Organisatie | Bladel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Evenementenbeleid gemeente Bladel 2004 |
Citeertitel | Evenementenbeleid gemeente Bladel 2004 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Datum inwerkingtreding bij benadering
Algemene Plaatselijke Verordening Bladel 2008
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2013 | 01-07-2013 | intrekking | 20-06-2013 De Lantaarn, 29-06-2013 | R2013.044y | |
17-07-2010 | 01-07-2013 | nieuwe regeling | 18-05-2004 De Lantaarn, 17-07-2010 | Onbekend |
Gemeente Bladel kenmerkt zich als een bijzonder actieve gemeente. Jaarlijks worden door plaatselijke organisaties en verenigingen verschillende evenementen georganiseerd.
In de APV Bladel zijn regels opgenomen voor het houden van evenementen. Deze regels bieden gelegenheid om beleid op het gebied van openbare orde en veiligheid te formuleren.
Evenementen kunnen van betekenis zijn voor een gemeente; niet alleen vanuit toeristisch/recreatief of economisch oogpunt, maar ook in promotioneel opzicht.
De bekendheid van een evenement draagt bij aan de bekendheid van een plaats; de waardering voor het evenement kan mede bepalend zijn voor het imago van een gemeente.
Evenementen zijn over het algemeen ontstaan vanuit particulier initiatief en worden veelal met veel vrijwillige inzet georganiseerd.
De gemeente speelt daarbij meestal een rol op het gebied van vergunningen en het treffen van materiële voorzieningen.
Op grond van de hiervoor vermelde beschouwingen zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:
Paragraaf 4 Wat zijn evenementen
In de Algemene Plaatselijke Verordening Bladel (artikel 2.2.1) wordt een evenement omschreven als:
"elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, ...".
Grofweg kunnen de volgende soorten evenementen worden onderscheiden:
Paragraaf 5 Vergunningaanvraag
De gemeente moet voldoende tijd hebben om de vergunningaanvragen zorgvuldig te kunnen behandelen. Wat een geschikte termijn is, is in het algemeen niet te stellen: dit is afhankelijk van allerlei omstandigheden, zoals de aard en de omvang van en de locatie waarop het betreffende evenement gaat plaatsvinden. Artikel 1.2 APV geeft een beslistermijn van acht weken na de dag waarop de aanvraag ontvangen is met een verdagingsmogelijkheid van ten hoogste acht weken.
De vereiste gegevens en bescheiden
In artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is bepaald dat een vergunningaanvraag dient te worden ondertekend en tenminste dient te bevatten:
a. naam en adres van de aanvrager;
c. een aanduiding van de beschikking die wordt gevraagd.
In het tweede lid van dit artikel is bepaald dat het bestuursorgaan kan bepalen welke gegevens verder vereist zijn voor een verantwoorde beslissing op de aanvraag.
Maar in ieder geval zal voor de beoordeling van de aanvraag voor een evenement het volgende o.a. vereist zijn:
Eén en ander is uitgewerkt in een standaard aanvraagformulier. Het aanvragen van een vergunning voor een evenement, dient via dit formulier te gebeuren.
De gemeente is op grond van voornoemd artikel bevoegd meer gegevens en bescheiden te vragen, indien dat voor een juiste beoordeling van de aanvragen nodig wordt geacht.
Paragraaf 6 Verkeersmaatregelen
Indien daartoe aanleiding bestaat (met name afhankelijk van het aantal te verwachten bezoekers en de locatie van het evenement) kan overwogen worden tot het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen.
Bij evenementen kan het noodzakelijk of gewenst zijn de openbare weg af te zetten of tijdelijk voor het verkeer te sluiten. Hiervoor is altijd toestemming nodig van de wegbeheerder. De organisator dient zelf te zorgen voor afzetting, maar altijd in overleg met de gemeente en politie.
De organisator dient bij de aanvraag duidelijk aan te geven welke wegen volgens hem afgesloten dienen te worden.
De organisator dient de direct omwonenden en andere direct betrokkenen minimaal 2 weken vóór aanvang van het evenement te informeren over de duur en aard van het evenement alsmede de eventuele mogelijke overlast die kan ontstaan.
De organisator heeft de verantwoording voor een goede en vlotte aan- en afvoer van bezoekers.
In overleg met de politie en gemeente dient te worden bezien welke concrete maatregelen genomen dienen te worden om parkeerproblemen te voorkomen en de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te garanderen. De organisator dient zelf het parkeren te reguleren alsmede de benodigde borden te plaatsen.
De gemeente stelt, indien voorradig en tijdig aangevraagd, afzettingsmateriaal ter beschikking.
Paragraaf 7 Standplaatsen tijdens evenementen
Veelal worden tijdens evenementen standplaatsen in gebruik gegeven voor verkoop van kleine drink- en etenswaren of voor verkoop van goederen.
Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening kunnen burgemeester en wethouders hiervoor vergunning verlenen. De organisator van een evenement levert van te voren een lijst met kandidaten van standplaatsen aan. Vervolgens wordt na beoordeling met inachtneming van die lijst aan de organisator de standplaatsvergunningen verleend. De kandidaten die een standplaats innemen horen bij het evenement en vallen onder de verantwoording van de organisator. Zij moeten dus voldoen aan alle relevante voorwaarden die gesteld zijn in de vergunning.
De gemeente verstrekt aan derden buiten de organisator om geen vergunning voor het innemen van een standplaats tijdens het evenement op de plaats waar het evenement plaatsvindt.
Indien nodig wordt, eventueel in overleg met de brandweer, bepaald of er ten aanzien van de brandveiligheid extra voorschriften moeten worden opgenomen in de vergunning.
Deze voorschriften zijn te vinden in bijlage 3 en 4 van de bouwverordening. De voorschriften houden onder andere in waar objecten geplaatst kunnen worden, welke brandblusmaterialen aanwezig dienen te zijn, hoe de bereikbaarheid van het evenemententerrein door voertuigen van de hulpverleningsdiensten gewaarborgd is, hoe de ontvluchting geregeld moet zijn, etc.
Uit praktische overwegingen is een tijdelijke gebruiksvergunning geïntegreerd in de evenementenvergunning.
Paragraaf 9 Evenementen op marktterreinen
Op dinsdag en woensdag zijn de marktterreinen in respectievelijk Hapert en Bladel niet beschikbaar voor het houden van evenementen of het treffen van voorbereidingen daarvan, omdat op die tijdstippen de weekmarkten worden gehouden.
Uitzondering op deze regeling wordt toegestaan voor de plaatselijke kermissen en de jaarlijkse zomerfeesten.
Paragraaf 10 Geluid en muziek in de openlucht
Een vast gegeven is dat geen geluidhinder veroorzaakt mag worden in de openlucht tenzij burgemeester en wethouders hierop ontheffing verlenen. Onder het begrip openlucht worden ook verstaan tenten en andere
bouwsels, die niet of nauwelijks het geluid absorberen.
Uitgangspunt bij de ontheffingverlening moet zijn dat het houden van festiviteiten bij het dorpsleven horen, en dat op een beperkt aantal dagen per jaar dit tot een zekere overlast mag leiden. Wel dient deze overlast binnen de perken gehouden te worden. Hiervoor worden voorwaarden in de ontheffing op genomen.
Het ten gehore brengen van muziek is in de openlucht tot uiterlijk 00.30 uur toegestaan.
Gedurende het evenement dient de organisator alles in het werk te stellen om de geluidsoverlast tot een minimum te beperken.
Het geluidsniveau dient ten alle tijden op aanwijzing van gemeente- of politieambtenaren direct te worden bijgesteld op een door hen te bepalen niveau.
Paragraaf 11 Verstrekken van alcoholhoudende dranken
Het streven is om de verstrekking van alcohol tijdens evenementen binnen in de horeca-inrichtingen te laten plaatsvinden. Op evenemententerreinen dient het aantal tapinstallaties beperkt te worden.
De Drank- en Horecawet geeft aan in welke gevallen een ontheffing verleend kan worden.
Drankverstrekking met ontheffing van de burgemeester is toegestaan tot uiterlijk 01.00 uur
Het komt voor dat bij het organiseren van evenementen tenten worden gebruikt.
Onder het stellen van voorwaarden, ter voorkoming van overlast, is plaatsing van tenten ten behoeve van evenementen mogelijk.
Ook worden tenten geplaatst voor tijdelijke uitbreiding van bestaande horeca-gelegenheden. Bijvoorbeeld tijdens kermis en carnaval.
Het beleid dient er echter op gericht te zijn de overlast zoveel mogelijk te voorkomen waarbij de beleving van de (geluid)overlast bij burgers zwaarder moet wegen dan het belang van de horeca.
Tijdelijke uitbreiding van de horeca-gelegenheid (in de sfeer van uitbreiding exploitatie) middels plaatsing van een tent of het gebruik van een tapinstallatie of het maken van muziek is uitsluitend met vergunning toegestaan tijdens de kermis en carnaval. Het ten gehore brengen van muziek is, in tegenstelling tot evenementen, toegestaan tot uiterlijk een half uur vóór het vastgestelde sluitingsuur van de horeca-inrichting.
Paragraaf 13 Regulering aantal evenementen
Om het sociale leven in de buurten en wijken te bevorderen, stimuleert gemeente Bladel het organiseren van buurtfeesten, buurtgerichte rommelmarkten, straatspeeldagen en sportevenementen op wijkniveau.
Om verdere uitbreiding van overlast en belasting van de kernen te voorkomen dienen aanvragen voor nieuwe evenementen zorgvuldig te worden beoordeeld.
Evenals het kernniveau ligt hier ook het accent op verdere uitbreiding van evenementen op gemeenteniveau zoveel mogelijk te beperken.
