Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Elburg

Verordening op de infosessies 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieElburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de infosessies 2010
CiteertitelVerordening op de infosessies 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpinfosessie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 82

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-03-201001-11-2011Nieuwe regeling

15-02-2010

Huis aan huis Elburg, 31-08-2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de infosessies 2010

De raad der gemeente Elburg;

gezien de notitie vergaderstelsel van de werkgroep dualisme;

gelet op het besprokene in het presidium van 27 januari 2010;

gelet op het raadsvoorstel van 29 januari 2010;

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening: Verordening op de infosessies 2010

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    lid: lid van een infosessie;

  • 2.

    voorzitter: voorzitter van een infosessie of diens vervanger;

  • 3.

    commissiegriffier: secretaris van een infosessie of diens vervanger;

  • 4.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • 5.

    vergadering: vergadering van een infosessie;

  • 6.

    Presidium: alle fractievoorzitters voorgezeten door de burgemeester en bijgestaan door de griffier;

  • 7.

    burgerraadslid: beoogd opvolger op de kandidatenlijst van de laatste gemeenteraadsverkiezingen van een fractie met één zetel in de raad.

Artikel 2 Instelling infosessies

  • 1.

    De raad stelt infosessies in.

  • 2.

    Een infosessie bestaat uit vier clusters van elk maximaal een uur, waarbij er steeds twee clusters tegelijkertijd zijn.

Artikel 3 Belangenverstrengeling

  • 1.

    Artikel 15 van de Gemeentewet is van toepassing op alle leden van de infosessie en de voorzitters.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 15 van de Gemeentewet adviseert een infosessielid of een voorzitter niet aan derden die in geschil zijn met de gemeente.

  • 3.

    Indien infosessieleden op grond van artikel 28 van de Gemeentewet niet mogen deelnemen aan de stemming in de raad, nemen zij evenmin deel aan de infosessie.

Artikel 4 Taken

Een infosessie heeft de volgende taken:

  • 1.

    het vergaren van alle benodigde informatie over de onderwerpen die op de agenda staan;

  • 2.

    in gesprek gaan met burgers over de geagendeerde onderwerpen;

  • 3.

    besluiten of de geagendeerde onderwerpen rijp zijn voor de raad.

Artikel 5 Samenstelling

  • 1.

    Een infosessie bestaat uit één lid per fractie.

  • 2.

    Een lid kan zowel raadslid als burgerraadslid zijn, dit laatste alleen bij fracties kleiner dan twee zetels. De raad benoemt de burgerraadsleden.

  • 3.

    De artikelen 10 tot en met 13 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een burgerraadslid.

  • 4.

    Ieder raadslid kan zijn fractie vertegenwoordigen tijdens een infosessie.

Artikel 6 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter is een raadslid. De plaatsvervangend voorzitter is een raadslid. De raad benoemt beide personen.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van de infosessie.

  • 3.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 7 Zittingsduur

De zittingsduur van de leden van een infosessie en van haar voorzitter valt samen met de zittingsduur van de leden van de raad. Hij die ophoudt lid van de raad te zijn, houdt tevens op lid van een infosessie te zijn. Een burgerraadslid houdt op lid te zijn van de infosessie zodra hij niet meer voldoet aan de vereisten om op de kandidatenlijst van een politieke partij te staan.

Artikel 8 Griffier en commissiegriffier

  • 1.

    De infosessies worden ondersteund door een commissiegriffier, zijnde de griffier en/of de griffiemedewerker.

  • 2.

    De commissiegriffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 3.

    Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door de (loco)griffier.

  • 4.

    De griffier kan in iedere vergadering aanwezig zijn.

Artikel 9 Aanwezigheid college, burgemeester, ambtenaar en derden

  • 1.

    De burgemeester en de wethouders zijn bij de behandeling van onderwerpen uit hun portefeuille in de vergadering aanwezig.

  • 2.

