Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht (Utr)

Verzameluitvoeringsbesluit krachtens Afvalstoffenverordening Utrecht 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht (Utr)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerzameluitvoeringsbesluit krachtens Afvalstoffenverordening Utrecht 2010
CiteertitelVerzameluitvoeringsbesluit krachtens Afvalstoffenverordening Utrecht 2010
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpmilieu

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Afvalstoffenverordening Utrecht 2010

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-05-201001-11-2013nieuwe regeling

28-04-2010

Gemeenteblad van Utrecht 2010, nr. 37

Mandaatbesluit van hoofd R&I Stadswerken van 28 april 2010

Tekst van de regeling

Intitulé

Verzameluitvoeringsbesluit krachtens Afvalstoffenverordening Utrecht 2010

 

 

Doe – het – zelf

Verf, lak, beits en houtverduurzamingsmiddelen

Bij het verven gebruikte producten zoals terpentine, thinner, verfafbeitmiddel, verfverdunner,

kwastreiniger, kwastontharder en wasbenzine

Kwikschakelaars (zoals niet ‘niet digitale’ verwarmingsthermostaten)

Hobby

Fotofixeer

Foto-ontwikkelaar

Etsvloeistoffen zoals salpeterzuur of zwavelzuur

Zoutzuur

Vervoer

Accu’s

Benzine

Motorolie / afgewerkte olie / remolie

Oliefilters

·Huishoudelijk restafval:

Hieronder wordt verstaan afval afkomstig uit particuliere huishoudens, dat overblijft na scheiding in andere deelstromen genoemd in artikel 3, eerste lid van de Afvalstoffenverordening Utrecht 2010;

Vaststelling van uitvoeringsbesluit, artikel III brengt met zich mee dat afval dat valt onder één van

bovengenoemde categorieën huishoudelijke afvalstoffen afzonderlijk aan de inzameldienst dient te

worden aangeboden.

  • IV.

    Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 4, tweede lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2010, waarin de inzamelmiddelen vastgesteld worden die een gebruiker van een perceel dient te gebruiken bij het overdragen of ter inzameling aanbieden van bepaalde huishoudelijke afvalstoffen:

  • ·

    De bewoners van de wijk Leidsche Rijn en de buurten Veldhuizen en Vleuterweide in de wijk Vleuten-De Meern dienen voor de verwijdering van hun rest- en GFT-afval gebruik te maken van de voor deze afvalcategorieën bestemde ondergrondse containers.

  • ·

    Daar waar bij gelaagde bouw, flats en andere hoogbouw verzamelcontainers voor een groep percelen zijn geplaatst voor de verwijdering van restafval en GFT-afval dienen de bewoners van de percelen in deze bebouwingstypen ook gebruik te maken van deze inzamelvoorziening. Indien dit voor een goede gang van zaken wenselijk is, zullen de adressen van de betreffende percelen middels een bord op de juiste verzamelcontainers worden aangegeven.

  • ·

    Indien er geen inzamelvoorziening voor een groep percelen dan wel op wijkniveau aanwezig is voor de verwijdering van restafval, dienen de gebruikers van een perceel gebruik te maken van het door de inzameldienst beschikbaar gestelde inzamelmiddel voor restafval. Uitsluitend indien de inzameldienst geen inzamelmiddel voor restafval beschikbaar heeft gesteld, mogen vuilniszakken gebruikt worden. Dit betekent tevens dat men geen gebruik mag maken van in de buurt van het woonadres aanwezige andere containers/inzamelmiddelen die daar voor een specifiek doel en specifieke doelgroep zijn geplaatst, bijvoorbeeld scheepvaartkliko’s.

  • ·

    Indien er geen inzamelvoorziening voor een groep percelen dan wel op wijkniveau aanwezig is voor de verwijdering van GFT-afval dienen de gebruikers van een perceel gebruik te maken van het door de inzameldienst beschikbaar gestelde inzamelmiddel voor GFT.

