Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling subsidie Herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2014 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling subsidie Herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2014 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | bedrijventerrein, herstructureren, bedrijfspanden, infrastructuur |
deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2017.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-02-2016 | 01-01-2017 | art. 1, art. 3, art. 9, art. 10, art. 13, art. 15, art. 17, art. 24. | 16-02-2016 Provinciaal blad, 2016, 21 | 764443-764867 | |
30-01-2015 | 24-02-2016 | art. 1, art. 9, art. 10, art. 11, art. 13, art. 15, Bijlage vervalt. | 27-01-2015 Provinciaal blad, 2015, 8 | 534988-535013 | |
20-02-2014 | 30-01-2015 | nieuwe regeling | 11-02-2014 Provinciaal blad, 2014, 13 | 308549-309109 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Op deze regeling is titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing.
Subsidie kan worden verstrekt voor de herstructurering van bestaande bedrijventerreinen in Noord-Holland in de vorm van fysieke maatregelen of procesmaatregelen.
Subsidie wordt verstrekt aan gemeenten en aan openbare lichamen die zijn ingesteld op grond van hoofdstuk I, II of IV van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Bij subsidies van minder dan € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf.
Gedeputeerde staten stellen voor fysieke maatregelen en voor procesmaatregelen jaarlijks een afzonderlijk subsidieplafond vast.
Hoofdstuk 2 Fysieke maatregelen
Subsidie kan worden verleend voor de verstrekking van één of meer subsidies door de subsidieontvanger aan natuurlijke personen en privaatrechtelijke rechtspersonen, uitsluitend voor fysieke maatregelen ten behoeve van de verbetering van het aanzicht van bedrijfspanden of voor duurzaamheidsmaatregelen voor bedrijfspanden. Deze maatregelen moeten plaatsvinden op een bedrijventerrein dat is opgenomen in de A-B-C-D lijsten
Indien toepassing van de leden 1 en 2 naar het oordeel van gedeputeerde staten zou leiden tot het overtreden van het verbod op het geven van staatsteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt het subsidiebedrag in afwijking van het eerste lid zodanig vastgesteld dat het totaal van alle subsidies voor de activiteiten niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de Verordening (EU) nr. 1407/2013 van 18 december 2013 (de-minimissteun) verstrekt mag worden.
Indien de subsidieontvanger voor dezelfde activiteit bijdragen of subsidie van derden ontvangt, wordt de subsidie zodanig berekend dat het totale bedrag niet meer bedraagt dan 100 % van de kosten van de activiteit.
Subsidie kan worden verstrekt voor de inzet van externe kennis en ervaring bij het uitvoeren van procesmaatregelen op een bedrijventerrein dat is opgenomen in de A-B-C-D lijsten voor de begeleiding bij de uitvoering van fysieke maatregelen, die gesubsidieerd zijn op grond van hoofdstuk 2 van deze regeling.
Haarlem, 11 februari 2014.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.
De volgende activiteiten komen niet voor subsidie in aanmerking:
Deze subsidieregeling heeft tot doel om projecten te stimuleren die voorzien in het herstructureren van verouderde bedrijventerreinen in Noord-Holland waardoor verrommeling wordt tegengegaan en het vestigingsklimaat voor bedrijven wordt verbeterd. Bij een herinrichting of herstructurering wijzigt het ontwerp of profiel. Bijvoorbeeld de aanleg van parkeerplaatsen of het verwijderen van een groenstrook om een fietspad aan te leggen.
Deze regeling geeft de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor het nemen van fysieke maatregelen op bedrijventerreinen. De veroudering op bedrijventerreinen kan worden aangepakt met drie typen maatregelen waarvoor gemeenten subsidie kunnen aanvragen:
Herstructurering van de openbare ruimte: Met subsidie kunnen gemeenten bijvoorbeeld de bereikbaarheid en veiligheid van een terrein verbeteren. Het gaat hier om activiteiten die plaatsvinden in de openbare ruimte van een bedrijventerrein, zoals infrastructurele ingrepen om een bedrijventerrein op te knappen.
