Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pijnacker-Nootdorp

Verordening basisregistratie personen 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePijnacker-Nootdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening basisregistratie personen 2014
CiteertitelVerordening basisregistratie personen 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlage 1 bij de Verordening basisregistratie personen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening geeft uitvoering aan de artikelen 3.8  en 3.9  van de nieuwe Wet basisregistratie personen  die 06-01-2014 van kracht is geworden. Door de invoering van deze wet is de oude Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) en de daarop gebaseerde Verordening Basisregistraties Personen Pijnacker-Nootdorp van 31 maart 2011 komen te vervallen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet basisregistratie personen, hoofdstuk 3, paragraaf 2 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-02-201406-01-201401-01-2021nieuwe regeling

06-02-2014

Gemeenteblad, 12-02-2014

13INT08626 BVV13.0480

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening basisregistratie personen 2014

De raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gezien het voorstel van het college van 7 januari 2014;

gelet op het bepaalde in Hoofdstuk 3, paragraaf 2 van de Wet basisregistratie personen;

besluit:

vast te stellen de Verordening basisregistratie personen Pijnacker-Nootdorp 2014:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de Wet : de Wet basisregistratie personen (Wbrp);

  • b.

    basisregistratie : de basisregistratie personen als bedoeld in artikel 1.2 van de Wet;

  • c.

    derde : elk natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elk rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, nog met enige openbaar gezag is bekleed;

  • d.

    ingeschrevene : degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;

  • e.

    overheidsorgaan : een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld dan wel een ander persoon of college met enig openbaar gezag bekleed;

  • f.

    persoonslijst : het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid en 2.69, eerste lid van de Wet over één persoon in de basisregistratie;

  • g.

    het College : College van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente

  • 1.

    Het College verstrekt met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet, aan een overheidsorgaan dat een orgaan is van de gemeente al dan niet systematisch gegevens uit de basisregistratie voor zover verstrekking noodzakelijk is voor een goede vervulling van de taak van het desbetreffende orgaan.

  • 2.

    Gegevensverstrekking als bedoeld in het eerste lid vindt plaats met inachtneming van het gestelde in bijlage 1 behorende bij deze verordening.

  • 3.

    Het College is bevoegd indien noodzakelijk correcties, wijzigingen of aanvullingen in de in het tweede lid bedoelde bijlage 1 aan te brengen.

Artikel 3 Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Het College kan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 4 uit de basisregistratie gegevens van een in de gemeente ingeschrevene aan een derde verstrekken.

  • 2.

    Het College kan over een ingezetene van de gemeente gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 3.

    Gegevensverstrekking als bedoeld in het eerste lid vindt uitsluitend plaats voor zover verstrekking noodzakelijk is voor de behartiging van een gerechtvaardigd belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene zich daartegen niet verzetten.

  • 4.

    De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerd partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 4 Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang als bedoeld in artikel 3.9, tweede lid van de Wet worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze verordening.

  • 2.

    Als categorieën van derden die in het eerste lid genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2 van deze verordening.

  • 3.

    Het College is bevoegd indien noodzakelijk, correcties, wijzigingen en/of aanvullingen in de in het eerste en tweede lid genoemde bijlage 2 aan te brengen.

Artikel 5 Onvoorziene omstandigheden

In die gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het College.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt inwerking op de dag na die van publicatie en werkt terug tot en met 6 januari 2014.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening basisregistratie personen 2014.

Vastgesteld in de openbare vergadering van

de griffier, de voorzitter,

drs. S.G.W.M. Heerdink drs. F.H. Buddenberg

Toelichting algemeen

Deze verordening geeft uitvoering aan de artikelen 3.8 en 3.9 van de nieuwe Wet basisregistratie personen die op 6 januari 2014 van kracht is geworden. Door de invoering van deze wet is de oude Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA)en de daarop gebaseerde “Verordening Basisregistraties Personen Pijnacker-Nootdorp van 31 maart 2011 komen te vervallen.

De oude Wet GBA kende de mogelijkheid om regels te stellen over de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie over de ingezetenen van de eigen gemeente. Deze mogelijkheid is in de nieuwe wetgeving in stand gebleven. In deze verordening, gebaseerd op de nieuwe Wet basisregistratie personen, is aan deze mogelijkheid nadere invulling gegeven.

Het gaat hierbij met name om gegevensverstrekking uit de basisregistratie over de eigen inwoners aan organen van de eigen gemeente (artikel 3.8 van de Wet) en aan derden (artikel 3.9 van de Wet).