Evenementen op gemeente-overstijgend niveau
Evenementen op gemeente overstijgend niveau dragen het meest bij aan de positieve beeldvorming van de gemeente. Voorbeelden van zulke evenementen zijn: Kempenoptocht, Lichtstoet, Neterpop, Zomerfeesten, Boerenmert, diverse grote wielerwedstrijden. De aanwas van dergelijke evenementen is door hun grootschalig karakter minimaal.
Paragraaf 14 Bijzondere evenementen
Evenementen waarbij gemotoriseerde voertuigen worden gebruikt dienen te worden beperkt.
De risico’s met betrekking tot veiligheid van deelnemers en publiek evenals de geluidsoverlast die veroorzaakt wordt zijn bij deze evenementen van dien aard dat geen medewerking moet worden verleend.
We onderscheiden drie soorten categorieën evenementen met gebruik van motoren:
1. Wedstrijden op de weg (bijvoorbeeld auto-rally, autoraces).
2. Wedstrijden op particuliere terreinen (bijvoorbeeld autocrosswedstrijden, trekkertrek-wedstrijden).
3. Stuntshows voor auto’s en motoren.
Bestaande evenementen continueren. Geen nieuwe evenementen toestaan.
In elke kern wordt een jaarlijks terugkerend groot opgezette jaarmarkt/rommelmarkt georganiseerd waarvoor grootschalige maatregelen (in belang van openbare orde; voorkomen of beperken van overlast
(parkeren/geluid); de verkeersveiligheid) moeten worden getroffen. Het betreft de volgende markten: Koninginnemarkt en Boerenmert te Hapert; Loonse Lentemert te Hoogeloon; Kermismarkt te Casteren; Brigidamarkt te Netersel en de Zomermarkt te Bladel.
Uitbreiding van soortgelijke evenementen dragen niet bij aan een verrijking van het evenementenaanbod. Het houden van een teveel van dergelijke (grootschalige)evenementen kan ten koste gaan van andere (mogelijke)
evenementen.Teneinde een te grote belasting voor de betreffende kernen te voorkomen dient het aantal bestaande grootschalige jaarmarkten/rommelmarkten, zoals hiervoor aangegeven, niet te worden uitgebreid.
Paragraaf 15 Activiteiten/evenementen in bedrijfshallen/ verenigingsgebouwen
Regelmatig worden in bedrijfshallen en verenigingsgebouwen evenementen georganiseerd.
Dergelijke gebouwen voldoen meestal niet aan de eisen van bijlage 3 en 4 van de bouwverordening.
Hierbij dient goed te worden overwogen wat de consequenties zijn voor de openbare orde en veiligheid bij grotere aantallen bezoekers.
Paragraaf 16 Controle en handhaving
Het sluitstuk van evenementenbeleid is handhaving. Om overlast tegen te gaan, is vooral handhaving van eindtijden, geluidsnormen en openbare orde en veiligheid van belang. Het opstellen van dit evenementenbeleid zal bijdragen aan een groter draagvlak en dus tot betere naleving en handhaafbaarheid van de voorschriften die voortvloeien uit het in deze nota geformuleerd beleid.
Ook de voorbereidende fase is van invloed op de controle en handhaving van een evenement. De vergunningverlener dient vooraf duidelijkheid te scheppen in regels en voorschriften zodat deze goed nageleefd kunnen worden. De organisator dient goed op de hoogte te zijn van eigen rol en verantwoordelijkheid.
Politie, brandweer en bevoegde opsporingsambtenaren controleren en handhaven de voorschriften van de vergunningen en ontheffingen.
Indien sprake is van het niet naleven van de gestelde voorwaarden, kunnen in overleg met de organisatie striktere voorwaarden of beperkingen worden gesteld in de toekomstig aan te vragen evenementenvergunning.
STANDPLAATSEN TIJDENS EVENEMENTEN
GELUID EN MUZIEK IN DE OPENLUCHT
VERSTREKKEN VAN ALCOHOLHOUDENDE DRANKEN
Tijdelijke uitbreiding van de horeca-gelegenheid (in de sfeer van uitbreiding exploitatie) middels plaatsing van een tent of het gebruik van een tapinstallatie of het maken van muziek is uitsluitend met vergunning toegestaan tijdens de kermis en carnaval. Het ten gehore brengen van muziek is, in tegenstelling tot evenementen, toegestaan tot uiterlijk een half uur vóór het vastgestelde sluitingsuur van de horeca-inrichting.
ACTIVITEITEN/EVENEMENTEN IN BEDRIJFSHALLEN/ VERENIGIGINGSGEBOUWEN
Paragraaf 4 Wat zijn evenementen?
Paragraaf 5 Vergunningaanvraag
Paragraaf 6 Verkeersmaatregelen
Paragraaf 7 Standplaatsen tijdens evenementen
Paragraaf 9 Evenementen op marktterreinen
Paragraaf 10 Geluid en muziek in de openlucht
Paragraaf 11 Verstrekken van alcoholhoudende dranken
Paragraaf 13 Regulering aantal evenementen
Paragraaf 14 Bijzondere evenementen
Paragraaf 15 Activiteiten/evenmenten in bedrijfshallen/verenigingsgebouwen