Vroegschoolse educatie: uitvoering van door het ministerie van OCW erkend programma dat gericht is op het stimuleren van de (taal)ontwikkeling van kleuters.
Artikel 2. Reikwijdte
Deze beleidsregel is van toepassing op een door het college te verstrekken geldelijke bijdrage aan een schoolbestuur ten behoeve van de uitvoering van een deeltijd schakelklas of verlengde schooldag op een Heerlense basisschool.
Artikel 3. Subsidiecriteria
Voor subsidiëring op grond van deze regeling gelden de volgende criteria:
3.1.
Doelgroep
- 1.
Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de selectie van de leerlingen die deelnemen aan extra leertijd.
- 2.
De leerlingen die deelnemen aan extra leertijd behoren tot de doelgroep.
- 3.
De doelgroep bestaat uit leerlingen in groep 3 tot en met groep 7, die een taalachterstand van minimaal één jaar hebben. De leerlingen hebben vooral een achterstand in woordenschat, begrijpend lezen en/of technisch lezen. Het gaat om leerlingen waarbij door extra leertijd een leerwinst op deze onderdelen te behalen is.
In de praktijk gaat het overwegend om leerlingen met een D- of E-score op de taaltoetsen van het CITO-LOVS:
Selectie in:
|
Extra leertijd in:
|
Selectiecriterium
|
Groep 2
|
Groep 3
|
CITO Taal voor Kleuters
Score D of E
|
Groep 3 en 4
|
Groep 4 of 5
|
CITO Woordenschat
Score D of E
|
Groep 5 t/m 6
|
Groep 6 of 7
|
CITO Begrijpend Lezen
Score D of E
|
- 4.
Indien een basisschool geen toetsen voor woordenschat afneemt, kan de selectie in groep 3 en 4 gebaseerd worden op de CITO-toetsen DMT (Drie-Minuten-Toets) of Technisch Lezen (TL), waarbij het selectiecriterium eveneens score D of E is.
- 5.
Het schoolbestuur kan incidenteel van de doelgroepcriteria afwijken als zij vindt dat extra leertijd voor een bepaalde leerling van belang is. Het schoolbestuur zal de afwijkende keuze ten aanzien van de selectiecriteria in de aanvraag motiveren.
- 6.
Extra leertijd is niet bedoeld voor:
- ·
leerlingen met een algemene ontwikkelingsachterstand en/of een lage intelligentie.
- ·
leerlingen met een specifieke leer-, taal- of gedragsstoornis.
- ·
leerlingen in de groepen 1 en 2. Voor deze groepen is er vve-beleid.
- ·
- ·
3.
2
.
Deeltijd schakelklassen
- 1.
Een deeltijdschakelklas kan aangeboden worden in de groepen 3 tot en met 7.
- 2.
Leerlingen van één jaargroep krijgen minimaal acht uur per week (ca. 320 uur per jaar) intensief taalonderwijs in de schakelklas.
- 3.
De groepsgrootte is minimaal 8 en maximaal 14 leerlingen.
- 4.
De leerlingen volgen een volledig schooljaar onderwijs in de schakelklas.
- 5.
Het lesprogramma moet zodanig worden ingericht dat het ontwikkelingsproces van de leerling niet wordt onderbroken en er afstemming is met het lesprogramma in de reguliere groep.
- 6.
Tussentijdse in- en uitstroom is alleen mogelijk wanneer de leerling tijdens het schooljaar nieuw op de basisschool komt of de basisschool verlaat.
3.
3
.
Verlengde schooldag
- 1.
Leerlingen (uit verschillende jaargroepen) krijgen buiten schooltijd minimaal 3 uur per week (ca. 120 uur per schooljaar) extra taalactiviteiten aangeboden.
- 2.
Er zijn globaal drie manieren waarop het programma voor de verlengde schooldag kan worden ingevuld. Taal staat hierin centraal.
- ·
De ‘gewone’ verlengde schooldag
De school gaat uit van bestaand aanbod van naschoolse activiteiten. Dit betekent dat de school in overleg met buitenschoolse partners (welzijnsorganisaties, sportverenigingen, instellingen voor kunsteducatie) een programma samenstelt dat volgens het reguliere buitenschoolse aanbod is gestructureerd.
·Een thematische aanpak
De leerkracht stelt aan het begin van het schooljaar, al dan niet in overleg met de leerlingen, de thema’s vast en werkt zelf het programma uit. De leerkracht kan de lessen zelf uitvoeren en/of een gast vragen een presentatie te houden.
·Een methodische aanpak.
De school werkt met de schoolmethode.
- 3.
De groepsgrootte is minimaal 10 leerlingen.
- 4.
Leerlingen nemen minimaal een heel schooljaar deel aan de verlengde schooldag.
- 5.
Tussentijdse in- en uitstroom is alleen mogelijk wanneer de leerling tijdens het schooljaar nieuw op de basisschool komt of de basisschool verlaat.
3.4.
Samenwerking ouders en instellingen
- 1.
