Organisatie | Oss |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sociale Leidraad bij de gemeentelijke herindeling van de gemeente Maasdonk, 's-Hertogenbosch en Oss |
Citeertitel | Sociale Leidraad bij de gemeentelijke herindeling van de gemeente Maasdonk, 's-Hertogenbosch en Oss |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gelet op het bepaalde in artikel 57 tot en met 63 en artikel 79 van de Wet algemene regels herindeling (ARHI);
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-01-2014 | Onbekend | 14-01-2014 Oss Actueel | p&o |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente 's-Hertogenbosch;
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasdonk;
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oss;
Sociale Leidraad bij de herindeling van de gemeenten Maasdonk, 's-Hertogenbosch en Oss.
Er is een Sociale Leidraad gemeentelijke herindeling. In de Sociale Leidraad zijn nadere afspraken vastgelegd over het te volgen proces alsmede over wederzijdse rechten en plichten van ambtenaren in dienst van de huidige gemeente Maasdonk, die in verband met de herindeling overgaan naar de gemeente 's-Hertogenbosch of Oss. Deze afspraken zijn voorbereid in een overleg waarin vanuit de drie gemeenten vertegenwoordigd zijn:
Voor zover het bevoegdheden betreft op grond van de overlegverordening is hierover vervolgens overeenstemming verkregen in het Bijzonder Georganiseerd Overleg (BGO).
De Sociale Leidraad gemeentelijke herindeling wordt hierna genoemd: Sociale Leidraad.
In deze leidraad wordt verstaan onder:
Vanwege de herindelingsvarianttoevoeging blijven de huidige gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss bestaan. Dit houdt tevens in dat de organisatie, de organisatie-inrichting en de functiegebouwen van beide gemeenten als gevolg van de herindeling het uitgangspunt is. De functies zoals vastgesteld voor de datum van herindeling blijven derhalve bestaan.
In verband met de herindeling zal in de gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss geïnventariseerd worden in hoeverre de formatie in verband met de overheveling van taken vanuit Maasdonk moet worden uitgebreid. Indien er formatie-uitbreiding als gevolg van taakuitbreidingen plaatsvindt, dan zal die formatie in het plaatsingsproces beschikbaar worden gesteld voor de te plaatsen ambtenaren van Maasdonk. De uitbreidingen zullen opgenomen worden in de formatieplannen van de gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss die van toepassing zijn na de datum van herindeling.
Aangezien de gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss blijven bestaan, blijven ook alle beleids- en rechtspositieregelingen, verordeningen van die gemeenten gehandhaafd en eveneens van toepassing zijn op de medewerkers die al vanuit Maasdonk in een van deze gemeenten zijn aangesteld. Gedurende de looptijd van deze Sociale Leidraad, zijn de rechtspositieregelingen van de in dit artikel genoemde gemeenten tijdelijk niet van toepassing, voor zover dat betrekking of raakvlakken heeft met de gemeentelijke herindeling.
UITGANGSPOSITIE EN VOORKEUR BIJ PLAATSING
Ter voorbereiding op de plaatsing, zal van alle ambtenaren uit de gemeente Maasdonk een uitgangspositie worden opgesteld als bedoeld in artikel 2. Bepalend voor de uitgangspositie is de rechtspositie per 1 juli 2013 en de logischerwijs daaruit voortvloeiende verplichtingen/ afspraken tot de feitelijke datum van herindeling zoals gepland op 1 januari 2015.
Eerst wordt gekeken of de betrokken ambtenaar kan worden geplaatst in een uitwisselbare functie als bedoeld in artikel 2.
Indien het mogelijk is om een ambtenaar op een uitwisselbare functie te plaatsen, dan wordt door de Plaatsingsadviescommissie aan de desbetreffende ambtenaar kenbaar gemaakt dat men voornemens is om hem op die functie voorlopig te plaatsen. Hij zal hierover op advies van de Plaatsingsadviescommissie en op voordacht van de Stuurgroep door bevoegd gezag schriftelijk worden geïnformeerd.
II. van de dienstijdvolgorde kan worden afgeweken voor hen die vrijwillig in een andere functie herplaatst willen worden.
Indien na zorgvuldige afweging blijkt dat de onder lid 2, 3 en 4 genoemde mogelijkheden zich niet voordoen, dan wordt door de PAC gekeken of het met oprekken van het begrip 'passende functie' als bedoeld in artikel 2, naar 2 schalen hoger en 2 schalen lager, alsnog lukt om de ambtenaar in een passende functie te plaatsen.
