Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Terneuzen

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Terneuzen 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTerneuzen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Terneuzen 2009
CiteertitelVerordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Terneuzen 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 96 en art. 100
  2. Wet bescherming persoonsgegevens,
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200006-01-2014Onbekend

17-12-2009

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Terneuzen 2009;

De raad van de gemeente Terneuzn;

gelezen en het voorstel van Burgemeester en wethouders d.d. 6 november 2009;

gezien het advies van de raadscommissie Bestuur en Middelen;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

Besluit vast te stellen de navolgende verordening:

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Terneuzen 2009

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

1.Daar waarin deze verordening de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook

de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.

2.De bijlagen vormen één geheel met deze verordening.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder (in alfabetische volgorde):

  • a.

    aangehaaktegegevens: de in de GBA opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;

  • b.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    algemenegegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid onder a van de Wet GBA;

  • d.

    authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 3a van de Wet GBA en benoemd in artikel 58a Besluit GBA en vermeld in bijlage 1d Besluit GBA;

  • e.

    autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens;

  • f.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;

  • g.

    binnengemeentelijkeafnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;

  • h.

    WetGBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • i.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • k.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • l.

    persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de Wet GBA, over één persoon in de GBA;

  • m.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • n.

    verordeningGBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • o.

    verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de Wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA.

Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens

  • 1.

    Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot, dan wel worden de beschikbare gegevens in de GBA verstrekt, voor de vervulling van hun taak.

  • 2.

    De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een convenant of overeenkomst.

  • 3.

    De verantwoordelijke wijst de binnengemeentelijke afnemers aan die aan de verplichtingen krachtens artikel 3b en 62 van de Wet GBA dienen te voldoen.

Artikel 3 Beheer van de GBA

 

  • 1.

    Beheerder van de GBA is de teamleider Burgerzaken.

  • 2.

    De beheerder geeft invulling aan het onder artikel 2 bedoelde convenant of overeenkomst.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in bijlage 1 vermelde afdeling, de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van de aan hen opgedragen taken.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • 1.

    de beheerder;

  • 2.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn binnen het team Burgerzaken;

  • 3.

    met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de aan hen opgedragen taken.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de aan hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.

In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:

  • -

    het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

  • -

    de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;

  • -

    een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan in bijlage 4 vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonische verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

  • a.

    buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:

  • b.

    de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens

De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

informatie te leveren aan het team Burgerzaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;

de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;

statistische informatie te leveren.

Artikel 10 Aangehaakte gegevens

  • 1.

    Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in bijlage 5 genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.

  • 2.

    De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

Artikel 11 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 15 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 16 Beveiliging

De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens welke in de GBA als zodanig zijn opgenomen.

Artikel 17 Terugmelding

  • 1.

    De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de GBA opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.

  • 2.

    De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.

  • 3.

    De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 Wet GBA en de artikelen 62 en 63 Besluit GBA.

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Gemeente Terneuzen, vastgesteld op 23 september 2004 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigingen in de bij deze verordening vastgestelde bijlagen aan te brengen.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Terneuzen 2009.

  • 5.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.

 

Besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad d.d. 17 december 2009

griffier, drs. T.A.M. Leeraert

voorzitter, J.A.H. Lonink