Organisatie | Someren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie van de gemeente Someren 2013 |
Citeertitel | Verordening op de rekenkamerfunctie gemeente Someren 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Reglement van orde rekenkamercommissie Someren |
Op het moment dat deze verordening in werking treedt komt de Verordening Rekenkamercommissie Deurne, Asten, Someren 2008 te vervallen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2013 | Onbekend | 29-05-2013 't Contact | Onbekend |
De raad van de gemeente Someren;
gezien het voorstel van het presidium d.d. 2 april 2013
overwegende dat: de bestaande verordening niet meer in overeenstemming is met de huidige praktijk
gelet op : artikel 81oa van de Gemeentewet
vast te stellen de navolgende verordening
Verordening voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie van de gemeente Someren 2013
regelende de samenstelling en werkwijze van de rekenkamerfunctiecommissie.
Hoofdstuk 2 Taakverdeling en samenstelling
Voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie, zoals beschreven in de Gemeentewet, wijst de raad de voorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde fracties aan. Zij vormen tezamen de Rekenkamercommissie. Een lid van de rekenkamercommissie kan zich niet laten vervangen door een ander raadslid uit de fractie.
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar werkzaamheden vast en zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor gegronde redenen moeten aanvoeren.
Ten aanzien van de uitoefening van de rekenkamerfunctie vergadert de rekenkamer-commissie in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.
De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen, alsmede bestuurlijk eindverantwoordelijken in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. Daarnaast bepaalt de rekenkamercommissie wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding
Op hetzelfde moment komt de Verordening Rekenkamercommissie Deurne, Asten, Someren 2008 te vervallen.
Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,
de raadsgriffier,
J.Laurens Janse-Oostdijk
de voorzitter,
A.P.M. Veltman
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.
De begrippen doelmatigheid en doeltreffendheid worden evenals het begrip rechtmatigheid genoemd in artikel 182 van de Gemeentewet. Uiteraard wordt met de definitie in artikel 1 aangesloten bij de termen, zoals deze in de Gemeentewet worden gebruikt. In de Gemeentewet is doelmatigheid de mate waarin de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt. Bij doeltreffendheid gaat het er om of het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en de gestelde beleidsdoelen worden verwezenlijkt. Bij rechtmatigheid gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat dan vooral om wet- en regelgeving die direct van belang is voor de regelmatigheid van de totstandkoming van de gemeentelijke baten en lasten.
Wanneer gemeenten geen rekenkamer instellen, stellen zij op grond van artikel 81 oa van de wet regels vast voor de oefening van de rekenkamerfunctie. Tevens volgt uit dit artikel van de wet dat, in tegenstelling tot het lidmaatschap van een rekenkamer, raadsleden wel betrokken mogen zijn bij het uitoefenen van die rekenkamerfunctie. De raad is echter geheel vrij bij de inrichting van de functie. In deze verordening worden de fractievoorzitters van de raad aangewezen als uitvoerend orgaan.
Voor uitoefening van de rekenkamerfunctie wordt de rekenkamercommissie bijgestaan door een secretaris, i.c. de griffier.
In artikel 81i van de gemeentewet is bepaald dat een rekenkamer een reglement van orde voor haar vergaderingen en werkzaamheden moet opstellen. De verordening schrijft voor dat ook de rekenkamercommissie dit voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie moet doen.
In het reglement van orde kan de rekenkamercommissie, binnen de kaders van de verordening op de rekenkamerfunctie, nader bepalen op welke wijze men de uitoefening wil organiseren. Hierin bepaalt de rekenkamercommissie bijvoorbeeld de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten en op welke wijze de rekenkamer-commissie geïnformeerd wil worden over het verloop van onderzoeken.
De onafhankelijkheid van de rekenkamercommissie blijkt onder andere uit het feit dat zij zelfstandig bepaalt welke onderzoeken zullen worden ingesteld.
De rekenkamercommissie kan ook op verzoek van de raad een onderzoek in(laten)stellen. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden moeten hebben.
Om te waarborgen dat bij de uitvoering van een onderzoek voldoende en relevante gegevens beschikbaar worden gesteld, is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren.
De rapporten van het rekenkameronderzoek zijn in beginsel openbaar, alleen op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wob kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.
Dit geldt ook voor de hoorzittingen en informatieve vergaderingen in het kader van de rekenkameronderzoeken. De vergadering van de rekenkamercommissie over de onderzoeken zelf zijn besloten.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerp-onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke wethouder of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de concept aanbevelingen.