Aanzicht bedrijfspanden: Het aanzicht van bedrijfspanden is vaak beeldbepalend voor het gehele terrein. Daarom kunnen gemeenten ook subsidie aanvragen voor het duurzaam verbeteren van het aanzicht van bedrijfspanden. Dit kan bijvoorbeeld door instellen van een gevelrenovatie- of beeldkwaliteitsfonds welke ondernemers in staat stelt investeringen te doen in het aanzicht van hun pand. De ingreep zorgt voor een beter aanzicht van de gevel en bijvoorbeeld voor afscherming van opslag aan de voorzijde of een groenafscherming van de zichtbare achterkanten.
Met het onderdeel Procesmaatregelen wordt beoogd het proces van daadwerkelijke herstructurering te versnellen. Met het inhuren van externe begeleiding bij de herstructurering kan een stevige impuls gegeven worden aan gemeenten die nog in de planfase van een project zitten. Naast begeleiding bij herstructurering is het ook mogelijk om procesmaatregelen te nemen voor het opzetten van parkmanagement of het nemen van duurzaamheidsmaatregelen.
Met aanzicht bedrijfspand wordt de gevel en het vooraanzicht van een bedrijfspand bedoeld. De activiteit moet een op duurzame wijze toegepaste verbetering van het aanzicht van het bedrijfspand betreffen. Het mag niet gaan om regulier onderhoud.
Voor regulier en achterstallig onderhoud op bedrijventerreinen wordt geen subsidie verleend. Activiteiten zoals het vervangen van de riolering, het verwijderen van asbest en grondsanering, schilderwerk, vervanging en activiteiten ter uitvoering van wettelijke taken zoals de versterking van waterkeringen, zijn niet subsidiabel.
Hieronder vallen in elk geval de volgende kosten:
Hiermee wordt de inzet van eigen uren van de aanvrager bedoeld. Alleen de kosten voor extern personeel zijn subsidiabel.
De ABCD lijsten geven de indicatie van urgentie. Projecten op de A-lijst krijgen 10 punten, projecten op de B-lijst 7, projecten op de C-lijst 4 en op de D-lijst 1 punt.
Ad b effect van de ingreep ten opzichte van de investering
Bij de beoordeling van dit criterium wordt gekeken naar de invulling van de onderstaande elementen in het projectplan ten opzichte van de gevraagde subsidie. Uitgangspunt daarbij is hoe meer elementen onderdeel uitmaken van het projectplan hoe hoger de score, maar tegelijk gaat het om de invulling van het element ten opzichte van de potentiële mogelijkheden:
Investeringen in duurzaamheidsmaatregelen zoals het realiseren van voorzieningen op de gebieden energie, water, grondstoffen, afval, nutsvoorzieningen, gebouwen, verkeer en vervoer, ruimtelijke inrichting, ruimtelijke kwaliteit of parkmanagement, die leiden tot een lagere milieubelasting en zorgvuldig ruimtegebruik op een bestaand bedrijventerrein.
Ad c de uitvoeringsperiode van het project worden als volgt bepaald:
·Aan de hand van de in projectplanning wordt dit criterium beoordeeld, hoe langer de uitvoeringsperiode hoe lager de score voor dit criterium.
Het project is gestart, wanneer de uitvoering van de fysieke maatregelen gegund is.
Ad a de urgentie van de herstructurering. De ABCD lijsten geven de indicatie van urgentie. Projecten in de A-lijst krijgen 10 punten, projecten in de B-lijst 7, projecten in de C-lijst 4 en in de D-lijst 1 punt.
Ad b de bijdrage van de onderzoeksresultaten of het procesmanagement aan een versnelde uitvoering van de herstructurering. De waarde wordt als volgt bepaald:
Ad c de mate waarin de elementen ruimtewinst en duurzaamheid zijn meegenomen. De waarde wordt bepaald aan de hand van de te behalen ruimtewinst en de te realiseren duurzaamheid.