Organisatie | Cromstrijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan 2014-2024 Uitvoeringsprogramma |
Citeertitel | Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan 2014-2024 Uitvoeringsprogramma |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Planwet verkeer en vervoer, artikel 8
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2014 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 11-02-2014 Het Kompas, d.d. 14 februari 2014 | Onbekend |
Met vaststelling van het GVVP en het uitvoeringsprogramma stemt het bestuur van de gemeente Cromstrijen (raad en college) in met het programma en de financiële kaders. Afzonderlijke projectvoorstellen behandelt het college voor de start van de werkzaamheden. Deze projectvoorstellen kennen een vaste standaard waarin uitgebreider wordt ingegaan op de inhoud van de werkzaamheden, de procedure, de kosten en de communicatie. Wanneer blijkt dat de kosten hoger zijn dan geraamd in het uitvoeringsprogramma, legt het college het projectvoorstel voor aan de raad. Als de uitvoeringskosten passen binnen het uitvoeringsprogramma, kan het college de werkzaamheden uit laten voeren en is rapportage aan de raad over de voortgang voldoende.
Op het moment dat wij maatregelen uitvoeren zullen wij hierover communiceren met direct betrokkenen, belanghebbenden of alle inwoners. Wij gebruiken hiervoor onze basis communicatiemiddelen, de internetsite, de informatiepagina in Het Kompas en het Cromstrijen Magazine. Daar waar noodzakelijk of gewenst, lichten wij direct betrokkenen of belanghebbenden persoonlijk in. De pers vormt in dit proces een belangrijk medium om onze doelgroepen te bereiken.
De maatregelen die wij nemen om de ambities op korte termijn te realiseren sommen wij op in hoofdstuk 2. Hoofdstuk 3 omschrijft overige maatregelen die wij op korte termijn uitvoeren die ofwel doorlopen vanuit het voorgaande uitvoeringsprogramma ofwel een direct gevolg zijn van maatregelen zoals genoemd in hoofdstuk 2. De financiële verantwoording voor de te nemen maatregelen komt terug in hoofdstuk 4. Hoofdstuk 5 geeft vervolgens een doorkijk naar de maatregelen op de middellange termijn waarna hoofdstuk 6 tot slot ingaat op monitoring en rapportage.
Maatregelen korte termijn (2014-2016)
Dit hoofdstuk omvat de maatregelen die de gemeente uitvoert om de ambities op korte termijn te realiseren. Bij alle maatregelen is een raming van de kosten (exclusief btw en voorbereiding en toezicht kosten) opgenomen. Bij de planning gaan wij uit van de periode van daadwerkelijke uitvoering van de werkzaamheden, tenzij anders vermeld.
De knelpunten destilleerden wij enerzijds uit uitgevoerde onderzoeken die de situaties vanuit verkeerskundig oogpunt bezagen, anderzijds door evaluaties van verkeersproeven die wij uitvoerden waarbij wij ook de input van de direct belanghebbenden betrokken en tot slot door de resultaten van het burgertevredenheidsonderzoek. Deze analyses vatten wij samen tot het ambitiepakket zoals genoemd in het vastgestelde GVVP 2014-2024.
Wanneer naar verkeerskundige noodzaak wordt gekeken (rekening houdend met intensiteiten en verkeersveiligheid) tonen de onderzoeken aan dat het voor slechts twee ambities noodzakelijk is om een infrastructurele aanpassing te doen. Dit zijn het reguleren van de toename aan verkeersbewegingen op de Koninginneweg en Vlielanderstraat. Overige maatregelen zijn verkeerskundig gezien niet noodzakelijk, omdat deze passen binnen de richtlijnen (normen) die hiervoor opgesteld zijn.
Ondanks deze constatering hebben wij gemeend dat wij ons niet uitsluitend op de verkeerskundige noodzaak moeten richten maar ook op de ervaringen van de feitelijke gebruikers (zijnde de inwoners van onze gemeente). Om deze ervaringen inzichtelijk te maken pasten wij participatie toe waarbij de inwoners op diverse momenten gelegenheid kregen input te leveren voor voorliggend programma.
In bijlage 1 is een uitgebreide analyse opgenomen van de knelpunten die we moeten oplossen alvorens de ambitie te bereiken en een afweging van mogelijke maatregelen op verkeerskundig, civieltechnisch en financieel niveau. In de volgende paragrafen wordt de afweging daarom niet nogmaals herhaald. Naast participatie van direct belanghebbenden leverden ook de politie Zuid-Holland zuid, Brandweer Zuid-Holland zuid en LTO-noord hun bijdrage aan dit uitvoeringsprogramma GVVP. Veilig Verkeer Nederland besloot hieraan geen medewerking te verlenen, maar zij reageerden middels een inspraakreactie.
