Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geertruidenberg

Verordening Paracommercie gemeente Geertruidenberg

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeertruidenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Paracommercie gemeente Geertruidenberg
CiteertitelVerordening Paracommercie gemeente Geertruidenberg
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147
  2. Drank- en Horecawet, artt. 4, 25a, 25b, 25c, 25d en 26

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2014Nieuwe regeling

19-12-2013

Gemeenteblad, nr. 7985

2013-12-19, nr. 12

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Paracommercie gemeente Geertruidenberg.

Nummer 12

 

De raad van de gemeente Geertruidenberg;

 

gelezen het voorstel van het college van 26 november 2013 ;

 

gelet op de artikelen 147 van de Gemeentewet en 4, 25a, 25b, 25c, 25d en 26 van de Drank- en Horecawet;

 

gezien het raadsvoorstel met bijgevoegde Verordening Paracommercie gemeente Geertruidenberg en Horecanota gemeente Geertruidenberg, onderdeel C: Drank en Horecawet;

 

overwegende de uitkomst van de discussieavond gehouden op 30 september 2013;

 

overwegende, dat de Inspraakverordening Geertruidenberg is toegepast;

 

besluit:

 

De raad besluit:

 

De Verordening Paracommercie gemeente Geertruidenberg vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze afdeling wordt verstaan onder:

  • -

    alcoholhoudende drank,

  • -

    horecabedrijf,

  • -

    horecalocaliteit,

  • -

    inrichting,

  • -

    paracommerciële rechtspersoon,

  • -

    sterke drank,

  • -

    slijtersbedrijf en

  • -

    zwak-alcoholhoudende drank,

dat wat daaronder wordt verstaan in de Drank- en Horecawet.

 

Artikel 2 Regulering paracommerciële rechtspersonen

  • 1.
    • paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sportieve aard verstrekken:

    • a.

      in geen geval alcoholhoudende drank voor leden en niet leden op:

    • I. maandag tot en met vrijdag voor 16.00 uur en na 0.00 uur;

    • II. zaterdag voor 13.00 uur en na 20.00 uur;

    • III. zondag voor 12.00 uur en na 20.00 uur.

  • 2.

    Overige paracommerciële rechtspersonen kunnen, onverminderd artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening Geertruidenberg 2013, alcoholhoudende drank uitsluitend verstrekken vanaf 12.00 uur tot uiterlijk 0.00 uur ten tijde van een activiteit die wordt uitgeoefend in verband met de statutaire doelen van de rechtspersoon;

  • 3.

    Een paracommercieel rechtspersoon verstrekt geen alcoholhoudende drank tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn, als dit zou leiden tot oneerlijke mededinging.

Artikel 3 Beperkingen voor horecabedrijven en slijtersbedrijven

  • 1.
    • Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank te verstrekken in een inrichting:

    • a.

      Waarin of in een onderdeel waarvan uitsluitend of in de hoofdzaak geringe etenswaren, zoals belegde broodjes, patates frites en snacks, worden verkocht;

    • b.

      Waarin onderwijs wordt gegeven;

    • c.

      Die of waarvan een onderdeel uitsluitend of in hoofdzaak in gebruik is bij jeugdorganisaties of – instellingen;

    • d.

      Die of waarvan een onderdeel uitsluitend of in hoofdzaak in gebruik is bij sportorganisaties of – instellingen;

    • e.

      Die of waarvan een onderdeel in gebruik is als wachtruimte voor passagiers van een openbaar vervoerbedrijf;

  • 2.

    De burgemeester kan in het belang van de handhaving van de openbare orde, de veiligheid, de zedelijkheid of de volksgezondheid aan een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet voorschriften verbinden en de vergunning beperken tot het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank.

Artikel 4 Ontheffing

  • 1.

    De burgemeester kan voor bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard op aanvraag ontheffing verlenen van het in artikel 2 en 3 gestelde verboden;

  • 2.

    De ontheffing kan onder beperkingen worden verleend en aan de ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.

Artikel 5 Overgangsbepaling

  • 1.

    Op het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening vervallen voor paracommerciële inrichtingen:

    • a.

      de voorschriften en beperkingen die tot dat tijdstip door het college van burgemeester en wethouders op grond van de Drank- en Horecawet zijn gesteld;

    • b.

      de ontheffingen die tot dat tijdstip door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester zijn verleend.

  • 2.