    Iedere ambtenaar kan op uitnodiging van het Presidium de vergadering bijwonen.

  • 3.

    Een ieder kan desgewenst deelnemen aan de vergadering, al dan niet op uitnodiging.

Artikel 10 Vergaderfrequentie

  • 1.

    In de regel vinden de vergaderingen van de infosessie één keer per maand plaats op maandag.

  • 2.

    De vergaderingen van de infosessies vangen aan om 19.30 uur, vinden plaats in het gemeentekantoor en zijn openbaar.

  • 3.

    Een infosessie vergadert voorts indien de agendacommissie het nodig oordeelt of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 4.

    De agendacommissie kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.

Artikel 11 Agendacommissie

  • 1.

    Er is een agendacommissie, geregeld in het Reglement van orde van de raad.

  • 2.

    De agendacommissie heeft tot taak het vaststellen van de agenda’s van de infosessies.

Artikel 12 Oproep

  • 1.

    De voorzitter zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 2.

    De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

Artikel 13  

PM

Artikel 14 Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2.

    Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3.

    Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage.

Artikel 15 Openbare kennisgeving

  • 1.

    De vergadering wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep door aankondiging in de Huis-aan-Huis en door plaatsing op de gemeentelijke website openbaar gemaakt.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats, alsmede de voorlopige agenda van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht.

  • 3.

    Daarnaast worden de bij de voorlopige agenda behorende stukken, indien digitaal beschikbaar, op de website van de gemeente geplaatst.

Artikel 16 Verslag

  • 1.

    Het conceptverslag van de voorgaande vergadering wordt binnen een week aan de leden toegezonden. Het conceptverslag wordt op hetzelfde moment aan de overige personen die het woord gevoerd hebben, toegezonden.

  • 2.

    De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht, een voorstel tot wijziging van het verslag aan de infosessie te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient binnen drie dagen na ontvangst van het conceptverslag bij de commissiegriffier te worden ingediend.

  • 3.

    Het verslag moet inhouden:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester en de wethouders, de secretaris en de ter vergadering aanwezige leden, allen voorzover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een zakelijke samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen der aanwezigen die het woord voerden;

    • d.

      conclusie over de verdere procedure van het voorliggende onderwerp.

  • 4.

    Het verslag wordt opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de griffier.

Artikel 17 Verloop van vergadering

  • 1.

    De behandeling van een onderwerp begint met het spreekrecht voor burgers.

  • 2.

    Vervolgens kan ieder lid maximaal drie informatieve vragen stellen aan de inspreker en aan het college.

  • 3.

    Na deze vragenronde krijgen de raadsleden de gelegenheid elkaar te bevragen op hun argumenten voor dan wel tegen. Er worden geen vragen meer gesteld aan de wethouder en er wordt niet gediscussieerd over de argumenten.

  • 4.

    Na de uitwisseling van argumenten beslist de infosessie, op voorstel van de voorzitter, over de vervolgprocedure.

Artikel 18 Spreektijd

Een lid van de infosessie kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden en de overige aanwezigen.

Artikel 19 Voorstellen van orde

  • 1.

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2.

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3.

    Over een voorstel van orde beslist de infosessie terstond.

Artikel 20 Handhaving orde; schorsing

  • 1.

    Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 2.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 3.

    De voorzitter kan een infosessie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen.

  • 4.

    Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 21 Toehoorders en pers

  • 1.

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 22 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.

Artikel 23 Verbod gebruik mobiele telefoons

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.

Artikel 24 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de infosessie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 25 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 11 maart 2010 onder gelijktijdige intrekking van de verordening op de infosessies van 23 april 2007.

 

 

Aldus besloten door de raad der gemeente Elburg

in zijn vergadering van 15 februari 2010 

de voorzitter,                                     de griffier,

 

 

 

F.A. de Lange                                   Mr. Ir. M.C. Luiting-Kamminga.