Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leiden

Subsidieverordening Duurzaamheidfonds 2013-2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeiden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieverordening Duurzaamheidfonds 2013-2015
CiteertitelSubsidieverordening Duurzaamheidfonds 2013-2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-02-201405-02-2016Nieuwe regeling

10-10-2013

RV 13.0093

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieverordening Duurzaamheidfonds 2013-2015

 

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Subsidieverordening Duurzaamheidfonds 2013-2015

Artikel 1 Begrippenlijst

Voor de toepassing van de Subsidieverordening Duurzaamheidfonds Leiden 2013-2015, hierna: de Verordening, wordt verstaan onder:

  • a.

    Raad: Raad van de gemeente Leiden.

  • b.

    College: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden;

  • c.

    Aanvraag: een verzoek van een belanghebbende huurder of eigenaar om een besluit te nemen tot toekenning van een subsidie.

  • d.

    Aanvrager: een huurder of eigenaar die een verzoek indient tot toekenning van een subsidie.

  • e.

    Beschikking: een besluit dat niet van algemene strekking is, aangaande een aanvraag tot beschikbaar stellen van een gemeentelijke subsidie, met inbegrip van de afwijzing van een aanvraag daarvan.

  • f.

    Budget: bedrag dat in totaal aan subsidies kan worden verstrekt dat jaarlijks of voor een reeks van jaren door de gemeenteraad wordt vastgesteld.

  • g.

    Subsidie: de aanspraak op financiële middelen anders dan als betaling voor geleverde diensten en goederen.

  • h.

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een kalenderjaar ten hoogste beschikbaar is voor subsidie zoals die op basis van deze verordening kan worden toegekend.

  • i.

    Subsidieverlening: de beschikking dat een aanspraak op een subsidie verschaft.

  • j.

    Subsidievaststelling: de beschikking waarbij de hoogte van de verleende subsidie wordt vastgesteld en de gemeente verplicht tot betaling aan de subsidieontvanger.

  • k.

    Gereedmelding: een verzoek van belanghebbende tot het definitief vaststellen van het subsidiebedrag door middel van een gereedmeldingformulier.

  • l.

    Zelfstandige woonruimte: woonruimte die beschikt over eigen toegang, eigen keuken, douche en wc. De woonruimte moet kadastraal gelegen zijn in de gemeente Leiden.

  • m.

    Duurzaamheidmaatregelen of maatregelen: energiebesparende en duurzame maatregelen en voorzieningen zoals opgenomen in bijlage 1.

Artikel 2 Looptijd verordening en doelstelling

  • 1.

    Deze verordening loopt tot 1 januari 2016.

  • 2.

    In 2030 moet de jaarlijkse CO2-uitstoot in de regio met 40% zijn verminderd ten opzichte van ongewijzigd beleid. Om dit doel te bereiken, zetten gemeenten, bedrijven, maatschappelijke organisaties en inwoners in op energiebesparing en duurzame energieproductie. Met deze verordening wil de gemeente haar inwoners stimuleren maatregelen te nemen op het gebied van het beperken van energie- en materiaalgebruik. De gemeente wil hiermee onder andere het verbruik van energie in woningen verminderen om daarmee te komen tot een vermindering van de uitstoot van CO2. De subsidie voor maatregelen is beschikbaar voor eigenaren of huurders van een zelfstandige woonruimte.

Artikel 3 Uitsluitingen

Deze verordening is niet van toepassing op:

  • 1.

    Verzorgingshuizen als bedoeld in de Overgangswet Verzorgingshuizen;

  • 2.

    Zorginstellingen (ziekenhuizen, verpleeginstellingen etc.);

  • 3.

    Eigenaren van meer dan één woning (voor zover het subsidie betreft voor bestaande woningen);

  • 4.

    Recreatiewoningen die als zodanig geregistreerd staan bij de gemeente.

Artikel 4 Uitvoering

De uitvoering van deze verordening is neergelegd bij het College.

Artikel 5 Vaststelling en reservering budgetten

Voor een periode van meerdere jaren stelt de Raad het totaalbedrag vast dat aan subsidies kan worden verstrekt (subsidieplafond). Dit totaal bedrag voor de periode van inwerkingtreding tot 1 januari 2016 bedraagt € 1.800.000,-. Het principe ‘op is op’ geldt d.w.z. dat geen subsidieverzoeken meer in behandeling worden genomen als dit subsidieplafond bereikt is.

