Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Elburg

VERORDENING BEHEERSCOMMISSIE MUZIEKONDERWIJS

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieElburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVERORDENING BEHEERSCOMMISSIE MUZIEKONDERWIJS
CiteertitelVerordening Beheerscommissie Muziekonderwijs
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbeheerscommissie, muziekonderwijs

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 83, 85, 165

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-03-200401-12-2017Nieuwe regeling

03-02-2004

Huis aan huis Elburg, 02-03-2004

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING BEHEERSCOMMISSIE MUZIEKONDERWIJS

Burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg,

Overwegende,

Dat de vigerende beheersverordening muziekonderwijs 2002 op enkele punten dient te worden aangepast aan het dualisme;

Dat het daarbij gaat om de aanpassing van artikel 13 die in overeenstemming gebracht moet worden met art. 85 van de Gemeentewet;

Dat in verband met het dualisme de beheerscommissie dient te worden ingesteld door het college en niet door de raad, aangezien het taken en bevoegdheden van het college betreft;

Gelet op de Gemeentewet, in het bijzonder de artikelen 83, 85 en 165 en afdeling 10.2.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

Gezien het collegevoorstel d.d. 30 maart 2004

Besluit vast te stellen de: VERORDENING BEHEERSCOMMISSIE MUZIEKONDERWIJS

Artikel 1 Begripsomschrijvingen en reikwijdte van de verordening

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      muziekschool: de door de raad van de gemeente Elburg ingestelde Gemeentelijke Muziekschool Elburg,

    • b.

      college: het college van burgemeester en wethouders,

    • c.

      beheerscommissie: de door het college benoemde leden die tezamen de gemeentelijke muziekschool beheren,

    • d.

      accommodatie: de door het college ter beschikking gestelde huisvesting ten behoeve van het geven van muzieklessen,

    • e.

      muziekinstrumenten: de door het college ter beschikking gestelde muziekinstrumenten ten behoeve van het geven van muzieklessen,

    • f.

      leerling: de door de beheerscommissie toegelaten persoon die muziekles ontvangt,

    • g.

      muziekles: de door de beheerscommissie vastgestelde individuele lessen van 20 à 30 minuten per week of de groepslessen algemene muzikale vorming,

    • h.

      docent: degene die door de beheerscommissie is toegelaten tot het geven van de volgens het rooster vastgestelde lessen,

    • i.

      commissie Maatschappelijke Zaken: de commissie die de gemeenteraad adviseert over welzijnstaken, sport, sociale zaken en onderwijs.

  • 2.

    De bepalingen in de verordening zijn van toepassing op het beheer van de gemeentelijke muziekschool door de daartoe benoemde commissie.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    Er is een commissie die tot taak heeft het beheren van de Gemeentelijke Muziekschool Elburg.

  • 2.

    De commissie bevordert het muziekonderwijs in de gemeente Elburg en ziet toe op de kwaliteit van het muziekonderwijs.

  • 3.

    De commissie behartigt de belangen van leerlingen en docenten.

  • 4.

    De commissie adviseert gevraagd en ongevraagd het college over alle onderwerpen als in de vorige leden vermeld en over alle onderwerpen die de uitvoering van het gemeentelijke beleid op het gebied van het muziekonderwijs betreffen.

Artikel 3 Beheer

  • Het beheer van de in artikel 1 lid 1a bedoelde muziekschool omvat in ieder geval:

    • 1.

      het stellen van gebruiksregels voor de accommodatie en de muziekinstrumenten die door of namens het college voor het geven van muziekonderwijs beschikbaar zijn gesteld,

    • 2.

      het opstellen van een rooster voor het gebruik van de onder artikel 1 lid 1d bedoelde accommodatie,

    • 3.

      het regelen van de voorwaarden waaronder muziekdocenten gebruik mogen maken van de accommodatie,

    • 4.

      het stellen van eisen omtrent de toelating van leerlingen tot de diverse vormen van muziekonderwijs,

    • 5.

