Artikel 1: Algemene bepalingen
- 1.
De raad voert met de burgemeester tenminste drie keer tijdens zijn
ambtsperiode een evaluatiegespreken stelt daarvoor een
commissie samen.
- 2.
Een herbenoeminggesprek kan voor een evaluatiegesprek in de plaats
komen.
- 3.
Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij
het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.
Artikel 2: Procedure en tijdschema
- 1.
De griffier agendeert en organiseert de evaluatiegesprekken, in
samenspraak met de voorzitter van de commissie.
- 2.
De commissie stemt, zo mogelijk, de planning van haar gesprekken af op
de planning van de gesprekken die de commissaris van de Koning met de
burgemeester heeft.
- 3.
De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris
van de Koning in de provincie Zuid Holland.
Artikel 3: Samenstelling commissie
- 1.
De raad kiest op voordracht van het fractievoorzittersoverleg een
commissie uit zijn midden om de evaluatiegesprekken te voeren.
- 2.
De commissie wordt samengesteld uit 3 á 5 leden van de raad,
plaatsvervangende leden worden niet benoemd. De plaatsvervangend
voorzitter van de raad is in ieder geval lid van de commissie.
- 3.
Bij ziekte of langdurige afwezigheid van een commissielid kiest de raad
een vervanger.
- 4.
De commissie laat zich bijstaan door de griffier.
- 5.
De commissie kan zich laten informeren door wethouder(s),
gemeentesecretaris, griffier en de leden van het
fractievoorzittersoverleg.
- 6.
De commissie wordt ontbonden op de dag waarop na de
gemeenteraadsverkiezingen een nieuwe gemeenteraad wordt
geïnstalleerd.
Artikel 4: Voorzitterschap van de commissie
- 1.
De commissie wordt voorgezeten door de plaatsvervangend voorzitter van
de raad.
- 2.
De voorzitter leidt het evaluatiegesprek.
- 3.
De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als
woordvoerder naar buiten.
- 4.
De commissie kan zich laten bijstaan door een externe
gespreksleider.
Artikel 5: Geheimhouding
- 1.
De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van
de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het
behandelde tijdens de evaluatiegesprekken.
- 2.
De voorzitter en de griffier zien erop toe dat aan het gestelde in het
vorige lid wordt voldaan.
- 3.
Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en
geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen
daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare
bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van de
wethouders, de secretaris en de leden van het fractievoorzittersoverleg.
Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg
met derden is uitgesloten.
- 4.
De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch
informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan
raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen,
behoudens het bepaalde in artikel 6, lid 1 en artikel 8, lid 4 en lid 5.
- 5.
De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid
verplicht, opheffen.
- 6.
De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de
geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, het
voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip
van de gesprekken.
- 7.
De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van
kracht.
- 8.
Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de
griffier, de wethouders, de secretaris en de leden van het
fractievoorzittersoverleg en een mogelijke externe gespreksleider.
Artikel 6: Voorbereiding van het evaluatiegesprek
- 1.
Leden van de commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor
zover van toepassing, het verslag van het voorgaande evaluatiegesprek in
te zien.
- 2.
De commissie bereidt zich voor op het gesprek door in een vergadering
voorafgaand aan het evaluatiegesprek aan de hand van de profielschets
waarop de burgemeester is benoemden de daarin vervatte
competenties, alsmede de actuele bestuurlijke situatie in de gemeente
bespreekpunten te formuleren die in het evaluatiegesprek met de
burgemeester aan de orde zullen komen.
- 3.
De burgemeester wordt ter voorbereiding van het gesprek eveneens in de
gelegenheid gesteld bespreekpunten en vragen te formuleren.
- 4.
Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de
commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke
uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en de
bespreekpunten.
- 5.
Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen, delen dit
tijdig mee aan de griffier.
- 6.
Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de griffier
voor een nieuwe afspraak.
Artikel 7: Het evaluatiegesprek
- 1.
De bijeenkomsten van de commissie en het evaluatiegesprek vinden plaats
in beslotenheid.
- 2.
Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de
burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de
geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.
- 3.
Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de
profielschets waarop de burgemeester is benoemd.
- 4.
De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken: de
burgemeester
- a.
als voorzitter van de raad en zijn rol in het
fractievoorzittersoverleg of overleg met de fractievoorzitters;
- b.
in het proces van dualisme;
- c.
als voorzitter van het college;
- d.
als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van
artikel 170 Gemeentewet;
- e.
die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name de
handhaving van de openbare orde en veiligheid;
- f.
en zijn contacten met de inwoners, organisaties en
bedrijven;
- g.
als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio,
provincie, rijk en Europa;
- h.
en zijn contacten met ambtenaren, met name de
gemeentesecretaris, de griffier en het management van de
gemeentelijke organisatie;
- i.
en zijn nevenfuncties en integriteit;
- j.
en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties.
- 5.
In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de
ontwikkelingen van de gemeente.
Artikel 8: Verslaglegging
- 1.
Door de griffier wordt een verslag van het evaluatiegesprek in
conceptvorm opgesteld en ter accordering aan de commissie
voorgelegd.
- 2.
Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van
de aanwezigen bij het gesprek en geeft een duidelijk en feitelijk beeld
van het besprokene.
- 3.
Na voorlopige vaststelling wordt het verslag ter fiattering voorgelegd
aan de burgemeester
- 4.
Nadat de burgemeester door middel van fiattering kenbaar heeft gemaakt
kennis te hebben genomen van het verslag, wordt deze door de commissie
vastgesteld.
- 5.
Indien de burgemeester een afwijkend oordeel heeft over de inhoud van
het verslag, kan hij een als zodanig gewaarmerkt aanhangsel aan het
verslag toe laten voegen.
- 6.
De leden van het fractievoorzittersoverleg worden gedurende twee weken
na de vaststelling van het verslag in de gelegenheid gesteld het verslag
in te zien bij de griffier.
- 7.
Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en
de commissaris van de Koning in de provincie Zuid Holland gestuurd.
Artikel 9: Archivering
- 1.
De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van
de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.
- 2.
Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door
de griffier vernietigd.
Artikel 10: Slotartikelen
Deze verordening treedt in werking op de dag waarop deze wordt vastgesteld.
Artikel 11: Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Evaluatiegesprek
burgemeester en raad.