    Indien vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om een ontheffing of vergunning op grond van de Drank- en Horecawet is ingediend waarop nog niet is beslist, wordt daarop deze verordening toegepast.

  • 3.

    Op bezwaarschriften gericht tegen een besluit dat voor inwerkingtreding van deze verordening is genomen, wordt beslist met toepassing van deze verordening.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2014.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Paracommercie gemeente Geertruidenberg’

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van,

De raad van Geertruidenberg,

de griffier, de voorzitter,

 

drs. K.M.C. Millenaar-Rammelaere, drs. W. van Hees

HORECANOTA

GEMEENTE GEERTRUIDENBERG

 

Onderdeel C: Drank- en Horecawet

 

Zoals vastgesteld bij besluit van:

 

de raad van de gemeente Geertruidenberg,

 

dd. (19 december 2013), nr. (12)

 

1 INLEIDING

Op 1 januari 2013 is de nieuwe Drank- Horecawet (DHW) in werking getreden. De vernieuwde wet bevat belangrijke wijzigingen voor de gemeente. De wet is gewijzigd met het oog op het terugdringen van het alcoholgebruik onder jongeren en het voorkomen van alcohol gerelateerde verstoringen van de openbare orde. Daarnaast ter vermindering van de administratieve lasten voor de horecaondernemers en ter voorkoming van oneerlijke mededinging tegenover de reguliere horeca.

 

De nieuwe wet schrijft een aantal zaken voor die de gemeente moet regelen en een aantal zaken waar keuzes in moeten worden gemaakt.

 

2 BEVOEGDHEDEN

De vernieuwde DHW geeft gemeenten nieuwe bevoegdheden, taken en verantwoordelijkheden. Primair is de burgemeester aan zet. Daarnaast is er een belangrijke rol voor de gemeenteraad en het college. Het onderwerp raakt aan verschillende soorten beleid, o.m.: gezondheidsbeleid, alcohol(matiging) beleid, horecabeleid, handhavingsbeleid, openbare orde en veiligheid. De DHW leent zich voor een integrale benadering vanuit deze beleidsvelden.

 

In het kader van de wetswijziging wordt in deze nota ingegaan op de navolgende onderwerpen.

 

Regulering schenktijden paracommerciële horeca

De gemeente is verplicht om een verordening vast te stellen om de drankverstrekking binnen de paracommercie te reguleren. In de verordening bepaalt de gemeenteraad o.m. op welke dagen en tijdstippen het mogelijk is alcohol te verstrekken. Daarbij is onderscheid te maken naar de aard van de para commerciële rechtspersoon. Voor bijvoorbeeld sportverenigingen kunnen de regels anders zijn dan voor club- of buurthuizen.

 

Artikel 35 ontheffingen

De burgemeester kan voor bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijk aard ontheffing verlenen van het verbod om buiten de inrichting zwakalcoholhoudende drank te verstrekken. Behalve de wettelijke eisen wordt per aanvraag bekeken of het wenselijk is om een ontheffing te verlenen.

 

In de nieuwe DHW (art 35 DHW) zijn de leidinggevende genoemd onder wie de drankverstrekking plaatsvindt. elke leidinggevende dient in het bezit te zijn van een Verklaring Sociale Hygiëne.

 

Vergunningen paracommerciële horeca

De nieuwe DHW stelt dat de gemeente in haar verordening regels opneemt voor paracommerciële instellingen. Deze regels hebben betrekking op schenktijden en het voorkomen van oneerlijke concurrentie met de horeca, zoals activiteiten die niet met de paracommerciële activiteiten te maken hebben.

 

In de memorie van toelichting staat dat de regering er van uitgaat dat de gemeenten de belangrijke maatschappelijke functie van de verschillende para commerciële instellingen in acht zullen nemen en geen onnodige beperkingen zullen opleggen daar waar de mededinging niet in het geding is en er geen sprake is van onverantwoorde verstrekking van alcohol, met name aan jongeren. Deze regels kunnen een doorwerking hebben in de vergunning, doordat de vergunning deze regels overneemt of verwijst naar de verordening. Dit houdt in dat een aanpassing van de verordening gevolgen heeft voor het vergunningenbestand van de para commerciële instellingen.

 

3 UITVOERING

Vergunningsplicht

Voor het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse in een horecabedrijf, is een drank- en horecavergunning vereist op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet.