Het schoolbestuur zorgt er voor dat de basisschool vooraf schriftelijk om toestemming van de ouders vraagt voor deelname aan de schakelklas of verlengde schooldag.
- 2.
Het schoolbestuur zorgt er voor dat de basisschool activiteiten organiseert om de ouderbetrokkenheid bij de ontwikkeling van het kind te bevorderen.
- 3.
Het schoolbestuur zorgt er voor dat de basisschool samenwerking zoekt met betrokken organisaties.
3.
5
.
Overig
- 1.
Het schoolbestuur kan per basisschool een subsidie aanvragen voor een deeltijd schakelklas of een verlengde schooldag.
- 2.
Extra leertijd kan alleen worden ingericht op een basisschool met een aanbod vroegschoolse educatie.
- 3.
Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de inhoud van het lesprogramma in de schakelklas of verlengde schooldag.
- 4.
Taal staat centraal, wat niet alleen tot uitdrukking kan komen in de taalvakken, maar ook bijvoorbeeld bij projecten en excursies.
- 5.
De activiteiten maken onderdeel uit van een integrale aanpak op de basisschool.
- 6.
De extra leertijd wordt uitgevoerd met (of onder auspiciën van) een bevoegde leerkracht. De leerkracht beschikt over de kennis en competenties volgens de omschreven profielschets in bijlage 1.
- 7.
Het schoolbestuur zorgt er voor dat de basisschool de begeleiding en nazorg voor de leerlingen organiseert.
- 8.
Het schoolbestuur zorgt er voor dat de basisschool een sluitend leerlingvolgsysteem hanteert.
- 9.
Het schoolbestuur zorgt er voor dat de basisschool voor een (warme) overdracht, dat wil zeggen met de vermelding dat de leerling extra leertijd heeft gekregen, naar het vervolgonderwijs zorgt.
- 10.
Het schoolbestuur zorgt er voor dat de basisschool de extra leertijd opneemt in het schoolplan.
- 11.
Het schoolbestuur zorgt er voor dat de basisschool deelneemt aan de landelijke effectstudie en hiervoor de gevraagde gegevens aanlevert.
3.
6
.
Resultaatafspraak
- 1.
Het schoolbestuur zorgt er voor dat de basisschool de actuele relevante CITO-taaltoets afneemt voorafgaande aan het schooljaar dat de leerlingen deelnemen aan extra leertijd en na het betreffende schooljaar.
- 2.
Het schoolbestuur zorgt er voor dat de basisschool de leerling- en toetsgegevens registreert ten behoeve van de verantwoording na afloop van het schooljaar.
- 3.
Het schoolbestuur streeft er naar het volgende resultaat te behalen met extra leertijd.
- ·
Ten minste 50% van de leerlingen met een D-score in het selectiejaar haalt een C-score aan het einde van het schakeljaar/de verlengde schooldagperiode op het betreffende selectiecriterium.
- ·
Ten minste 50% van de leerlingen met een E-score in het selectiejaar haalt een D-score aan het eind van het schakeljaar/de verlengde schooldagperiode op het betreffende selectiecriterium.
Artikel 4.
Aanvraag subsidie
Het schoolbestuur vraagt de subsidie tussen 1 maart en 1 april 2014 aan met het formulier in bijlage 2.
Artikel 5. Weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening wordt een subsidieaanvraag geweigerd als deze niet voldoet aan het bepaalde in artikel 3.
Artikel 6. Hoogte subsidie, subsidieplafond en verdelingssystematiek
- 1.
Er is een maximaal budget van € 250.000 beschikbaar.
- 2.
De maximaal te verlenen subsidie per basisschool is:
- a.
deeltijd schakelklas € 20.000,00
- b.
verlengde schooldag € 10.000,00
met dien verstande dat per basisschool niet voor beide activiteiten in hetzelfde schooljaar subsidie wordt verstrekt.
3.Indien het beschikbare budget wordt overvraagd, wordt de subsidie toegekend in volgorde van meest tot minst aantal doelgroepleerlingen dat deelneemt aan extra leertijd op de betreffende basisscholen. Bij gelijk aantal doelgroepleerlingen op de basisscholen beslist een loting.
3.Artikel 7. Verantwoording subsidie
- 1.
Het schoolbestuur legt jaarlijks binnen 12 weken na afloop van het schooljaar inhoudelijke en financiële verantwoording af aan het college.
- 2.
Het schoolbestuur verantwoordt zich bij de gemeente met het format in bijlage 3.
3.Artikel 8. Citeertitel
3.Deze regeling kan worden aangehaald als: “Subsidieverlening extra leertijd schooljaar 2014-2015”.
3.Artikel 9. Inwerkingtreding en werkingsduur
- 1.
Deze regeling treedt in werking op 1 maart 2014.
- 2.
Deze regeling is van kracht tot 1 augustus 2015, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de afhandeling van op basis van deze regeling ingediende subsidieaanvragen.
3.Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van .
3.gemeentesecretaris, burgemeester,