Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening adviescommissie bezwaarschriften |
Citeertitel | Verordening adviescommissie bezwaarschriften |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuurlijke organisatie |
Hoe werkt de adviescommissie bezwaarschriften?
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-04-2008 | 01-01-2013 | Artikel 2 | 07-04-2008 De Peperbus 16-04-2008 | gb1-2009.057 |
De commissie is niet bevoegd te adviseren ten aanzien van bezwaarschriften die zich richten tegen besluiten die zijn genomen op grond van wettelijke voorschriften inzake gemeentelijke belastingen en/of in het kader van de Wet waardering onroerende zaken; tenzij een bestuursorgaan van de gemeente Zwolle de commissie verzoekt om het bestuursorgaan te adviseren ten aanzien van een bezwaarschrift als bedoeld in dit lid.
Samenstelling van de commissie
Het college van burgemeester en wethouders wijst ambtelijke secretarissen van de commissie aan.
Ter voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift wordt aan het verwerend orgaan een schriftelijke reactie op het bezwaarschrift gevraagd.
Voor het houden van een hoorzitting en raadkamer is vereist, dat ten minste twee leden van een kamer aanwezig zijn.
Niet deelneming aan de behandeling
De leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
TOELICHTING OP DE VERORDENING ADVIESCOMMISSIE
Voor de gemeente zijn de volgende bestuursorganen te onderscheiden: de raad, de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, een commissie waaraan via delegatie bepaalde bevoegdheden van de hiervoor genoemde bestuursorganen zijn overgedragen. Delegatie aan ondergeschikten is op grond van artikel 10:14 van de wet niet meer mogelijk. Wel is het mogelijk dat bevoegdheden aan een ambtenaar worden geattribueerd, zoals uitvoeringsbevoegdheden aan gemeentelijke belastingambtenaren.
Daar waar in deze verordening wordt gesproken van bezwaarschriften dient tevens te worden begrepen administratieve beroepen als bedoeld in artikel 1:5, tweede lid, van de wet. Aangezien er slechts sprake is van een zeer beperkte (in aantal en soorten) hoeveelheid beroepschriften is omwille van de eenvoud gekozen voor de benaming Adviescommissie bezwaarschriften in plaats van Commissie voor de bezwaar- en beroepschriften.
De commissie is na een besluit van het college van burgemeester en wethouders eveneens bevoegd om ten behoeve van andere bestuursorganen bezwaarschriften te behandelen. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de Wezo of het Openbaar Onderwijs. Vanzelfsprekend wordt hierover vooraf overleg gevoerd met de commissie.
De commissie is niet bevoegd om te adviseren over bezwaarschriften die zich richten tegen besluiten die zijn genomen op grond van wettelijke voorschriften inzake gemeentelijke belastingen en/of in het kader van de Wet waardering onroerende zaken. De commissie kan wel verzocht worden door een bestuursorgaan om te adviseren ten aanzien van een bezwaarschrift als bedoeld in dit lid.
In de oude verordening werd uitdrukkelijk onderscheid gemaakt tussen voorzitter, vice-voorzitters en leden. Dit had te maken met de verschillen tussen de leden, namelijk onafhankelijke leden en raadsleden. Nu zijn alle leden onafhankelijk en wordt aan alle leden dezelfde eisen gesteld. Een aantal leden is benoemd tot voorzitter en vice-voorzitters.Een (vice-)voorzitter is dus een lid van de commissie met een extra taak voor wat betreft het leiden van de vergaderingen. Daarom is in dit artikel eerst bepaald dat de commissie bestaat uit leden en vervolgens is bepaald dat een aantal leden is benoemd tot (vice-)voorzitter. Daarnaast fungeert een deel van de leden als plaatsvervanger.
Om te voorkomen dat de (vice-)voorzitters en de leden gelijktijdig aftreden, is opnieuw gekozen voor een gefaseerde benoeming.
In tegenstelling tot de oude verordening, is in dit artikel bepaald dat de leden ten hoogste twee maal, telkens voor een periode van maximaal vier jaar, kunnen worden herbenoemd. Het tijdstip van herbenoeming vormt daarbij voor de leden en gemeente een toetsmoment.
