Organisatie | Flevoland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Technologische MKB Innovatieregeling 2014- 2020 |
Citeertitel | TMI-regeling 2014- 2020 |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Milieu, europa, subsidies, innovatie |
Deze regeling is een voortzetting van de TMI-regeling 2008-2013.
Artikel 10 bevat een hardheidsclausule.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-03-2014 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 18-12-2013 Provinciaal Blad, 2014, 07 | Statenvoorstel 1545796 |
Provinciale Staten van Flevoland,
het economische profiel van Flevoland jong en dynamisch is. Een provincie zonder veel grote bedrijven, maar met veel midden- en kleinbedrijf;
de inzet voor het MKB in Flevoland is beschreven in de Economische Agenda Flevoland: het vergroten van het innoverend vermogen van Flevolandse ondernemers en werk maken van de Flevolandse kenniseconomie. Concreet creëert provincie Flevoland een aantal financieringsmogelijkheden om innovatie en duurzame technologische ontwikkeling binnen het MKB mede mogelijk te maken;
het, vooruitlopend op het Operationeel Programma Landsdeel West II, Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling 2014-2020, Kansen voor West II, gewenst is ten behoeve van de beoordeling van door het bedrijfsleven ingediende aanvragen om een subsidie specifiek voor projecten op het gebied van innovatie en technologische ontwikkeling, een regeling vast te stellen – die valt binnen de Algemene Groepsvrijstellingsverordening van de Europese Commissie betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-verdrag op staatssteun voor kleine en middelgrote ondernemingen – waarin onder meer criteria zijn opgenomen waaraan de ingediende aanvragen worden getoetst;
gelet op artikel 105, eerste lid juncto artikel 143 en artikel 145 van de Provinciewet,
Vast te stellen de navolgende:
TECHNOLOGISCHE MKB INNOVATIE REGELING 2014-2020 (TMI-REGELING 2014-2020)
HOOFDSTUK I. ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
Technologische MKB Innovatie Speur- en ontwikkelingsactiviteiten die tot doel hebben Regeling te leiden tot voor Flevoland technisch nieuwe producten, technisch nieuwe werkwijzen, nieuwe systemen, nieuwe diensten, dan wel wezenlijke onderdelen daarvan, gericht op de thema’s duurzame voedselproductie, gezond leven en schaarste van energie en grondstoffen.
Groep Een economische eenheid waarin organisatorisch zijn verbonden:
laatstbedoelde rechtspersonen of vennootschappen. Indien een ondernemer behoort tot een groep, worden de werknemers van de bij die groep behorende natuurlijke of rechtspersonen mede in aanmerking genomen. Deeltijdwerkers worden naar evenredigheid van de met hun overeengekomen arbeidsduur in aanmerking genomen.
Als ‘zelfstandig’ wordt beschouwd de onderneming die niet voor 25% of meer van het kapitaal of van de stemrechten in handen is van één onderneming, of van verscheidene ondernemingen gezamenlijk, die niet aan de definitie van de MKB of van de kleine onderneming beantwoorden, met uitzondering van publieke investeringsmaatschappijen, participatiemaatschappijen of, mits geen controle wordt uitgeoefend, institutionele beleggers.
Topsectoren De rijksoverheid heeft negen topsectoren geïdentificeerd. In deze topsectoren werken overheden, bedrijven, universiteiten en onderzoekscentra samen aan de ontwikkeling van kennis en de toepassing daarvan in nieuwe producten en productietechnieken. Zoals aangegeven in de Economische Agenda, heeft de provincie Flevoland ervoor gekozen gericht mede invulling te geven aan de versterking van de topsectoren Agro&Food / Tuinbouw&Uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen (HTSM) en Life Sciences & Health (LSH).