  • ·

    Naast bovengenoemde aangewezen verwijderingmethoden worden de afvalscheidingstations aangewezen als brengvoorziening op lokaal/regionaal niveau waar alle burgers van de gemeente Utrecht de mogelijkheid hebben om in ieder geval de volgende categorieën afvalstromen gescheiden af te geven:

    • -

      zand

    • -

      steen

    • -

      aarde

    • -

      autobanden

    • -

      klein gevaarlijk afval

    • -

      gipsplaten

    • -

      platglas

    • -

      oud papier en karton

    • -

      blik

    • -

      metalen

    • -

      hout

    • -

      wit- en bruin goed zoals koelkasten, fornuizen TV’s, radio’s

    • -

      restafval

    • -

      grof huisvuil

    • -

      grof tuinafval

    • -

      asbest

    • -

      gasflessen

  • ·

    De gescheiden inzameling van glas, textiel en oud papier en karton vindt plaats middels de hiervoor bestemde (ondergrondse) containers, de zogenaamde “kringlooppunten”.

  • ·

    Klein Chemisch Afval kan gescheiden worden afgegeven bij:

  • -

    de afvalscheidingstations;

  • -

    de Chemocar.

    V.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 10, derde lid, van de verordening stelt het college de volgende regels voor het gebruik van de van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen:

  • ·

    Het beheer van de inzamelmiddelen die in bruikleen zijn verstrekt door of namens de gemeente, berust bij de inzameldienst, die krachtens artikel 2 lid 1 van de Afvalstoffenverordening Utrecht 2010 is aangewezen

  • ·

    De door of namens de gemeente verstrekte inzamelmiddelen behoren bij het perceel;

  • ·

    De gebruiker van een perceel dient zich tot het klantcontactcentrum van de gemeente te wenden indien bij een verhuizing naar een perceel geen of een kapot door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel wordt aangetroffen, bij verdwijning, vermissing of beschadiging van een door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel;

  • ·

    De inzamelmiddelen blijven eigendom van de verstrekker en worden bij normale slijtage voor haar rekening technisch onderhouden;

  • ·

    De gebruiker is verantwoordelijk voor het gebruik en het onderhoud van de in bruikleen ontvangen inzamelmiddelen als ware deze zijn eigendom;

  • ·

    De gebruiker is verplicht de inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen zodanig te gebruiken dat deze geen overlast voor derden veroorzaakt; zo mogen er geen (injectie) naalden of Glas(scherven) in vuilniszakken aangeboden worden;

    VI.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 10, vierde lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2010, waarin vastgelegd wordt op welke plaats en wijze huishoudelijke afvalstoffen via een inzamelmiddel of inzamelvoorziening ter inzameling moeten worden aangeboden:

  • ·

    De inzamelmiddelen dienen gesloten te zijn;

  • ·

    Bij het overdragen of ter inzameling aanbieden dient de inhoud van de inzamelmiddelen zonder uitsteeksels in de inzamelmiddelen te zijn gedaan;

  • ·

    Restafval dient in een goed gesloten zak in de inzamelvoorziening te worden gedeponeerd;

  • ·

    Er mogen geen afvalstoffen buiten het inzamelmiddel of inzamelvoorziening achterblijven;

  • ·

    Het overdragen of het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen via een inzamelmiddel dient ordelijk te gebeuren door plaatsing daarvan op een krachtens uitvoeringsbesluit X vastgestelde inzameldag, of vanaf 21.30 uur de dag voorafgaand aan de inzameldag, aan de trottoirrand of bij de eventueel aanwezige opstelplaats, zo dicht mogelijk bij de openbare rijweg of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare rijweg;

  • ·

    Het overdragen of aanbieden van klein chemisch afval in de kca-box dient in afwijking van de overige huishoudelijke afvalstoffen persoonlijk aan de betreffende medewerkers van de inzameldienst of een andere aangewezen inzamelaar te gebeuren. Het kca dient daarbij goed van elkaar gescheiden te zijn. Kca dient in een goed gesloten, bij voorkeur de originele, verpakking te worden aangeboden. Op ieder pakket moet de inhoud duidelijk staan vermeld;

  • ·

    Indien het inzamelmiddel een handvat of handvatten heeft, dienen deze naar de weg toe te worden geplaatst, zodanig dat de vuilinzamelaars het inzamelmiddel eenvoudig kunnen pakken. Daar waar er verzamelplaatsen zijn aangewezen, dient het inzamelmiddel op deze (gemarkeerde) plaatsen te worden aangeboden. Deze verzamelplaatsen kunnen indien nodig worden gemarkeerd op een nader te bepalen wijze. Op deze (gemarkeerde) verzamelplaatsen dienen de inzamelmiddelen voor de verwijdering van rest- en GFT-afval op de betreffende dag van inzameling, vastgesteld krachtens uitvoeringsbesluit X, of vanaf 21.30 uur de dag voorafgaand aan de inzameldag, te worden aangeboden. Bewoners dienen van deze verzamelplaatsen gebruik te maken wanneer deze zich in dezelfde straat als hun perceel bevinden.

