Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode bestuurders |
Citeertitel | Gedragscode bestuurders |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuurlijke organisatie |
Welke regels gelden met betrekking tot de integriteit van het college?
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-06-2006 | 14-07-2015 | Nieuwe regeling | 19-07-2006 n.v.t. | gb1-2006.090 |
Bestuurders van een gemeente dienen het algemeen belang. Zij zijn er voor alle burgers van de stad. De monopolypositie van de gemeente stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het openbaar bestuur en aan degenen die daar werken. Voor het adequaat functioneren van de gemeente is het belangrijk dat het bestuur het vertrouwen heeft van de inwoners omdat ze deskundig en integer is. Integriteit wordt in de gemeente Zwolle in verband gebracht met de begrippen openheid en het afleggen van verantwoording.
Een gedragscode is een handreiking voor het college voor integer gedrag. Het geeft richting en het is het referentiekader voor het college. Bestuurlijke integriteit houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat de bereidheid er is daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan de collega-bestuurder en aan de gemeenteraad, maar ook extern aan de inwoners van Zwolle.
Voor de gedragscode voor het college is zoveel mogelijk aangesloten bij de uitgangspunten en vuistregels integriteit voor de ambtelijke organisatie. De volgende uitgangspunten zijn daarbij leidend:
Bestuurlijke integriteit gaat vooral om houding en gedrag. Dit is hierna nader uitgewerkt in een aantal kernbegrippen voor de houding en het gedrag van het college. Deze kernbegrippen zijn ook de toetssteen voor nadere gedragsafspraken.
Het college toont, even als de leidinggevenden in de ambtelijke organisatie, door zijn houding en gedrag een voorbeeldfunctie.
Bovenstaande kernbegrippen zijn leidend voor het handelen van het college. Het college spreekt elkaar daar op aan. In het college wordt regelmatig over het thema integriteit gesproken en er wordt altijd ruimte gemaakt om dilemma’s te bespreken, vooral daar waar een collegelid ook emotioneel betrokken is bij een dossier.
Voor een aantal onderwerpen zijn de kernbegrippen uitgewerkt in gedragsafspraken.
De burgemeester heeft een eigen rol ten aanzien van de gedragingen van de collegeleden.
De burgemeester ziet toe op de naleving van de gedragscode. Daarnaast zorgt hij er voor dat het thema integriteit in zijn algemeenheid regelmatig op de agenda van het college staat en dat er in het college voldoende ruimte is om dilemma’s te bespreken.
Indien hij vermoedt dat een collegelid een onderdeel van de gedragscode overtreedt, spreekt hij het collegelid daar op aan en stelt zo nodig een onderzoek in. Andere collegeleden kunnen de burgemeester verzoeken over een bepaalde gedraging een onderzoek in te stellen.
Uitnodigingen lunches, receptie en diners
De leden van het college hebben bij het uitoefenen van hun functie veel contacten met andere overheden, het bedrijfsleven en de burgers. Voor de werkzaamheden van een bestuurder is het in stand houden van een netwerk van groot belang. Deze contacten zijn niet altijd zichtbaar voor de raad en het publiek.
In dit kader is er regelmatig sprake van uitnodigingen die men ontvangt uit hoofde van de functie of dat het college zelf een relatie uitnodigt.
Aannemen van geschenken en faciliteiten
Bestuurders krijgen regelmatig geschenken of faciliteiten aangeboden, waarbij het de intentie is een goede relatie met de gemeente Zwolle te onderhouden. Daartoe behoren ook geschenken die bestuurders ontvangen in verband met hun optreden bij officiële gelegenheden, maar ook geschenken en faciliteiten die maar zijdelings met de uitoefening van de functie verband houden.
Bestuurders krijgen deze geschenken in hun functie en daarmee zijn de geschenken gemeente eigendom. Het is van belang zicht te houden op de omvang en de frequentie van de geschenken. Een melding van het ontvangen van geschenken en een registratie daarvan zijn hiervoor een middel.
Het is zinvol om de intentie van de gever kritisch onder de loep te nemen en het moment van het geschenk is daarbij mede bepalend. Afhankelijk van de omstandigheden kan dan besloten worden het geschenk met een bedankbrief terug te sturen of het geschenk te accepteren .
Collegeleden vervullen qualitate qua nevenfuncties. Hiervoor gelden de regels van de Gemeentewet. Er is een overzicht van de nevenfuncties.
Collegeleden kunnen ook nevenfuncties vervullen die geen verband houden met hun functie en dus niet worden aangemerkt als qualitate qua nevenfuncties. Bij het aanvaarden van een dergelijke nevenfunctie wordt het gemeentebelang afgewogen. Er mag geen strijd zijn met het gemeentebelang en ook de schijn van belangenverstrengeling moet worden voorkomen.
Er worden geen nevenfuncties uitgeoefend bij rechtspersonen, waarmee de gemeente een financiële relatie heeft.
Collegeleden doen vrijwillig opgaaf van al hun (toekomstige) financiële belangen, waaronder aandelen, opties en derivaten, in ondernemingen waarmee de gemeente zaken doet. Deze financiële belangen zijn openbaar en worden ter inzage gelegd. Een tussentijds ontstaan financieel belang wordt gemeld en in het overzicht opgenomen.
De uitoefening van de functie brengt met zich mee dat collegeleden veel gesprekken voeren met diverse instanties en individuele burgers. Bij die gesprekken is het van belang geen verwachtingen te wekken. De ervaring leert dat personen en instanties gesprekken soms heel anders ervaren dan de bestuurder.
Het college gaat zorgvuldig en correct om met de informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt. Informatie wordt slechts gebruikt voor het doel waarvoor de informatie is verkregen. Informatie waarover geheimhouding of vertrouwelijkheid is opgelegd wordt zowel zakelijk als privé niet verstrekt.