 

Ook voor het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse, al dan niet gepaard gaande met het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van zwak-alcoholhoudende en alcoholvrije drank voor gebruik elders dan ter plaatse of met het bedrijfsmatig verrichten van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen handelingen, is een drank- en horecavergunning vereist (slijtersbedrijf).

 

De geldigheidsduur

De drank- en horecavergunning kent geen vaste termijn waarvoor de vergunning geldt. De vergunning blijft geldig tot het moment dat er een wijziging plaatsvindt van één of meerdere van de op de vergunning vermelde gegevens.

 

Het betreft dan wijzigingen in:

de natuurlijke of rechtspersoon of -personen aan wie de vergunning is verleend;

de leidinggevenden;

de bedrijfsuitoefening tot welke de vergunning strekt;

de plaats waar de inrichting zich bevindt;

de situering en de oppervlakten van de horeca- of slijtlokaliteiten en terrassen;

voorschriften of beperkingen welke aan de vergunning zijn verbonden.

 

Wanneer deze wijzigingen niet binnen 30 dagen worden gemeld aan het college, kan dit leiden tot intrekking van de drank- en horecavergunning.

 

De eisen

De Drank- en Horecawet stelt feitelijk zes eisen ter verkrijging van een drank- en horecavergunning:

  • *

    het uitoefenen van een horeca- of slijtersbedrijf mag alleen plaatsvinden in een inrichting;

  • *

    de betreffende leidinggevenden van het horeca- of slijtersbedrijf moeten voldoen aan bepaalde zedelijkheids- en moraliteitseisen;

    • o

      zij mogen niet onder curatele staan;

    • o

      zij mogen niet uit de ouderlijke macht ontzet zijn;

    • o

      zij mogen niet uit de voogdij ontzet zijn;

    • o

      zij mogen niet in enig opzicht van slecht levensgedrag zijn;

    • o

      zij moeten de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt.

  • *

    de betreffende leidinggevenden van het horeca- of slijtersbedrijf moeten beschikken over voldoende kennis en inzicht met betrekking tot sociale hygiëne;

  • *

    de inrichting moet voldoen aan de wettelijke inrichtingseisen;

  • *

    er bestaat geen gevaar bestaan dat de beschikking mede gebruikt zal worden voor:

    • o

      het benutten van voordelen uit strafbare feiten

    • o

      het plegen van strafbare feiten

    • o

      Er bestaat voorts geen redelijk vermoeden dat ter verkrijging van de aangevraagde dan wel gegeven beschikking een strafbaar feit is gepleegd;

  • *

    er zijn geen andere gronden aanwezig om de vergunning te weigeren.

 

4 TOELICHTING VERORDENING

Als bijlage 1 is de Verordening Paracommercie gemeente Geertruidenberg opgenomen. Hieronder volgt een artikelsgewijze toelichting van de in deze verordening opgenomen bepalingen.

Algemeen

De nieuwe DHW stelt dat de gemeente in haar verordening regels opneemt voor paracommerciële instellingen. Deze regels hebben betrekking op schenktijden en het voorkomen van oneerlijke concurrentie met de horeca, zoals activiteiten die niet met de paracommerciële activiteiten te maken hebben. In de memorie van toelichting staat dat de regering er van uitgaat dat de gemeenten de belangrijke maatschappelijke functie van de verschillende para commerciële instellingen in acht zullen nemen en geen onnodige beperkingen zullen opleggen daar waar de mededinging niet in het geding is en er geen sprake is van onverantwoorde verstrekking van alcohol, met name aan jongeren.

 

Deze regels kunnen een doorwerking hebben in de vergunning, doordat de vergunning deze regels overneemt of verwijst naar de verordening. Dit houdt in dat een aanpassing van de verordening gevolgen heeft voor het vergunningenbestand van de para commerciële instellingen.

 

Begripsbepalingen

Bijeenkomsten van persoonlijke aard

Met ‘bijeenkomsten van persoonlijke aard’ wordt gedoeld op bijeenkomsten met een veelal feestelijk karakter, waarbij alcoholhoudende drank pleegt te worden genuttigd, die geen direct verband houden met de activiteiten van de betreffende rechtspersoon of de hoofddoelstelling. Deze hoofddoelstelling staat vermeld in de statuten van de rechtspersoon. Daarbij moet dan worden gedacht aan bruiloften, recepties bij jubilea, verjaardagsfeesten, barbecueavond, feestavond, koffietafels, condoleancebijeenkomsten, carnaval en dergelijke. Voor zover deze bijeenkomsten tevens een zakelijk karakter hebben die direct verband houden met de activiteiten van de instelling, zoals het afscheid van de voorzitter van de vereniging, vallen deze niet onder het bereik deze bepaling.

