Organisatie | Steenbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels reclame-uitingen op geadopteerde rotondes gemeente Steenbergen 2014 |
Citeertitel | Reclame-uitingen op geadopteerde rotondes gemeente Steenbergen 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-02-2014 | 05-04-2016 | nieuwe regeling | 14-01-2014 Elektronisch gemeenteblad | BM1303020 |
Het college van burgemeester en wethouders van Steenbergen;
Gelet op de Gemeentewet, titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2.10 (het plaatsen van voorwerpen op of van de weg in strijd met de publieke functie van de weg) van de Algemene Plaatselijke Verordeningen gemeente Steenbergen 2010.
Vast te stellen de volgende beleidsregels
BELEIDSREGELS RECLAME-UITINGEN OP GEADOPTEERDE ROTONDES GEMEENTE STEENBERGEN 2014.
Overwegende dat geadopteerde rotondes meehelpen om de openbare ruimte afwisselender, verzorgder en mooier te maken en dat bedrijven en instanties zich door middel van adoptie kunnen profileren op een rotonde en aldaar naamsbekendheid kunnen genereren;
dat met het oog op het gebruik van de openbare ruimte het wenselijk is om beleid vast te stellen voor reclame-uitingen op geadopteerde rotondes;
dat de uitgangspunten van dit beleid zijn verwoord in de op 14 januari 2014 vastgestelde beleidsnotitie Adoptie rotondes gemeente Steenbergen 2014;
dat het voor het kunnen uitvoeren van de voorgenoemde notitie noodzakelijk is om op basis hiervan concrete en handhaafbare beleidsregels op te stellen die tevens voldoen aan de eisen die de Algemene plaatselijke verordening stelt;
gelet op de Gemeentewet, titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2.10 ( voor-werpen op of van de weg) van de Algemene plaatselijke verordening.
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Reclame-uiting op geadopteerde rotonde: Een op een rotondes geplaatste bordconstructie dat qua uitvoering een integraal onderdeel is van het inrichtingsplan van de adoptant en waarvan het aangebrachte tekstopschrift en/of beeldmerk onmiskenbaar bijdraagt aan de profilering en naamsbekendheid van de adverteerder als adoptant van de rotonde.
Artikel 4 wijze van reclame-uiting
Het plaatsen van reclame uitingen op een geadopteerde rotonde is toegestaan indien;
De verkeersveiligheid mag op geen enkele wijze in gevaar komen. Daarom moeten de reclame-uitingen minimaal 0.60 cm uit de binnenrand van de verharding rondom het middeneiland van de rotonde worden geplaatst zodat deze geen belemmering vormen voor de verkeersveiligheid.
Artikel 6 Onwenselijke reclamevormen
Reclameborden voor alcoholhoudende dranken zijn niet toegestaan in het zicht van ontwenningsklinieken of onderwijsinstellingen die in meerderheid door minderjarigen worden bezocht en langs snelwegen of wegen buiten de bebouwde kom. In het verlengde hiervan wordt een reclameverbod voor coffeeshops en haar producten geschaard, welke overigens binnen het op nationale schaal altijd geaccepteerde gedoogregime niet mogen adverteren;
Onzedelijke reclames. Hieronder wordt verstaan: Expliciete erotische reclameboodschappen met dien verstande dat er onderscheid gemaakt wordt in de mate van erotiek als reclamemiddel ( bv. Een schaars geklede vrouw die een auto aanprijst) of als direct reclamedoel ( bv een vrouw die haar seksuele diensten of die van een ander aanprijst), maar ook vrouw- , kind- en dieronvriendelijke reclame, onethische of racistische en discriminerende reclame.