Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwolle

Verordening adviescommissie bezwaarschriften

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwolle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening adviescommissie bezwaarschriften
CiteertitelVerordening adviescommissie bezwaarschriften
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Hoe werkt de adviescommissie bezwaarschriften?

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-04-200801-01-2013Artikel 2

07-04-2008

De Peperbus 16-04-2008

gb1-2009.057

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening adviescommissie bezwaarschriften

 

 

Verordening adviescommissie bezwaarschriften

 

HOOFDSTUK I BEGRIPSBEPALINGEN

 

Artikel 1

 

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      wet: Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      bezwaarschrift: een bezwaar als bedoeld in artikel 1:5, eerste lid, van de wet;

    • c.

      verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

    • d.

      commissie: Adviescommissie bezwaarschriften.

  • 2.

    In deze verordening wordt onder bezwaarschrift tevens verstaan administratief beroep als bedoeld in artikel 1:5, tweede lid, van de wet.

     

    HOOFDSTUK II BEHANDELING VAN DE BEZWAARSCHRIFTEN

     

    Paragraaf 1

     

De commissie

 

Inleidende bepaling

 

Artikel 2

 

  • 1.

    Er is een commissie die bestuursorganen van de gemeente Zwolle adviseert ten aanzien van de beslissing op ingediende bezwaarschriften, met uitzondering van de categorieën bezwaarschriften die in lid 2 en 3 van dit artikel genoemd worden.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd te adviseren ten aanzien van bezwaarschriften die zich richten tegen besluiten die zijn genomen op grond van wettelijke voorschriften inzake gemeentelijke belastingen en/of in het kader van de Wet waardering onroerende zaken; tenzij een bestuursorgaan van de gemeente Zwolle de commissie verzoekt om het bestuursorgaan te adviseren ten aanzien van een bezwaarschrift als bedoeld in dit lid.

  • 3.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften, waarvoor krachtens wet of verordening een afzonderlijke adviescommissie is ingesteld.

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders kan besluiten dat de commissie eveneens adviseert over bezwaarschriften ingediend bij een ander bestuursorgaan dan bedoeld in het eerste lid.

     

Samenstelling van de commissie

 

Artikel 3

 

  • 1.

    De commissie bestaat uit leden, die worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders voor een periode van maximaal vier jaar.

    Zij kunnen ten hoogste twee maal, telkens voor een periode van maximaal vier jaar, worden herbenoemd.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders benoemt een lid tot voorzitter en een aantal leden tot vice-voorzitter.

    Een aantal leden fungeert als plaatsvervanger.

  • 3.

    De leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan.

  • 4.

    De leden van de commissie kunnen tussentijds ontslag nemen.

    Zij blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

     

Kamers

 

Artikel 4

 

  • 1.

    De commissie stelt kamers in en stelt voor elke kamer vast welke categorieën bezwaarschriften door haar zullen worden behandeld.

  • 2.

    Elke kamer bestaat uit drie leden, te weten een (vice-)voorzitter en twee leden.

  • 3.

    Eén lid en een plaatsvervangend lid van de Personeelskamer worden benoemd op voordracht van de commissie als bedoeld in hoofdstuk 12 van de CAR/LAR.

     

Secretariaat

 

Artikel 5

 

Het college van burgemeester en wethouders wijst ambtelijke secretarissen van de commissie aan.

Paragraaf 2

Procedure

Ingediend bezwaarschrift

 

Artikel 6

 

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

     

Vooronderzoek

 

Artikel 7

 

  • 1.

    De (vice-)voorzitter is in verband met de voorbereiding van de behandeling

    van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De (vice-)voorzitter kan uit eigen beweging of op verzoek van de commissie

    bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen.

    Zo nodig kunnen deskundigen worden uitgenodigd voor de hoorzitting.

  • 3.

    Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college

    van burgemeester en wethouders vereist.

     

Schriftelijke reactie

 

Artikel 8

 

Ter voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift wordt aan het verwerend orgaan een schriftelijke reactie op het bezwaarschrift gevraagd.

 

Hoorzitting

 

Artikel 9

 

  • 1.

    De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld door de commissie te worden gehoord.

  • 2.

    Ingeval artikel 7:3 en 7:17 van de wet toegepast wordt, blijft een hoorzitting achterwege.

  • 3.

    De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste tien dagen voor de hoorzitting schriftelijk uit.