Afname verkeersbewegingen op de Voorstraat Numansdorp
Op 14 mei 2013 besloot de gemeenteraad de herinrichting van de Voorstraat in Numansdorp op te starten. Een van de uitgangspunten bij herinrichting is het instellen van eenrichtingsverkeer in de richting noord-zuid. Deze maatregel was reeds opgenomen in het voorgaande Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan 2008-2017 en is uitgangspunt in voorliggend uitvoeringsprogramma.
Instellen van eenrichtingsverkeer op de Voorstraat zorgt voor een vermindering van het aantal verkeersbewegingen door gemotoriseerd verkeer van ruim 3.000 motorvoertuigen per etmaal naar circa 1.500 motorvoertuigen per etmaal.
Creëren voldoende parkeergelegenheid centrum Numansdorp
Zoals in het GVVP opgenomen is het belangrijk dat er voldoende parkeergelegenheid is in de centrumgebieden. Ten aanzien van het centrumgebied van Numansdorp gaat het om parkeergelegenheid voor zowel de lokale bezoekers als bezoekers van buiten de gemeente. Het centrum van Numansdorp heeft immers de functie van winkelgebied. Het vastgestelde inrichtingsplan voor de Voorstraat in Numansdorp gaat uit van extra parkeerplaatsen ten opzichte van het huidige aanbod.
Om het parkeren binnen de gemeente voor nu en in de toekomst te reguleren en bij nieuwbouw en herstructureringsplannen voorwaarden op het gebied van parkeren op te kunnen nemen, stellen wij een parkeerbeleid op. Hiervoor rondden wij inmiddels parkeeronderzoeken af in de centra van Numansdorp en Klaaswaal. Het parkeerbeleid zelf omvat overigens de gehele gemeente en richt zich niet uitsluitend op de centra.
Reguleren/faciliteren laden en lossen centrum Numansdorp
In het verleden deden wij een onderzoek naar het reguleren van laden en lossen in het centrum van Numansdorp. Hierbij onderzochten wij de mogelijkheid tot het instellen van venstertijden. Vanwege de veelheid aan leveranciers en de routes die deze leveranciers rijden, bleken venstertijden bleken niet mogelijk. Bij het nieuwe inrichtingsplan voor het project Voorstraat hielden wij rekening met laad- en losplaatsen. Enerzijds om het laden en lossen te faciliteren voor de ondernemers, anderzijds om te voorkomen dat het laden en lossen van vrachtwagens zorgt voor verkeersophopingen. De nieuwe weg (in te richten als eenrichtingsweg) is smaller dan in de huidige situatie zodat autoverkeer een vrachtwagen die op de rijbaan staat niet kan passeren en daarmee de doorstroming belemmerd.
Naast het feitelijk aanleggen van laad- en losplaatsen is om deze ambitie te realiseren ook een stuk bewustwording bij de chauffeur en ondernemer nodig. Hiertoe lieten wij reeds flyers drukken die onder de aandacht moeten worden gebracht bij de ondernemer die zijn chauffeur kan aanspreken, maar ook bij de chauffeur die zich aan de nieuwe situatie dient te houden. De flyer omvat informatie over de te volgen vrachtwagenroute die wij sinds enkele jaren instelden in het centrum van Numansdorp.
Wijzigen route openbaar vervoer in centrumgebied Numansdorp
Het centrumgebied van Numansdorp is onderdeel van de doorgaande ov-route vanuit Oud-Beijerland naar de A29 en naar Zuid-Beijerland. Omdat de Voorstraat in de toekomst een eenrichtingsverkeerstraat wordt, en daarbij de functie van winkelstraat krijgt is een doorgaande ov-route niet langer gewenst of mogelijk. Binnen de huidige concessie die Arriva heeft met de provincie is zij gehouden aan de vastgelegde bustijden. De mogelijkheden voor aanpassingen in routering zijn daarom zeer beperkt.
