Organisatie | Lansingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenreglement Gemeente Lansingerland 2013 |
Citeertitel | Klachtenreglement Lansingerland 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
geen
Gemeentewet, art. 149, lid a
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2013 | 07-01-2016 | Nieuwe regeling | 28-06-2013 Heraut, juni 2013 | BR1300020/T13.01133 |
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Lansingerland;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van d.d. 26 maart 2013;
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht,
Klachtenreglement gemeente Lansingerland 2013.
Reglement betreffende de procedure en de wijze van afdoening van klachten.
HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen
Bestuursorgaan: een orgaan zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Algemene wet bestuursrecht waaronder in ieder geval wordt verstaan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en bestuursorganen die onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur werken zoals de leerplichtambtenaar en de heffings- en invorderingsambtenaar.
De interne klachtbehandeling kent twee fasen, te weten: 1. Informele bemiddeling:
Zodra een klacht is ingediend neemt de klachtbehandelaar binnen een week contact op met de klager met het doel de klacht op informele wijze op te lossen. De klachtbehandelaar is degene die is aangewezen de klacht te onderzoeken zoals bepaald in artikel 7 van dit reglement. De klager wordt altijd gewezen op de mogelijkheid om – als hij ontevreden is over de wijze van afhandeling – zijn klacht formeel te laten behandelen.
Afhankelijk van het bestuursorgaan waartegen de klacht zich richt kan, gelet op de aard en de ernst van een klacht, de gemeentesecretaris dan wel de voorzitter van de gemeenteraad besluiten de informele bemiddeling over te slaan en direct over te gaan tot de formele behandeling van de klacht. De klachtbehandelaar doet onderzoek naar de klacht en brengt advies uit over de afdoening van de klacht.
De klachtencoördinator brengt jaarlijks een rapportage uit, inhoudende een geanonimiseerd overzicht en analyse van de ingekomen klachten, onderverdeeld naar afdeling, en, indien relevant een overzicht van aanbevelingen tot verandering die naar aanleiding van de klachten zijn gedaan, de reactie van de verantwoordelijke op deze aanbevelingen en de manier waarop deze daadwerkelijk zijn doorgevoerd.
HOOFDSTUK 3 Behandeling van klachten
Artikel 9 Niet openbaarheid en geheimhouding
Degenen die belast zijn met de behandeling van klachten zijn verplicht tot geheimhouding van bij de uitvoering van hun taak verkregen gegevens waarvan zij het vertrouwelijk karakter kennen of redelijkerwijs moeten vermoeden, behoudens zover enig wettelijk voorschrift hen tot bekendmaking verplicht of uit hun taak de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
HOOFDSTUK 5 Nationale ombudsman
Artikel 11 Klachtenbehandeling in tweede instantie
Bij de toezending van het besluit op de klacht als bedoeld in artikel 11 wordt klager meegedeeld dat hij indien hij het niet eens is met het genomen besluit of de wijze van afhandeling van zijn klacht, hij binnen een jaar na de ontvangst van het besluit zijn klacht kan voorleggen aan de Nationale ombudsman te Den Haag.
De klachtencoördinator treedt namens de gemeente op als contactpersoon voor de Nationale ombudsman en is in die hoedanigheid belast met het registreren en coördineren van de verzoekschriften die bij de Nationale ombudsman tegen de gemeente zijn ingediend en het verzorgen van de correspondentie daarover.
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Lansingerland op 26 maart 2013
De burgemeester,
Ewald van Vliet
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 26 maart 2013.
De secretaris, De burgemeester,
Drs. Ing. Ad Eijkenaar Ewald van Vliet
Aldus vastgesteld door de raad van Lansingerland in zijn openbare vergadering op 27 juni 2013.
De griffier, De voorzitter,
Drs. Marijke Walhout Ewald van Vliet