  • ·

    Textiel dient in een goed gesloten zak in de voor textiel bestemde (ondergrondse) container van de kringlooppunten te worden gedeponeerd;

  • ·

    Vóórdat asbest verwijderd kan worden, moet dit gemeld worden bij de klantenservice van de gemeente voor het maken van een afspraak met een inspecteur, die ter plaatse kan beoordelen of het door de bewoner zelf kan worden verwijderd en advies geeft hoe dat dan kan worden gedaan. Indien de inspecteur instemt met verwijdering door de bewoner zelf moet een meldingsformulier worden ingevuld, waarna binnen 8 dagen een goedkeuring volgt. Op vertoon van de goedkeuring kan de bewoner een gratis doe-het-zelf beschermingspakket verkrijgen voor de verwijdering van het asbest. Het asbest dient uiteindelijk op vertoon van het meldingsformulier en de goedkeuring te worden aangeboden op de navolgende wijze bij één van de afvalscheidingstations:

  • Het asbest dient dubbel te worden verpakt in doorzichtig plastic folie van tenminste 0,2 mm PE;

  • Het folie dient lekdicht te zijn dichtgeplakt;

  • Het folie moet voorzien zijn van stickers met als opdruk “voorzichtig bevat asbest”. Het speciale verpakkingsmateriaal (stickers, tape en folie) is verkrijgbaar bij de afvalscheidingstations;

    • ·

      De aanwijzingen van het personeel op een afvalscheidingsstation dienen te worden opgevolgd. De beheerder van het betreffende afvalscheidingstation mag een ieder de toegang tot het terrein ontzeggen dan wel hem/haar dringend verzoeken het terrein te verlaten;

    • ·

      De ontdoener van afvalstoffen dient zich bij een afvalscheidingsstation te kunnen legitimeren en aan te kunnen tonen dat hij woonachtig is in de gemeente Utrecht.

    • ·

      Het maximaal toelaatbare gewicht van een minicontainer is 50 kilogram;

    • ·

      Het maximaal toelaatbare gewicht van een vuilniszak is 7 kilogram;

    • ·

      Het maximaal toelaatbare gewicht van een 40 liter city-bin is 12,5 kilo;

    • ·

      Vuilniszakken voor de verwijdering van restafval dienen uitsluitend KOMO goedgekeurd of vergelijkbare kwaliteit te zijn, met een minimale inhoud van 40 liter en een maximale inhoud van 50 liter

      VII.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 10, zesde lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2010, waarin vastgesteld wordt welke huishoudelijke afvalstoffen men mag aanbieden zonder gebruik van een daartoe van gemeentewege aangewezen inzamelmiddel, de wijze waarop men deze stoffen dient aan te bieden en het maximale gewicht, de afmetingen en het volume van de stoffen die ter inzameling worden aangeboden:

  • ·

    In die wijken waar door de inzameldienst dan wel door organisaties, die krachtens artikel II, lid b van deze verzameluitvoeringsbesluit zijn aangewezen, oud papier en karton bij het perceel wordt ingezameld, kunnen de bewoners van percelen hun oud papier en karton zonder inzamelmiddel ter inzameling aanbieden. Het oud papier en karton dient te worden aangeboden in kartonnen dozen dan wel met touw gebonden, teneinde zwerfvuil te voorkomen. Het oud papier en karton dient pas op de dag van inzameling te worden aangeboden;

  • ·

    Grof huisvuil en grof tuinafval kunnen gescheiden op de afvalscheidingstations worden afgegeven;