Gezien de ontwikkelingen in de Voorstraat Numansdorp dienen wij met Arriva overeenstemming te bereiken ten aanzien van de busroute voor zowel de periode tijdens de werkzaamheden als na de werkzaamheden. Arriva deed onderzoek naar de route in beide perioden en kwam met een voorstel. Omdat wij met Arriva nog geen definitieve overeenstemming bereikten over een alternatieve route, dient de bushalte aan de Burgemeester de Zeeuwstraat (in het plangebied Voorstraat) gehandhaafd te blijven. In het kader van de verkeersveiligheid en het doelmatig gebruik van de beschikbare ruimte besloten wij deze bushalte in noordelijke richting te verplaatsen. De verplaatsing van de bushalte maakt onderdeel uit van het project Herinrichting Voorstraat Numansdorp.
De provincie Zuid-Holland startte in 2013 de voorbereidingen voor de nieuwe ov-concessie. Gemeenten zijn gevraagd te participeren in voorbereidende overleggen die regionaal vormgegeven worden. Gemeenten kunnen tijdens deze overleggen input leveren voor de aanbesteding.
Onderdeel van het project herinrichting Voorstraat Numansdorp | |||
Onderdeel van het project herinrichting Voorstraat Numansdorp | |||
Reguleren toename verkeersbewegingen Koninginneweg Numansdorp
Het aantal verkeersbewegingen in de Koninginneweg in Numansdorp neemt met het instellen van eenrichtingsverkeer in de Voorstraat toe. De verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Koninginneweg moet gewaarborgd blijven.
Hoewel verkeerskundig enkel het aanleggen van de parkeervakken aan de noordzijde noodzakelijk zijn, treffen wij na een participatieavond met de bewoners van de straat de volgende maatregelen.
Reguleren toename verkeersbewegingen Vlielanderstraat Numansdorp
Het aantal verkeersbewegingen in de Vlielanderstraat in Numansdorp neemt op een deel van deze straat toe met het instellen van eenrichtingsverkeer in de Voorstraat. Het betreft hier de oostzijde van de Vlielanderstraat.
Hoewel verkeerskundig enkel het aanleggen van de parkeervakken aan de zuidzijde noodzakelijk zijn, treffen wij na een participatieavond met de bewoners van de straat de volgende maatregelen.
Reguleren van niet-bestemmingsverkeer in woonwijken
Hoewel er vrachtverkeer is dat zijn bestemming heeft in woonwijken (verhuiswagens, meubelzaken, etc.) komt het ook voor dat vrachtverkeer dat geen bestemming heeft in de woonwijken, de straten gebruikt als route om de (volgende) bestemming te bereiken. De woonwijken in de centrumgebieden zijn niet bedoeld, en niet geschikt, om als doorgaande route voor vrachtverkeer te dienen.
Ten aanzien van het centrum van Numansdorp kwamen wij met bewoners het volgende overeen;
Bedrijven en horeca in de Groeneweg (zuidzijde) en Havenstraat worden incidenteel bevoorraad door vrachtwagens. Deze dienen toegang te blijven houden tot deze straten. Wel stellen wij hiervoor een verplichtte rijrichting in wat inhoudt dat vrachtwagens in de richting noord-zuid gebruik mogen maken van deze wegen. Vanuit de Koninginneweg is geen toegang tot de straat.
Ook de Koninginneweg vanaf de kruising met de Havenstraat krijgt een gesloten verklaring voor vrachtverkeer. Aan deze straat zitten geen bedrijven die bevoorraad moeten worden. Voor bedrijven aan de aanliggende straten (Havenstraat en Vlielanderstraat) is reeds een routering via bestaande wegen mogelijk.
Verkeersveiliger inrichting kruising Burgemeester de Zeeuwstraat – Wethouder van der Veldenweg
De kruising Burgemeester de Zeeuwstraat – Wethouder van der Veldenweg is een van de drukste kruispunten in de kern Numansdorp. Hoewel de kruising een duidelijk onderscheid maakt tussen voorrangsweg en ondergeschikte weg, wordt deze kruising door veel gebruikers als onveilig ervaren. Wanneer naar de intensiteiten gekeken wordt, voldoet de kruising in zijn huidige inrichting aan de normen en heeft voldoende capaciteit. Daarnaast is de kruising voor voetgangers veilig om over te steken omdat dit in twee fasen kan gebeuren (Wethouder van der Veldenweg en Vlielanderstraat).