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

De begripsbepalingen als genoemd in artikel 1.1 van de Wet basisregistratie personen zijn onverkort van toepassing en werken door in deze verordening.

Artikel 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente

De basisregistratie personen maakt deel uit van het stelsel van basisregistraties. Dat betekent ook voor de gemeentelijke organen en afdelingen, indien persoonsgegevens nodig zijn, verplicht gebruik van de persoonsgegevens die in de basisregistratie opgeslagen zijn. Verplicht gebruik betekent echter niet, dat de gemeentelijke organen en afdelingen zondermeer recht hebben op verstrekking van alle geregistreerde persoonsgegevens. Slechts die gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede vervulling van de taak van de desbetreffende organen of afdelingen kunnen worden verstrekt.

De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een Ministerieel autorisatiebesluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet. Een autorisatiebesluit is het besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp over de systematische verstrekking van gegevens uit de (centrale) basisregistratie aan de gemeente in haar rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.

De nieuwe Wet wordt vooralsnog uitgevoerd met behulp van dezelfde systemen die onder de oude Wet GBA werden gebruikt. Daardoor kan er nog geen sprake zijn van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners, de gemeente beschikt immers nog over de persoonsgegevens van de eigen inwoners. Voor het gebruik van persoonsgegevens van niet-inwoners uit de basisregistratie dient de gemeente het autorisatiebesluit van de Minister in acht te nemen.

Artikelen 3 en 4 Verstrekkingen aan derden

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan een groot aantal derden reeds geregeld in de nieuwe wet. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeenteraad bevoegd om werkzaamheden met een voor de gemeente maatschappelijk belang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt. Gegevensverstrekking mag plaatsvinden aan nader te bepalen categorieën derden die de desbetreffende werkzaamheden uitvoeren. In bijlage 2 behorende bij de Verordening heeft de hier bedoelde aanwijzing plaatsgevonden.

Naast de mogelijkheid tot verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, als deze voorafgaande schriftelijke toestemming van degene van wie de gegevens worden gevraagd, heeft verkregen.

Artikel 5

Spreekt voor zich.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

Aan de verordening wordt terugwerkende kracht toegekend tot en met 6 januari 2014, te weten de datum waarop de Wet basisregistratie personen inwerking is getreden en de daarop gebaseerde gemeentelijke verordening van 2011 is komen te vervallen. Hiermee wordt aan de verstrekkingen gedaan in de periode tussen 6 januari 2014 en de inwerkingtreding van deze nieuwe verordening alsnog een adequate- en juridische grondslag geboden. Gelet op de korte invoeringstermijn (op 29 november 2013 is pas bekend geworden, dat de Wet op 6 januari 2014 inwerking treedt) is het noodzakelijk geworden de Verordening met terugwerkende kracht vast te stellen. Daarmee is de voortdurende goede uitvoering van bepaalde gemeentelijke taken gewaarborgd.

Bijlage 2 behorende bij de Verordening basisregistratie personen Pijnacker-Nootdorp 2013

Overzicht van derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente en aan wie het College gegevens uit de basisregistratie kan verstrekken.

Werkzaamheden

Categorieën derden

Voorwaarden

Uitvoering van taken op het gebied van de gezondheidszorg en/of maatschappelijke dienstverlening

Instellingen en organisaties t.b.v. - maatschappelijke dienstverlening - algemene gezondheidszorg - geestelijke gezondheidszorg - kinderopvang - (jeugd)welzijnswerk - ouderenzorg - gehandicaptenzorg - werkvoorziening - crematoria en begraafplaatsen - bibliotheek - onderwijsinstellingen - Ouderenorganisaties - patiëntenverenigingen - reclassering/verslaafdenzorg - vluchtelingenwerk - thuiszorgorganisaties

Gegevensverstrekking vindt uitsluitend plaats ten behoeve van de uitvoering van de aan deze instellingen en organisaties opgedragen taken dan wel de bijhouding van de (leden)administratie. Het bepaalde in artikel 3.21 van de Wet *) is onverkort van toepassing

Uitvoering van werkzaamheden op het gebied van sport- en cultuur

De in de gemeente gevestigde sport- en cultuurverenigingen en instellingen;

Gegevensverstrekking vindt uitsluitend plaats ten behoeve van het voeren van de ledenadministratie. Het bepaalde in artikel 3.21 van de Wet *) is onverkort van toepassing.