Artikel 6 Bevoegdheid College

Het College is bevoegd de normbedragen en percentages in bijlage 1 aan te passen. Het College kan de in bijlage 1 vermelde lijst van duurzaamheidmaatregelen uitbreiden en/of inkorten.

Artikel 7 Subsidietoekenning

Het College kan voor het treffen van specifieke maatregelen aan een zelfstandige woonruimte een subsidie verstrekken. Deze maatregelen zijn limitatief opgenomen in bijlage 1. Het maximale subsidiebedrag dat per aanvraag kan worden toegekend, bedraagt niet meer dan €1.000,- en bovendien nooit meer dan 25% geoffreerde kosten voor de betreffende maatregelen of het in tabel 2 van de bijlage 1 genoemde normbedragen.

Artikel 8 Zelfwerkzaamheid (doe het zelf)

Aanvullende bepalingen bij zelf uitvoeren van maatregelen:

  • 1.

    Maatregelen zoals deze worden genoemd in bijlage 1, categorie 1 mogen door aanvrager zelf worden uitgevoerd maar gemaakte uren zelfwerkzaamheid komen niet voor subsidie in aanmerking. In dit geval wordt alleen over de materiaalkosten subsidie bepaald.

  • 2.

    De aanvrager die in eigen beheer deze voorzieningen aan de zelfstandige woonruimte aanbrengt dan wel de maatregelen uitvoert, voert de werkzaamheden doelmatig en veilig uit.

Hoofdstuk 2 Aanvragen, verlenen en vaststellen van de subsidie

Artikel 9 Aanvraag subsidie

  • 1.

    De aanvrager vraagt, voordat de voorziening of maatregel wordt geplaatst c.q. uitgevoerd, subsidie aan bij het College op een daarvoor beschikbaar gesteld formulier.

  • 2.

    Een aanvrager kan maximaal één aanvraag indienen voor het nemen van maatregelen aan een zelfstandige woonruimte.

  • 3.

    De aanvraag moet worden ondertekend door de aanvrager en bevat daarnaast tenminste:

    • i.

      de naam en het adres van de aanvrager;

    • ii.

      adres van de woning, als deze afwijkt van bovenstaande;

    • iii.

      de datum van schrijven;

    • iv.

      de beschrijving van de maatregelen ten behoeve waarvan subsidie wordt aangevraagd;

    • v.

      een offerte of koopovereenkomst voor de aangevraagde maatregel of voorziening als deze niet zelf wordt uitgevoerd;

    • vi.

      in geval de aanvraag wordt gedaan door een huurder, een verklaring dat huurder en verhuurder overeenstemming hebben over de toelaatbaarheid door verhuurder van de maatregelen en voorzieningen waar deze verordening op ziet;

    • vii.

      een vrijwaring van de gemeente voor aansprakelijkstellingen van en door derden in verband met de voorzieningen en maatregelen waar de verordening op ziet.

Artikel 10 Behandeling aanvraag

  • 1.

    Het College bevestigt de ontvangst van een aanvraag voor een subsidie binnen twee weken.

  • 2.

    Indien de aanvraag niet alle gegevens bevat die het College voor het nemen van een beslissing noodzakelijk acht, stelt het College de aanvrager in de gelegenheid de aanvraag binnen een termijn van vier weken te completeren. De datum van indiening van een volledige aanvraag wordt als de datum van binnenkomst beschouwd.

  • 3.

    Indien de aanvraag niet binnen de aangegeven termijn is gecompleteerd, verklaart het College de aanvraag niet ontvankelijk. De aanvrager wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.

  • 4.

    Het College handelt aanvragen in volgorde van binnenkomst af.

  • 5.

    Het College neemt binnen acht weken na ontvangst van de , dan wel na het compleet worden daarvan, een beslissing en deelt die middels een beschikking mee aan de aanvrager.

  • 6.

    Onder schriftelijke vermelding aan de aanvrager van de reden van verlenging, kan de termijn, genoemd in het vijfde lid, eenmalig verlengd worden met vier weken.

  • 7.

    Uit overschrijding van de in het vijfde en het zesde lid bedoelde termijnen kan de aanvrager niet afleiden dat zijn aanvraag is of wordt gehonoreerd.