Artikel 4. Activiteiten waarvoor een subsidie kan worden verstrekt
Gedeputeerde Staten kunnen aan een aanvrager die overeenkomstig deze regeling een aanvraag heeft ingediend een subsidie verstrekken, indien de aanvrager voor eigen rekening en risico een project wil uitvoeren, waaraan voor hem technische en daaruit voortvloeiende financiële risico’s verbonden zijn en zonder welke subsidie het project niet of met aanmerkelijke vertraging zou worden uitgevoerd.
Het project dient gericht te zijn op de thema’s duurzame voedselproductie, gezond leven en schaarste van energie en grondstoffen, zoals genoemd in de Economische Agenda Flevoland. Ook moet het project aansluiten bij de innovatiedoelstellingen van OP West II en tenminste voldoen aan de daarin genoemde criteria.
De subsidie wordt verstrekt voor ontwikkeling en onderzoek zodat een idee van de planfase naar de startfase komt. Het gaat om activiteiten die plaatsvinden nadat de haalbaarheid van het idee/product is vastgesteld maar voordat de eerste voorbereidingen worden getroffen voor marktintroductie. Subsidie wordt verstrekt voor het ontwikkelen van prototypes, het vormgeven van testomgevingen en het uitvoeren van pilots met als doel commerciële concepten te creëren en te valideren.
Indien ter zake van de projectkosten of een deel daarvan al door of vanwege het Rijk, een provincie of een gemeente een subsidie of een krediet is toegezegd of verleend, wordt slechts een zodanige subsidie verleend, dat de totale subsidie niet meer bedraagt dan binnen de Algemene Groepsvrijstellingsverordening is toegestaan.
HOOFDSTUK II. Aanvraag om een subsidie
Artikel 7. Aanvraag om een subsidie
Een aanvraag om een subsidie dient door de aanvrager uiterlijk op 31 december 2019 schriftelijk te worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van een aanvraagformulier dat voor deze regeling is vastgesteld. Het aanvraagformulier dient juist en volledig ingevuld te zijn en voorzien te zijn van een originele handtekening. Het aanvraagformulier moet worden ingediend voordat met het project wordt begonnen.
De aanvraag dient vergezeld te gaan van een omschrijving van het project volgens model projectplan, waarin opgenomen risico’s en knelpunten die zich tijdens het project kunnen voordoen, een tijdsplanning, een projectbegroting, een financieringsplan waaruit blijkt op welke wijze het eigen aandeel van de ondernemer in de ontwikkeling wordt gefinancierd en welke andere subsidies, kredieten of deelnemingen met betrekking tot het project zullen worden gevraagd of al zijn verkregen.
HOOFDSTUK III. VERLENING VAN DE SUBSIDIE
Artikel 12. Subsidiabele kosten
Onder de werkelijke loonkosten wordt verstaan:
loonkosten van het bij de uitvoering van het project direct betrokken personeel, berekend op basis van het brutoloon volgens de loonstaat van de betrokken medewerkers, verhoogd met de wettelijke dan wel op grond van een collectieve arbeidsovereenkomst verschuldigde opslagen voor sociale lasten met een maximum van 30%, met dien verstande dat wordt uitgegaan van 1.650 productieve uren per jaar uitgaande van een voltijds dienstverband;
Indien ter zake van de projectkosten of een deel daarvan reeds door een ander bestuursorgaan of de Europese commissie subsidie is verstrekt, wordt slechts een zodanig bedrag aan subsidie verstrekt, dat het totale bedrag aan subsidies niet meer bedraagt dan de totale waarde van projectkosten die voor deze subsidie in aanmerking komen.
Artikel 14. Verplichtingen van de aanvrager
De aanvrager dient Gedeputeerde Staten op de data als genoemd in de bijlage bij de beschikking tot verlening van de subsidie twee keer per jaar te rapporteren over de voortgang van het project. De aanvrager dient tussentijds schriftelijk mededeling te doen aan Gedeputeerde Staten ingeval bijzondere omstandigheden optreden die de voortgang van het project wijzigen, of anderszins het voortbestaan van het recht op subsidie beïnvloeden, onder overlegging van de daarop betrekking hebbende gegevens.
