Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoorn

Regeling Natuurlijk Spelen in Hoorn

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Natuurlijk Spelen in Hoorn
CiteertitelRegeling Natuurlijk Spelen in Hoorn
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp630 sociaal cultureel werk

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, titel 4.3
  2. Gemeentewet, art. 160

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-02-201420-10-2015nieuwe regeling

11-02-2014

Gemeenteblad 9942

1029896

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Natuurlijk Spelen in Hoorn

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn,

 

gelezen het voorstel van Stadsontwikkeling Jeugd, Onderwijs en Samenleving

·Regeling Natuurlijk Spelen in Hoorn

 

gelet op:

 

·het bepaalde in titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 160 van de Gemeentewet

 

Besluit tot het vaststellen van de

Regeling Natuurlijk Spelen in Hoorn

 

1. Probleemstelling

De gemeente Hoorn wil graag door middel van een financiele bijdrage de aanleg van natuurspeelplekken stimuleren. De gedachten hierbijzijn dat natuurlijk spelen kinderen uitdaagt om te bewegen, het meer variatie en creativiteit in het spelen brengt, het bijdraagt aan socialer spelen, het kinderen in contact brangt met de natuur en het een rol kan spelen in natuureducatie.

 

2. Beleidsciteria

Het verzoek voor de aanleg van een natuurspeelplek of -speeltoestel wordt door inwoners of instellingen zoals scholen ingediend. Maximaal 50% van de beschikbare middelen kan naar scholen gaan.

Instellingen die een aanvraag indienen genereren samen met ouders inkomsten voor het project en/of schrijven fondsen aan. De begroting dient dit duidelijk te maken.

Aanvragen van inwoners dienen op draagvlak in de buurt te rekenen. De aanvraag dient dit duidelijk te maken. Inwoners die een aanvraag indienen leveren een bijdrage aan de totstandkoming van de speelplek of het toestel, financieel, bijvoorbeeld door het aanschrijven van fondsen en/of in natura, bijvoorbeeld door te helpen bij het realiseren of het daadwerkelijke plaatsen ervan.

 

3. Subsidieplafond

Er is een bedrag van € 20.000,- beschikbaar. Hiervan gaat maximaal 50% naar scholen.

 

  • ·

    Voor instellingen kan maximaal 50% van de kosten voor de aanleg van een natuurspeelplek op het terrein bijgedragen worden. De maximale bijdrage is € 6.000,- per locatie. De instelling wordt eigenaar van de speelvoorziening en is volledig verantwoordelijk voor onderhoud en beheer. Vernieuwing van de natuurspeelplek of -voorziening is ook voor rekening van de aanvrager.

  • ·

    Voor initiatieven van inwoners kan 100% van het benodigde bedrag bijgedragen worden, maar er wordt verwacht dat zij een bijdrage leveren aan de totstandkoming van de speelplek of het toestel. De maximale bijdrage is € 5.000,- per initiatief.

     

Indien het subsidieplafond is bereikt kunnen er geen initiatieven meer gefinancierd worden.

 

4. Wijze van toekenning

Het verzoek van een instelling dient te zijn voorzien van een duidelijke omschrijving/ontwerp van de natuurspeelplek en een gespecificeerde begroting van inkomsten en uitgaven.

 

Verzoeken van inwoners zijn voorzien van een locatie-aanduiding, het soort/type speelvoorziening, een beschrijving van de doelgroep en een indicatie van het draagvlak.

 

Aldus vastgesteld d.d. 11 februari 2014

 

College van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris, de burgemeester,