Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Regeling Gemeentegaranties en Leningen Gemeente Alphen aan den Rijn

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Gemeentegaranties en Leningen Gemeente Alphen aan den Rijn
CiteertitelRegeling Gemeentegaranties en Leningen Gemeente Alphen aan den Rijn
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpRegeling geldt voor het grondgebied van Alphen aan den Rijn van vóór 1 januari 2014

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Regeling Treasury Gemeente Alphen aan den Rijn

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-03-201413-06-2015Nieuwe regeling

20-08-2013

Witte Weekblad, 26 februari 2014, Rijnwoude Koerier, 26 februari 2014 en Gouwe Koerier, 26 februari 2014

2013/39288

Tekst van de regeling

Intitulé

Het college van burgemeester en wethouders;

BESLUIT: vast te stellen de volgende:

Regeling Gemeentegaranties en Le- ningen Gemeente Alphen aan den Rijn

 

I. Relatie met de Regeling Treasury

 

Artikel 1 Nadere regeling

Deze Regeling Gemeentegaranties en Leningen Gemeente Alphen aan den Rijn geeft een nadere regeling voor hetgeen in de Regeling Treasury Gemeente Alphen aan den Rijn is bepaald inzake het verstrekken van leningen of garanties uit hoofde van de publieke taak.

 

Artikel 3.1 van de Regeling Treasury Gemeente Alphen aan den Rijn (2009/34157) luidt als volgt:

 

3 Uitzettingen en garanties

Bij uitzettingen dient er een onderscheid gemaakt te worden in uitzettingen uit hoofde van de publieke taak en uitzettingen uit hoofde van treasury.

 

3.1 Uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak

Voor uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:

  • a)

    Het is de gemeente uitsluitend toegestaan om leningen of garanties te verstrekken en/of financiële participaties te hebben uit hoofde van de “publieke taak”. Het besluit tot het verstrekken van een lening, garantie of het aangaan van een financiële participatie uit hoofde van de “publieke taak” wordt door het college pas genomen nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen over het conceptbesluit ter kennis van het college te brengen.

  • b)

    Alvorens het college besluit tot het verstrekken van een lening of garantie aan een instelling of lichaam wordt vooraf het mogelijke kredietrisico beoordeeld.

  • c)

    Bij het afgeven van garanties wordt gebruikt gemaakt van de bestaande waarborgfondsen, zoals het Waarborgfonds Sociale Woningbouw, het Waarborgfonds Sport en het Waarborgfonds Zorg. Indien de garantie niet door een Waarborgfonds kan worden afgegeven, worden door de gemeente zoveel mogelijk zekerheden gevestigd;

  • d)

    De betreffende instelling dient jaarlijks een jaarrekening met goedkeurende accountantsverklaring in te dienen bij de gemeente. Ook zullen saldobevestigingen van de gewaarborgde geldleningen toegestuurd moeten worden.

II. De Regeling Gemeentegaranties en Leningen

 

Artikel 2 Bevoegdheid vaststellen Regeling Gemeentegaranties en Leningen en van wijzigingen daarvan

Het besluit tot het vaststellen van de Regeling Gemeentegaranties en Leningen en van wijzigingen daarvan wordt door het college pas genomen nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen over het conceptbesluit ter kennis van het college te brengen.

Artikel 3 Bevoegdheid verlenen garanties en leningen

Conform het bepaalde in Artikel 3.1 lid a van de Regeling Treasury Gemeente Alphen aan den Rijn wordt het besluit tot het verstrekken van een garantie of lening uit hoofde van de “publieke taak” door het college pas genomen nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen over het conceptbesluit ter kennis van het college te brengen.

Artikel 4 De onderdelen van de toetsing

Een aanvraag voor een gemeentelijke garantie of lening wordt getoetst aan: - de juridische status van de aanvrager;

  • -

    de financiële positie van de aanvrager;

  • -

    de integriteit van de aanvrager;

  • -

    de deskundigheid van de aanvrager en zijn eventuele toezichthouders;

  • -

    de betrokkenheid van de aanvrager bij Alphen aan den Rijn;

  • -

    het wettelijk kader, waaronder:

    - het kader voor het afgeven van garanties of leningen of het

    aangaan van financiële participaties;

    - de regels inzake staatsteun;

  • -

    het doel waarvoor de gemeentelijke garantie of lening wordt gevraagd;

  • -

    de mogelijkheid beroep te doen op beschikbare waarborgfondsen;

  • -

    de financiële positie van de Gemeente Alphen aan den Rijn;

  • -

    de financiële positie en betrouwbaarheid van de betrokken kredietverstrekker;

  • -

    de volledigheid van het ingediende aanvraagformulier.

