Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad
benoemde functionaris;
- b.
Griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van
de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn
verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;
- c.
Werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 van de
Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de
griffie(r) is gedelegeerd;
- d.
Uitvoeringsdocument: een reglement, waarin de taken en bevoegdheden
van de werkgeverscommissie en de griffier nader worden uitgewerkt.
De afdeling P&O vervult hierin een ondersteunende en uitvoerende
rol.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie oefent namens de raad het werkgeverschap uit
ten aanzien van de griffier, zoals die door de raad aan haar zijn
gedelegeerd, met uitzondering van het nemen van besluiten met
betrekking tot het benoemen, ontslaan en het nemen van disciplinaire
maatregelen ten aanzien van de griffier;
- 2.
Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoort ook de
voorbereiding, vaststelling en uitvoering van de overige tot het
werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;
- 3.
De griffier oefent namens de raad en de werkgeverscommissie het
werkgeverschap uit over de overige op de griffie werkzame
medewerkers;
- 4.
De taken en bevoegdheden van de werkgeverscommissie en griffier
worden nader uitgewerkt in een zgn. “uitvoeringsdocument”.
.
Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de
plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee andere leden uit de
raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie; de
commissie wijst één van de twee leden aan als plaatsvervangend
voorzitter.
- 2.
De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn
midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
- 3.
Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
- a.
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk
mededeling gaan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger
door de raad is benoemd;
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad: beëindiging
treedt dan onmiddellijk in;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer
geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te
vervullen.
- 4.
De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden
uitgenodigd om in devergadering van de werkgeverscommissie aanwezig
te zijn en eventueel op te treden als informant.
Artikel 4 Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de
werkgeverscommissie;
- b.
het leiden van de vergaderingen;
- c.
het doen naleven van deze verordening;
- d.
het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze
commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de
besluiten van de werkgeverscommissie, het fungeren als schakel
tussen de werkgeverscommissie en de griffier als
eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken
van de griffie.
Artikel 5 Ondersteuning van de commissie
De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het
secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken
over HRM-ondersteuning.
Artikel 6 Besluitvorming
- 1.
Er wordt gestreefd naar unanieme besluitvorming. In
uitzonderingsgevallen worden besluiten genomen bij meerderheid van
stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 3.
- 2.
Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de
helft van hetaantal zitting hebbende leden aanwezig is.
- 3.
Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter, dan wel
bij diens afwezigheid de plaatsvervangend voorzitter
doorslaggevend.
Artikel 7 Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke
vergadering. Debesluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de
werkgeverscommissie definitiefvastgesteld.
Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De werkgeverscommissie vergadert - vanuit privacyoverwegingen - in
beslotenheid, maar kan openbare - informatieve - vergaderingen beleggen.
- 2.
De agenda, de daarop betrekking stukken en de besluitenlijsten zijn niet
openbaar, tenzij de werkgeverscommissie anders beslist;
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien,
kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de
werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts
als sprake is van strijd met het openbaar belang.
Artikel 9 Vergaderfrequentie
- 1.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts
zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt
geacht.
- 2.
De griffier kan de werkgeverscommissie verzoeken bijeen te komen.
Artikel 10 Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel
8, jaarlijks
-door tussenkomst van het fractievoorzittersoverleg - verslag uit aan de
raad van haar werkzaamheden.
Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de
toepassing ervanbeslist de werkgeverscommissie op voorstel van de
voorzitter.
Artikel 12 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn
bekendmaking.
Artikel 13 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie
griffie(r) Alphen aan den Rijn 2014”, onder intrekking van het:
- -
Besluit medezeggenschap en uitvoering Arbeidsvoorwaardenregeling
gemeente Boskoop ten behoeve van de griffie, vastgesteld in de
openbare raadsvergadering van 22 mei 2003;
- -
Verordening Werkgeverscommissie gemeente Rijnwoude, vastgesteld d.d.
11 november 2010.