Organisatie | Midden-Delfland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening gemeentelijke monumenten Midden-Delfland 2014 |
Citeertitel | Subsidieverordening gemeentelijke monumenten Midden-Delfland 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Regeling vervangt Subsidieverordening gemeentelijke monumenten 2008
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-02-2014 | 20-03-2015 | Nieuwe regeling | 28-01-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 2014 | 2014-01-07 |
De raad van de gemeente Midden-Delfland;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 23 december 2013, nr. 2014-01-07;
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en de Monumentenverordening Midden-Delfland 2008;
Vast te stellen de Subsidieverordening gemeentelijke monumenten Midden-Delfland 2014.
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder;
Hoofdstuk 3 Subsidietoekenning
Artikel 6 subsidiabele werkzaamheden en voorzieningen
Aan de eigenaar van een beschermd gemeentelijk monument kan een subsidie in de kosten van de instandhouding van monumentale waarden worden verstrekt, met dien verstande dat kosten uitsluitend subsidiabel zijn voor zover de werkzaamheden en voorzieningen:
Onder de in artikel 6 bedoelde kosten van subsidiabele werkzaamheden en voorzieningen worden begrepen de geraamde en namens het college goedgekeurde bedragen, inclusief btw van:
Het subsidiebedrag wordt verminderd als de kosten voor de werkzaamheden en voorzieningen gedeeltelijk worden gedekt door een verzekering. In dat geval worden de totale kosten voor subsidiabele werkzaamheden en voorzieningen vermindert met het deel van de teruggave door de verzekering dat toerekenbaar is aan subsidiabele werkzaamheden en voorzieningen;
Artikel 11 aanvullende gegevens
Als de aanvraag niet volledig is of de verstrekt gegevens niet voldoende duidelijk om de aanvraag in behandeling te kunnen nemen, stuurt het college binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag een schriftelijk verzoek aan de aanvrager om de gegevens binnen een redelijke termijn aan te vullen en / of te verduidelijken;
Het college kan in afwijking van lid 1 de beslissing op de aanvraag voor subsidie aanhouden totdat de omgevingsvergunning onherroepelijk is, indien het college verwacht dat belanghebbenden bezwaar zullen maken of beroep zullen instellen tegen het besluit om omgevingsvergunning te verlenen voor de werkzaamheden aan het monument.
Hoofdstuk 5 Verplichtingen aanvrager
De subsidieverzoeker stelt het college zo spoedig mogelijk in kennis van feiten en omstandigheden die leiden tot hogere subsidiabele kosten dan van tevoren zijn geraamd als de subsidieverzoeker voornemens is om een verzoek in te dienen voor vermeerdering van het verleende subsidiebedrag, zoals genoemd in artikel 13;
Hoofdstuk 7 Overgangs- en slotbepalingen
In bijzondere gevallen kan het college, in het belang van de instandhouding van een beschermd gemeentelijk monument, afwijken van de bepalingen van deze verordening, nadat de commissie welstand en erfgoed is gehoord.
Aanvragen ingediend voor de in werking treding van deze verordening worden afgehandeld met inachtneming van de voorwaarden van de Subsidieverordening gemeentelijke monumenten Midden-Delfland 2008.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 28 januari 2014.
Arjan de Vos, griffier
Arnoud Rodenburg, voorzitter
De gemeente Midden-Delfland vindt het belangrijk dat de gemeentelijke monumenten in stand worden gehouden. De beste manier om dit te bereiken is het plegen van regelmatig onderhoud door de eigenaren. Bij dit onderhoud kan er sprake zijn van extra kosten die samenhangen met de verplichting om bij de uitvoering van de werkzaamheden rekening te houden met de monumentale waarden.
De gemeente Midden-Delfland wil stimuleren dat eigenaren van gemeentelijke monumenten regelmatig onderhoud plegen aan hun monument, het liefst via een vooropgesteld meerjarenplan. Daarnaast wil de gemeente de eigenaren van gemeentelijke tegemoet komen in de meerkosten als gevolg van de monumentale status. Daarom verstrekt de gemeente Midden-Delfland subsidie voor het onderhoud en herstel van gemeentelijke monumenten.
De regeling is vooral bedoeld voor de buitenkant en wel voor het op sobere en doelmatige wijze wind- en waterdicht houden van het monument. Om in aanmerking te komen voor een onderhoudsbijdrage moet het monument in een goede bouwkundige staat verkeren.
Het mag niet zo zijn dat bewust onderhoud achterwege wordt gelaten door eigenaren om na verloop van tijd in aanmerking te kunnen komen voor een (hogere) restauratiebijdrage.
In dit deel wordt de Subsidieverordening gemeentelijke monumenten Midden-Delfland 2009 waar nodig per artikel nader toegelicht.