  • ·

    Grof huisvuil en grof tuinafval kunnen op afspraak bij het perceel worden afgehaald. Hiervoor dient een afspraak te worden gemaakt via de klantenservice van de gemeente;

  • ·

    Het grof tuinafval dient bij aparte inzameling ook gescheiden van het grof vuil te worden aangeboden;

  • ·

    IJzer moet duidelijk gescheiden van het overige grof huisvuil worden aangeboden;

  • ·

    Het kleine grof huishoudelijk afval dient gebundeld en verpakt te worden aangeboden;

  • ·

    Het grof huisvuil en/of grof tuinafval dienen pas op de afgesproken dag bij het perceel ter inzameling te worden aangeboden op de met de inzameldienst afgesproken plaats tussen 07.00 en 08.00 uur;

  • ·

    Grof huisvuil mag geen zand, steenachtig materiaal, aarde, chemisch afval, asbest, gipsplaten, autobanden en platglas bevatten. De maximaal aan te bieden hoeveelheid grof huisvuil uitgezonderd het ijzer bedraagt 1,5 m3.

  • ·

    Afvalhout dient gebundeld en hanteerbaar te worden aangeboden met een maximale lengte van 1,25 meter;

  • ·

    De hoeveelheid grof tuinafval die maximaal per afspraak apart van het grof huisvuil kan worden aangeboden om door de inzameldienst bij het perceel te worden opgehaald, bedraagt 1,5 m3. Het tuinafval mag maximaal 1,25 meter lang zijn en moet met touw gebundeld worden aangeboden.

    VIII.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 11, eerste lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2010, waarin de dagen en tijden vastgelegd worden waarop huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst mogen worden overgedragen of ter inzameling mogen worden aangeboden:

Het inzamelen van huishoudelijk restafval en groente-, fruit- en tuinafval, vindt plaats op maandag tot en met vrijdag vanaf 08.00 uur met een frequentie van 1x per week.

De inzamelroutes en inzameldagen worden op de jaarlijks huis-aan-huis te verspreiden afvalkalenders nader bekendgemaakt en zijn terug te vinden op de website van de gemeente.

  • ·

    Het restafval en GFT-afval dat bij elk perceel afzonderlijk wordt ingezameld, kan vanaf 21.30 uur op de dag voorafgaand op de dag van inzameling worden aangeboden maar uiterlijk vóór 08.00 uur op de dag van inzameling;

  • ·

    Indien de vaste ophaaldag wordt verschoven, bijvoorbeeld als gevolg van een feestdag, blijven de tijden van aanbieden onveranderd oftewel vanaf 21.30 uur op de dag voorafgaand op de dag van inzameling tot uiterlijk 08.00 uur op de dag van inzameling;

  • ·

    Het is niet toegestaan het restafval en GFT-afval aan te bieden in andere straten/wijken. Het restafval en/of GFT-afval mag slechts aangeboden worden in de wijk waar het perceel, waar genoemd afval vrijkomt, zich bevindt;

  • ·

    Het gebruikte inzamelmiddel voor het aanbieden van restafval en GFT-afval voor de inzameling bij elk perceel dient zo spoedig mogelijk na lediging doch uiterlijk vóór 24.00 uur op de dag van inzameling van de weg te zijn verwijderd. Het inzamelmiddel dient, met uitzondering van de periode waarbinnen het aanbieden van de afvalstoffen ter inzameling toegestaan is, op het eigen terrein geplaatst te worden. Wanneer er geen sprake is van eigen terrein dient het inzamelmiddel tegen de gevel geplaatst worden;

  • ·

    Indien het gebruikte inzamelmiddel aangeboden wordt, maar niet meegenomen is door de inzameldienst, dient deze van de weg verwijderd te worden, uiterlijk vóór 24.00 uur op de dag van inzameling

  • ·

    De openingstijden van de afvalscheidingstations staan vermeld op de website van de gemeente;

  • ·

    Op woensdag wordt het oud papier en karton in de binnenstad ingezameld.

    IX.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 12, Afvalstoffenverordening Utrecht 2010, waarin regels worden vastgesteld omtrent het in bijzondere gevallen aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen.

Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen te bereiken, kunnen op grond van artikel 12 van de Afvalstoffenverordening Utrecht 2010, door de inzameldienst voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen.