De aanvrager dient een administratie te voeren waaruit te allen tijde op eenvoudige en duidelijke wijze is af te lezen welke projectkosten er zijn gemaakt en betaald, welke inkomsten er zijn geweest uit het verkopen van activa, waarvan de aanschafkosten deel uitmaakten van de projectkosten en welke opbrengst is gerealiseerd met de uit het project voortvloeiende of ervan afgeleide productie of dienstverlening.
Artikel 15. Betalingen; voorschotten
De in het eerste lid bedoelde voorschotverlening vindt als volgt plaats:
Een verder voorschot van respectievelijk 30% en 30% tot ten hoogste 80% van de verleende subsidie indien en voor zover blijkens de voortgangsrapportage als bedoeld in artikel 15 verdere bevoorschotting noodzakelijk is en overigens naar het oordeel van Gedeputeerde Staten de realisatie niet onevenredig achterblijft bij de begroting.
HOOFSTUK V. OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Gedeputeerde Staten kunnen de bepalingen bij of krachtens deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover van toepassing, gelet op het belang van de aanvrager of subsidie ontvanger, naar hun oordeel tot onbillijkheden of bijzondere hardheden zou leiden. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.
Aldus besloten in de openbare vergadering van Provinciale Staten d.d. 18 december 2013. , griffier , voorzitter
TOELICHTING BIJ TECHNOLOGISCHE MKB INNOVATIE REGELING 2014-2020 (TMI-REGELING 2014-2020)
ALGEMEEN Met de TMI-regeling 2014-2020 wordt beoogd een rechtmatige besteding te waarborgen van de middelen die door de provincie Flevoland voor de periode 2014 tot 2020 beschikbaar worden gesteld.
In de voorliggende TMI-regeling 2014-2020 voor de provincie Flevoland zijn concreet de voorwaarden voor subsidieverstrekking aan derden bepaald. Bij de uitleg van de bepalingen in deze TMI-regeling 2014-2020 is het evident dat deze uitleg altijd dient te worden gedaan tegen de achtergronden van de relevante regelgeving.
Subsidietoekenning zal plaatsvinden binnen de Algemene Groepsvrijstellingsverordening van de Europese Commissie betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-verdrag op staatssteun voor kleine en middelgrote ondernemingen. Hierin zijn onder meer criteria opgenomen waaraan de ingediende aanvragen worden getoetst.
Alle formele documenten dienen op schrift te worden uitgewisseld. Een elektronische aangifte, rapportage of declaratie heeft geen formele status.
Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat de bepalingen in de Algemene Wet Bestuursrecht op het terrein van aanvragen, beschikkingen, subsidies en procedures onverminderd van toepassing zijn op zaken die in de TMI-regeling 2014-2020 zelf niet uitputtend zijn opgenomen.
Zowel het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I & M) als het ministerie van Economische Zaken (EZ) voeren regelingen uit die hetzelfde onderwerp beslaan: technologische innovatie en milieu-innovatie. Echter, deze regelingen hanteren het criterium ‘nieuw voor Nederland’, terwijl de TMI-regeling 2014-2020 als criterium ‘nieuw voor Flevoland’ hanteert.
In dit artikel worden veel gebruikte begrippen omschreven.
In dit artikel wordt geregeld dat Gedeputeerde Staten het voor de regeling beschikbare budget bekend maken. In artikel 12, eerste lid van de TMI-regeling 2014-2020 is bepaald dat een ingediende aanvraag om subsidie niet gehonoreerd kan worden wanneer het beschikbare budget niet toereikend is.