 

Oneerlijke mededinging

Of er sprake is van oneerlijke mededinging kan zowel kwantitatief als kwalitatief worden getoetst. Met andere woorden: bepalend is het aantal (kwantiteit) in de omgeving van de para commerciële instelling aanwezige horecabedrijven en de mate waarin deze over faciliteiten beschikken (kwaliteit) om aan de bestaande vraag naar horecadiensten (zaalruimte voor bijeenkomsten) te voldoen. Het handhaven van een redelijk voorzieningenniveau voor de consumenten speelt daarbij een rol.

 

Wanneer in de omgeving van de para commerciële instelling één of meer horecabedrijven aanwezig zijn, die aan de vraag naar zaalruimte voor het houden van bijeenkomsten kunnen voldoen, moet die para commerciële instelling al geacht kunnen worden para commercieel te (kunnen) handelen.

 

Bij de ‘kwalitatieve’ toets moet worden gelet op de doelgroepen en de beschikbare faciliteiten.

Wanneer een paracommerciële instelling, gelet op de beschikbare zaalruimte, niet in staat is om zich op de klantenkring van de horecabedrijven te richten of zich ook niet feitelijk daarop richt, is die paracommerciële instelling geen mogelijke concurrent. Persoonlijke voorkeuren van consumenten, bijvoorbeeld op grond van hun religieuze overtuiging in relatie tot die van horecaondernemers of het religieuze karakter van hun bedrijven, blijven echter buiten beschouwing.

 

De vraag of er sprake is van oneerlijke mededinging moet niet alleen worden beantwoord aan de hand van het reguliere aanbod in de desbetreffende woonkern. Ook gemeentegrenzen zijn niet bepalend voor de plaatselijke of regionale marktsituatie. De regionale omstandigheden moeten volgens rechtspraak worden bepaald in een straal van 10 à 15 kilometer rond de paracommerciële instelling.

 

artikel 2 Regulering paracommerciële rechtspersonen

De gemeente is verplicht om een verordening vast te stellen om de drankverstrekking binnen de para commercie te reguleren. In de verordening bepaalt de gemeenteraad o.m. op welke dagen en tijdstippen het mogelijk is alcohol te verstrekken. Daarbij is onderscheid te maken naar de aard van de para commerciële rechtspersoon. Voor bijvoorbeeld sportverenigingen kunnen de regels anders zijn dan voor club- of buurthuizen.

 

In Geertruidenberg wordt voor gedifferentieerde tot-schenktijden gekozen. Voor deze tot-schenktijden wordt onderscheid gemaakt tussen sportieve para commerciële instellingen en de overige para commerciële instellingen.

 

Sportieve instellingen 

De gemene deler van deze categorie is dat zij zich in hoofdzaak richten op het organiseren van activiteiten van sportieve aard. Ook binnen de categorie sportieve instellingen kan onderscheid worden gemaakt tussen individuele sporten en teamsporten aangezien er veel verschil zit in het plaatsvinden van de reguliere activiteiten bij de verschillende sportverenigingen.

 

Op deze manier wordt zoveel mogelijk voorkomen dat er alcohol wordt geschonken als er geen reguliere activiteiten plaatsvinden. Voor sportverenigingen wordt de tot-schenktijd daarom vastgesteld op basis van de hoofdactiviteiten van deze verenigingen.

 

Overige instellingen

De gemene deler van de restcategorie (dorpshuizen, culturele centra) is dat zij zich in hoofdzaak richten op het faciliteren van de sociale interactie. Deze instellingen hebben een abstractere hoofdfunctie dan de sportieve instellingen. Voor deze instellingen wordt er daarom voor gekozen om de schenktijden grotendeels gelijk te trekken met de reguliere horeca sluitingstijden.

 

Verschil openingstijden en schenktijden

Er dient een duidelijk verschil te worden gemaakt tussen de openingstijden en schenktijden van een paracommerciële instelling. In artikel 2 van de Drank- en Horecawetverordening worden de tijden geregeld waarop een para commerciële instelling alcoholhoudende drank mag schenken. In artikel 2:29 lid 4 van de Algemene Plaatselijke Verordening worden de openingstijden geregeld waarop een paracommerciële instelling geopend mag zijn. Deze openingstijden zijn ruimer dan de genoemde schenktijden in de verordening.