X.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 14, derde lid, Afvalstoffenverordening Utrecht 2010, waarin vastgesteld wordt op welke dagen, wijzen en plaatsen afvalstoffen die op grond van artikel 13 zijn aangewezen (bedrijfsafval) kunnen worden overgedragen, aangeboden of achtergelaten:

Voor bedrijfsafval dat overeenkomstig artikel 13 van de afvalstoffenverordening aan de inzameldienst wordt overgedragen of ter inzameling wordt aangeboden gelden de inzameldagen en voorwaarden (zoals bijvoorbeeld het inzamelmiddel dat gebruikt mag worden en het maximale gewicht hiervan) zoals die afzonderlijk aan de betreffende bedrijven zijn meegedeeld. Hierbij wordt zo veel als redelijkerwijs mogelijk is aansluiting gezocht bij de inzameldagen die gelden voor particulier huishoudelijk afval.

XI.Inwerkingtreding van dit verzameluitvoeringsbesluit.

Dit verzameluitvoeringsbesluit treedt in werking op de achtste dag nadat zij is bekendgemaakt. Op het moment van inwerkingtreding van dit verzameluitvoeringsbesluit wordt het Verzameluitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, september 2007 ingetrokken.

XII.Citeertitel.

Dit besluit wordt aangehaald als: Verzameluitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Utrecht 2010.

Deze beslissing is met inachtneming van het bepaalde in artikel 168 Gemeentewet in samenhang met de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht namens het college van burgemeester en wethouders genomen.

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

Namens dezen,

Stadswerken,

hoofd afdeling Inzamelen, Havens en Markten

J.M. Nooter

Bekendmaking is geschied op 12 mei 2010.

Dit besluit is in werking getreden op 13 mei 2010.

BIJLAGE BEHOREND BIJ GEMEENTEBLAD VAN UTRECHT 2010 NR. 37

Toelichting wijzigingen Verzameluitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Utrecht 2010

Artikel II

Toegevoegd, volgens model uitvoeringsbesluit VNG, dat scholen, kerken en/of verenigingen oud-papier van huishoudens mogen inzamelen. Doordat de vergunningplicht is vervallen worden zij nu direct aangewezen als inzamelaars voor oud papier

Artikel V

Toegevoegd, volgens model uitvoeringsbesluit VNG, een aantal bepalingen over het beheer, eigendom en verantwoordelijkheden voor de verstrekte inzamelmiddelen.

Artikel VI

In de verordening is het onderscheid tussen inzamelmiddelen voor percelen, groepen van percelen, wijkniveau of afvalscheidingsstations benoemd. Regels omtrent het gebruik hiervan staan vermeld in het uitvoeringsbesluit in aparte artikelen. Deze regels overlappen elkaar. Deze zijn nu allen samengevoegd in artikel VI. Verwijzingen naar inzamelmiddelen op wijkniveau zijn verwijderd.

Toegevoegd, in overeenstemming met artikel VIII, dat de afvalstoffen vanaf 21.30u voorafgaand aan de inzameldag kunnen worden aangeboden.

Toegevoegd, volgens model uitvoeringsbesluit VNG, dat ontdoeners van afvalstoffen bij een afvalsscheidingsstation zich dienen te identificeren. Dit is wel opgenomen in het huishoudelijk reglement van de afvalscheidingsstations. Door het op te nemen in het uitvoeringsbesluit wordt de wettelijke grond versterkt.

Verwijzingen naar verschillende (achterhaalde) gemeentelijke telefoonnummers zijn vervangen door een verwijzing naar het Klantcontactcentrum van de gemeente.

Artikel VIII

Het uitgebreide inzamelschema en de openingstijden van de afvalscheidingsstations is vervangen door een verwijzing naar de website en de huis-aan-huis verspreidde afvalkalender. Hierdoor worden kleine wijzigingen in het ophaalschema makkelijker verwerkbaar en blijft de informatie naar bewoners actueel.

Artikel IX

Toegevoegd, volgens model uitvoeringsbesluit VNG. Dit artikel bepaalt de mogelijkheid om in gevallen van werkzaamheden een tijdelijke inzamelplaats aan te wijzen. Voorheen was dit niet formeel geregeld.