Artikel 11 Afwijzen subsidie aanvraag

Het College wijst een aanvraag af, indien:

  • 1.

    het budget niet toereikend (meer) is om de aanvraag te honoreren doordat het in artikel 5 van deze verordening opgenomen subsidieplafond van € 1.800.000,- bereikt is;

  • 2.

    naar zijn oordeel gegronde redenen bestaan aan te nemen dan wel vastgesteld wordt, dat niet aan de voorwaarden en bepalingen van deze verordening wordt of zal worden voldaan;

  • 3.

    een eventuele benodigde (bouw)vergunning niet verleend is;

  • 4.

    de aanvraag is ingediend ná het treffen van maatregelen;

  • 5.

    in het kader van de aanvraag de aanvrager onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag zouden hebben geleid;

  • 6.

    aanvrager failliet is verklaard of aan hem surseance van betaling is verleend, dan wel een verzoek daarvoor is neergelegd bij de rechtbank;

  • 7.

    Indien niet aan alle voorwaarden voor de verstrekking van de subsidie wordt voldaan.

Artikel 12 Inhoud van de beschikking tot subsidieverlening

  • 1.

    De beschikking vermeldt in ieder geval de hoogte van de te verlenen subsidie.

  • 2.

    De beschikking tot subsidieverlening vermeldt binnen welke termijn de maatregelen of voorzieningen moeten zijn uitgevoerd of geplaatst (binnen 6 maanden na verlening).

  • 3.

    Het College kan aan de beschikking tot subsidieverlening nadere voorschriften en verplichtingen verbinden.

Artikel 13 Verzoek om vaststelling en uitbetaling subsidie

  • 1.

    De aanvrager meldt aan het College dat de werkzaamheden of activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd zijn voltooid via een door het College beschikbaar gesteld formulier.

  • 2.

    Deze melding is ook een aanvraag om definitieve vaststelling van de subsidie.

  • 3.

    De aanvrager kan de gereedmelding direct na afloop van de werkzaamheden doen, maar moet dit uiterlijk binnen 6 maanden na het ontvangen van de beschikking tot subsidieverlening indienen. Het College bevestigt binnen 5 werkdagen de ontvangst van de gereedmelding.

  • 4.

    Het College neemt binnen 8 weken na ontvangst van de gereedmelding een besluit op de aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

  • 5.

    Het College kan, onder schriftelijke vermelding aan de aanvrager van de reden van verlenging, deze termijn eenmalig verlengen met 4 weken.

  • 6.

    Bij de melding moeten de volgende documenten worden aangeleverd voordat het College tot uitbetaling van de subsidie kan overgaan: een factuur met specificatie en een kopie van een betaalbewijs waaruit blijkt dat de maatregel of activiteit is uitgevoerd.

  • 7.

    Het vastgestelde subsidie bedrag wordt binnen 6 weken na de vaststelling van de subsidie uitbetaald op het rekeningnummer van de aanvrager zoals vermeld op het gereedmeldingformulier of de aanvraag én als is voldaan aan de voorwaarden zoals beschreven in de artikelen 10 en 15.

  • 8.

    Het College kan afwijken van de in artikel 13, lid 3 genoemde termijn als de aanvrager hiervoor een gemotiveerde aanvraag indient.

  • 9.

    Op de subsidie wordt geen voorschot verleend.

Artikel 14 Samenloop met Verordening Duurzaamheidlening

Indien een aanvraag op grond van de Verordening Duurzaamheidlening voor een daarin genoemde maatregel is toegewezen, kan geen subsidie voor een zelfde maatregel op grond van deze verordening worden verleend.

Hoofdstuk 3 Hardheidsclausule en slotbepalingen

Artikel 15 ASV

De Algemene Subsidie Verordening is van toepassing op deze verordening.

Artikel 16 Hardheidsclausule

Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van deze verordening naar het oordeel van het College zou leiden tot een onredelijke toepassing, kan het College afwijken van het bepaalde in deze verordening

Artikel 17 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na publicatie.

Artikel 18 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Subsidieverordening Duurzaamheidfonds 2013-2015".

Bijlage 1 bij Subsidieverordening Duurzaamheidfonds 2013-2015

Duurzaamheidmaatregelen overzicht 2013-2015

Categorie 1: Duurzame energie maatregelen

Algemeen:

  • 1.

    Maximale subsidie per aanvrager per zelfstandige woonruimte bedraagt €1.000,-;

  • 2.

    Subsidiebedrag (normbedrag) bedraagt 25% van de investering voor die maatregel (isolatiekosten, tabel 1) en genoemde percentages en normbedragen voor opwekking van duurzame energie (tabel 2);

  • 3.