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Lid h. schriftelijk: deze definitie maakt het mogelijk voor aanvragers om te kiezen tussen een aanvraag per post, per fax of per e-mail. Voor het tijdig kunnen registreren en verwerken van aanvragen per e-mail is het noodzakelijk dat deze e-mails worden gestuurd naar het algemene
e-mailadres van de gemeente en niet naar individuele e-mailadressen van medewerkers.
Lid i. subsidie: de definitie voor subsidie is aangegeven in de Algemene wet bestuursrecht (artikel 4:21). In deze definitie heeft de wetgever uitdrukkelijk gekozen voor ‘de aanspraak op financiële middelen voor bepaalde activiteiten’. Dit houdt in dat zogenaamde verkapte subsidies, zoals het verstrekken van goederen en diensten in natura (bijv. kopieerfaciliteiten, gratis gebouw e.d.) niet vallen onder het begrip subsidie. Deze definitie wordt ook gehanteerd in de algemene subsidieverordening van de gemeente Midden-Delfland.
Deze verordening is alleen van toepassing op gemeentelijke subsidies voor onderhoud en herstel aan gemeentelijke monumenten in Midden-Delfland.
Artikel 3 Uitvoering verordening
Het uitgangspunt is dat de raad de kaders stelt voor het subsidiebeleid. Deze kaders zijn verwoord in deze verordening. De uitvoering binnen deze kaders is een zaak voor het college. Dit is overeenkomstig de lijn van het dualisme. Deze bepaling is ook opgenomen in de algemene subsidieverordening van de gemeente Midden-Delfland.
De raad kan jaarlijks een subsidieplafond vaststellen. Het college bepaalt hoe het beschikbare budget wordt verdeeld.
Het college is bevoegd om subsidie te verlenen voor gemeentelijke monumenten, maar is gebonden aan de hoogte van het budget dat door de raad beschikbaar is gesteld.
Hoofdstuk 3 Subsidietoekenning
Artikel 6 subsidiabele werkzaamheden en voorzieningen
In dit artikel wordt onder lid 1 beschreven welke werkzaamheden en voorzieningen subsidiabel zijn. Gelet op de doelstelling van deze verordening gaat het om werkzaamheden en voorzieningen die zijn gericht op het opheffen of voorkomen van technische gebreken aan het monument.
Ten overvloede merken wij op dat de volgende werkzaamheden en voorzieningen niet subsidiabel zijn:
Gelet op de beperkte middelen die beschikbaar zijn voor de uitvoering van deze verordening, worden de subsidiabele kosten beperkt tot de kosten van de aanneemsom en enkele onderzoeken die nodig kunnen zijn voor een goede uitvoering van het onderhoud en / of herstel.
Er wordt op grond van lid 2 slechts een maal per zes jaar subsidie toegekend. De achterliggende gedachte is het onderhoud aan een gebouwd monument cyclisch is en dat het onderhoud aan maar een keer per cyclus plaats vindt. De verordening sluit op dit punt aan bij de regeling van de rijksdienst voor cultureel erfgoed, die een cyclus van zes jaar hanteert.
In het lid wordt gesproken van een monument. In sommige gevallen is een ensemble van gebouwen aangewezen als één monument. Voorbeelden van dergelijke ensembles zijn historische boerderijen en een kerk met een dienstwoning. In het kader van deze verordening en dit lid worden in die gevallen de afzonderlijke monumentwaarde gebouwen gezien als afzonderlijke monumenten.
Artikel 10 uitsluiting van subsidietoekenning
Deze verordening is vooral bedoeld om particuliere eigenaren te stimuleren hun gemeentelijk monument goed te onderhouden. De beschikbare gelden zijn beperkt. Om die reden vinden wij het ongewenst dat wijzelf of andere overheden gebruik kunnen maken van deze kosten, waardoor er minder gelden beschikbaar blijven voor particulieren.
In sommige gevallen maakt het onderhoud en / of herstel deel uit van een pakket van werkzaamheden aan een monument, waarvoor een omgevingsvergunning nodig is. De besluitvorming over deze omgevingsvergunning kan gevolgen hebben voor de uitvoering van de werkzaamheden en voor de subsidiabele kosten. Dit kan een reden zijn om een beslissing over de aanvraag voor subsidie aan te houden.
In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden twee gronden genoemd voor het weigeren van subsidie. Volledigheidshalve worden deze artikelen aangehaald in deze verordening. Artikel 4:25 Awb gaat over aanvragen voor subsidie die leiden tot het overschrijden van het subsidieplafond. Artikel 4:35 noemt meerdere omstandigheden, waaronder het aanleveren van onjuiste informatie en gegevens door de aanvrager.
Artikel 15 Verzoek om vermeerdering van het verleende subsidiebedrag
Tijdens de uitvoering van onderhoud kunnen onverwacht gebreken aan het licht komen. Om die reden maakt deze verordening het mogelijk dat eigenaren kunnen vragen om een vermeerdering van het subsidiebedrag. Voor een goede uitvoering van deze verordening, wordt hieraan wel de voorwaarde gesteld dat de eigenaar tijdig met de subsidieverlener in overleg treedt.