Nemen van maatregelen ter verbetering van de positie van langzaam gemotoriseerd verkeer op de N488 (Rijksstraatweg)
De N488 (Rijksstraatweg) maakt onderdeel uit van de provinciale route die loopt van de rotonde Numansdorp tot aan de rotonde Oud-Beijerland en loopt door de kern Klaaswaal. De provincie Zuid-Holland richtte de N488 in 2012-2013 opnieuw in waarbij zij een wijziging in het snelheidsregime aanbracht. De volledige N488 is nu een 60 km/h-weg. Deze weginrichting en het aanpassen van het snelheidsregime betekenen onder meer dat het langzaam gemotoriseerd verkeer (scooters en brommers) gebruik moet maken van de hoofdrijbaan en niet langer gebruik mag maken van het vrijliggende fietspad. Omdat deze situatie relatief nieuw is, is nog niet bekend hoe weggebruikers deze nieuwe situatie ervaren noch zijn er ons situaties bekend waarbij dit tot problemen heeft geleid. Normaliter vergelijkt men de situatie van 3 jaar voor tot 3 jaar na reconstructie om te zien of de situatie objectief gezien (dus met ongevallencijfers) is verbeterd.
Verminderen verkeershinder landbouwverkeer Schuringsedijk – Molendijk
Als agrarische gemeente hebben wij te maken met landbouwverkeer. Hoewel dit verkeer voorheen sterk afhing van de seizoenen zorgen nieuwe ontwikkelingen ervoor dat de afhankelijkheid van de seizoenen steeds verder verminderd waardoor landbouwverkeer nagenoeg het hele jaar aan het verkeer deelneemt. Een belangrijke oost-westverbinding in Numansdorp is de verbinding Schuringsedijk – Molendijk. Deze verbinding verwerkt zwaar landbouwverkeer dat hinder veroorzaakt voor omwonenden, met name op het gedeelte binnen de bebouwde kom.
Verbetering van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving, op belangrijke schoolroutes en tijdens haal- en brengmomenten
Beide kernen beschikken over een aantal basisscholen (totaal zes). Verkeerskundig gezien zijn op geen van de schoollocaties maatregelen noodzakelijk. Om een eenduidige schoolomgeving te hebben bij alle basisscholen binnen onze gemeente, passen wij bij alle basisscholen attentie verhogende maatregelen toe.
Naast deze attentie verhogende maatregelen kwamen wij met de scholen tot de volgende knelpunten en maatregelen. Deze scholen zijn veelal gelegen in de woonwijken waardoor parkeergelegenheid op deze locaties gedeeld moet worden met de bewoners aldaar. Met name tijdens de haal- en brengtijden van de leerlingen ontstaan op deze locaties onveilige situaties. Deze situaties doen zich derhalve niet de gehele dag voor, maar concentreren zich rondom de breng- en haaltijden van de leerlingen. Daarnaast zijn niet alle schoolomgevingen en belangrijke schoolroutes zodanig vormgegeven dat hetgeen de leerlingen leren op het gebied van verkeer, direct in de praktijk gebracht kan worden.
Verbetering verkeersstroming kruising Volgerlandseweg – N487
Ruimtelijke ontwikkelingen binnen onze gemeente (Proeftuin, Numansdorp zuid) en binnen de regio (kortste route naar bedrijventerrein Oud-Beijerland oostzijde) zorgen voor een toename van verkeersbewegingen op de provinciale weg N487. Deze weg loopt vanaf de A29 tot aan de rotonde bij Numansdorp en verwerkt steeds grotere verkeersstromen. In het verleden spraken wij reeds onze zorgen uit over de veiligheid op deze kruising bij de beide wegbeheerders (Waterschap Hollandse Delta en provincie Zuid-Holland). De oversteekbaarheid van zowel gemotoriseerd als langzaam verkeer op deze kruising verminderd door een toename aan verkeer.
Overige maatregelen korte termijn
Voornoemd hoofdstuk benoemt de maatregelen die de gemeente op korte termijn uitvoert om de ambities op korte termijn te realiseren. Vanuit het voorgaande Uitvoeringsprogramma alsook de ontwikkeling herinrichting Voorstraat, komen maatregelen die reeds in uitvoering zijn of die ook dienen te worden gerealiseerd zonder dat deze specifiek als ambitie benoemd zijn.