Artikel 5 Status Aanvrager Rechtspersoon

Gemeentelijke garantie of lening wordt alleen verleend aan rechtspersonen die voldoen aan de in deze regeling gestelde voorwaarden.

Artikel 6 Financiële positie van de aanvrager

De gemeente onderzoekt de financiële positie van de aanvrager.

Artikel 7 Toetsing aan het doel waarvoor de gemeentelijke garantie of lening wordt gevraagd

De criteria die genoemd worden in de artikelen 7, 8, 9 en 10 dienen gemotiveerd te worden in het besluit.

Gemeentelijke garantie of lening wordt alleen gegeven indien

  • -

    het doel waarvoor de gemeentelijke garantie of lening wordt gevraagd door het college van burgemeester en wethouders wordt gerekend tot die beleidsterreinen of thema’s waarvoor het gemeentebestuur zich volgens het collegeprogramma, de begroting of andere beleidsstukken inzet; en

  • -

    er een relevant maatschappelijk doel mee wordt gediend; en

  • -

    het verstrekken van de garantie of lening ten goede komt aan de inwoners van de gemeente.

Artikel 8 Beroep doen op beschikbare waarborgfondsen

  • 8.1

    Indien voor het doel waarvoor de gemeentelijke garantie wordt gevraagd een waarborgfonds beschikbaar is, wordt geen garantie gegeven.

  • 8.2

    Artikel 8.1 is niet van toepassing indien een beroep kan worden gedaan op de Stichting Waarborgfonds Sport.

  • 8.3

    In uitzonderlijke gevallen kan van artikel 8.1worden afgeweken indien daarmee een door de gemeente gewenste ontwikkeling van groot maatschappelijk belang wordt gefaciliteerd. In dat geval worden door de gemeente conform art. 3.1.c Regeling Treasury zoveel mogelijk zekerheden gevestigd.

Artikel 9 De financiële positie van de Gemeente Alphen aan den Rijn

  • 9.1

    Er wordt getoetst welk financieel risico het verlenen van de gevraagde garantie of lening voor de gemeente inhoudt en wat de invloed op het gemeentelijk weerstandsvermogen is.

  • 9.2

    De uitkomst van de toets weegt zwaar mee bij het besluit om de garantie of lening wel of niet te verlenen.

Artikel 10 De financiële positie en betrouwbaarheid van de betrokken kredietverstrekker

De gemeente toetst de financiële positie en betrouwbaarheid van de betrokken kredietverstrekker.

Artikel 11 Aanvraagformulier

De aanvraag voor een gemeentelijke garantie of lening wordt ingediend door invulling van het daartoe door de gemeente versterkte Aanvraagformulier Gemeentegaranties en Leningen en het verstrekken van de gevraagde bijlagen.

Artikel 12 Toetsing

Het ontvangen Aanvraagformulier en de bijlagen worden door de gemeente getoetst op volledigheid en duidelijkheid.

Artikel 13 Zekerheidstelling

De aanvrager gaat geen nieuwe verplichtingen zoals bij voorbeeld geldleningen aan zonder voorafgaande toestemming van de gemeente.

Artikel 14 Nadere eisen (looptijd, aflos- sing, verzekering, jaarrekening etc.)

Er dient te worden voldaan aan de in Bijlage A gestelde nadere eisen.

Artikel 15 Aanvullende nadere eisen

Indien de omvang van de garantie of lening daartoe aanleiding geeft kunnen aanvullende nadere eisen worden gesteld.

Artikel 16 Mededeling (nadere) eisen
  • 16.1
    • 1

      De nadere eisen en de eventuele aanvullende nadere eisen worden bij een verzoek om gemeentegarantie of lening vooraf meegedeeld aan de aanvrager.

  • 16.2
    • 2

      De aanvrager dient voor het besluit tot verlening van de gemeentelijke garantie of lening de nadere eisen voor akkoord te hebben ondertekend.

Artikel 17 Nadere eisen inzake de kredietverstrekker

Er dient te worden voldaan aan de in Bijlage B gestelde nadere eisen inzake de kredietverstrekker.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze Regeling Gemeentegaranties en Leningen Gemeente Alphen aan den Rijn treedt op de 8e dag na de publicatie ervan in werking.

Bijlage A Nadere eisen

  • 1.

    De maximale looptijd van de gemeentelijke garantie is 30 jaar, of, ingeval zekerheden zijn gevestigd: maximaal gelijk aan de technische levensduur van de objecten die de gemeente tot zekerheid strekken voor de verleende garantie.