In dit artikel is aangegeven dat Gedeputeerde Staten de in het kader van deze regeling benodigde besluiten en uitvoeringsbeslissingen nemen. Tevens is aangegeven dat de TMI-regeling 2014-2020 een uitzondering vormt op de Algemene Subsidieverordening Flevoland. Op de TMI-regeling 2014-2020 is de Wet Openbaarheid van Bestuur van toepassing.
Artikel 4. Activiteiten waarvoor een subsidie kan worden verstrekt
In dit artikel is omschreven voor welke activiteiten een subsidie kan worden verstrekt. Ook is in dit artikel omschreven aan welke criteria een project tenminste dient te voldoen om voor een subsidie in aanmerking te komen. Projecten zijn gericht op de thema’s duurzame voedselproductie, gezond leven en schaarste van energie en grondstoffen, zoals genoemd in de Economische Agenda Flevoland. Voor deze thema’s geldt een algemene en brede omschrijving. Op deze manier kan het overgrote deel van de innovatieve Flevolandse mkb bedrijven een beroep doen op de regeling zonder dat de directe relatie met de provinciale ambitie om de Flevolandse kenniseconomie uit te bouwen uit het zicht verdwijnt. Onder innovatie wordt verstaan een proces waarbij kennis en technologie, niet zonder enig risico, worden samengebracht met het benutten van marktkansen voor nieuwe of betere producten, diensten en zakelijke processen, ten opzichte van hetgeen al op de gemeenschappelijke markt, binnen de betreffende branche, beschikbaar is. Onder milieu-innovatie als antwoord op de schaarste van energie en grondstoffen kan worden verstaan: vermindering van gebruikte materialen, of vermindering van energieverbruik, of vermindering van emissies van toxische stoffen, of vermindering van toepassing van niet hernieuwbare grond- en hulpstoffen, of vermindering van transport, of het optimaliseren van de levensduur, of het vergroten van hergebruik. Een ontwikkelingsproject heeft betrekking op de fase van preconcurrentiële ontwikkeling, zoals gedefinieerd in de Communautaire kaderregeling inzake staatssteun voor onderzoek en ontwikkeling (PbEG 1996, C 45). Daarbij gaat het om het omzetten van resultaten van industrieel onderzoek in plannen, schema’s of ontwerpen voor nieuwe, gewijzigde of verbeterde producten, processen of diensten. Het omvat nog de fabricage van een eerste prototype, dat niet voor commerciële doeleinden kan worden aangewend. Onder preconcurrentiële ontwikkeling wordt niet verstaan routinematige of periodieke wijzigingen van bestaande producten, productielijnen, fabricageprocessen of diensten en andere courante werkzaamheden, zelfs indien deze wijzigingen verbeteringen zijn. Kosten voor haalbaarheidsonderzoeken, marktonderzoeken, onderzoek naar en aanvraag van octrooien, publiciteit en promotie zijn niet subsidiabel.
In dit artikel wordt aangegeven hoe hoog de minimaal en de maximaal toe te kennen subsidie is.
Artikel 6. Besluitvorming achter gesloten deuren
Omdat het om technologisch innovatieve projecten gaat, is het gewenst dat de besluitvorming achter gesloten deuren plaatsvindt.
Artikel 7. Aanvraag om subsidie
In dit artikel is geregeld dat Gedeputeerde Staten voor het indienen van een aanvraag om subsidie een aanvraagformulier vaststellen. Dit helpt de aanvrager om de juiste gegevens te overleggen.
Artikel 8. Integriteitonderzoek
In dit artikel is de mogelijkheid van het instellen van een integriteitonderzoek opgenomen.
Artikel 9. Niet in behandeling nemen aanvraag om een subsidie
Om misverstanden te voorkomen is in dit artikel geregeld dat een aanvraag om een subsidie niet in behandeling kan worden genomen wanneer de aanvrager niet heeft voldaan aan enig bij of krachtens deze regeling gesteld voorschrift.
Artikel 10. Besluit op aanvraag
Artikel 11. Verlening van de subsidie