 

artikel 3 Beperkingen voor horecabedrijven en slijtersbedrijven

In artikel 3 is de beperking opgenomen voor het anders dan om niet verstrekken van sterke drank in bepaalde inrichtingen. De burgemeester heeft de bevoegdheid een ontheffing van het verbod te verlenen.

 

Een ontheffing voor het schenken van sterke drank wordt in ieder geval niet verleend in de volgende omstandigheden:

  • *

    de onderneming beschikt niet over een rechtsgeldige drank- en horecavergunning;

  • *

    er bestaat vrees voor verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid;

  • *

    er bestaat vrees voor nadelige beïnvloeding van het woon- en leefklimaat.

 

De burgemeester kan een ontheffing voor het schenken van sterke drank intrekken indien:

  • *

    niet langer wordt voldaan aan de in het tweede lid bedoelde voorschriften of beperkingen;

  • *

    zich feiten hebben voorgedaan die de vrees wettigen dat het van kracht blijven van de ontheffing gevaar zou opleveren voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid.

 

Slijterij

De activiteit bestaande uit het bedrijfsmatig en anders dan om niet aan particulieren verstrekken van sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse, al dan niet gepaard gaande met het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van zwakalcoholhoudende en alcoholvrije drank voor gebruik elders dan ter plaatse of met het bedrijfsmatig verrichten van bij AMvB aangewezen andere handelingen.

 

De openingstijden voor een slijterij zijn geregeld in de Winkeltijdenwet en zijn anders dan de openingstijden van horecabedrijven (geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening).

 

artikel 4 ontheffing

De burgemeester kan ontheffing verlenen van de schenktijden. De burgemeester zal beleidsmatig vastleggen op welke momenten een ontheffing wordt verleend. De ontheffing kan verleend worden voor bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard. De ontheffing wordt verleend bij bijvoorbeeld ledenfeesten, toernooien of andere clubactiviteiten die ook in de checklist (bijlage 3) staan vermeld.

 

 

Bijlage 1 Verordening Paracommercie gemeente Geertruidenberg

[niet bijgevoegd: zie hierboven] 

 

 

Bijlage 3 Checklist

 

Activiteiten die door een paracommerciële instelling mogen worden georganiseerd en waarbij tevens alcoholhoudende dranken mogen worden verstrekt:

 

Sportieve instellingen en recreatieve instellingen :

 

  • *

    openstelling kantine voor spelers, aanhang en supporters gedurende de toegestane schenktijden;

  • *

    clubkampioenschap;

  • *

    afscheidsfeest of jubileumfeest van het bestuur/een bestuurslid;

  • *

    feestavond voor vrijwilligers;

  • *

    jaarfeest of afsluiting seizoen;

  • *

    toernooi met afsluitend feest;

  • *

    overige strikt clubgerelateerde en incidentele feesten voor leden, zoals barbecuefeest of bingoavond;

  • *

    nieuwjaarsborrel (alleen voor leden).

 

Sociaal - culturele instellingen:

 

  • *

    bijeenkomsten/vergaderingen/feesten van en voor verenigingen en stichtingen

  • *

    die gebruik maken van het pand (dus alleen toegankelijk voor de leden);

  • *

    sociaal - culturele evenementen, waarbij dit evenement centraal staat (ook voor

  • *

    publiek toegankelijk);

  • *

    koningsdag - , sinterklaas- en kerstviering;

  • *

    jaarvergaderingen;

  • *

    nieuwjaarsborrel.

 

Educatieve instellingen:

 

  • *

    lessen/cursussen;

  • *

    afstudeerbijeenkomst/diploma- uitreiking;

  • *

    schoolfeesten voor leerlingen;

  • *

    ouderavond;

  • *

    laatste schooldagviering;

  • *

    sportdag voor leerlingen en leraren.

 

Instellingen van levensbeschouwelijke of godsdienstige aard:

 

  • *

    Alle activiteiten die te maken hebben met levensbeschouwelijke of godsdienstige zaken, zoals op de doelstelling betrekking hebbende bijeenkomsten, cursussen, kerstviering etc.