Na plaatsing in een passende functie van 2 schalen lager kan de ambtenaar het verzoek doen aan de werkgever om te zoeken naar een passende functie die beter aansluit bij het oorspronkelijke functieniveau. De werkgever spant zich hiervoor in en zal de ambtenaar, indien de mogelijkheid zich voordoet, in een dergelijke passende functie plaatsen.
6.Indien na zorgvuldige afweging blijkt dat het niet mogelijk is om de ambtenaar op een functie als bedoeld in de leden 2 tot en met 5 te plaatsen, dan wordt de ambtenaar op een functie en functieniveau geplaatst, die zoveel als mogelijk overeen komt met de functie die betrokken ambtenaar in Maasdonk vervulde. Door deze plaatsing kan binnen dat onderdeel (tijdelijk) een bovenformatieve bezetting ontstaan als bedoeld in artikel 2.
De Plaatsingsadviescommissie heeft het recht tot het horen van ambtenaren, informanten en leidinggevenden, alsmede tot het inzien van alle voor de plaatsing van belang zijnde stukken. De Plaatsingsadviescommissie heeft de plicht in te passen ambtenaren te horen die daarom verzoeken. De Plaatsingsadviescommissie heeft de mogelijkheid tijdens het horen plaatsingsvoorstellen te doen. De in te passen ambtenaar kan aan de Plaatsingsadviescommissie een voorkeur uitspreken voor functies.
In bijzondere gevallen kan de Plaatsingsadviescommissie aan de Stuurgroep het voorstel doen, een psychologisch, arbeidskundig of beroepskeuzeonderzoek te doen instellen teneinde de geschiktheid voor een andere functie te bepalen of de besluitvorming daarover te ondersteunen. Een dergelijk onderzoek wordt uitsluitend gehouden na instemming van de betreffende ambtenaar.
Het personeel van de raadsgriffie van Maasdonk wordt in ditzelfde plaatsingsproces meegenomen. De leden van de Plaatsingsadviescommissie die namens de Stuurgroep zitting hebben worden in dat geval geacht te zijn aangewezen namens de gemeenteraad.
Indien de ambtenaar zich niet kan vinden in het voorlopige plaatsingsbesluit, dan heeft de ambtenaar de mogelijkheid om schriftelijk of mondeling zijn zienswijze kenbaar te maken. Een schriftelijke zienswijze dient binnen 14 dagen na ontvangst van het voorlopige besluit ontvangen te zijn bij de ontvangende gemeente. Voor een mondelinge zienswijze dient de ambtenaar binnen tien dagen na dagtekening van deze brief, telefonisch een afspraak te maken met, of via de mail een verzoek tot een afspraak te doen bij de secretaris van de Plaatsingsadviescommissie.
Er wordt naar gestreefd om de ambtenaar uit de gemeente Maasdonk uiterlijk in oktober 2014 door bevoegd gezag schriftelijk te informeren over een definitieve plaatsing/ benoeming in een uitwisselbare, een passende of een geschikte functie bij de gemeente 's-Hertogenbosch of Oss. De benoeming zal uiterlijk ingaan op de datum van de herindeling.
Zolang de bezwarencommissie het bezwaar in behandeling heeft en nog geen uitspraak heeft gedaan, blijft de verplichting de functie uit te oefenen waarin hij conform artikel 7 in is geplaatst. Indien geen plaatsing heeft plaatsgevonden kan de ambtenaar door burgemeester en wethouders alsnog worden geplaatst.
WEIGERING EEN PASSENDE FUNCTIE TE AANVAARDEN
Indien de ambtenaar na bezwaar en een besluit daaromtrent van burgemeester en wethouders weigert een aangeboden passende functie te aanvaarden, wordt hem ontslag verleend zonder toekenning van een uitkering. Tegen dit besluit staat de mogelijkheid van bezwaar en beroep open conform de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Burgemeester en wethouders zullen bij nieuwe vacatures bezien of een van de ambtenaren van het betreffende organisatieonderdeel alsnog in een passende of geschikte functie kan worden geplaatst bij de betreffende gemeente. De ambtenaar heeft bij deze vacatures voorrang op grond van een organisatorische indicatie.
