguliere wijze geïnd konden worden.

  • 3.

    Door het zelf overmaken van termijnbedragen loopt de belastingschuldige het risico van beëindiging van de incassoregeling.

Artikel 19 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2014.

  • 2.

    Bij de inwerkingtreding van dit reglement vervallen alle oude incassoreglementen.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als ‘Incassoreglement gemeentelijke belastingen’.

Enkhuizen, 4 maart 2014

Burgemeester en wethouders van E n k h u i z e n

De gemeentesecretaris, De burgemeester,

R.M. Reus J.G.A. Baas