    Subsidieplafond 2013 tot 2016 : € 1.800.000,-

Tabel 1 isolatie maatregelen

Isolatie

Bodemisolatie

Gevelisolatie 25%

Vloerisolatie

Spouwmuurisolatie

Dakisolatie

HR++-glas of hoger

 

Tabel 2 zonne-energie en maatregelen duurzame energie met normbedragen

Zonne-energie

Vastgesteld percentage of normbedrag

zonneboiler

25%

Verwarming

Subsidie bedrag per installatie

Warmtepomp, warm water of combi, lucht of bodem

€ 1.000,00

Pelletkachel

€ 450,00

Toelichting op de Subsidieverordening Duurzaamheidfonds 2013-2015

Algemene toelichting

In 2030 moetde jaarlijkse CO2-uitstoot in de regio met 40% zijn verminderd ten opzichte van ongewijzigd beleid. Om dit doel te bereiken, zetten gemeenten, bedrijven, maatschappelijke organisaties en inwoners in op energiebesparing en duurzame energieproductie. Met deze verordening wil de gemeente haar inwoners stimuleren maatregelen te nemen op het gebied van het beperken van energie- en materiaalgebruik. De gemeente wil hiermee onder andere het verbruik van energie in woningen verminderen om daarmee te komen tot een vermindering van de uitstoot van CO2.

De subsidieregeling is bedoeld om huurders, particulieren en Verenigingen van Eigenaren te stimuleren maatregelen te nemen die leiden tot energetische verbeteringen aan hun woning. Het gaat daarbij zowel om energiebesparing (zoals isolatie van de woning), als om het stimuleren van opwekking van duurzame energie (zoals warmtepompen, zonneboiler). Zonnepanelen worden niet gesubsidieerd.

Met de uitvoering van deze verordening zal de directeur van Stichting MeerMetMinder worden belast, dit nadat overeenkomstig het bepaalde in artikel 10:4 Algemene wet bestuursrecht, de gemandateerde en het bevoegd gezag van de stichting MeerMetMinder daarmee hebben ingestemd.

De Algemene Subsidie Verordening is van toepassing op deze verordening

Artikelsgewijze toelichting

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

De begrippen zijn hier nader verduidelijkt en behoeven verder geen toelichting. Bij onderdeel k: “zelfstandige woonruimte” wordt opgemerkt dat uit deze definitie volgt dat huurders van studentenkamers niet in aanmerking komen voor een subsidie op basis van deze verordening. Eigenaren van panden (verhuurders) waarin zich studentenkamers bevinden, kunnen wel ten behoeve van dat pand in aanmerking komen voor subsidie.

Artikel 2

In deze bepaling wordt de looptijd en de doelstelling van de verordening uiteengezet. Daarnaast is bepaald dat eigenaren of huurders van een zelfstandige woonruimte in aanmerking kunnen komen voor een subsidie op basis van deze verordening.

Artikel 3

In een aantal gevallen is de verordening niet van toepassing. Deze worden hier genoemd. Verenigingen van Eigenaren kunnen wel een aanvraag indienen ten behoeve van woningen die onderdeel uitmaken van de vereniging.

Artikel 4

Deze bepaling spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 5 en 6

De Raad stelt het totale budget vast dat voor subsidies op grond van deze verordening beschikbaar kan worden gesteld.Dit budget bedraagt € 1.800.000,- tot 1 januari 2016. Het principe ‘op is op’ geldt dat wil zeggen dat er geen subsidie verzoeken meer in behandeling worden genomen als het subsidieplafond bereikt is.

Artikel 7

Het College heeft de bevoegdheid tot toekenning van de subsidie. Het toe te kennen subsidiebedrag per aanvraag is aan de in deze bepaling genoemde maxima gebonden.

Artikel 8

De aanvrager heeft de mogelijkheid om de maatregelen en voorzieningen die op grond van deze verordening voor subsidie in aanmerking komen zelf uit te voeren. De arbeidsuren hierbij komen niet voor subsidie in aanmerking, alleen de materiaalkosten. Tevens dienen de werkzaamheden doelmatig en veilig te worden uitgevoerd.

