Organisatie | Elburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Elburg |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Elburg |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | participatie, werk, bijstand |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2009 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 28-09-2009 Huis aan huis, 29-09-2009 | Onbekend |
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van
gelet op de verplichting tot cliëntenparticipatie op basis van artikel 47, van de Wet werk en bijstand en artikel 12, van de Wet investeren in jongeren;
vast te stellen de volgende Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Elburg.
Paragraaf 3 Samenstelling Adviesraad
Artikel 6 Organisaties die vertegenwoordigd zijn in de Adviesraad
In de Adviesraad hebben organisaties zitting die rechtstreeks of indirect belangen van klanten van de afdeling SBZ behartigen, professionele organisaties die diensten aan voornoemde klanten verlenen en overige organisaties die structureel immateriële of materiële hulp verlenen aan inwoners van de gemeente Elburg.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 28 september 2009
De griffier, De voorzitter,
Mr. Ir. M.C. Luiting-Kamminga. F.A. de Lange
Hierbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de begripsbepalingen uit de genoemde wetten.
Het verbeteren van de participatie van klanten was (en is) de voornaamste doelstelling van het instellen van de Adviesraad. De Adviesraad richt zich niet alleen op de bestrijding van armoede, maar houdt zich ook bezig met activering en uitstroom.
De Adviesraad adviseert als het college daar om verzoekt, maar tevens is de raad vrij om ongevraagd het college van advies te voorzien. In dit artikel is geregeld dat de Adviesraad zoveel mogelijk vóór de besluitvorming om advies gevraagd wordt. Ook mag de Adviesraad deskundigen raadplegen, contacten onderhouden met soortgelijke raden en werkgroepen instellen rond bepaalde onderwerpen. Ten aanzien van de WMO is de WMO-raad gesprekspartner voor de gemeente.
De mogelijk bestaat om een klankbordgroep in het leven te roepen, die als schakel functioneert tussen de individuele klant en afdeling SBZ.
Artikel 5 Individuele belangenbehartiging
Duidelijk is dat het niet gaat om individuele belangenbehartiging, maar om collectieve!
Artikel 6 Organisaties die vertegenwoordigd zijn in de Adviesraad
In de Adviesraad zijn momenteel het Maatschappelijke Dienstverlening Veluwe, het Gehandicaptenberaad, de PCOB, het Couragefonds, het CNV, de FNV en een drietal diaconieën – uit elke kern één – vertegenwoordigd. Het college bepaalt uiteindelijk welke instelling en vertegenwoordiger wordt toegelaten
Artikel 7 Personen die zitting hebben in de Adviesraad
Voldoende klantleden is een punt van zorg, maar gestreefd wordt naar zoveel mogelijk klantleden, juist om de cliëntenparticipatie te optimaliseren. Het college beslist uiteindelijk over de toelating.
Gekozen is voor voortzetting van de huidige, praktische oplossing, die verder voor zich spreekt.
Artikel 9 Beëindiging deelname aan Adviesraad
Er zijn enkele criteria geformuleerd die het aftreden regelen. Het derde lid is opgenomen op verzoek van de Adviesraad.
Artikel 10 Vergaderingen en werkwijze
De leden van de Adviesraad mogen zelfstandig vergaderingen beleggen, bijvoorbeeld als voorbereiding op de overlegvergadering. Zo kunnen de leden van de Adviesraad zich samen beraden over een in te nemen standpunt. De Adviesraad heeft een eigen dagelijks bestuur. Pas in de overlegvergadering en dus na het uitwisselen van argumenten zal de Adviesraad het advies richting het college formuleren.
Artikel 47 onder a WWB schrijft voor dat geregeld moet worden hoe het periodiek overleg met klanten of hun vertegenwoordigers geregeld moet worden. Ondermeer in dit artikel wordt daar invulling aangegeven. Per jaar worden tussen de 4 en 12 overlegvergaderingen gehouden met de Adviesraad die uit instellingen en uit klanten bestaat. De wethouder Sociale Zaken zit de overlegvergaderingen voor, terwijl een medewerker van de afdeling SBZ zorgt voor secretariële ondersteuning. Laatstgenoemde is tevens aanspreekpunt voor de leden van de Adviesraad.
Artikel 12 Agendering overlegvergadering
Artikel 47 onder b WWB zegt dat bij verordening geregeld moet worden hoe gespreksonderwerpen aangedragen kunnen worden voor een overleg. Artikel 12 wil daarin voorzien. Duidelijk zal zijn dat de Adviesraad volledige inbreng heeft bij het tot stand komen van de agenda.
Artikel 13 Openbaarheid vergaderingen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 14 Verstrekken van benodigde informatie
Artikel 47 onder c WWB schrijft voor dat klanten of hun vertegenwoordigers voorzien moeten worden van de benodigde informatie om adequaat deel te kunnen nemen aan het overleg. In artikel wordt dit gewaarborgd, hetgeen overigens ook nu al praktijk is.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
In de begroting kan worden aangegeven welke kosten de Adviesraad zelf denkt te maken. Het gaat dan om de kosten van deskundigheidsbevordering, het bezoeken van bepaalde themadagen, een potje voor ‘lief en leed’ in voorkomende gevallen en diverse onkosten (porto, kopieën etc…).
Artikel 17 Overige faciliteiten
De Adviesraad kan – in goed overleg – beschikken over vergaderruimte in het gemeentekantoor. De leden van de Adviesraad ontvangen een onkostenvergoeding per bijgewoonde overlegvergadering, conform een eerder genomen collegebesluit. Deze vergoeding wordt niet gekort op de bijstandsuitkering op grond van artikel 31 lid 2 onder k WWB. Er zijn gemeenten die klanten die zitting hebben in een Advies- of klantenraad volledige ontheffing van de arbeidsplicht verlenen, maar dat gaat wel erg ver. Wel is het goed om faciliteiten te bieden ter voorbereiding op de vergaderingen en voor de vergaderingen zelf. Zo wordt voorkomen dat een ‘lastig’ lid van de Adviesraad geregeld tijdens een overlegvergadering wordt opgeroepen voor een heronderzoek in het kader van de arbeidsinschakeling. Anderzijds kan een klant zich niet achter dit artikel verschuilen als er nog mogelijkheden voor arbeidsparticipatie zijn.
Deze slotartikelen spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.