     

Quorum

 

Artikel 10

 

Voor het houden van een hoorzitting en raadkamer is vereist, dat ten minste twee leden van een kamer aanwezig zijn.

Niet deelneming aan de behandeling

 

Artikel 11

 

De leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

 

Openbaarheid hoorzitting

 

Artikel 12

 

  • 1.

    De hoorzittingen van de commissie zijn openbaar.

  • 2.

    De commissie kan besluiten dat, gelet op het karakter van de te behandelen

    zaken, de hoorzittingen van een kamer met gesloten deuren plaatsvinden.

  • 3.

    De deuren worden gesloten indien de (vice-)voorzitter of een van de aanwezige leden van een kamer het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 4.

    Indien een kamer vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats met gesloten deuren.

     

Schriftelijke verslaggeving

 

Artikel 13

 

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in de artikelen 7:7 en 7:21 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens op de hoorzitting heeft plaatsgevonden.

  • 3.

    Indien de hoorzitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en secretaris van de desbetreffende kamer.

     

Nader onderzoek

 

Artikel 14

 

  • 1.

    Indien na afloop van de hoorzitting, maar voordat het advies wordt uitgebracht nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de (vice-)voorzitter uit eigen beweging of op verzoek van de commissie dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie bij de (vice-)voorzitter van de commissie een verzoek indienen tot het houden van een nieuwe hoorzitting.

    De (vice-)voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting als bedoeld in het derde lid zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

     

Raadkamer en advies

 

Artikel 15

 

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 5.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

     

Uitbrengen advies

 

Artikel 16

 

  • 1.

    Het advies, het verslag van de hoorzitting en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie worden uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Het in het eerste lid bedoelde advies, verslag en informatie wordt tegelijkertijd aan belanghebbenden toegezonden.

     

TOELICHTING OP DE VERORDENING ADVIESCOMMISSIE

 

BEZWAARSCHRIFTEN

 

Artikel 1

 

Voor de gemeente zijn de volgende bestuursorganen te onderscheiden: de raad, de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, een commissie waaraan via delegatie bepaalde bevoegdheden van de hiervoor genoemde bestuursorganen zijn overgedragen. Delegatie aan ondergeschikten is op grond van artikel 10:14 van de wet niet meer mogelijk. Wel is het mogelijk dat bevoegdheden aan een ambtenaar worden geattribueerd, zoals uitvoeringsbevoegdheden aan gemeentelijke belastingambtenaren.

Daar waar in deze verordening wordt gesproken van bezwaarschriften dient tevens te worden begrepen administratieve beroepen als bedoeld in artikel 1:5, tweede lid, van de wet. Aangezien er slechts sprake is van een zeer beperkte (in aantal en soorten) hoeveelheid beroepschriften is omwille van de eenvoud gekozen voor de benaming Adviescommissie bezwaarschriften in plaats van Commissie voor de bezwaar- en beroepschriften.

 

Artikel 2

 

De commissie is na een besluit van het college van burgemeester en wethouders eveneens bevoegd om ten behoeve van andere bestuursorganen bezwaarschriften te behandelen. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de Wezo of het Openbaar Onderwijs. Vanzelfsprekend wordt hierover vooraf overleg gevoerd met de commissie.

De commissie is niet bevoegd om te adviseren over bezwaarschriften die zich richten tegen besluiten die zijn genomen op grond van wettelijke voorschriften inzake gemeentelijke belastingen en/of in het kader van de Wet waardering onroerende zaken. De commissie kan wel verzocht worden door een bestuursorgaan om te adviseren ten aanzien van een bezwaarschrift als bedoeld in dit lid.

 

Artikel 3

 

In de oude verordening werd uitdrukkelijk onderscheid gemaakt tussen voorzitter, vice-voorzitters en leden. Dit had te maken met de verschillen tussen de leden, namelijk onafhankelijke leden en raadsleden. Nu zijn alle leden onafhankelijk en wordt aan alle leden dezelfde eisen gesteld. Een aantal leden is benoemd tot voorzitter en vice-voorzitters.Een (vice-)voorzitter is dus een lid van de commissie met een extra taak voor wat betreft het leiden van de vergaderingen. Daarom is in dit artikel eerst bepaald dat de commissie bestaat uit leden en vervolgens is bepaald dat een aantal leden is benoemd tot (vice-)voorzitter. Daarnaast fungeert een deel van de leden als plaatsvervanger.

Om te voorkomen dat de (vice-)voorzitters en de leden gelijktijdig aftreden, is opnieuw gekozen voor een gefaseerde benoeming.