Hoofdstuk 2 Aanvragen, verlenen en vaststellen van de subsidie

Artikel 9

De aanvraag voor subsidie moet worden ingediend voordat de voorziening wordt geplaatst of de maatregel wordt uitgevoerd. Een aanvrager kan maximaal één aanvraag indienen voor het nemen van maatregelen of het treffen van voorzieningen. In het derde lid is aangegeven waaruit een aanvraag moet bestaan. Onderdeel vi is opgenomen in geval de aanvraag wordt gedaan door de huurder, teneinde geen onduidelijkheid te laten ontstaan over de instemming van de verhuurder met de te nemen maatregelen. Van belang is dat huurder en verhuurder afspraken maken over bijvoorbeeld voor wiens rekening de te maken overige kosten van het nemen van de maatregelen komen en/of de overname door verhuurder van de door huurder geplaatste voorzieningen bij beëindiging van de huurovereenkomst. In dit verband is in onderdeel vii een vrijwaringsbepaling opgenomen. De gemeente kan niet aansprakelijk worden gesteld door derden in verband met de maatregelen en voorzieningen waarvoor op basis van deze verordening aan eigenaren of huurders een subsidie is verstrekt.

Artikel 10

De termijnen voor het indienen van de aanvraag en het nemen van een beslissing op de aanvraag zijn in dit artikel geregeld. Een afwijzende of toewijzende beslissing op de aanvraag danwel een beslissing tot niet-ontvankelijkverklaring wegens het niet binnen de termijn completeren van de aanvraag, is een beschikking waartegen op grond van de Algemene wet bestuursrecht bezwaar en beroep openstaat.

Artikel 11

Indien het jaarlijkse subsidieplafond is bereikt, is dat een reden om een aanvraag voor subsidie af te wijzen. Ook als niet aan de bepalingen van deze verordening of de voorwaarden voor de verstrekking van de subsidie wordt voldaan. Indien de mogelijkheid van de uitvoering van de maatregelen afhankelijk is van een bouwvergunning en deze laatste is of wordt niet verleend, is dit eveneens een reden om de aanvraag voor een subsidie af te wijzen. Een aanvrager mag geen onjuiste of onvolledige informatie geven als dit zou leiden tot een onjuiste beschikking. Verder wordt de aanvraag afgewezen als de aanvrager failliet is verklaard of aan hem surséance van betaling is verleend, dan wel een verzoek daartoe is neergelegd bij de rechtbank.

Artikel 12

In de beschikking tot subsidieverlening wordt de hoogte van de subsidie vermeld en de termijn waarbinnen de maatregelen moeten zijn uitgevoerd. Ook is er de mogelijkheid voor het College om nadere voorschriften en verplichtingen aan de beschikking tot subsidieverlening te verbinden.

Artikel 13

Nadat de maatregelen zijn getroffen, wordt de subsidie vastgesteld en uitbetaald. Hiertoe neemt het College opnieuw een besluit. Tegen dit besluit staat eveneens bezwaar en beroep open.

Artikel 14

Voor een en dezelfde maatregel moet een keuze worden gemaakt of een aanvraag wordt ingediend voor een subsidie of een lening. Een lening kan alleen door de eigenaar van de woonruimte worden aangevraagd op grond van de Verordening Duurzaamheidslening. Een subsidie kan zowel door een eigenaar als een huurder van zelfstandige woonruimte worden aangevraagd op grond van deze verordening.

Hoofdstuk 3 Hardheidsclausule en slotbepalingen

Artikel 15

Op deze verordening zijn de bepalingen van de Algemene Subsidieverordening van toepassing.

Artikel 16

Dit artikel bepaalt dat het College in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager kan afwijken van de bepalingen van deze verordening. Dit afwijken kan alleen maar ten gunste en nooit ten nadele van de betrokken aanvrager. Het gebruik maken van de hardheidsclausule moet beschouwd worden als een uitzondering en niet als een regel. Het College moet in verband met precedentwerking dan ook duidelijk aangeven waarom in een bepaalde situatie van de verordening wordt afgeweken.

Artikel 17

In dit artikel wordt aangegeven wanneer de onderliggende verordening in werking treedt.

Artikel 18

Dit artikel noemt de naam van de verordening.

Bijlage 1

In de bijlage wordt de hoogte van de toe te kennen subsidie vermeld. Tevens wordt de hoogte van het subsidieplafond aangegeven. Deze betreft een totaalbedrag van € 1.800.000,--. Verder worden de maatregelen opgesomd waarvoor een subsidie op basis van deze verordening kan worden toegekend. Er is op basis van deze verordening geen subsidie mogelijk voor zonnepanelen.