Verder kan voor de ambtenaar genoemd in dit artikel, flankerend beleid ingezet worden gericht op het z.s.m. vinden van een passende of geschikte functie binnen of buiten de gemeentelijke organisatie. Inzet van de middelen is per definitie maatwerk, maar aansluiting kan gevonden worden bij de instrumenten die ingezet worden in het kader van het Van-werk-naar-werktraject als bedoeld in artikel 10d van de CAR-UWO. Daarbij zal zoveel als mogelijk worden aangesloten bij het flankerend beleid van de ontvangende gemeente.
Ten aanzien van toegekende persoonlijke toelagen (tijdelijke persoonlijke toelage, structurele persoonlijke toelage of arbeidsmarkttoelage) van de Bezoldigingsverordening gemeente Maasdonk vindt geen afbouwregeling plaats. Indien deze toelage tijdelijk is toegekend, eindigt deze op datum waarop deze tijdelijkheid afloopt. Er bestaat geen aanspraak op een afbouw. Een structurele toelage blijft gegarandeerd zolang de medewerker wordt bezoldigd in de schaal waarin hij voor de herindeling was geplaatst.
Indien de medewerker bij de plaatsing dan wel in de toekomst in een schaal wordt geplaatst waarvoor een hogere maximumsalaris geldt, zal hij op een zodanig niveau worden ingepast dat het nieuwe salaris hoger is dan het oude salaris en de persoonlijke toelage tezamen. De plaatsing kan echter niet uitstijgen boven het maximum van de nieuwe schaal. In dat geval zal het resterende bedrag in de vorm van een persoonlijke toelage worden gegarandeerd.
De in de gemeente Maasdonk toegekende studiefaciliteiten blijven gehandhaafd indien de studie wordt voortgezet, ook als deze studie niet van direct belang is voor de aangeboden functie. Indien betrokkene van mening is dat het, gezien de veranderde aard van de functie, geen zin heeft een aangegeven studie voort te zetten, rust op hem geen terugbetalingsverplichting indien hij de studie om die reden staakt of moet staken in verband met het volgen van een studie of opleiding die wel van belang is voor de nieuwe of gewijzigde functie.
OVERGANGSAFSPRAKEN REISKOSTEN EN VERLOF
1.De medewerker voor wie de reisafstand woon-werkverkeer met meer dan 5 kilometer enkele reisafstand (berekend volgens de ANWB routeplanner kortste afstand) toeneemt, komt in aanmerking voor een extra reiskostenvergoeding, buiten de normale arbeidsvoorwaarden van de ontvangende gemeente.
Dit betreft een bruto vergoeding die mogelijk via het cafetariamodel van de ontvangende gemeente onbelast kan worden uitbetaald.
2.De medewerker uit Maasdonk die na 1 januari 1997 in dienst is gekomen van Maasdonk en op 1 januari 2015 ouder is dan 39 jaar, ontvangt bij overgang naar de gemeente Oss in het jaar 2015 0,5 vakantiedag (i.c. 3,6 uur) extra verlof (voor deeltijders naar rato).
Indien na maximaal 1 jaar blijkt dat de ambtenaar de functie waarin hij is geplaatst naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet op normaal goede wijze vervult, waarbij dit niet op normaal goede wijze vervullen van de functie niet aan de ambtenaar kan worden verweten, dan wel dat de ambtenaar voor het college van burgemeester en wethouders aannemelijk maakt, dat een blijvende vervulling redelijkerwijze niet van hem kan worden gevergd, wordt de plaatsing ongedaan gemaakt.
In individuele gevallen, waarin niet of niet voldoende wordt voorzien of de uitvoering van regelingen tot onbillijkheden leidt, is (op voordracht van de Stuurgroep) bevoegd gezag van de ontvangende gemeenten bevoegd tot het treffen van een aan dat geval aangepaste voorziening. Met de betrokken ambtenaar dient overeenstemming bereikt te worden.
Deze Sociale Leidraad treedt in werking met ingang van de dag volgende op die waarin de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten 's-Hertogenbosch, Maasdonk en Oss op voordracht van de Stuurgroep, tot vaststelling besloten hebben.
VERSTREKKING VAN DE SOCIALE LEIDRAAD
Iedere ambtenaar van de gemeente Maasdonk zal een exemplaar van de Sociale Leidraad verstrekt worden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 januari 2014
Het college van 's-Hertogenbosch voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 januari 2014
Het college van Maasdonk voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 januari 2014
Het college van Oss voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
Over de inhoud van deze Sociale Leidraad is op 13 januari 2014 een onderhandelingsakkoord bereikt tussen werkgevers- en werknemersvertegenwoordiging.
BGO-lid CNV/Publieke Zaak BGO-lid Abvakabo