      het regelen van de wijze waarop en de voorwaarden waaronder de werving van leerlingen en de docenten zal geschieden,

    • 6.

      het nemen van beslissingen omtrent de toelating van leerlingen en docenten, zulks met inachtneming van de onder artikel 3 lid 3 en 4 gestelde regels,

    • 7.

      het stellen van regels ten aanzien van de leerlingenadministratie,

    • 8.

      het stellen van regels en het treffen van voorzieningen om de continuïteit van het muziekonderwijs te garanderen,

    • 9.

      het doen van aanbevelingen aan het college over het onderhoud en de inrichting van de accommodatie,

    • 10.

      het doen van aanbevelingen aan het college over de hoogte van de lesgelden.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    De commissie telt 5 leden en bestaat uit:

    • a.

      één lid door of namens het college aangewezen,

    • b.

      één vertegenwoordiger van de gezamenlijke ouders van de kinderen die muziekonderwijs ontvangen,

    • c.

      één vertegenwoordiger uit de plaatselijke zang- en muziekverenigingen,

    • d.

      één vertegenwoordiger uit het onderwijs en/of deskundige op het gebied van het muziekonderwijs die niet behoort tot de onder b bedoelde categorie,

    • e.

      één vertegenwoordiger van de gezamenlijke docenten die muziekonderwijs geven.

  • 2.

    Voor de leden als genoemd in artikel 4, lid 1, sub a tot en met c wordt bovendien bestuurlijke, onderwijskundige of muzikale ervaring/deskundigheid geëist.

  • 3.

    Aan de commissie wordt een door het college aangestelde gemeenteambtenaar toegevoegd als ambtelijk secretaris. Tot de functie van genoemde ambtenaar behoren de muziekschooltaken.

  • 4.

    De commissie wijst één van de leden genoemd in lid 1 aan als voorzitter en als plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 5 Benoeming

  • 1.

    Het lid als genoemd in artikel 4, lid 1, sub a wordt benoemd door het college.

  • 2.

    De leden als genoemd in artikel 4, lid 1, sub b en c worden benoemd door het college, na overleg met de in dit lid genoemde belangengroepen.

  • 3.

    Het lid als genoemd in artikel 4, lid 1, sub d wordt benoemd door het college op voordracht van de commissie.

  • 4.

    Het lid als genoemd in art. 4, lid 1, sub e wordt benoemd door het college op voordracht van de in dit lid bedoelde docenten.

Artikel 6 Tijdsduur benoeming

  • 1.

    De leden van de commissie worden voor maximaal 4 jaar benoemd.

  • 2.

    Het lidmaatschap eindigt als de hoedanigheid krachtens welke men zitting heeft, eindigt. Het lid blijft de functie vervullen totdat in de vacature is voorzien.

  • 3.

    Aftredende leden zijn herbenoembaar voor maximaal 1 periode van 4 jaar.

  • 4.

    De leden kunnen tussentijds aftreden: zij berichten dit schriftelijk aan het college.

  • 5.

    Zolang één of meer vacatures in de commissie bestaan, zijn de overige leden bevoegd de taak van de commissie in volle omvang uit te oefenen.

  • 6.

    Indien de commissie de opgedragen taak neerlegt, neemt het college deze taak in volle omvang over.

Artikel 7 Ambtelijk secretaris

De ambtelijk secretaris is belast met de volgende taken:

  • 1.

    uitvoeren van de besluiten van de beheerscommissie,

  • 2.

    verzorgen van het secretariaat van de beheerscommissie,

  • 3.

    verzorgen van de leerlingenadministratie,

  • 4.

    verzorgen van de salarisadministratie,

  • 5.

    verzorgen van informatie en voorlichting,

  • 6.

    zorg en aankoop muziekinstrumenten,

  • 7.

    opstellen rooster in overleg met docenten en beheerder,

  • 8.

    maken jaarverslag,

  • 9.

    opstellen van begroting en jaarrekening.