Doorlopende maatregelen uit ‘oude’ Uitvoeringsprogramma
Na vaststelling van het definitieve Regionaal verkeer- en vervoerplan beoordelen wij of een lokale visie gewenst is | |||
Maatregelen omliggende straten Voorstraat
Hoewel niet specifiek benoemd als ambitie zijn diverse maatregelen wel onlosmakelijk verbonden met het project Herinrichting Voorstraat Numansdorp. Bij de herinrichting van de Voorstraat en het instellen van eenrichtingsverkeer op deze straat is het belangrijk te kijken naar de effecten hiervan voor omliggende straten. Regulering van de verkeerstoename op de Koninginneweg en Vlielanderstraat namen wij reeds op als ambitie. De effecten op de overige omliggende straten dienen echter ook in beeld gebracht te worden. Immers ook de Torenstraat, Hoekstraat, Kerkstraat, Heulbrug, Havenstraat en Groeneweg hebben een rechtstreekse verbinding met de Voorstraat en kunnen daarmee als (sluip)route gebruikt worden.
Uit onderzoek bleek dat het op deze straten verkeerskundig gezien niet noodzakelijk is maatregelen te treffen. De toename aan verkeer blijft binnen de normen die hiervoor gelden waardoor de noodzaak voor aanpassingen ontbreekt.
Ondanks deze constatering hebben wij gemeend dat wij ons ook hier niet uitsluitend op de verkeerskundige noodzaak moeten richten maar ook op de ervaringen van de feitelijke gebruikers (zijnde de bewoners van de straten). Met deze bewoners hielden we participatieavonden om te bezien welke maatregelen wij zowel tijdens de werkzaamheden als na afronding van de werkzaamheden in de Voorstraat in deze straten moeten nemen.
In voorgaande hoofdstukken staan kort de te nemen maatregelen, bijbehorende kosten en planning vermeld. Bijlage 2 omvat een uitgebreidere samenvatting van het totaalplaatje op financieel gebied. Voor deze bijlage hanteerden wij de volgende uitgangspunten;
Voor uitvoering van de genoemde maatregelen op korte termijn verwachten wij een bedrag van circa € 250.000,00 uit de Reserve GVVP nodig te hebben. Uit het beschikbare investeringsbudget GVVP hebben wij voor uitvoering van de maatregelen op korte termijn geen aanvullende middelen nodig dan de middelen die reeds voor het project Voorstraat zijn gereserveerd.
Voor enkele maatregelen bestaat de mogelijkheid voor het aanvragen van subsidies. Wij bezien voor uitvoering hiervan of wij hiervoor in aanmerking komen.
Met vaststelling van het GVVP 2014-2024 legden wij ook onze ambitie op de middellange termijn vast. Onze ambities op middellange termijn 2017-2024 luiden als volgt;
Een mogelijke uitwerking om een deel van deze ambities te verwezenlijken is de realisatie van een alternatieve ontsluiting van de kern Klaaswaal. Waar in het voorgaande GVVP en uitvoeringsprogramma werd ingezet op een oostelijke randweg Klaaswaal, hebben wij na afronding van het onderzoek ‘Verkeersontsluiting Klaaswaal’ meer handvatten gekregen die bijdragen aan de verwezenlijking van deze ambities en daarmee het oplossen van de knelpunten in Klaaswaal.
Uitvoering van maatregelen voor de middellange termijn loopt in de periode van 2017 tot en met 2024. Na vaststelling van voorliggend uitvoeringsprogramma en het beschikbaar stellen van financiële middelen voor de uitvoering ervan, starten wij met het opstellen van een uitvoeringsprogramma voor de middellange termijn. Wij verwachten dit uitvoeringsprogramma uiterlijk in 2016 af te kunnen ronden. Ook voor dit programma doorlopen wij een participatie-, informatie- en inspraakproces.
Wij gaan na in hoeverre de maatregelen die wij treffen effect hebben. Dit doen wij door eigen waarneming en tellingen (snelheid en hoeveelheid). Ook kan het klachten- en meldingensysteem ons informatie geven over het aantal en type klachten met betrekking tot verkeer.
Voor wat betreft de rapportage geven wij kennis van de voortgang van de uitvoering van het uitvoeringsprogramma GVVP. Wij benutten hiervoor de internetsite, het burgerjaarverslag, het Cromstrijen Magazine en de informatiepagina Het Kompas.
Via de gebruikelijke wegen en rapportagemomenten geven wij kennis van de voortgang van de uitvoering van het GVVP. Wij benutten hiervoor de managementrapportages, de kadernota’s, begrotingen, het burgerjaarverslag en de vergaderingen van de commissie Ruimtelijke en Beheerszaken en de gemeenteraad. Op deze momenten rapporteren wij de voortgang waarbij wij aandacht hebben voor de financiële situatie, de communicatie en de planning. Daar waar afwijkingen ontstaan, verantwoorden wij die.