Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sint-Michielsgestel

Reglement betreffende de taak en de werkwijze van het presidium

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSint-Michielsgestel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement betreffende de taak en de werkwijze van het presidium
CiteertitelReglement Presidium Sint-Michielsgestel 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpgeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-10-2010Nieuwe regeling

14-10-2010

De Brug, 28-10-2010

Raadbesl. 14-10-2010, punt 7

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement betreffende de taak en de werkwijze van het presidium

De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;

 

gelet op het bepaalde in artikel 5 van het Reglement van orde van de raad;

 

tevens gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

gelezen het voorstel van het presidium van 27 september 2010;

 

overwegende dat de werkgroep Raad in ontwikkeling op 19 juli 2010 positief heeft geadviseerd;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen het volgende reglement:

 

Reglement betreffende de taak en de werkwijze van het presidium

Artikel 1 Samenstelling

  • 1.

    De voorzitter van de raad, de plaatsvervangend voorzitter van de raad en de fractievoorzitters vormen het presidium.

  • 2.

    De voorzitter van de raad is de voorzitter van het presidium.

  • 3.

    De plaatsvervangend voorzitter van de raad is de plaatsvervangend voorzitter van het presidium.

  • 4.

    Elke fractievoorzitter wijst een lid van de raad aan, dat hem bij zijn afwezigheid in het presidium vervangt.

  • 5.

    De griffier is adviseur van het presidium. Hij staat het presidium bij, bereidt de vergaderingen van het presidium voor en draagt zorg voor de uitvoering van de besluiten van het presidium.

  • 6.

    De voorzitter kan voorstellen de gemeentesecretaris uit te nodigen om deel te nemen aan met name genoemde agendapunten, indien zijn deelname voor hem en het presidium relevant is.

  • 7.

    Elk lid van het presidium, exclusief de (plaatsvervangend) voorzitter, heeft één stem in het presidium.

Artikel 2 Vergaderingen

  • 1.

    Het presidium vergadert tenminste éénmaal per maand, tenzij er geen vergadering van de raad voor te bereiden is.

  • 2.

    De vergaderingen van het presidium zijn openbaar.

  • 3.

    De vergaderdata van het presidium worden vooraf openbaar bekendgemaakt.

  • 4.

    De besluitenlijst van het presidium is openbaar.

  • 5.

    Op voorstel van de voorzitter kan het presidium besluiten tot een besloten deel van de vergadering. De voorzitter doet het voorstel vóór aanvang van de vergadering. Het presidium besluit over het voorstel direct na opening van de vergadering.

  • 6.

    Beslotenheid is in ieder geval van toepassing als het persoonlijke aangelegenheden m.b.t. de griffie, of andere privacy-gevoelige zaken betreft.

  • 7.

    Door de zorg van de griffier wordt een besluitenlijst van de vergadering opgesteld.

Artikel 3 Taken

  • 1.

    Het presidium is verantwoordelijk voor de planning (Lange Termijn Agenda) van alle raadsactiviteiten.

  • 2.

    Het presidium stelt de voorlopige agenda voor de vergaderingen van de raad vast.

  • 3.

    Het presidium stelt het jaarschema voor de vergaderingen en andere activiteiten van de raad en het presidium op.

  • 4.

    Het presidium evalueert de vergaderingen en overige activiteiten van de raad en kan terzake aanbevelingen geven aan eenieder die het aangaat.

  • 5.

    Het presidium begeleidt de werkprocessen van de raad en neemt zonodig initiatieven tot verbetering.

  • 6.

    Het presidium kan voor de uitvoering van haar taken werkgroepen instellen, die zij coördineert. Er is in ieder geval een structurele werkgroep inzake bestuurlijke ontwikkeling.

  • 7.

    Het presidium is verantwoordelijk voor de organisatie van hoorzittingen, werkbezoeken, excursies, cursussen en dergelijke voor de raad.

  • 8.

    Het presidium coördineert de communicatie namens de (collectieve) raad.

  • 9.

    Het presidium stelt een schema voor de behandeling van de begroting vast zoals bedoeld in artikel 42 van het Reglement van Orde voor de raad.

  • 10.

    Het presidium stelt een schema voor de behandeling van de jaarrekening en het jaarverslag vast, zoals bedoeld in artikel 43 van het Reglement van Orde van de raad.

  • 11.

    Het presidium overlegt met de voorzitter over de zitplaatsverdeling van de fracties in de vergadering van de raad.

  • 12.

    Het presidium overlegt met de voorzitter over de weigering om een onderwerp tijdens het vragenuur van de raad aan de orde te stellen (art. 40 RvO).

  • 13.

    Het presidium coördineert de werkgeversaangelegenheden ten aanzien van de griffie. De voorzitter van het presidium is voor de griffie het dagelijkse aanspreekpunt.

Artikel 4 Bevoegdheden

Het presidium is bevoegd beslissingen te nemen ten aanzien van huishoudelijke zaken van de raad, waarbij geen sprake is van politieke gevoeligheden.

Artikel 5 Financiën

  • 1.

    Het presidium raamt jaarlijks de directe uitgaven van de raad.

  • 2.

    Het presidium beheert de uitgavenpost voor de raad.

Artikel 6 Slot

Dit reglement kan worden aangehaald als: "Reglement Presidium Sint-Michielsgestel 2010" en treedt in werking daags na publicatie.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering van 14 oktober 2010.

De raad voornoemd,

de griffier,

N.A. Hoogerbrug – van de Ven

de voorzitter,

mr. J.C.M. Pommer