De commissie is onafhankelijk. Haar leden kunnen dus geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan.
Voor de behandeling van bezwaarschriften worden kamers ingesteld bestaande uit de voorzitter of een vice-voorzitter en twee leden.
De Personeelskamer kent een afwijkende samenstelling. Naast een vice-voorzitter, bestaat deze kamer uit een lid en een plaatsvervangend lid, benoemd door burgemeester en wethouder en een lid en een plaatsvervangend lid, benoemd op voordracht van de commissie als bedoeld in hoofdstuk 12 van de CAR/LAR. Deze afwijkende samenstelling vindt haar oorsprong in de vroegere Commissie Functiewaardering, waarbij ook al sprake was van een werkgevers- en een werknemersvertegenwoordiging. Gelet op de specialistische materie is ervoor gekozen om deze samenstelling te handhaven.
In verband met budgetbeheer ligt het voor de hand dat bijzondere kosten niet gemaakt worden zonder een machtiging vooraf. Uiteraard mag het niet zo zijn dat het college van burgemeester en wethouders daarbij het werk van de commissie dwarsboomt en haar onafhankelijke positie aantast.
Ter voorbereiding van de behandeling van een bezwaarschrift wordt aan het verwerend orgaan een schriftelijke reactie gevraagd op het bezwaarschrift. Hierin wordt ingegaan op de bezwaren en wordt het standpunt van het bestuursorgaan toegelicht. Met deze schriftelijke reactie wordt aan de commissie voor de zaak relevante informatie zoals correspondentie, ingewonnen adviezen en specifieke regelgeving toegestuurd.
Indien het bezwaar kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond is of betrokkene heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht om te worden gehoord, kan van een hoorzitting worden afgezien. Verder ligt het voor de hand dat, indien het verwerend orgaan volledig aan het bezwaar tegemoet zal komen, wordt afgezien van een hoorzitting.
Op grond van artikel 7:4 van de wet moeten de stukken ter inzage worden gelegd. In Zwolle is het echter gebruik om de op een zaak betrekking hebbende stukken met de uitnodiging voor de hoorzitting aan betrokkenen toe te zenden.
Uitgangspunt bij het houden van hoorzittingen en raadkamer is de aanwezigheid van een voorzitter of een vice-voorzitter en twee leden. Het zou kunnen gebeuren dat op het allerlaatste moment blijkt dat één van de leden niet aanwezig kan zijn en vervanging niet meer kan worden geregeld. De hoorzitting kan met de bepaling over het quorum echter wel doorgaan.
Overigens bepaalt artikel 7:13, derde lid, van de wet dat de commissie het horen kan opdragen aan de voorzitter of een lid. Dit zou in zeer uitzonderlijke gevallen kunnen, bijvoorbeeld wanneer bezwaarde verzoekt om thuis te worden gehoord. In dat geval gaat het uitsluitend om het horen. Het advies wordt dan door de betreffende kamer uitgebracht.
Ingevolge artikel 7:13, vierde lid, van de wet besluit de commissie of het horen in het openbaar plaatsvindt. Dit artikel geeft hiervoor een nadere invulling. Op grond van het tweede lid kan worden besloten om de hoorzittingen van een kamer met gesloten deuren te laten plaatsvinden. Gelet op het karakter van de te behandelen bezwaarschriften zal dit het geval zijn bij de Sociale kamers en de Personeelskamer. Daarnaast is er de mogelijkheid om in een incidenteel geval op verzoek te besluiten tot het houden van een hoorzitting met gesloten deuren.
Deze bepaling voorziet in de mogelijkheid om belanghebbenden en het verwerend orgaan opnieuw te horen. De artikelen 7:9 en 7:23 van de wet bepalen dat, indien het feiten of omstandigheden betreft die voor de op bezwaar te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn, dit aan belanghebbenden wordt meegedeeld en dat zij opnieuw in de gelegenheid worden gesteld te worden gehoord.