  • 2.

    De aflossing van de lening vindt plaats op basis van de lineaire of annuïtaire methode. Bij leningen die langer lopen dan 5 jaar is de rentevaste periode minimaal 5 jaar.

  • 3.

    De opbrengst van de lening moet worden bestemd voor het doel waarvoor deze is aangegaan.

  • 4.

    De onroerende zaak moet voldoende verzekerd zijn voor herbouw of vervangingswaarde. De geldnemer dient hiervan (periodiek) een bewijs te verstrekken.

  • 5.

    De gemeente kan eisen stellen aan de administratie, en de controle hierop waarmee de geldnemer dient in te stemmen.

  • 6.

    De geldnemer dient zijn statuten te verstrekken. De geldnemer is verplicht jaarlijks, dertien weken voor aanvang van het boekjaar, zijn begroting te verstrekken, tenzij deze al eerder, in ongewijzigde vorm, is verstrekt.

  • 7.

    De geldnemer is verplicht, uiterlijk voor de eerste april na afloop van het boekjaar, zijn jaarrekening te verstrekken.

  • 8.

    De gemeente kan, als zij dit wenselijk acht, een financieel deskundige (toezichthouder) deel laten nemen aan de vergaderingen van het bestuur van de geldnemer, voor die onderdelen waarin het financiële beleid zullen worden behandeld.

  • 9.

    De geldnemer en de kredietverstrekker informeren het college in ieder geval zo spoedig mogelijk over:

    • a.

      het niet nakomen door de geldnemer van de aan de geldlening verbonden betalingsverplichtingen waarvoor de gemeente garant staat;

    • b.

      wezenlijke wijzigingen van de gegevens en bescheiden die bij de aanvraag om garantie zijn overgelegd;

    • c.

      een statutenwijziging van de geldnemer;

    • d.

      een fusie van de geldnemer;

    • e.

      ontbinding van de geldnemer.

  • 10.

    Indien de gemeente als borg wordt aangesproken blijft de betaling als schuld rusten op de geldnemer. Dit geldt zowel voor de aflossingen als voor de achterstallige rente.

  • 11.

    De gemeente dient direct te worden geïnformeerd als er substantiële financiële tegenvallers dreigen op te treden.

  • 12.

    De geldnemer verbindt zich om al die maatregelen te nemen die het college van belang acht ter waarborging van de financiële belangen van de gemeente en door het college schriftelijk aan de geldnemer zijn medegedeeld.

Bijlage B Nadere eisen kredietverstrekker

  • 1.

    De kredietverstrekker is verplicht zijn bestaande of toekomstige zekerheden eerst uit te winnen voordat hij de gemeente aanspreekt.

  • 2.

    Als de gemeente wordt aangesproken als borg treedt zij in de rechten van de geldnemer.

  • 3.

    De gemeente wordt gevrijwaard van de uit de gemeentegarantie voortvloeiende verplichtingen, wanneer de kredietverstrekker een of meerdere zekerheden niet geheel of gedeeltelijk heeft aangewend, tenzij de gemeente hiervoor vooraf schriftelijk toestemming heeft verleend.

  • 4.

    De kredietverstrekker dient er op toe te zien dat bij vervreemding van de roerende of onroerende zaak, de lening volledig wordt afgelost en de afgegeven gemeentegarantie hiermee komt te vervallen.

  • 5.

    De kredietverstrekker dient de gemeente jaarlijks een opgave te verstrekken van de nog openstaande schuld van de lening.

  • 6.

    Bij ingebrekestelling van de geldnemer dient de gemeente hiervan direct een afschrift te ontvangen van de kredietverstrekker.

  • 7.

    De kredietverstrekker informeert het college jaarlijks, binnen zes maanden na het verstrijken van het boekjaar, of en in hoeverre de geldnemer zijn verplichtingen uit hoofde van de geldleningovereenkomst waarvoor de gemeente garant staat, is nagekomen.

  • 8.

    De kredietverstrekker verleent geen uitstel van betaling aan de geldnemer zonder schriftelijke toestemming van het college.

  • 9.

    De geldlener zal de faciliteiten betreffende de geldlening niet verhogen zonder dat het college hiervoor schriftelijk toestemming heeft verleend.

  • 10.

    Indien de gemeente krachtens een garantie een betaling heeft verricht in de plaats van een in gebreke gebleven geldnemer, is de regresvordering van de gemeente in een eventueel faillissement van de geldnemer bevoorrecht op eventuele andere vorderingen die een kredietverstrekker op de geldnemer heeft.

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders

op 20 augustus 2013.

de secretaris, de burgemeester,