In tegenstelling tot de oude verordening, is in dit artikel bepaald dat de leden ten hoogste twee maal, telkens voor een periode van maximaal vier jaar, kunnen worden herbenoemd. Het tijdstip van herbenoeming vormt daarbij voor de leden en gemeente een toetsmoment.

De commissie is onafhankelijk. Haar leden kunnen dus geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan.

 

Artikel 4

 

Voor de behandeling van bezwaarschriften worden kamers ingesteld bestaande uit de voorzitter of een vice-voorzitter en twee leden.

De Personeelskamer kent een afwijkende samenstelling. Naast een vice-voorzitter, bestaat deze kamer uit een lid en een plaatsvervangend lid, benoemd door burgemeester en wethouder en een lid en een plaatsvervangend lid, benoemd op voordracht van de commissie als bedoeld in hoofdstuk 12 van de CAR/LAR. Deze afwijkende samenstelling vindt haar oorsprong in de vroegere Commissie Functiewaardering, waarbij ook al sprake was van een werkgevers- en een werknemersvertegenwoordiging. Gelet op de specialistische materie is ervoor gekozen om deze samenstelling te handhaven.

 

Artikel 7

 

In verband met budgetbeheer ligt het voor de hand dat bijzondere kosten niet gemaakt worden zonder een machtiging vooraf. Uiteraard mag het niet zo zijn dat het college van burgemeester en wethouders daarbij het werk van de commissie dwarsboomt en haar onafhankelijke positie aantast.

 

Artikel 8

 

Ter voorbereiding van de behandeling van een bezwaarschrift wordt aan het verwerend orgaan een schriftelijke reactie gevraagd op het bezwaarschrift. Hierin wordt ingegaan op de bezwaren en wordt het standpunt van het bestuursorgaan toegelicht. Met deze schriftelijke reactie wordt aan de commissie voor de zaak relevante informatie zoals correspondentie, ingewonnen adviezen en specifieke regelgeving toegestuurd.

 

Artikel 9

 

Indien het bezwaar kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond is of betrokkene heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht om te worden gehoord, kan van een hoorzitting worden afgezien. Verder ligt het voor de hand dat, indien het verwerend orgaan volledig aan het bezwaar tegemoet zal komen, wordt afgezien van een hoorzitting.

Op grond van artikel 7:4 van de wet moeten de stukken ter inzage worden gelegd. In Zwolle is het echter gebruik om de op een zaak betrekking hebbende stukken met de uitnodiging voor de hoorzitting aan betrokkenen toe te zenden.

 

Artikel 10

 

Uitgangspunt bij het houden van hoorzittingen en raadkamer is de aanwezigheid van een voorzitter of een vice-voorzitter en twee leden. Het zou kunnen gebeuren dat op het allerlaatste moment blijkt dat één van de leden niet aanwezig kan zijn en vervanging niet meer kan worden geregeld. De hoorzitting kan met de bepaling over het quorum echter wel doorgaan.

Overigens bepaalt artikel 7:13, derde lid, van de wet dat de commissie het horen kan opdragen aan de voorzitter of een lid. Dit zou in zeer uitzonderlijke gevallen kunnen, bijvoorbeeld wanneer bezwaarde verzoekt om thuis te worden gehoord. In dat geval gaat het uitsluitend om het horen. Het advies wordt dan door de betreffende kamer uitgebracht.

 

Artikel 12

 

Ingevolge artikel 7:13, vierde lid, van de wet besluit de commissie of het horen in het openbaar plaatsvindt. Dit artikel geeft hiervoor een nadere invulling. Op grond van het tweede lid kan worden besloten om de hoorzittingen van een kamer met gesloten deuren te laten plaatsvinden. Gelet op het karakter van de te behandelen bezwaarschriften zal dit het geval zijn bij de Sociale kamers en de Personeelskamer. Daarnaast is er de mogelijkheid om in een incidenteel geval op verzoek te besluiten tot het houden van een hoorzitting met gesloten deuren.

 

Artikel 14

 

Deze bepaling voorziet in de mogelijkheid om belanghebbenden en het verwerend orgaan opnieuw te horen. De artikelen 7:9 en 7:23 van de wet bepalen dat, indien het feiten of omstandigheden betreft die voor de op bezwaar te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn, dit aan belanghebbenden wordt meegedeeld en dat zij opnieuw in de gelegenheid worden gesteld te worden gehoord.