Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maasdriel

Verordening tot tweede wijziging van het Reglement van orde voor de raad 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaasdriel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening tot tweede wijziging van het Reglement van orde voor de raad 2012
CiteertitelVerordening tot tweede wijzignig van het Reglement van orde voor de raad 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 147a

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-02-201406-11-2015wijzigingsregeling

30-01-2014

Gemeenteblad nr. 8014, 17 februari 2014

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening tot tweede wijziging van het Reglement van orde voor de raad 2012

De raad van de gemeente Maasdriel;

gelet op het voorstel van het presidium en

gelet op artikel 147a van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende:

Verordening tot tweede wijziging van het Reglement van orde voor de raad 2012

Artikel I

Artikel 4b Benoemingsprocedure Kandidaat-wethouders komt te luiden als volgt:

  • 1.

    De voorzitter van de raad stelt een ad hoc commissie “Benoembaarheid wethouders” in, die onderzoek verricht naar de benoembaarheid van een of meerdere wethouders en de raad hierover schriftelijk adviseert.

  • 2.

    De ad hoc commissie bestaat uit drie leden van de raad. Bij tussentijdse benoeming van (een) wethouder(s) zal in deze commissie geen raadslid zitting hebben, behorende tot de fractie van waaruit de kandidaat wordt voorgedragen. Bij een compleet nieuwe collegebenoeming wordt deze voorwaarde losgelaten.

  • 3.

    De kandidaat wethouder legt de documenten en informatie over die nodig zijn voor de in het hiernavolgende lid door de commissie te verrichten toetsing. De kandidaat wethouder maakt bovendien alle overige door hem/haar in dat verband relevant geachte informatie aan de commissie kenbaar. In het bijzonder geeft de kandidaat-wethouder inzicht in zijn/haar financiële situatie voor zover dat integriteitrisico's voor zijn/haar functioneren als wethouder oplevert.

  • 4.

    De commissie toetst de van de kandidaat wethouder ontvangen documenten en informatie aan de hand van in elk geval een zestal voorschriften:

    • -

      de verklaring omtrent gedrag

    • -

      de artikelen 35, 36a, 10 en 41a Gemeentewet (benoembaarheidvereisten)

    • -

      de artikelen 41b en 12 Gemeentewet (nevenfuncties)

    • -

      artikel 36b Gemeentewet (onverenigbare functies)

    • -

      de artikelen 41c, 15 en 46 Gemeentewet (onverenigbare of verboden handelingen)

    • -

      de gedragscode voor burgemeester en wethouders van de gemeente.

  • 5.

    De commissie verricht zijn werkzaamheden in een niet openbare vergadering waarvan geen verslag wordt gelegd.

  • 6.

    De kandidaat wethouder wordt in de gelegenheid gesteld de documenten en aangedragen informatie mondeling toe te lichten.

  • 7.

    Op basis van de beoordeelde informatie formuleert de commissie een schriftelijk, beargumenteerd, advies aan de raad ten aanzien van de benoembaarheid van de voorgedragen wethouder(s). Indien de ad hoc commissie niet unaniem is in zijn oordeel wordt hiervan melding gemaakt in het advies”.

Artikel II

'Artikel 4' wijzigen in 'artikel 4a Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging raadsleden'.

Artikel III

Artikel 4 lid 5 laten vervallen.

Artikel IV

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van haar bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 januari 2014.

De raad voornoemd,

de Raadsgriffier

J.F.van Zutphen

de voorzitter

drs. G.E.W.Prick