Artikel 8 Tekenen van stukken

Alle stukken, die van de commissie uitgaan, worden door de voorzitter en de ambtelijk secretaris ondertekend.

Artikel 9 Hulp van adviseurs en deskundigen

De commissie kan personen uitnodigen om als adviserend en/of deskundig commissielid deel te nemen aan de commissievergaderingen of werkzaamheden te verrichten. Indien hieraan kosten zijn verbonden is

artikel 13 van toepassing.

Artikel 10 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig acht of tenminste drie andere leden dit verlangen. De voorzitter roept de leden schriftelijk tot de vergadering op.

  • 2.

    Zonodig roept de ambtelijk secretaris, in overleg met de voorzitter, één of meerdere leden van de commissie bij elkaar om tussentijds dringende zaken te bespreken of besluiten te kunnen voorbereiden.

  • 3.

    Voor het nemen van besluiten is de aanwezigheid ter vergadering van de meerderheid der leden vereist. Indien de meerderheid der leden niet aanwezig is, kan de voorzitter binnen veertien dagen een nieuwe vergadering beleggen. Omtrent zaken, vermeld in de oproeping voor de eerste vergadering kan door de dan aanwezige leden of door het dan aanwezige lid een besluit worden genomen.

  • 4.

    Besluiten worden bijmeerderheid van stemmen genomen.

  • 5.

    Over zaken wordt, indien één der leden dit verlangt, mondeling gestemd; bij staken van stemmen wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 6.

    Over personen wordt schriftelijk en bij gesloten, niet ondertekende briefjes gestemd. Wanneer bij de eerste stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft gekregen, wordt tot een tweede vrije stemming overgegaan.

  • 7.

    Is ook bij deze stemming geen volstrekte meerderheid verkregen, dan heeft een derde stemming plaats over de twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben verkregen.

  • 8.

    Indien bij de tweede stemming niet is uitgemaakt tussen wie een herstemming moet plaatsvinden, wordt door voorafgaande stemming beslist wie van hen, die een gelijk aantal stemmen op zich hebben verenigd, op het tweetal zal worden geplaatst. Staken in dit geval de stemmen dan beslist het lot.

Artikel 12 Reglement van orde

  • 1.

    De commissie kan een reglement van orde opstellen met inachtneming van de bepalingen uit deze verordening.

  • 2.

    In het reglement wordt in ieder geval opgenomen de taken van de voorzitter en de ambtelijk secretaris.

  • 3.

    Een afschrift van het reglement wordt ter kennisneming gezonden aan het college.

Artikel 13 Toezicht

  • 1.

    De beslissingen van de commissie, genomen op grond van artikel 3 lid 1, 3, 7 en 8 van deze verordening, behoeven de goedkeuring van het college.

  • 2.

    Het college neemt een besluit binnen 3 weken na datum van ontvangst van de afschriften van de onder lid 1 bedoelde besluiten.

Artikel 14 Informatieplicht

De commissie verstrekt aan het college en de gemeenteraad alle gewenste inlichtingen over haar werkzaamheden.

Artikel 15 Presentiegeld

  • 1.

    De leden van de commissie ontvangen per door de beheerscommissie uitgeschreven vergadering een vergoeding.

  • 2.

    De hoogte van de vergoeding wordt vastgesteld door het college.

  • 3.

    De docenten ontvangen een kostenvergoeding voor het bijwonen van een door de beheerscommissie uitgeschreven vergadering of voorspeelavond.

Artikel 16 Onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 2.

    In geval van onvoorziene zaken treft het college de nodige voorzieningen.

Artikel 17 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Beheerscommissie Muziekonderwijs.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 30 maart 2004.

  • 3.

    Bij het in werking treden van deze verordening wordt de Verordening Beheerscommissie Muziekonderwijs, vastgesteld op 27 juni 2002, geacht te zijn ingetrokken. (Uitvoerings) besluiten en regels, genomen op grond van de Verordening Beheerscommissie Muziekonderwijs 2002 blijven van kracht.