Uitvoering van werkzaamheden op het gebied van sport- en cultuur

Sportservice Zuid- Holland

Gegevensverstrekking vindt uitsluitend plaats ten behoeve van het verstrekken van een bijdrage uit het Jeugdsport- en cultuurfonds Pijnacker- Nootdorp als bedoeld in artikel 19 van de Richtlijnen bijzondere bijstand. Het bepaalde in artikel 3.21 van de Wet *) is onverkort van toepassing.

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte, handhavend optreden en het voorkomen en/of bestrijden van illegale bewoning, niet toegestane onderhuur, medeverhuur en overlastsituaties

Woningbouwverenigingen en woningcorporaties.

Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan de gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, onderdeel a, onder 1 t/m 7 en 9 van de Wet **)

Werkzaamheden

Categorieën derden

Voorwaarden

Uitvoeren van gerechtelijke werkzaamheden

Een derde die uit hoofde van ambt of beroep gewoonlijk met juridische en/of gerechtelijke werkzaamheden is belast

De werkzaamheden geschieden in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift. Het bepaalde in artikel 3.21 van de Wet *) is onverkort van toepassing.

Honoreren van aanspraken op al dan niet op termijn opvorderbare gelden, effecten of goederen op de instellingen of een verzekeraar

Banken, effecteninstellingen, verzekeraars en beleggingsinstellingen als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht, die zijn ingeschreven in het in artikel 1:07 van die wet bedoelde register

Alleen de algemene gegevens: geslachtsnaam, voornamen, geboortedatum en plaats, datum overlijden,, het adres en een eventule datum van vertrek uit Nederland worden verstrekt.

Uitvoering van taken als bedoeld in artikel 21b, tweede lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning

Steunpunt huiselijk geweld als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning, niet zijnde een overheidsorgaan.

Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan de gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, onderdeel a, onder 1 t/m 7 en 9 van de Wet **)

*) Artikel 3.21 Wet basisregistratie personen:

  • 1.

    Indien op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, worden geen gegevens van de persoonslijst verstrekt op grond van:

    • a.

      de artikelen 3.3 en3.6, voor zover de beperking van de verstrekking van toepassing is;

    • b.

      artikel 3.9.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid verstrekt het college van burgemeester en wethouders gegevens op grond van artikel 3.6, eerste lid, onderdelen a en c, indien de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 3.

    Het college maakt een beschikking, waarmee het toepassing geeft aan het tweede lid, terstond bekend aan de betrokkene. Het geeft geen uitvoering aan de beschikking binnen een bij die beschikking gestelde termijn.

  • 4.

    Artikel 2.55, vierde en vijfde lid, is van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    Het college neemt passende maatregelen om ten minste eens per jaar aan de ingezetenen het recht, bedoeld in het eerste lid, bekend te maken. De bekendmaking vindt plaats via één of meer dag-, nieuws-, of huis-aan-huisbladen of op een andere geschikte wijze.

**) Artikel 2.7 van de Wet

  • 1.

    In de basisregistratie worden over de ingeschrevene uitsluitend de volgende gegevens opgenomen:

    • a.

      algemene gegevens:

      • gegevens over de burgerlijke staat waar het betreft de naam, de geboorte, het geslacht, de ouders, het huwelijk, dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerder geregistreerde partnerschappen, de echtgenoot dan wel geregistreerd partner en eerdere echtgenoten of geregistreerde partners, de kinderen en het overlijden;

      • gegevens over curatele;

      • gegevens over het gezag dat over de minderjarige wordt uitgeoefend;

      • gegevens over de nationaliteit, met dien verstande dat geen gegevens over een vreemde nationaliteit naast gegevens over het Nederlanderschap worden opgenomen;

      • gegevens in verband met het verblijfsrecht van de vreemdeling;

      • gegevens over de bijhoudingsgemeente en het adres in die gemeente, alsmede over het verblijf in Nederland en het vorige verblijf buiten Nederland en over het vertrek uit Nederland en het volgende verblijf buiten Nederland;

      • gegevens over het burgerservicenummer van de ingeschrevene;

      • gegevens over de burgerservicenummers van de ouders, de echtgenoot, de eerdere echtgenoten, de geregistreerde partner, de eerdere geregistreerde partners en de kinderen;

      • gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de eerdere echtgenoot, de geregistreerde partner of de eerdere geregistreerde partner;

      • 10°

        gegevens, noodzakelijk in verband met de uitvoering van de Kieswet;

      • 11°

        gegevens, noodzakelijk in verband met de uitvoering van de Paspoortwet.